fbpx

FNV Spoor: Gezondheidsmaatregelen NS “gevaarlijk”

FNV Spoor roept de NS op het voornemen terug te draaien om personeel met milde gezondheidsklachten na 2 juni gewoon te laten werken. Volgens de vakbond heeft het vervoersbedrijf “ondoordacht en zonder overleg” aan het personeel laten weten per 2 juni de medewerkers met neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging (tot 38 graden Celsius) weer aan de slag te laten gaan.

“Dit kan levens kosten”

FNV Spoor zegt dit in een brief “voorbarig en zelfs gevaarlijk” te vinden. NS zou dat besluit hebben genomen in verband met de verwachte drukte in de treinen en op de stations. Sindsdien is FNV Spoor “platgebeld” door verontruste leden, aldus vakbondsbestuurder Roos Rahimi.

NS heeft volgens FNV Spoor ten onrechte een vergelijking gemaakt met andere werkers in vitale sectoren, zoals de gezondheidszorg. “Bij medewerkers in de trein verhoogt werken met milde klachten de besmettingskans voor andere medewerkers en reizigers en kan het zelfs levens kosten. Dit is dus een niet te vergelijken situatie”, aldus Rahimi.

Zij zegt dat vanuit alle hoeken wordt geprobeerd de reizigers bewust te maken om de risico’s op besmetting niet te verhogen door het gebruik van het ov. “Reis niet onnodig, houd afstand en draag mondmaskers. Wat voor signaal geeft NS af, door mogelijk met corona besmette medewerkers gewoon te laten werken?” aldus Rahimi. De vakbond roept NS-medewerkers op bij twijfel niet te gaan werken of de huisarts en eventueel bedrijfsarts in te schakelen.

NS: RIVM-richtlijnen gevolgd

NS zegt in een reactie “dat de veiligheid en gezondheid van medewerkers altijd voorop staat” en dat de de algemene RIVM-richtlijnen en de richtlijnen die gelden voor vitale organisaties, zoals de zorg, de politie en de brandweer, worden gevolgd. Medewerkers met corona blijven thuis, benadrukt de NS.

In de voorbereiding naar 2 juni wordt daarom “een procedure uitgewerkt om dit veilig te doen, waarvan een coronatest onderdeel uitmaakt”, aldus het vervoersbedrijf.” Als vitale organisatie heeft NS de afspraak gemaakt met de overheid om Nederland in beweging te houden. Per 2 juni willen we dan ook de maximale dienstregeling gaan rijden”, aldus NS. “We gaan in gesprek met medewerkers om te bespreken of ze binnen de richtlijnen voor vitale organisaties kunnen komen werken.”

Reisassistentie voor gehandicapten

Op Twitter ontstond zondag juist discussie of de coronamaatregelen bij NS niet te ver zijn doorgeschoten. Door de coronacrisis heeft NS het beleid voor reisassistentie voor gehandicapten aangepast. “Je gaat zelfstandig in of uit de trein. De assistentieverlener raakt jou of je hulpmiddel niet aan.” Concreet betekent dat reizigers zelf hun rolstoel op plank of brug moeten rijden en blinden het moeten doen met mondelinge aanwijzingen. Stephan Spieker voelt zich daardoor in een hoekje gedrukt. “Waarom gebruiken jullie geen handschoentjes en desinfectiemiddelen?” vraagt hij zich af. Die vraag laat het spoorbedrijf onbeantwoord. NOS techjournalist Joost Schellevis is verrast: “je mag wel naar de kapper, maar de NS wil mensen met bijvoorbeeld een rolstoel niet de trein in helpen”. Tweede-Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) noemt het beleid op twitter “moeilijk te volgen”.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
16 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Pindalientje
4 jaren geleden

Juist ja, zieke conducteurs mogen aan het werk en gezonde passagiers moeten verplicht een muilkorf om. Dit gaat je publiek ongetwijfeld begrijpen, NS.

Maar gelijk weer dat “dit kan levens kosten” is wel meteen weer bloedirritant. De groep mensen die überhaupt risico loopt om te sterven aan COVID-19 reist doorgaans al lang niet meer met de trein. We moeten nu echt met z’n allen eens wat normaler gaan doen.

Martijn Kösters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Pindalientje

Plus: het hangt op de aanname dat die zieke NS-medewerker ook daadwerkelijk gaat werken, wat ie niet doet als ie zich bagger voelt.

Wolkje
4 jaren geleden

De vroegere slaven werden ook gemuilkorfd….
Ik boycot t OV zolang mondkapjes verplichtingen blijven. Onzin maatregel.
Bourka s zijn verboden dwz gezichtbedekkende kleding. Wordt wakker ieve mensen. Laat je niet zo bang maken door de zieke mainstream media

Ruud Beijer
4 jaren geleden

Ik vind het hele gedoe rond dat corona zwaar overdreven. Natuurlijk is het erg die 5500 doden maar moeten we daar de hele economie van dit land op het spel zetten?Normaal gaan er in Nederland tussen de 360 en 500 mensen per weel dood. Ik zeg handschoenen aan en mondkapjes op en dan weer snel aan het werk.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ruud Beijer

500 per dag overlijden er normaal///

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ruud Beijer

Als je een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking tegelijk ziek laat worden en een wat kleiner deel van de consumenten laat overlijden zet je de economie ook op het spel.

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

De beroepsbevolking wordt nauwelijks ziek van dit virus. Bij meer dan de helft verloopt het asymptomatisch, en een heel groot deel is een paar dagen een beetje ziek, maar doorgaans minder dan bij influenza.
Het zijn echt maar hele kleine groepen die er echt ziek van worden.

