fbpx

FNV roept buschauffeurs Twente op tot staking, Arriva naar de rechter

09 mrt 2024 11:58

Streekvervoerder Arriva heeft een kort geding aangespannen, met als doel een staking komende dinsdag van buschauffeurs in Twente te voorkomen. Dat kort geding dient maandagmiddag. Vakbond FNV kondigde donderdag aan dat chauffeurs van Arriva op 12 maart het werk neerleggen, omdat ze de werkdruk te hoog vinden.

Vergoeding schoenen

Volgens directeur Ghislaine Aarts van Arriva ligt er inmiddels een akkoord met de ondernemingsraad over onder meer de pauzes en op- en afstaptijden van de chauffeurs. In de gesprekken met de vakbonden staan nu nog twee punten open, die het volgens Arriva niet rechtvaardigen om te gaan staken. “We vinden het onacceptabel dat de vakbond een grote groep reizigers dupeert voor deze twee onderwerpen waar eerder al over gesproken is en waarvoor we ons maximaal inzetten”, aldus de maatschappij.

Volgens Arriva gaan de onderhandelingen nog over een vergoeding voor schoenen en over het afschaffen van een alternatieve vorm van roosteren voor tien chauffeurs die onder Keolis in Haaksbergen waren gevestigd.

Stroeve start

Arriva vervoert dagelijks zo’n 30.000 reizigers in de regio Twente. De maatschappij verzorgt het busvervoer in onder meer Almelo, Enschede en Hengelo, en de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Arriva nam deze ov-concessie eind vorig jaar over van Keolis.

De start verliep echter stroef. Zo hadden de nieuwe elektrische bussen de nodige kuren, wat leidde tot uitval en vertragingen. Chauffeurs klaagden over de rij- en rusttijden en de werkdruk. “Met de krappe roosters die er nu zijn, hebben de chauffeurs nauwelijks tijd om te eten, naar het toilet te gaan of om even de benen te strekken”, zei bestuurslid Marijn van der Gaag van FNV.

Van 9.00 tot 12.00 uur

De vakbond, die al wekenlang met Arriva in discussie is, stelde vorige week een ultimatum dat afgelopen dinsdag afliep. Omdat niet aan de eisen was voldaan, kondigde FNV aan op 12 maart te gaan staken. In ieder geval enkele uren in de ochtend, van 9.00 tot 12.00 uur.

“De actiebereidheid onder onze leden is enorm groot”, vertelde bestuurslid Marijn van der Gaag van FNV Streekvervoer eerder. Hij denkt dus dat als de staking niet verboden wordt, er dinsdagochtend “weinig tot geen” bussen zullen rijden. “De werknemers willen echt dat Arriva met een oplossing komt voor de veel te hoge werkdruk. Als die er niet komt, sluit ik meer stakingen zeker niet uit.”

Zorgen

Politieke partijen in Overijssel hebben herhaaldelijk hun zorgen hierover geuit bij de provincie, de concessieverlener. Al in de maanden voordat Arriva het overnam van Keolis, kwamen er klachten binnen van chauffeurs over aanpassingen in hun roosters, pauzes en werktijden.

“Er ging te veel tegelijk niet goed”, erkent regiodirecteur Jieskje Hollander van Arriva. “Het spijt mij dat dat zo gelopen is. Als we alles vooraf hadden geweten, hadden we hier en daar andere keuzes gemaakt.” Arriva werkt nu onder meer aan een nieuw dienstenpakket, dat eind volgende maand klaar moet zijn. Het bedrijf zegt de technische problemen met de bussen grotendeels te hebben opgelost.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
55 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
4 maanden geleden

Ik zie ironisch genoeg de komende stakingen bij RRReis (Arriveert Niet) Twente nog als laatste manier om het OV in Twente op langere termijn te redden. De krappe werkroosters en ongezonde arbeidsomstandigheden leidt tot de uitval van bussen en ook het uitval van bussen door 20% ziekteverzuim. Als de relatie Arriva en hun chauffeurs niet verbeterd kunnen chauffeurs besluiten om met hun voeten te stemmen en dus opnieuw te solliciteren, waarna hier helemaal geen bus overblijft. Ik woon zelf in Twente.

Arriva-ellende
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Arriva is helemaal de weg kwijt. De drukke buslijn 8 is ineens compleet opgeheven, lijn 51 en 59 zijn in de daluren teruggegaan naar 1x per uur ondanks dat ze in de daluren nog best goed gevuld waren. Bussen zijn daardoor overvol en haltes worden voorbij gereden omdat de bussen vol zijn. En dan vallen er ook nog altijd erg veel ritten uit. Het is 1 grote klerezooi met Arriva!!! Gelukkig duurt deze concessie maar 5 jaar, daarna opzouten Arriva en nooit meer terugkomen!

