fbpx
Beeld: (c) SNCF

Frankrijk komt met budget Intercity naar Lyon en Nantes

24 sep 2021 9:13

Na de succesvolle introductie van Ouigo in 2013, de budget TGV van de Franse spoorwegen (SNCF), willen de Fransen nu ook een budget-intercity introduceren. Vanaf het voorjaar van 2022 moet de trein van Parijs naar Lyon en Nantes gaan rijden.

Goedkope tickets

Dat schrijft de Franse krant Les Echos. De treinen zullen geen barrijtuig hebben en maar één klasse. Tussen Parijs en Lyon moet de trein twee keer per dag gaan rijden, met een reistijd tussen de 4 uur en 45 minuten en 5 uur en 15 minuten. De TGV doet er slechts 2 uur over. Naar Nantes zullen de treinen tot drie keer per dag gaan rijden, de snelste in 3 uur en 30 minuten, de langzaamste tot 45 minuten trager.

Tickets voor de trein moeten tussen de 10 en 30 euro gaan kosten. De bedoeling is dat 65% van de tickets voor nog geen 20 euro verkocht zal worden. “We gaan het makkelijker en goedkoper maken”, vat Christope Fanichet, directeur van SNCF Voyageurs, het samen. De verkoop zal 45 dagen voor vertrek starten. Bij de TGV start de verkoop vaak al 90 dagen voor vertrek.

Concurrentie

Met de budget intercity kan de SNCF de concurrentie aangaan met de goedkope intercitybussen. Eerder was SNCF onder de naam iDBUS en Ouibus ook in die markt actief, maar inmiddels zijn de goedkope bussen overgenomen door BlaBlaCar. De SNCF is met de budget-intercity ook voorbereid op eventuele concurrentie. Eerder wilde Flixtrain in Frankrijk gaan rijden, maar die trok zich terug vanwege de hoge gebruikersvergoeding die vervoerders in Frankrijk moeten betalen.

Dat SNCF kiest voor de routes Parijs – Lyon en Parijs – Nantes lijkt niet toevallig. Er mag niet meer gevlogen worden op bestemmingen die in minder dan 2 uur en 30 minuten per trein bereikbaar zijn. Daardoor zijn er geen vluchten meer van de luchthaven Orly naar Lyon en Nantes. De kleurstelling wordt het omgekeerde van de Ouigo. De Ouigo is blauw met een roze cirkel met de naam erop. De budget-intercity’s zullen juist roze als primaire kleur hebben. Voor de nieuwe treindienst zullen oude Corail-rijtuigen worden omgebouwd.

Succes Ouigo

De Ouigo TGV‘s zijn inmiddels niet meer weg te denken. De trein haalde afgelopen zomer een bezetting van 90%. Inmiddels heeft de SNCF twaalf nieuwe treinstellen besteld, zodat de capaciteit in de toekomst kan worden uitgebreid.

Foto: Stefan Verkerk

Gerelateerde berichten

0 0 stemmen
Artikel waardering
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
2 jaren geleden

In het artikel wordt gesteld dat vluchten tussen Parijs en Lyon/Nantes niet meer zijn toegestaan. Dat is niet helemaal waar. Vanaf CdG mag gewoon naar Lyon/Nantes gevlogen worden. En dat gebeurt ook gewoon.

bert sitters
2 jaren geleden

De Corail-rijtuigen zijn uit de jaren ’80. Het interieur kan wat opgeknapt worden, maar de steile instap door de smalle deurtjes blijft.
Eerste klas hoeft niet, want deze doelgroep zal niet voor deze treinen kiezen.
In Duitsland rijden oude, wat opgelapte treinen voor low-budget-aanbieders, zoals Flix, maar ik kom ook ouwe beestjes tegen in andere kleuren dan groen. Helaas zijn deze treinen vaak kapot en verstoren ze de dienstregeling van “gewone treinen”.
In Frankrijk gaat de TGV gelukkig vaak over apart spoor.

Joost2
2 jaren geleden

Kan iemand duiden hoe dit zich verhoudt tot Ouigo? Hoe zet SNCF deze budgetintercity in de markt. Voor zover ik lees zijn de tarieven ongeveer hetzelfde, dus dan zou ik als reiziger altijd voor de snellere ouigo kiezen. Wat is het sterke punt van deze intercity? Misschien dat de bagageregels wat soepeler zijn? Of is het gewoon een capaciteitsissue en kunnen er niet meer treinen over de HSL?