De economische gevolgen van maandenlang alles op slot en het compleet doen verdampen van menigeens levenslust (en dus consumptie) zijn echt vele malen groter.

Met mondkapjes jaag je echt een heel groot deel van de mensen weg, die dan niet ergens naartoe gaan om hun geld uit te geven, waardoor de economie nauwelijks zal herstellen. Ik kan zelf al talloze dingen bedenken die ik deze zomervakantie niet ga doen als ik een mondkapje zou moeten dragen of niet contant mag betalen. Voor iets dat helemaal niet helpt om besmetting te voorkomen, vind ik het allemaal erg gevaarlijke verplichtingen.

Laurens Smid
4 jaren geleden

Ik ben het helemaal eens met de schrijvers hier boven de gehele economie is door dit beleid kapot gemaakt je mag niet met het ov alleen voor reizigers met vitale beroepen na 2 juni zegt de klanten service van de NS je mag gewoon met de trein reizen en de directeur raadt het af ik vind het wel hysterisch zelfs de fiets mag niet mee in de trein en dat geldt ook bij de regionale spoorvervoerders.
Premier Rutte zegt ga op vakantie in eigen land maar dat wordt weer geblokkeerd door de spoorvervoerders want als je geen auto hebt dan kan je nergens komen met je fiets! Ik ben zelf helemaal klaar met die corona virus.
Het gewone leven moet weer terug komen en wel zo snel mogelijk.

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Laurens Smid

Dus netjes de regels volgen, dan komt dat “zo snel mogelijk” terug naar het normale leven ook daadwerkelijk zo snel mogelijk.

Frans
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Ze maken regels om weer nieuwe regels te kunnen maken werk verschaffing .

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Ben je nou echt zo naïef? Hoe meer we als volk aangeven dat we alle onzinmaatregelen blijven pikken, hoe langer de overheid dit uitsmeert.

Er is al lang geen gegronde reden meer om het überhaupt nog voort te zetten, en onder het mom van “versoepelingen” worden dingen alleen maar strenger.

Ik blijf er versteld van staan hoe makkelijk we als volk al onze grondrechten en vrijheden laten afpakken, hoe we onze grondwet buiten werking stellen en massaal gehoorzaam zijn aan een overheid die een beleid baseert op cijfers die we nooit hebben gezien.

Enig kritisch geluid wordt direct beantwoord met één van de schapen die roept dat ‘je doden op je geweten hebt’, waar ook geen enkel bewijs voor gegeven wordt. Omdat ik zonder sluier in de trein ga zitten, doorgaans alleen in een eersteklas coupé, en m’n werk blijf doen zonder me aan te stellen, gaat in een verplegingshuis een hele bingoclub dood? Hoe dan?

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Laurens Smid

Dat van die vitale beroepen is lariekoek. De trein is beschikbaar voor alle noodzakelijke reizen.

Marion
4 jaren geleden

De zitplekregel: wie het eerst komt, wie het eerst maalt en de rest moet de trein uit, houdt in dat alleen sportieve jongelingen vervoerd gaan worden. Want de anderen vallen ook bij de volgende trein uit de boot (trein)

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Marion

En de onsportieve voordringers.

Roosje
4 jaren geleden

Na een jaar of acht met Weekend Vrij elke maand een keer van Den Haag naar mijn vader in Tiel gereisd te hebben ga ik dat per 2 juni opzeggen. Muilkorfjes bieden schijnveiligheid, voor gezonde mensen VERHOOGT het de kans op infecties, alleen zieke mensen kunnen verspreiding verminderen door een mondkapje te dragen. Maar die blijven toch al thuis, als ze verstandig zijn. Veel meer zin heeft het om de treinen goed te ventileren, dus op de station ALLE deuren aan de perronzijde openen. Bovendien voel ik me niet veilig met gemaskerde mensen in mijn omgeving. Het huidige coronavirus is NIET besmettelijker dan de jaarlijkse influenza, die gemiddeld zo’n 3000 doden per jaar maakt, en waar we in het voorjaar groepsimmuniteit tegen opbouwen. Hoeveel dat er dit jaar zijn willen ze pas in september zeggen. In 2018 overigens 10.000, en toen lieten we de economie gewoon doorgaan, met dezelfde risicogroepen die getroffen werden.

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Roosje

Ja, helemaal mee eens. Ik ben al deze weken elke dag gewoon naar m’n werk blijven gaan, als één van de weinige niet-aanstellers. Mij is niks overkomen. Niemand om me heen is ook ziek geweest. Eerlijk gezegd ken ik helemaal niemand die griepachtige verschijnselen heeft gehad, laat staan iemand die is overleden. En ik ken best een hoop mensen, in best een hoop landen.

Het is echt maar een hele selecte groep die ziek wordt, en ondanks dat ik wekenlang “gigantische risico’s” heb genomen door zonder boerka tijdens de spits met het OV te reizen, ben ik niet tot die groep gaan horen kennelijk.

Vanaf 2 juni ga ik dan maar niet meer naar de zaak, zo lang deze vrijheidsberoving blijft aanhouden. Of misschien moet ik dan toch maar ingaan op dat aanbod van die geleaste Muskmobiel, ondanks dat ik een pesthekel heb aan autorijden. In een auto wordt in ieder geval m’n lichamelijke soevereiniteit nog enigszins gerespecteerd wanneer ik met 10 kilometer per uur over de A16 rol.

Toch klinkt het aantrekkelijker dan het OV zo langzamerhand.