Realisme graag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Arriva-ellende

Als het personeel enorme loonsverhogingen eist en het provinciale budget niet groter wordt zullen er minder bussen gaan rijden. En dan moeten er dus vervelende keuze gemaakt worden.

Arriva-ellende
4 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Denk dat de dienstregeling bij Keolis niet zo werd uitgekleed. Anderzijds is er wel een nieuwe lijn 60 en 5 in het leven geroepen waar geen hond op zit te wachten…

Tim H
4 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

@Arriva-ellende
Iedereen vindt zijn eigen lijn onmisbaar en die van de buurman overbodig.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Het gaat niet om loonsverhogingen, het gaat om werkdruk, te krappe dienstroosters, brakke bussen en veel rituitval.

Juriaan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De krappe werkroosters zijn vooral een gevolg van de ontzettend trage elektrische bussen.

Jaap
4 maanden geleden
Antwoord aan  Juriaan

Ze scheuren anders als gekken in die dingen. Daarnaast zijn ze softwarematig aangepast waardoor ze sneller rijden.

Maar wel een goede reden om te staken voor nieuwe schoenen. Mag toch hopen dat de rechter er een stokje voor gaat steken maar dat zal wel weer niet…

Anoniem
4 maanden geleden

Beste busreizigers.
Komende dinsdag is een werkoverleg tussen 09.00 – 12.00 uur ingelegd.
Wij van Arriva verontschuldigen ons voor het ongemak.
Wij van Arriva hebben de intentie om aan de voorstellen van onze gewaardeerde medewerkers tegemoet te komen c.q. stellen alles in het werk om aan de voorstellen te voldoen.
Wij zijn dan ook van plan de overeenkomst om 10.30 met koffie en gebak te beklinken.
En u kunt vanaf 12.00 uur wederom van ons aanbod gebruik maken.

Realisme graag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Voordurend toegeven aan de steeds absurdere eisen van het OV-personeel lost natuurlijk niets op. Want dan staan ze een maand later weer op de stoep.

Ricardo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Voortdurend het personeel uitknijpen lost ook niets op, op een gegeven moment loopt het personeel weg. Sommigen naar de concurrent (wat bij het overgaan van concessie van Keolis naar Arriva al gebeurde, dat een flink aantal machinisten niet over ging naar Arriva) of een andere sector, maar dat zal het personeelstekort in het OV alleen maar erger maken. Maar ja, dan vliegt Arriva wel weer wat Kroaten in zoals het plan in Limburg is.

Juriaan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Wat bedoel je met uitknijpen van het personeel? De lonen in het OV zijn vergeleken met het bedrijfsleven absurd hoog.

Johan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Dus als je je schoenen niet kunt declareren bij je werkgever word je uitgeknepen? Wat is het volgende? – Staken omdat je geen onderbroeken van de zaak krijgt?

Maurice
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Staken om nieuwe schoenen klinkt meer als verwende kleine kinderen dan als uitgeknepen personeel.

Ricardo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

@Jurriaan: Uitknijpen kan op meer vlakken dan alleen loon, kan ook om werkdruk gaan. En als de lonen zo goed zouden zijn, waarom kampt de sector dan met een personeelstekort?

@Johan/@Maurice: FNV zegt dat de staking vooral om de werkdruk gaat en rept met geen woord over de schoenen, Arriva zegt dat ze afspraken gemaakt hebben over de werkdruk en dat de staking om de schoenen gaat. Als de actiebereidheid daadwerkelijk hoog blijkt te zijn, klinkt mij dat ook meer als de werkdruk en dat Arriva de boel aan het verdraaien is. Ook een akkoord met de OR hoeft niet alles te zeggen, als dat niveau “slikken of stikken” heeft, kan het best zijn dat de OR akkoord gaat om de scherpe randjes van de huidige problemen af te halen terwijl die niet structureel opgelost worden.

Los daarvan, als Arriva bepaalde eisen stelt aan kleding van het personeel dan hoort daar ook een vergoeding tegenover te staan vanuit Arriva, en als de voorwaarden/vergoeding vanuit Keolis (de vorige vervoerder) beter waren, mag Arriva die niet zomaar verslechteren.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Hem/ haar wie de schoen past, trekt het paar aan!
Aldus de reactie vanuit het provinciehuis.

