fbpx

Geen verbod op staking Duitse spoorwegen: DB in hoger beroep

Een poging van spoorbedrijf Deutsche Bahn om de machinistenstaking te laten beëindigen is bij de rechter gestrand. De arbeidsrechtbank in Frankfurt weigerde een verbod op de staking goed te keuren. De Duitse machinisten van vakbond GDL zijn aan hun derde staking in korte tijd begonnen.

Beroep

De voorzitter van de rechtbank probeerde eerder Deutsche Bahn en de vakbond nog aan de onderhandelingstafel te krijgen, maar vakbond GDL wilde niet in gesprek. De bond wil dat het spoorbedrijf voldoet aan de eisen die de bond al in mei stelde.

De Deutsche Bahn legt zich niet direct neer bij de afwijzing van de rechter en gaat tegen de uitspraak in beroep. “Wij waren ons ervan bewust dat de hindernissen in een kort geding zeer hoog zijn en dat het stakingsrecht in Duitsland terecht zeer goed beschermd is”, zei een woordvoerster van Deutsche Bahn. “Wat de uitkomst ook wordt, we moeten het proberen” zo vertelde een woordvoerder. Volgens Deutsche Bahn is de staking buitenproportioneel en ze roept machinistenvakbond GDL dan ook op te stoppen met de acties.

Nieuw aanbod

Afgelopen donderdag probeerde Deutsche Bahn met een nieuw loonbod de staking ook al te beëindigen. De staking is het gevolg van een loonconflict, waarbij het – in elk geval formeel – vooral gaat om de timing en omvang van loonsverhogingen. In het nieuwe aanbod van Deutsche Bahn zat in ieder geval een coronabonus van € 600, iets dat GDL had geëist. Ook werd volgens de spoorvervoerder aan andere eisen van GDL voldaan. GDL-voorzitter Claus Weselsky zegt dat het aanbod nog steeds onvoldoende is.

Hinder voor reizigers

Nederlandse reizigers merken de staking vooral omdat een deel van de internationale treinen niet meer naar de eindbestemming rijdt. De nachttrein naar Wenen rijdt helemaal niet, wat betekent dat in een maand tijd de Nightjet twaalf keer opgeheven is als gevolg van stakingen. De ICE Amsterdam – Frankfurt rijdt wel, maar de ICE naar Basel rijdt slechts tot Keulen. De Intercity naar Berlijn rijdt tijdens de staking tot aan Bad Bentheim. Ook bij Arriva, een volle dochter van Deutsche Bahn, vallen er diverse treinen uit. Zo vervallen onder andere de treinen tussen Heerlen en Aken. Een volledig overzicht van de (al dan niet) opgeheven treinen:

Welke treinen rijden er wel en niet?

  • De Nightjet vervalt in zijn geheel. Reizigers kunnen overdag reizen;
  • De Intercity Amsterdam – Berlijn rijdt tot Bad Bentheim;
  • De ICE Amsterdam – Frankfurt rijdt volgens normale dienstregeling;
  • De ICE Amsterdam – Basel rijdt tot Keulen;
  • De treinen Maastricht – Aken rijden niet tussen Heerlen en Aken. Er rijden bussen tussen Heerlen en Herzogenrath;
  • De treinen Venlo – Viersen worden vanwege werkzaamheden vervangen door bussen;
  • De treinen Arnhem – Düsseldorf rijden normaal;
  • De treinen Enschede – Gronau rijden, maar ten minste eens in de twee uur vervalt er een trein;
  • De treinen Hengelo – Bielefeld rijden normaal;
  • De treinen Groningen – Weener en de bussen Groningen – Leer rijden normaal.

(c) ANP / Treinreiziger.nl