Foto: Stefan Verkerk Fotografie
FNV wil met NS in overleg over de misstanden rond de HSL. Vrijdag biedt de vakbond aan de NS-directie hierover een manifest aan, ondertekend door 1.200 boze en wanhopige medewerkers.
Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: “Mensen worden onverschillig en cynisch. NS heeft de boel gewoon totaal niet op orde bij de HSL. Wij geven 12 heel concrete verbeterpunten aan in ons manifest. Wil NS daar niet over praten, dan sluit ik acties niet uit.”
Machinisten geven aan dat ze na de opleiding te snel in het diepe worden gegooid. De begeleiding is volstrekt onder de maat. Janssen: “NS heeft de beste machinisten van de wereld in dienst, maar biedt ze veel te weinig tijd om het HSL-traject te leren beheersen. En als ze daar dan rijden, is de ondersteuning vaak bedroevend.”
Regelmatig stranden er treinen op het HSL-traject. Reizigers moeten dan lang wachten voordat het materieel weer rijdt. Vorige week nog liepen reizigers drie uur vertraging op. De 12 verbeterpunten richten zich op personele bezetting, opleiding, ondersteuning, materieel en de infrastructuur van het spoor.
(De onderstaande punten zijn letterlijk overgenomen van FNV)
Personele bezetting:
1. Instroom dient zoveel als mogelijk te geschieden op basis van vrijwilligheid. Borg daarbij eventuele centrale en lokale toezeggingen, voorwaarden en afspraken.
2. Waar vrijwilligheid voor onvoldoende instroom zorgt, zorg dan voor transparante gedragen regels waarop medewerkers worden aangewezen. De betreffende OC dient hiermee in te stemmen.
3. Nieuwe HSL-collega’s moeten zowel functie-inhoudelijk als arbeidsvoorwaardelijk, zoals ORT, wegbekendheid, opnemen verlof, etc. duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt en wat men van NS mag verwachten. Wees helder en transparant.
Opleiding:
4. Leid de machinisten op tot praktijkervaren vakkrachten op de HSL, zodat ze vanuit vakkennis in voorkomende gevallen autonoom kunnen handelen.
5. Breid de opleiding inclusief de praktijklessen substantieel uit.
6. Selecteer een groep ervaren (aantoonbaar HSL-kundig) vakkrachten (Mcn, HC/TM) en zet deze in voor het begeleiden van instromende collega’s.
7. Nieuwe HSL-collega’s worden met een vaste ervaren (aantoonbaar HSL-kundige) begeleider in de praktijk ingezet.
8. Breng deze begeleiders periodiek samen voor bijscholing, opfrissing, delen van informatie, tips & trucs etc.
Ondersteuning:
9. Zorg voor één ter zake kundig “loket” voor ondersteuning, meldingen optimalisatie en evaluatie. In dit loket dienen alle schakels van de HSL keten vertegenwoordigd te zijn.
Dit voorkomt het onnodige tijdsverlies bij onder andere strandingen. Nu moet de Mcn soms drie functionarissen, welke geregeld de benodigde adviezen of hulp niet kunnen bieden, bellen alvorens de Mcn kan proberen weer op weg te geraken.
Materieel:
10. Het materieel moet dienstvaardig de dienst in. Stel hiervoor specifieke diensten op de overstandlocaties voor het uitzetten, inzetten en beproeven van de dienstvaardigheid van het materieel. Voorwaarde is wel dat deze diensten niet voor andere klussen (ander NSR materieel) ingezet gaan worden in de rangeerdienst.
11. Voer de modificaties van software op de overstandlocatie uit. Nu moet iedere TRAXX-sandwich stam hiervoor afzonderlijk naar de Watergraafsmeer. Dit drukt op de capaciteit.
Infra:
12. Het ProRail-plan verdient de steun van de directie met betrekking tot hun plannen voor de aanpassingen in de infra;
Aanpakken van de Fasescheidingen, de Spanningssluizen, en de HSL op- en afritten etc. Alles toegespitst om problemen en strandingen te kunnen voorkomen.
This post was last modified on 14 maart 2019 09:38
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…