Gaat de Nightjet naar Wenen per 24 maart rijden? Ticketverkoop gestart

Mogelijk gaat de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck per 24 maart rijden. NS International en de Oostenrijkse Spoorwegen bieden vanaf die datum tickets aan.

Allerminst zeker

NS benadrukt echter dat het allerminst zeker is of de nachttrein vanaf die datum gaat rijden. “We hebben in november de lancering van de nachttrein tot nader bericht uitgesteld. Eigenlijk is er niets veranderd” zegt NS-woordvoerder Anita Middelkoop.

Dat de ticketverkoop nu toch gestart is, heeft volgens Middelkoop te maken met de systemen van de ÖBB. Die bieden verschillende nachttreinen aan, en aan de nachttrein van en naar Nederland zijn verschillende andere treinen gekoppeld, bijvoorbeeld de trein naar Brussel en Hamburg. In de systemen van de ÖBB is het volgens NS niet mogelijk om de verkoop specifiek van en naar Nederland op te schorten.

Lancering uitgesteld

De Nightjet had eigenlijk per 13 december moeten gaan rijden, maar vanwege de opleving van het coronavirus werd de start uitgesteld. De datum van 24 maart lijkt heel twijfelachtig. Zo houdt het OMT rekening met een derde golf in maart.

Als de lancering doorgaat, zal Nederland eindelijk weer aangesloten worden op het netwerk van internationale nachttreinen. Het is dan de bedoeling dat elke avond om 19.30 uur de Nightjet vertrekt richting Duitsland en Oostenrijk. Eén treindeel zal via München naar Innsbruck gaan en één treindeel naar Wenen.

De details op een rij

  • Per bestemming zal de trein bestaan uit één slaaprijtuig, twee ligrijtuigen en twee zitrijtuigen, in totaal bestaat de trein dus uit tien rijtuigen.
  • De trein is ook toegankelijk voor reizigers die ‘s avonds naar het Ruhrgebied willen reizen of ‘s ochtends van het Ruhrgebied naar Nederland. Reserveren is dan wel verplicht.
  • Treintickets in een zitrijtuig zullen beschikbaar zijn vanaf 29 euro, een plekje in een 6-persoonsligrijtuig kost minimaal 59 euro. Reizen in het slaaprijtuig kan vanaf 89 euro.
  • NS verzorgt de machinisten en de locomotief (Vectron) tussen Amsterdam en Keulen West. In Keulen West is er geen stop voor reizigers, daar wordt de trein 3x per week gecombineerd met de nachttrein uit Brussel.
  • Vanaf de dienstregeling 2021 is er geen autotransport meer mogelijk van en naar Düsseldorf.
  • De trein kan in Nederland aanspraak maken op een subsidie, mits de trein verliesgevend is en maximaal 6,7 miljoen euro.
  • De trein zal om 19.30 uur uit Amsterdam vertrekken, een half uur later uit Utrecht en om 20.37 uur uit Arnhem. In Duitsland stopt de trein onder andere te Düsseldorf, Keulen, Bonn en Koblenz. In de nacht wordt de trein gesplitst. Het deel naar Wenen stopt ook te Passau en St. Pölten. Het deel naar Innsbruck stopt ook te München. Bekijk de dienstregeling van de nachttrein naar Innsbruck of de dienstregeling Amsterdam – Wenen.

Nightjet Nieuws

This post was last modified on 22 januari 2021 13:25

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug