’Schrap paaltjes voor HSL-toeslag in noorden en oosten’

Het plan voor betaalpaaltjes voor de HSL-toeslag op stations in Noord- en Oost-Nederland moet de prullenbak in. Reizigersorganisatie Rover schrijft dit aan de NS. Rover, die al langer pleit voor afschaffing van de HSL-toeslag, komt dit keer in het geweer omdat de organisatie de reiziger niet op wil zadelen met een wirwar van incheckpaaltjes.

Wanneer de Intercity Direct, die over de HSL rijdt, vanaf half december ook naar het noorden en oosten rijdt, krijgen de stations hier toeslagpaaltjes voor de hogesnelheidslijn. Bij die paaltjes moeten reizigers dan betalen als ze met de trein een deel over de hogesnelheidslijn rijden waarvoor de toeslag geldt. Vanaf december gaat het om onder meer stations Amsterdam Zuid, Hilversum, Amersfoort Centraal, Almere Centrum en Lelystad Centrum. Later komen daar nog onder meer stations Zwolle, Assen, Groningen, Steenwijk, Heerenveen, Leeuwarden, Apeldoorn, Deventer en Enschede bij.

Oerwoud aan paaltjes

Op veel van de stations komen de toeslagpaaltjes naast de NS incheckpaaltjes en incheckpaaltjes en overstapzuilen van andere vervoerders die deze stations aandoen. Volgens Rover ontstaat er zo een oerwoud aan betaalpaaltjes waar de reiziger geen wijs meer uit wordt. Reizigers moeten zelf uitvinden of ze wel of geen toeslag moeten betalen. Volgens de NS is er geen andere mogelijkheid de toeslag te innen dan het plaatsen van extra paaltjes.

Rover-directeur Freek Bos is niet te spreken over de plannen: “De HSL is al tijden een zorgenkindje waarbij reizigers te maken hebben met veel vertragingen en uitval van treinen’’, zegt hij. ’’Deze problemen zullen volgend jaar niet opgelost zijn waardoor reizigers nog steeds te maken krijgen met minder treinen. In plaats van reizigers tegemoet te komen door de toeslag af te schaffen, komt NS met een tsunami aan toeslagpaaltjes en een ingewikkelde opgave voor reizigers.”

Nieuw betaalsysteem

Zowel NS als Rover laat weten dat er een oplossing in zicht is voor de paaltjes, namelijk het nieuwe betaalsysteem OVPay waarbij de toeslag automatisch berekend kan worden. Maar volgens de NS zijn de paaltjes nodig omdat het nieuwe systeem er nog niet is. Terwijl Rover het onnodig vindt om reizigers ’nu op te zadelen met OV-chippaaltjes’ terwijl de oplossing in zicht is.

Het verzoek af te zien van de paaltjes wordt gedaan in een brief van het landelijk overleg consumentenbelangen open vervoer (Locov) aan NS-topman Wouter Koolmees. Daarin schrijven de organisaties ten eerste dat ze willen dat de toeslag helemaal verdwijnt voor de met snelheidsbeperkingen en vertragingen geplaagde hogesnelheidslijn. De organisatie vindt dat er geen toeslag moet zijn zolang de snelheidsbeperkingen gelden en zolang NS minder treinen rijdt over de lijn.

‘Afschaffen kost miljoenen’

Het afschaffen van de HSL-toeslag is ook al eens in de Tweede Kamer aangesneden. Staatssecretaris Chris Jansen liet destijds weten dat dit miljoenen gaat kosten. Bovendien zou het in de treinen over de HSL dan veel drukker worden waardoor de kans op een zitplaats daalt.

© Treinreiziger.nl

This post was last modified on 1 oktober 2024 23:28

Share

Recent Posts

Weinig hoop voor ov bij begrotingsbehandeling IenW

Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…

1 uur terug

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

8 uur terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

1 dag terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

3 dagen terug