Johan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

@Ricardo “Als de actiebereidheid daadwerkelijk hoog blijkt te zijn, klinkt mij dat ook meer als de werkdruk en dat Arriva de boel aan het verdraaien is.”

De werknemers zijn zelf niet bij de onderhandelingen, dus die actiebereidheid kan ook komen doordat de FNV ze wijsmaakt dat er nog geen overeenstemming is bereikt over werkdruk.

Ricardo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

@Johan: De werknemers zijn juist wel betrokken bij de onderhandelingen in de vorm van de OR waarmee Arriva zegt een akkoord te hebben, en een beetje fatsoenlijke OR communiceert bij dit soort belangrijke besluiten ook met het personeel dat ze vertegenwoordigen. En ook voor Arriva zou het makkelijk zijn die actiebereidheid om zeep te helpen als de FNV de boel bedondert en er een goed akkoord is, door dat akkoord met het personeel te communiceren.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

@Allemaal.

Dit zegt de FNV erover…

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2024/03/stakingen-in-streekvervoer-twente

Het woord schoen heb ik niet gelezen..

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Arriva wij als reizigers geloven jullie leugens ook niet meer.

Laat Twents terug keren en ook de mooie rode dieselbussen weer.

Realisme graag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Terugdraaien naar zoals het was vereist door alle kostenstijgingen veel meer geld dan er nu beschikbaar is. En ook voor de Provincie is er een grens aan wat ze bereid zijn te betalen voor het OV.

Opa Ties
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

En waar gaat Keolis dan die inmiddels explosief gestegen loonkosten van betalen?

Anoniem
4 maanden geleden

Nou ik zou zeggen staken van 06.00 – 12.00 uur.
Wat nu?
Een werkoverleg van 09.00 – 12.00 uur.
Dat gebeurt toch overal.

Salvador
4 maanden geleden

De Provincie Overijssel heeft dus alle signalen genegeerd en dat is behoorlijk fout. Ik zou verwachten, dat de concessieverlener dan eerst eist, dat die problemen moeten worden opgelost, of anders dat de concessiehouder uitleg moet komen geven hierover.
Chauffeurs krijgen bepaalde diensten en ze moeten ook om bepaalde tijden bij de haltes komen. Vaak zijn die tijden zo strak, naar wat ik heb begrepen, dat ze amper de tijd krijgen, voordat ze weer een nieuwe lijn moeten gaan rijden, om even naar de wc te gaan, of om hun lunch te kunnen eten. Die dingen breken de chauffeurs op, ondanks het feit dat ze hun werk wel heel erg leuk vinden.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Salvador

Dit verhaal klopt volledig en hier gaat uiteraard de staking om. Er is hier geen sprake van een beloningsconflict.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Salvador

Onlangs een motie van de PvdA in de provinciale staten van Overijssel dat breed is ingediend en aangenomen. Inclusief de partijen, die normaliter helemaal niet zo PvdA minded zijn.

https://overijssel.pvda.nl/wp-content/uploads/sites/378/2024/02/MV-OV-dat-weer-loopt-als-een-trein-PvdA-e_a_.pdf

Alleen de vraag of deze motie de puinhoop in het OV kan oplossen.

Opa Ties
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Goedkope populistische actie van de PvdA omdat dat bakken extra geld gaat kosten en de PvdA niet vertekt waar dat geld vandaan moet komen.

Brabo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Salvador

Het probleem met de rijtijden zijn de nieuwe elektrische bussen die veel trager blijken te zijn dan de oude dieselbussen.

Anoniem
4 maanden geleden

Dat krijg je met dat neoliberalistische aanbesteden. Een bedrijf ziet er wel brood in , wil de concessie en schrijft te goedkoop in om grote kans te maken de concessie binnen te slepe. Wij zullen het voor dat bedrag uitvoeren! Provincie blij. Lekker goedkoop en toch busvervoer. Arriva gaat het rooster zo krap maken als mogelijk, personeel moet maar harder werken en niet klagen over pauzes of wat er voor door moet gaan – het geld moet toch érgens op uitgespaard worden om te kunnen rijden voor dat beloofde bedrag én de aandeelhouders en topman nog winst te kunnen garanderen.
Financieel allemaal fijn voor provincie en bedrijf – personeel en klant wordt als zovaak de dupe.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

FNV wilt dat het mogelijk is dat men concessies kan inbesteden in een eigen vervoersbedrijf. Ook provincie Overijssel (en wellicht ook anderen)- eigenaar van 2 slecht functionerende concessies van EBS en Arriva – wil dit ook; alleen is het politiek nog niet mogelijk, maar ook dit lijkt langzaam te schuiven.