Quinten
2 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

In Les Echos staat dat deze twee treinen 14 steden zullen bedienen. Naast het begin- en eindpunt dus zo’n 5 haltes per trein. Daar zit kennelijk de toegevoegde waarde.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

@Joost2.
mijn treinkaartje met de Quigo van Parijs naar Saint Pierre des Corps op 23 augustus kostte 38 euro. Een ritje van een uur en 12 minuten.
Als bij de nieuwe formule zie: “Tickets voor de trein moeten tussen de 10 en 30 euro gaan kosten. De bedoeling is dat 65% van de tickets voor nog geen 20 euro verkocht zal worden, ” dan liggen de prijzen lager, dan de snellere Quigo.

Anoniem
2 jaren geleden

Last minute boeken is in Frankrijk niet de norm. Mensen zijn gewend hun lange afstandstickets eerder te boeken.

Joost2
2 jaren geleden

Bedankt voor de info. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Volgens mij is er wel markt voor dit soort lowbudgetinitiatieven op het spoor.

Vaak
2 jaren geleden

Ik snap het voordeel van aparte low-budget treinen niet echt eigenlijk. AirFrance vliegt nog altijd 3x per dag tussen Parijs en Lyon en 3x per dag tussen Parijs en Nantes (mogelijk was dit voor-Corona nog meer). Van Flixbus tel ik 8 rechtstreekse ritten Parijs – Lyon en 3 Parijs – Nantes, maar wil beide nog wel schommelen per dag. Qua frequentie gaan deze treinen het dus niet winnen. Hoge frequenties zijn volgens mij een erg belangrijke kwaliteitsfactor. Waarom niet gewoon een derde klasse introduceren? Dan kun je in totaal hetzelfde aantal treinen rijden, maar heeft iedere klasse meer vertrekmogelijkheden.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Vaak

De Franse overheid heeft het verbod voor binnenlandse vluchten die kunnen worden vervangen door een treinrit van 2,5 zodanig ingesteld, omdat het juist de bedoeling is dat er tussen Lyon/Nantes en Parijs gevlogen blijft worden. Daarmee erkent Frankrijk dat beide vliegroutes belangrijk zijn binnen het routenetwerk van AirFrance voor overstappers op CdG.

Bert Sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Zouden gerichte overstapmogelijkheden moeten komen voor intercontinentale vluchten op Paris CDG op snelle treinen naar Nantes en Lyon.
De low budget Intercites lijkt mij hiervoor ongeschikt.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Zodra de Franse overheid het vliegen tussen CdG en Lyon/Nantes verbiedt, worden die vluchten vervangen door vluchten tussen Schiphol en Lyon/Nantes. Dan blijven de passagiers wel binnen het routenetwerk van AirFrance/KLM, maar houden de Fransen er minder aan over.

Het zal inderdaad zo zijn dat wanneer reizigers op de route zelf kiezen voor de trein in plaats van de binnenlandse transfervlucht, het voor Air France snel acceptabel wordt om de vluchten te schrappen. Maar dan zal de trein aldaar eerst een acceptabel alternatief moeten worden.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dan vervang je die vluchten van Schiphol naar Lyon en Nantes toch ook door een trein. Kan dezelfde trein zijn die eveneens op Paris CDG stopt.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het treinproduct moet natuurlijk wel op maat zijn.

Arjan Krabbenbos
2 jaren geleden

Nantes heeft een grote mechanische olifant waar mensen op kunnen zitten of staan. Ik ben hier enkele jaren ens geweest met de trein via Parijs. Van Paris Nord naar Paris Montparnasse moet je een stuk nog met metrolijn 14 ( op luchtbanden). Vanaf het laatst genoemde metrostation nog een stuk ondergronds lopen van en naar de treinperrons. Via een overstap op Brussel Zuid/midi kun je hier ook komen, scheelt een hoop extra rompslomp zoals dat eerder deed. Maar een concurrerende trein als deze, kan ook voordelen geven. Niet alleen qua prijs en de minder lange tijd voor het reserveren eventueel van deze nieuwe IC treinverbinding! Nantes heeft tramverbindingen in de stad, maar ook een tram-trein verbinding naar verder op gelegen plaatsen in de buurt. Het stationsgebouw van Nantes is onlangs gerenoveerd, dit was nog niet begonnen toen ik in deze Franse stad op bezoek was.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Nantes heeft veel meer dan de olifant. De stad moest het hebben van de scheepsbouw- en reparatie, maar de schepen werden steeds groter en konden Nantes niet meer bereiken.
Nantes is nu een eigentijds brandpunt van onderwijs, wetenschap en cultuur. De mechanische olifant loopt rond in het gebied de Machines d’Ille: het eiland in de Loire met vroeger veel scheepsbouw. De gebouwen staan er nog, maar hebben nu een trendy functie. Nantes is jong en bruist. Door de vele studenten is de stad niet duur. Behalve de tram kun je je ook uitstekend verplaatsen op de fiets.