fbpx
Foto: Stefan Verkerk / archief

FNV en VVMC: acties als NS plannen servicestations niet aanpast

09 sep 2021 20:34

Vakbonden FNV en VVMC hebben NS een ultimatum gestuurd naar aanleiding van de voorgenomen inkrimping van het aantal treinstations waar servicemedewerkers aanwezig zijn.

295 banen op het spel

Nu zijn er in Nederland ongeveer 40 stations waar servicemedewerkers reizigers helpen met de verkoop van kaartjes, route plannen of de trein in en uit komen. Als het aan NS ligt, wordt dat aantal teruggebracht, waardoor uiteindelijk bijna 295 fulltime banen verdwijnen. Rob de Groot, bestuurder VVMC: “De gevolgen van deze plannen zijn groot. Het wordt steeds moeilijker de veiligheid en de service voor de reizigers te garanderen en ervoor te zorgen dat de overgebleven medewerkers onder goede arbeidsomstandigheden hun werk kunnen blijven doen.”

Grote zorgen

NS vertelde vorig jaar al dat steeds meer reizigers hun treinkaartje online kopen. Werd in 2004 nog 63 procent van alle kaartjes aan een balie van OV Service & Tickets gekocht, in 2019 was dat aandeel 12 procent. “Gemiddeld genomen is er voor de helft van de tijd aan de balie geen reiziger die we kunnen helpen. Bij sommige balies verkopen we slechts één abonnement per tien dagen” vertelde NS-bestuurder Tjalling Smit vorig jaar. Om die reden wil NS het aantal stations met ticketservice terugbrengen van 36 naar 15.

De vakbonden maken zich ook zorgen over de plannen. “De concurrentie van NS bouwt de service juist uit, waardoor de concurrentiepositie van het bedrijf verzwakt. Daarbij zullen door het verlenen van minder service de rapportcijfers die klanten aan NS geven ook nog eens naar beneden gaan. Allemaal belangrijke punten bij het bepalen of NS in de toekomst wel of geen concessie krijgt”, aldus FNV-bestuurder Roos Rahimi.

Acties

FNV en VVMC geven NS tot donderdag 16 september 18.00 uur om in te gaan op hun eisen. Als het bedrijf daar niet op ingaat, komen er acties bij NS. In eerste instantie alleen bij de servicemedewerkers. Als NS dan nog niet op de eisen ingaat, sluiten de bonden niet uit dat acties worden uitgebreid naar andere functies, bijvoorbeeld het rijdend personeel. Rahimi: “De leden hebben zich duidelijk uitgesproken, zij laten hun mooie en supergoed presterende bedrijf niet door de directie kapotmaken.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
28 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
2 jaren geleden

Als in eerste instantie alleen de servicemedewerkers gaan staken, is er niemand die dat merkt en wordt hun overbodigheid slechts bewezen.

Papua
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

😂 😂

Koen
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Precies, volgens mij is het juist de vakbond die het mooie bedrijf NS kapot maakt met ouwerwets communistisch tegensputteren en het vooral niet willen meedenken over vooruitgang en innovaties.

Johan
2 jaren geleden
Antwoord aan  Koen

Bij de vakbond zijn ze kennelijk vergeten hoe ze destijds op dezelfde manier treinbouwbedrijf Werkspoor gewurgd hebben tot de dood erop volgde.

Johan
2 jaren geleden

“Allemaal belangrijke punten bij het bepalen of NS in de toekomst wel of geen concessie krijgt”

Als de hoofdrailnetconcessie ooit netjes wordt aanbesteed en NS een realistisch bod gaat doen, is het hoge kostenniveau zeker geen minder belangrijk punt. En zo niet, dan doet het bovenstaande argument van FNV ook niet ter zake.

Patrick
2 jaren geleden

Op zich heb ik er niet zo een moeite mee dat het wordt teruggebracht. De tijden veranderen nou eenmaal en als bepaalde functies overbodig zijn moet je er afscheid van nemen. Zolang je minimaal in elke provincie 1 servicepunt hebt, lijkt mij dat prima. Eventueel aangevuld op de wat grotere stations.

Ik ben wel van mening dat de medewerkers niet ontslagen moeten worden. Geef ze een andere taak, zorg dat ze zichtbaarder zijn op het perron om daar service te verlenen, hulp bij kaartjes kopen in de automaat etc. etc.

Daarnaast vind ik, als service loketten gesloten worden, dat er ook automaten moet komen die papiergeld accepteren. Zeker als dat niet meer bij het loket kan.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Patrick

Eindeloos maar overbodig personeel in dienst houden lijkt me geen goede zaak.