Juriaan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Daar is in Zeeland naar gekeken maar dan wordt het voor de Provincie wel tientallen procenten duurder en dat geld is er niet. Kijk even naar het financiële debacle bij de Westerschelde Ferry sinds de provincie die in eigen beheer exploiteert.

Realisme graag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Vertel er dan wel bij dat er dan veel minder bussen gaan rijden omdat het veel duurder wordt.

Maurice
4 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Of de tarieven maar eindelijk eens flink verhogen. De reizigers hebben eisen van hier tot Tokyo maar willen daar niet voor betalen.

Otto
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Arriva houdt zich met de huidige tijden gewoon aan de CAO afspraken. Maar het personeel wil weer meer, meer, meer …

Frans E.R. Eekhout
4 maanden geleden

Leg dit soort actie’s maar eens aan de reizigers uit als busje NIET komt onder andere vanwege een schoenenvergoeding en werk- en rusttijden en plas pauze’s en misschien wel meer, die zal er straks niets meer van begrijpen. Dat ieder mens op z´n tijd een hap moet eten en drinken en piesen en plassen, dat is aannemelijk en dat je daar even de tijd voor krijgt en niet op een onverlaten stuk weg net als profwielrenners al rijdende je plas kunt doen is te begrijpen, maar van die schoenen, nee dat begrijp ik niet slijten die dan zo snel als je een busje rijdt ?
In militaire dienst moest ik eens lage schoenen hebben bij het D tenue = nette tenue, maar kreeg die niet vergoed van Defensie, want de gevechts schoenen, die vond men niet zo bij het nette tenue passen. Ik heb er niet over geklaagd, was al bij dat ik iets mocht doen bij de Geneeskundige dienst wat ik leuk vond.
Waar gaan ze de volgende keer weer actie over houden, over de slechte smaak van de koffie in een kantine, of dat er niet minstens een keer per week echte taart of gebak op kosten van de werkgever genuttigd kan worden ?
En de reizigers die moeten maar (bijna) alles slikken, staande op hun eigen betaalde schoenen…

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

De enige oplossing, die de positie van de onzelfstandige reiziger kan verbeteren is de volledig zelfstandig rijdende auto, maar helaas is deze technologie nog ver weg.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik denk dat de enige oplossing is om geleidelijk met het OV te stoppen als het niet meer tegen acceptabele kosten georganiseerd kan worden. Busdiensten met vijf studenten en een chauffeur met een topsalaris zijn financieel niet te handhaven. Er zijn grenzen aan wat de belastingbetaler wenst bij te dragen aan het OV voor anderen.

Tim H
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Misschien de tering naar de nering zetten en alleen nog bussen laten rijden die minimaal 25 reizigers trekken. Dan maar uurdiensten of tweeuurdiensten en niet meer rijden de avond en het weekend.

Edwin de Hond
4 maanden geleden

Wat ik een beetje merkwaardig vind is dat het conflict draait om werkdruk maar klaarblijkelijk de FNV de weg niet kan vinden naar de arbeidsinspectie. Als er problemen zijn met pauzes en rust dan is dit de instantie om dit te onderzoeken en niet een staking waar de reiziger weer eens de dupe zij. Dit laatste heeft de FNV als hobby. En dan later vreemd vinden dat men het OV gaan mijden. Ofwel de volgorde met zijn eerst een klacht bij de arbeidsinspectie al dan niet ILT indienen en dat afwachten en niet weer eens gaan staken omdat men hun zin niet krijgen. Ook dat gezeur over aanbesteden moet eens stoppen want hoewel er ( nu ) problemen zijn heeft dit aanbesteden wel degelijk voordelen, ook wat nadelen opgeleverd voor de reiziger.

Ricardo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Edwin de Hond

De Arbeidsinspectie komt alleen in actie bij overtredingen van de Arbeidstijdenwet en onveilige/ongezonde situaties (als je als werknemer geluk hebt, zie bijvoorbeeld de bagageafhandelaars op Schiphol), terwijl dit conflict meer zal liggen in de hoek van arbeidsvoorwaarden (namelijk wanneer worden pauzes gepland, hoeveel tijd krijgen chauffeurs voor pauzes en wanneer gaat de pauzetijd lopen).

