Geen boete voor vertraagde levering ICNG

De vertraagde introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) levert NS geen boete op. Dat heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan NS bevestigd. Staatssecretaris Steven van Weyenberg ziet af van een dwangsom, omdat er sprake is van overmacht.

Voorlopig geen handhaving

NS startte in 2013 de voorbereidingen om de Intercity Nieuwe Generatie te bestellen. Toen was de inzet om de treinen per dienstregeling 2021 in te zetten. Met name door de coronacrisis is die planning nu niet gehaald. Daardoor voldoet NS niet aan de concessieverplichting van het hoofdrailnet. Toch volgt er geen boete, omdat er sprake is van externe factoren buiten de invloedssfeer van NS.

“Het voorlopig niet-handhaven is slechts ingegeven door de omstandigheid dat naleving van de bepalingen tijdelijk feitelijk onmogelijk is en een last onder dwangsom daarom geen nut zou afwerpen” schrijft de Staatssecretaris aan NS. Wel moet NS zich maximaal inzetten om de treinen zo spoedig mogelijk op een betrouwbare manier te kunnen inzetten.

Meer weten over de ICNG? Nu te koop: Rail Magazine Intercity Nieuwe Generatie.

Ook vertraging richting België

Een harde planning omtrent de instroom van de Intercity Nieuwe Generatie is op dit moment niet te geven, stelt NS. Die stelling wordt volgens de staatssecretaris bevestigd door een externe toets van Railistics. De bedoeling is nu dat de eerste treinen in 2022 in de dienstregeling komen en de operatie in 2023 wordt afgerond.

De NS heeft ook een serie ICNG-treinen besteld die geschikt zijn voor het Belgische spoor en de huidige Traxx-treinen met ICR-rijtuigen moeten gaan vervangen. “De huidige vertraging op de binnenlandse ICNG-treinen werkt door op het testen en toelaten van de ICNG-België, maar brengt de afspraak om aan het einde van de concessieperiode voldoende materieel beschikbaar te hebben voor de verbinding naar Brussel vooralsnog niet in gevaar” schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.

Vertraging in de dienstregeling

Eerder werd al bekend dat de vertraging er ook voor zorgt dat de plannen van de dienstregeling 2023 een jaar moeten worden uitgesteld. Concreet betekent dit dat de introductie van de Airportsprinter een jaar vertraagd is, net als de introductie van een treindienst Groningen/Leeuwarden – Schiphol – Breda.

This post was last modified on 3 december 2021 22:38

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug