fbpx
Foto: Stefan Verkerk

FNV: Leden wijzen cao ProRail af en sluiten acties niet uit

28 okt 2019 12:32

FNV-leden die bij ProRail werken, hebben massaal het cao-onderhandelingsresultaat verworpen. Ze vinden de voorgestelde loonsverhoging (+3,2%) te mager. De vakbond wil in gesprek met de spoorbeheerder. Mocht ProRail het gesprek niet aan willen gaan met de vakbond, dan zullen er volgens FNV acties volgen.

Eis: 5% meer loon

De nieuwe cao zou gelden vanaf 1 juli 2019, voor een periode van achttien maanden. FNV wil, naast vijf procent meer loon, maatregelen om de werkdruk te verlagen. Die laatste eis is ingewilligd door ProRail, maar het loonbod blijft steken op gemiddeld 3,2 procent per jaar. Van den Dungen: “Dat is net een half procentpunt meer dan de inflatie. Dat vinden onze leden echt veel te weinig.”

Kwaad bloed

Volgens FNV-bestuurder Huub van den Dongen is er onvrede over de houding van ProRail, die geprobeerd zou hebben allerlei bestaande regelingen te schrappen. “Het heeft ons veel moeite gekost alle door de werkgever voorgestelde verslechteringen tegen te houden. Daarbij werkt de houding van ProRail natuurlijk ontzettend demotiverend voor het personeel”, aldus de FNV-bestuurder. Volgens de vakbond wilde ProRail aanvankelijk verlofregelingen en toeslagen voor onregelmatig werk versoberen.

Oproep: opnieuw onderhandelen

FNV roept ProRail op opnieuw te onderhandelen. De FNV-bestuurder verwacht dat de spoorbeheerder positief op de oproep zal reageren. Als dat niet zo is, worden acties onvermijdelijk. “Uiteraard hopen we die te voorkomen. Acties bij ProRail hebben namelijk een grote, maatschappelijke impact.” Onder de ProRail-cao vallen ruim 4500 medewerkers.

0 0 stemmen
Artikel waardering
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Tim
4 jaren geleden

Het spoor gaat voor de verandering weer eens staken.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Hopelijk niet, iedere staking is er één teveel. Maar we hebben gelukkig veel minder stakingen dan in België en Frankrijk. Stakingen op het spoor zijn hier gelukkig zeldzaam. Vorig jaar wel een NS staking, maar dat was de eerste landelijke spoorstaking in gelukkig lange tijd.

Karel Geerts
4 jaren geleden

Er is dit haar ook al twee keer eerder gestaakt.

Maurice
4 jaren geleden

Zeldzaam??? Dit wordt de derde keer dit jaar.

Henk
4 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Daar zal dan wel aanleiding toe zijn. Jij werkt o ook braaf door als je niet tevreden meer bent over de arbeidsvoorwaarden?

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Als je baan niet meer bevalt moet je een andere zoeken. De wet van vraag en aanbod doet de rest.

Dominic
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Stond er laatst niet iets in de krant over een (mogelijk) schreeuwend tekort aan verkeersleiders bij ProRail? Dan gaat dat vraag/aanbod verhaal namelijk niet echt op…

Rudolf
4 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Ja en anders neem ik ontslag!

Tonny Schonewille
4 jaren geleden

Is prorail nodig om de dienstregeling uit te voeren? Of kunnen trein wel een dagje rijden zonder hun? Ik heb geen flauw idee meer hoe de dagelijkse functies verdeeld zijn.

Arnold
4 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Als de treindienstleiders van ProRail staken, dan blijven de seinen op rood staan, en kunnen de treinen niet rijden.

IQQUH
4 jaren geleden

Wordt wat lastig. NS Reizigers, Arriva en andere vervoerders leveren diensten door treinen op het spoor te rijden. het beheer van de spoorweginfrastructuur (rails en dergelijke) is in handen van ProRail. Als ProRail er om wat voor reden geheel (FNV stakingen c.q. chantage) of gedeeltelijk (sein- en overwegstoringen) buiten werking is, kunnen de vervoerders niet van het spoor gebruik maken. Vergelijk het een beetje als alle snelwegen van dit land door actievoerders geblokkeerd zouden worden. Dan kun je met je eigen auto -of met je vrachtwagen namens je vervoerder- niet rijden, zoals de meest recente “boerenopstanden” ons hebben laten zien.

werkende burger
4 jaren geleden

Kijk maar eens naar ProRail’s vacature-site en constateer hoe laag de lonen daar liggen.

Begrijpelijk dat men daar gaat staken. RESPECT!

Ricardo
4 jaren geleden

De salarissen zijn echt niet slecht, maar ook niet bijzonder goed. Bij veel functies heb je te maken met onregelmatige werktijden/waakdiensten, en dan houdt het op bij 4400 euro per maand voor een treinverkeersleider (als absolute maximum inclusief maximale onregelmatigheidstoeslag). Als je start zal het rond de 3000 per maand liggen, wat zeker geen slecht startsalaris is, maar kom je eenmaal bij die 4400 houdt de groei op en ben je afhankelijk van de verhogingen die in de cao worden afgesproken.

Voor IT’ers zijn de salarissen ook niet heel bijzonder, ze liggen redelijk in lijn met aanbiedingen die ik heb gehad bij een vergelijkbaar aantal jaar werkervaring (al is dat natuurlijk maar een N=1).

Rudolf
4 jaren geleden
Antwoord aan  werkende burger

Neen, niet begrijpelijk, waarom moet een startende verkeersleider bij pro Rail zoveel meer verdienen dan bijvoorbeeld een startende kandidaat-notaris.