Edwin de Hond
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Rusttijden, pauzes tussen de ritten staat in de wet geregeld en daar handhaaft de arbeidsinspectie op

Brabo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Edwin de Hond

In de CAO staan daar afspraken over maar Keolis had veel ruimere regels. En Arriva wil nu alleen volgens de CAO werken.

Ricardo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Edwin de Hond

Een deel staat in de wet en daar handhaaft de Arbeidsinspectie hopelijk op, maar een groot deel van de invulling niet. Er staat in de wet alleen maar hoeveel pauze iemand minimaal moet hebben voor een aantal uur werk per dienst, hoeveel tijd er tussen diensten moet zitten, maar volgens mij zegt de wet niets over pauzes tussen ritten of wanneer een pauze precies begint en eindigt.

En zelfs als de wet er wel wat over zegt, moet je maar hopen als medewerker dat de Arbeidsinspectie komt handhaven als je een melding doet, de Arbeidsinspectie heeft het zelf ook druk genoeg.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Edwin de Hond

Neem contact met de FNV met jouw vraag welke wegen al bewandeld zijn en welke wegen in dit geval volgens de bond niet van toepassing zijn.
Een staking is geen hobby van de FNV, maar als eindeloze gesprekken tot niets leiden kan gekozen tot dit uiterste middel.
De rechter zal bepalen of een staking in dit geval geoorloogd is.
Deze staking kost ook de FNV veel geld door het inzetten van de stakingskas.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

geoorloofd is

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Stakingen in het OV zijn voor de FNV voornamelijk een middel om propaganda voor zichzelf te maken.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

onzin P.L.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Een volkomen fout beeld en totaal niet goed geïnformeerd. Een vakbond doet veel meer dan alleen maar stakingen organiseren. Een staking is een uiterste middel, dat niet lichtvaardig wordt ingezet.

Frans E.R. Eekhout
4 maanden geleden

FNV hobby’s Edwin ? Dan hebben ze wel een vreemde hobby als men voor een arbeids conflict willen gaan staken. Zo ja, dan moeten reizigers die daarna in de bus stappen ook maar gaan “staken” door niet te gaan inchecken en gewoon gaan zitten als ze met de bus willen gaan reizen, als “compensatie” voor de tijd dat er geen bus gereden heeft, Reizigers staken.

Wil men ook nog vergoeding krijgen voor de schoenen, waarom dan niet tegelijk een gratis plaszak voor als men geen tijd krijgt om te plassen en deponeer die volle plaszakken dan maar bij de directie en de FNV.

Waren we maar robots, want die hoeven niet te plassen. Bij de RET gaan binnenkort bestuurdersloze bussen rijden tussen de luchthaven en metrohalte Meijersplein, hoera misschien moeten ze dit ook in Twente gaan introduceren hebben ze geen gezeik meer van veeleisende bestuurders, die kunnen dan op kantoor gaan werken met een wc binnen handbereik. Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Demagogisch verhaal. Als het personeel steeds meer eisen blijft stellen en in feite hetzelfde wil verdienen als iemand met een academische opleiding elders houdt het uiteindelijk op. Dan kun je beter de belasting op auto’s flink verlagen en het OV afbouwen.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

wat een onzin.
Heb je gehoord van de klimaat- stikstof en andere problemen?
Je kunt wel academisch opgeleid zijn maar wel verantwoordelijk zijn voor de problemen.
Je oplossing getuigt je dommigheid.
Wat zoek je op deze treinreiziger.nl? als je anti-OV bent.

Opa Ties
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Klijaat- en stikstof praatjes zijn inmiddels weer uit de mode.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Opa Ties,
Helaas trekt het onder het tapijt schoffelen van alle milieu- en klimaatproblemen door de populisten veel aanhang.
Je reinste struisvogelpolitiek.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

over demagogisch verhaal gesproken.

Simon
4 maanden geleden

Laten we vooropstellen dat je met prikkelbare darmen beter geen trein of bus kunt gaan besturen, maar dat er iets aan die pauzes moet gebeuren is wat mij betreft duidelijk.
De komst van steeds meer vrouwelijk rijdend personeel, dat nu eenmaal soms dringend naar het toilet moet, vraagt om meer en betere pauzes. Desnoods moet de dienstlengte worden vergroot of moet wat van de eigen tijd voor worden opgeofferd.
Je kunt in deze tijd niet meer verlangen dat mensen zelf ‘creatieve’ oplossingen gaan zoeken voor dit probleem.
Bovendien is ‘ophouden’ helemaal niet gezond.