Jo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het gaat niet om overbodig personeel, maar om duur personeel waarvan gedacht wordt op een kantoor dat het personeel gemist kan worden. Stations waar S&T personeel geschrapt gaan worden zijn onder andere Dordrecht, Heerlen, Arnhem, Deventer en Tilburg. In Tilburg en Arnhem zijn dit mensen die ook moeten helpen met de poortjes. In Arnhem is het zelfs een groot station met een nieuwe stations huiskamer waar, waar ook buitenlandse reizigers hun weg moeten vinden. Arnhem blijft als servicestation, maar wordt wel zodanig uitgekleed dat de daadwerkelijke service echt minimaal wordt. In onder andere Dordrecht en Den Bosch gaat het om een zogenaamde PLP-er, (processleider perron), die bijvoorbeeld assisteert wanneer een trein gesplitst of gecombineerd moet worden. In plaats daarvan moet enkel een rangeerder, indien geen behulpzame conducteur gevonden wordt(want tijd om bijvoorbeeld te schaften of weer met het kerende treinstel te vertrekken moet er ook zijn), zorgen dat in een treinstel geen mensen blijven zitten en niet tegelijkertijd instappen. In Dordrecht verdwijnt deze compleet, terwijl in Den Bosch het aantal personeelsleden wordt teruggebracht naar 1 die overdag aanwezig is en die meerdere functies gaat hebben. Venlo wordt misschien nog wel het meest absurde. De balie moet daar gesloten gaan worden en het aantal uren dat een extern ingehuurde beveiliger aanwezig is op het station moet 3 keer zoveel worden. Dat betekend dat er waarschijnlijk 2 bewakers gaan rondlopen op het station, terwijl er niemand is van de NS die echt hulp kan verlenen. Zo zijn er zo veel veranderingen die meestal wel direct zichtbaar zullen zijn voor de reiziger. Maar het mooie is, sarcastisch gezien dan, dat de NS door de besparing meer ICTers kan inschakelen om behulpzame apps en praatpalen te ontwikkelen.

Juriaan
2 jaren geleden

Laat de overheden in hemelsnaam stoppen met al die corona subsidie voor de spoorwegen. De vakbonden maken er misbruik van.

Iqqe
2 jaren geleden

Staking op het spoor in Duitsland (waar de GDL staking nummer vier al voorbereidt), staking op het spoor in Nederland… niet om het een of ander, maar daar gáát het meest klimaatvriendelijke verkeersmiddel. Ga zo door en het enige groene aan de spoorwegen zijn de museumtreinen (qua kleur).

Jeroen
2 jaren geleden

Ik zit nu te wachten op mijn overstap in het Duitse Wunstorf en de balie hier, ofwel het Reisezentrum, is gewoon open. In Nederland had een station van dit formaat allang gesloten geweest. Wat is dat toch bij ons, dat alles maar dicht moet…

Stokbosveen
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jeroen

Stel die vraag aan Rutte…
Wellicht dat jouw vraag door hem met een lach wordt beantwoord.
Betere antwoorden op jouw vraag zullen niet gegeven worden vanuit de politiek of overheid.

Joost2
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jeroen

En liep het storm in het reisezentrum?

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jeroen

Als je hier net als in Duitsland in de regionale treinen de conducteurs afschaft kunnen we ook wat meer loketten open houden. Je kunt je geld maar één keer uitgeven.

Sjoerd
2 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Conducteurs maken zich in veel gevallen zelf al overbodig. Helaas.

rob
2 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Wat meer kantoorfuncties afschaffen kan ook prima. In zowel relatieve als absolute aantallen heeft de NS meer kantoorfuncties dan DB Fernverkehr ag en DB Regio gecombineerd. En dat is toch te gek voor woorden als je kijkt naar de grootte van DB en Duitsland.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jeroen

Ik was gisteren op het station Wunstorf. Moest van Hannover naar Amsterdam, maar door werkzaamheden ging de Berlijn-Intercity niet via Hannover, maar stopte in Wunstorf. Met een regiotrein van Hannover naar Wunstorf en daar overstappen op de Intercity. Er is daar inderdaad een Reisezentrum. Ben daar even naar binnen gestapt. Volgens de dienstdoende medewerker hebben ze voldoende te doen. Dat was ook mijn indruk ter plekke.

Mars
2 jaren geleden

Al weer een staking op komst, ik voel het al. Bij een eerder artikel al gezegd dat wat ik daar van vindt. Service personeel laten staken oké, maar ga geen rijdend personeel laten staken. Het gaat niet om hun functie en de reiziger (die geen invloed heeft) is de dupe.

