Geld vergeetachtige reizigers nog steeds bij vervoerders

De miljoenen euro´s die reizigers laten liggen door vergeten uit te checken met de ov-chipkaart zijn nog steeds grotendeels bij de vervoerder. Slechts enkele miljoenen zijn via projecten terug gekomen bij de reiziger.

Jaarlijks hebben ov-bedrijven een extra omzet van in totaal 22 miljoen euro doordat reizigers vergeten uit te checken. Slechts 2,7 miljoen euro wordt vervolgens door de reiziger teruggevraagd. Vervoerders hebben vorig jaar beloofd dat de winst die daaruit voortkomt – na aftrek van kosten zo´n 16 miljoen euro – via projecten teruggegeven zou worden aan de reiziger. Inmiddels is er een jaar verstreken, maar is er nog weinig van die belofte terecht gekomen. 

Eén van de projecten is het gratis maken van het NS-Kids Vrij abonnement. Zo´n 25.000 kinderen hebben daar gebruik van gemaakt, die hadden anders 15 euro per jaar moeten betalen. Omgerekend is daarmee een investering van vier ton gemoeid. Nog eens 15.000 kinderen hadden al een Kids Vrij abonnement, een deel daarvan hoefde al nooit te betalen.

Verder is een deel van het geld gebruikt voor de ontwikkeling van het Amsterdam Travel Ticket. Dat is een kaartje speciaal voor toeristen waarbij een GVB-dagkaart wordt gecombineerd met een treinkaartje. Dat kaartje is echter regelmatig duurder dan een losse GVB-dagkaart gecombineerd met een NS e-ticket. De voordelen van het kaartje zijn daarmee dus beperkt. 

De projecten verlopen via het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB), waarin overheden, consumentenorganisaties en vervoerders vertegenwordigd zijn. Na aandringen bevestigt voorzitter Eric Janse de Jonge de geringe uitgaven tegenover De Telegraaf. "Ik denk een paar miljoen, maar je moet wachten op de evaluatie dit najaar voor de precieze cijfers."

Vervoerders hebben inmiddels wel maatregelen genomen waardoor reizigers eenvoudiger geld kunnen terug vragen bij een gemiste check-out. Zo is de website uitcheckgemist.nl gelanceerd, waardoor er één loket is waar reizigers geld kunnen terug vragen. Volgens het OV-Loket is sindsdien het aantal klachten over dit onderwerp verminderd.

Als reizigers vergeten uit te checken zijn ze hun borgsom (10 tot 20 euro bij de NS, 4 euro bij tram, bus en metro) kwijt. 

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25

Share
Tags: OV-chipkaart

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

1 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug