Foto: Wesseltje14 (CC BY-SA 3.0)
Vervoer met gevaarlijke stoffen moet voorrang krijgen op de Betuweroute wanneer de capaciteit van de goederenlijn naar Duitsland de komende jaren minder wordt als gevolg van werkzaamheden over de grens. Dat vindt staatssecretaris van milieu Wilma Mansveld (PvdA), bleek tijdens een overleg in de Kamer over gevaarlijke stoffen.
In Duitsland wordt de komende jaren gewerkt aan een betere aansluiting op de Betuweroute, waardoor er minder goederentreinen over die lijn kunnen rijden. Verschillende partijen vrezen dat veel treinen met gevaarlijke stoffen nu zullen worden omgeleid via de Brabantroute langs een aantal Brabantse steden.
Onder meer de VVD en D66 vroegen aandacht voor de kwestie. Stientje van Veldhoven (D66) eiste van Mansveld dat het uitgangspunt moet zijn dat gevaarlijke stoffen zo veel mogelijk via de Betuweroute worden vervoerd. "Daar moet de beperkte capaciteit voor worden ingezet."
Mansveld onderschreef dit uitgangspunt. Momenteel werken de vervoerders en spoorbeheerders aan een plan van aanpak hoe om te gaan met de verminderde capaciteit. De staatssecretaris wil dit eerst afwachten. Remco Dijkstra (VVD) wees als alternatief nog op vervoer over het water via de grote rivieren. Ook dat is een mogelijkheid, aldus Mansveld.
(c) Novum
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…