Jo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Mars

Het staken van service personeel gaat ervoor zorgen dat er ook enkele treinen moeten uitvallen of met korter materieel rijden. Op enkele treinseries in het service personeel essentieel om het rijdend personeel te kunnen laten werken

Annemiek
2 jaren geleden

‘Het wordt steeds moeilijker de veiligheid en de service voor de reizigers te garanderen’, is natuurlijk grote onzin, waarbij ten onrechte wordt gesuggereerd dat de veiligheid van de reiziger in het geding is. Als die veiligheid al in het geding is, komt dat voornamelijk doordat de vakbondsleden (en andere conducteurs) zelf hun werk niet uitvoeren. Al anderhalf jaar doet het gros van de conducteurs niets anders dan bij ieder station effe van de cabine naar de deur lopen om de vertrekprocedure te doorlopen, omdat dat nou eenmaal strikt noodzakelijk is, anders hadden ze dat ook niet gedaan. Dat FNV en VVMC weten zelf ook wel dat dat de dagelijkse praktijk is, waardoor door toedoen van hun leden in de trein het recht van de asociaalste geldt. De brave reiziger is daarvan de dupe. Het is een smerige streek om dan vervolgens te gaan zeiken over de veiligheid van die reiziger, nadat je leden die zelf in de kou laten staan.

Het FNV en VVMC zijn de grote lafaards, die hun achterban niet in de hand hebben. Het is voor iedereen duidelijk dat NS niet zo kan doorgaan met ‘servicemedewerkers’ die niets te doen hebben en HC’s die hele dagen geen bal uitvoeren. Maar iedere discussie over de toekomst van die functies wordt door de vakbonden verlamd door de continue dreiging van staking bij alles wat de nietsnutten van een conducteurs niet aanstaat. Ik snap werkelijk niet dat de goede conducteurs (die wel netjes hun werk doen) niet een keer in opstand komen tegen de onzin van VVMC en FNV.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik zou als conducteur in de huidige tijd ook mijn zichtbare aanwezigheid tot een minimum beperken. Voor je het weet wordt je in elkaar geslagen als je iemand vraagt een mondkapje op te doen… Of een mes in je ribben omdat je iemand om het vervoerbewijs vraagt. Mensen zijn knettergek geworden dus ik snap wel dat de conducteurs voorzichtiger zijn tegenwoordig.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Maar hoe zie je de weg daaruit dan? Want het gebrek aan controle is immers niet ontstaan tijdens de coronapandemie, maar was daarvoor al een probleem. Toen werd daarop gezegd dat de conducteur ook heel veel taken heeft die niet zichtbaar zijn voor de reiziger. Dat werd al amper geloofd. En tegenwoordig doen conducteurs zogenaamd ‘servicerondjes’, waarbij er geen enkele controle op is of ze dat daadwerkelijk doen.

Van de twintiger die morgen bij NS aan de slag gaat als HC, kunnen we niet verwachten dat hij de pensioenleeftijd haalt met heen en weer lopen van de cabine naar de deur. En voor de sfeer en veiligheid van de reiziger in de trein, lijkt me dat ook geen goed idee. Op de huidige manier kan het echt niet veel langer.

Wat mij betreft zijn er twee opties. Of de conducteurs gaan nu massaal aan de slag en brengen de controles naar een hoog niveau, waarbij pakkans bij zwartrijden of wangedrag hoog wordt, of we schrappen de functie van hoofdconducteur en vervangen deze door mobiele teams. Wat mij betreft ligt de sleutel bij de conducteurs zelf. Wijs de rotte appels onder je collega’s terecht en ga eens aan de slag. Doorbreek de sleur van kansloosheid!

Falo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Klopt. Ik vind het schandalig dat men op treinen inmiddels zo werkt. Heb niet de indruk dat HC’s ook maar iets bijdragen aan de veiligheid in de trein op het moment.

Sinds juli reis ik weer 2 x per weel met de trein. In die tijd ben ik slechts eenmaal gecontroleerd op een geldig kaartje.
Als men de veiligheid zo hoogt heeft zitten loop dan eens door de trein en ga eens controleren.

Jo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik ben blij in de huidige tijd dat er nog medewerkers zijn die op z’n minst van achter een balie of hun PLP functie nog een beetje een ookgje in het zeil houden. Want met HC’s verstopt in de cabine met hun telefoontje voor de neus voel ik me niet altijd even veilig meer. Ik zou zeggen dat als er mensen in de huidige tijd het nog verdienen om te werken dat het deze mensen zijn, en een hoop HC’s eruit geknikkerd mogen worden.

