fbpx

Fyra zeker tot juni buitendienst: weinig hoop bij Kamerleden

05 apr 2013 12:46

Het zal nog zeker tot juni duren voor duidelijk is of en wanneer de hogesnelheidstrein Fyra weer kan gaan rijden. Dat stelde NS-topman Bert Meerstadt vrijdag na een bezoek van Tweede Kamerleden aan de Fyra-werkplaats in Amsterdam. Bij Tweede Kamerleden is de twijfel over een goede afloop niet afgenomen.

Volgens Meerstadt zit NS nog middenin het stellen van de technische diagnose. Daarvoor is adviesbureau Mott McDonald gevraagd, naast de onderzoeken die NS zelf samen met producent AnsaldoBreda uitvoert. De resultaten van dit advies worden begin juni verwacht.

Kwaliteit boven tijd
Pas daarna kan een plan worden gemaakt over hoe het verder moet met de falende Fyra. “Kwaliteit gaat boven tijd”, benadrukte Meerstadt. “Voor conclusies over commerciële terugkeer van de V250 is het in dit stadium te vroeg”, verwees hij naar de V250-variant van de Fyra, waar de problemen spelen.

Termijn onduidelijk
Volgens De Telegraaf is het vrijwel zeker dat de Fyra niet voor het einde van het jaar terugkeert, maar dat wil het spoorbedrijf niet bevestigen. 
Meerstadt wil “de onderste steen boven krijgen” en stelt zich “niet nog een valse start” te kunnen permitteren. “Ik kan dus nog niet zeggen of en zo ja op welke termijn de V250 weer gaat rijden”, aldus de topman. “We gaan alleen weer rijden als het veilig en betrouwbaar is.”

VVD: Twijfel
Bij de Tweede Kamerleden die bij het werkbezoek aanwezig waren, is vrijdag de moed in de schoenen gezakt. “De twijfels zijn toegenomen, het vertrouwen niet”, vatte VVD-Kamerlid Betty de Boer samen. “Ik heb toch ernstig mijn twijfels, omdat er iets fundamenteel mis lijkt met de trein.” Haar ogen dwalen dan ook steeds meer af naar alternatieven voor de in Italië gemaakte trein.

D66: Nog steeds geen duidelijkheid
Ook D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven is niet optimistisch. “De twijfel is niet weggenomen”, zei ze. “Dat komt ook door de waarschuwing die NS afgeeft dat ze na twee maanden onderzoek nog niet zeker weet of de Fyra wel kan terugkeren.”

CDA: Twijfels over fundament
Sander de Rouwe van het CDA noemt de problemen eveneens zeer ernstig. “Ze kijken nu niet alleen meer naar losse deuren en ramen, maar ook naar het fundament”, stelt hij. Volgens hem moet nu dan ook serieus worden gekeken naar alternatieven.

Deadline NMBS
In januari stelde NS fabrikant AnsaldoBreda aansprakelijk voor de problemen. Op dat moment had NS 9 van de 16 bestelde Fyra´s afgenomen. Daarnaast hebben de Belgische spoorwegen (NMBS) 3 Fyra´s besteld. De NMBS gaf fabrikant AnsaldoBreda eind janari drie maanden de tijd om alle problemen op te lossen, op straffe van de volledige schrapping van het contract. NS is veel minder stellig geweest over die optie.

Toekomst onduidelijk
Alhoewel het nu ook formeel zeker is dat de Fyra niet voor eind april terugkeert, wil het Belgische spoorbedrijf niet vooruitlopen op de deadline. “We hebben de optie om de Fyra te annuleren als de problemen niet eind april zijn opgelost. Het is nu nog te vroeg om daarop vooruit te lopen” reageert woordvoerder Bart Crols. Of eind april de knoop wordt doorgehakt, wil de woordvoerder nog niet zeggen.

De bodemplaat die de Fyra V250 in januari in België verloor.

(c) ANP / Treinreiziger.nl