Frans Eekhout
2 jaren geleden

…VERSCHRALING…
Is het niet een kwestie van een veranderende mentaliteit en gedrag en het gebrek aan het gezag dat, mondiaal, er een toenemende arrogantie en (onnodige) agressie bestaat t.a.v. conducteurs, stewardessen en stewards in de luchtvaart en overige dienstverleners zoals politie, brandweer en ambulance personeel ?
In de jaren zestig reisden we met kartonnen treinkaartjes die op menig grote station getoond moest worden aan een medewerker alvorens men in de trein kon stappen, moest men zelfs een perronkaartje kopen om iemand uit te zwaaien of te begroeten als men op het perron wilde komen kon ik mij in o.a. Heerlen nog herinneren. E.e.a. verviel en vond controle slechts in de trein plaats, het aantal loketten verminderde gestaag. Met de strippenkaart, waar men tussen enkele stations ook kon reizen en de komst van de OV chipkaart / contactloos reizen eninternet is de behoefte aan persoonlijke informatie voorziening tot het absolute minimum gedaald. We “anonimiseren” in met name Nederland het service niveau tot een bedenkelijk niveau waar men vraagtekens bij kan zetten. De medewerkers die nu nog deze rol vervullen staan straks met de billen bloot op straat. Door hen een combi functie te geven. bijvoorbeeld bij een Huiskamer of AKO winkel kan je het service aspect nog enigszins handhaven. Persoonlijke service in en om de trein wordt marginaal om redenen van pseudo-veiligheid als een conducteur amper aan kaart controle doet en vooral kosten. Hoe minder personele kosten men hoeft uit te geven, des te slagvaardiger hoopt men te werken, maar of dat de klantvriendelijkheid ten goede komt is de vraag. Waarschijnlijk is dit een kenmerk van onze huidige maatschappij en menen we door “op afstand te werken, denk aan call centra” zogenaamd “dichter bij de klant” te komen. NS heeft goed naar de PTT, de post gekeken en enkele onbemande tankstations waar ook eens loketten of personeel waren en die nu door o.a. winkelmedewerkers van een tijdschriftenwinkel wordt gedaan of buurtbewoners die elkaar niet (willen) kennen. We kruipen in onze hok, bekijken de wereld van een afstand en zetten info zuilen op stations neer, daar waar de ANWB de praatpaal juist heeft verwijderd en menen d.m.v. APPs de reiziger van dienst te zijn.
Het is de tijdgeest waarin we leven,”de-socialeren” zou ik het willen noemen, maar of we daar als maatschappij blij mee om moeten zijn, moet ieder zelf beoordelen…?
Mensen zijn van nature sociale wezens, maar als gemeenschap verliezen we dit steeds meer uit het oog. Nu blijft slechts een handvol NS servicestations over, wie volgt in Nederland en daarbuiten als doelmatigheid en kostenbesparing hoger in het vaandel gaat staan ten koste van een goede menselijke bejegening ?…

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

Ok.

B
2 jaren geleden

Wacht eens even? Die servicemedewerkers mogen onder andere niet weg omdat het negatieve gevolgen voor het rapportcijfer in de tevredenheidsonderzoeken zou hebben. Zouden acties niet nog veel meer invloed op dat cijfer hebben? Verder snap ik de houding van de bonden niet. Elke verandering is volgens hen moeilijk en slecht. Ik snap dat bonden voor hun achterban moeten opkomen, maar bereik je niet meer door constructief mee te denken? Mee te denken over een model dat beter past bij een tijd waarin de meeste reizigers nou eenmaal op een andere manier informatie en reisproducten consumeren dan vroeger? Denk mee over omscholing bijvoorbeeld, want waar loketten moeten sluiten, groeide webcare explosief. Had iets eerder meegedacht en je had een plan kunnen uitwerken waarin medewerkers naar dat soort ook servicegerichte, maar wel andere functies, hadden kunnen worden omgeschoold. Misschien niet allemaal, maar beter een oplossing voor een deel van je mensen dan voor niemand toch? Werkt volgens mij beter dan stampvoeten omdat een verouderd bedrijfsmodel wordt aangepast.

Johan
2 jaren geleden
Antwoord aan  B

“Ik snap dat bonden voor hun achterban moeten opkomen, maar bereik je niet meer door constructief mee te denken?”

Dan reken je buiten de samenstelling van de achterban van de vakbond. “Stampvoeten omdat een verouderd bedrijfsmodel wordt aangepast” is de kern van de bezigheden van een vakbond. Werknemers die begrijpen dat je uiteindelijk beter af bent met constructief meedenken worden daar natuurlijk geen lid van. Daarom blijft de achterban bestaan uit het smaldeel van de werknemers dat stampvoeten verlangt en dus blijft de vakbond stampvoeten.