Flixbus is in onderhandeling om concurrent Eurolines over te nemen. De ondernemingsraad wordt nog geraadpleegd voordat het project de laatste fase in gaat. Donderdag zullen de overnameplannen in de ondernemingsraad van Transdev, de eigenaar van Eurolines, besproken worden.
Flixbus lijkt daarmee steeds meer een monopolie te krijgen op de markt van lange-afstandsbussen. In 2014 reden bijvoorbeeld internationale bussen van Flixbus, Meinfernbus, Public Epress, Eurolines, Megabus, Deinbus, iDBUS (nu Ouibus) en IC-Bus naar Nederland. Als de overname doorgaat blijven alleen Flixbus, Ouibus en IC-Bus over (en enkele zeer specifieke kleine partijen).
In Tsjechië uitte RegioJet eerder al sterke kritiek op Flixbus. RegioJet stelde dat Flixbus op een oneerlijke manier de concurrentie aangaat en vond dat het door het Duitse bedrijf gechanteerd werd.
Blijft er voor de reiziger wel voldoende keuze over? Volgens Flixbus woordvoerder Rosá Donat wel. “We kunnen hierdoor het netwerk integreren, zodat er één groot netwerk ontstaat dat goed op elkaar aansluit. De reiziger kijkt hoe hij ergens kan komen. Bijvoorbeeld met de trein, bus of vliegtuig en niet zozeer alleen naar welke busmaatschappijen er rijden.” Ze wijst erop dat in de spoor- en luchtvaartbranche er nationaal vaak ook één sterke speler is.
Als de overname van Eurolines doorgaat, versterkt Flixbus ook haar positie in de Franse markt. Op de Franse markt heeft Eurolines met merknaam Isilines een binnenlands netwerk. Eurolines heeft behalve in Frankrijk ook operationele busbedrijven in Nederland, België, Tsjechië en Spanje. Het netwerk van Eurolines spreidt zich uit over 25 landen.
Transdev wil van Eurolines af, omdat het bedrijf zich meer op haar kerntaak wil richten: openbaar vervoer. Thierry Mallet, CEO van Transdev Group: “Het besluit over exclusieve onderhandelingen over de potentiele desinvestering van Eurolines sluit aan bij Transdevs strategische planning. Dit zou het voor ons mogelijk maken om onze middelen te richten op de kern van ons bedrijf, openbaar vervoer en B2B-transportservices.”
Jochen Engert, oprichter van Flixbus: “We hebben heel veel respect voor wat Transdev in de afgelopen 20 jaar met Eurolines heeft opgebouwd. Door de innovatieve manier van denken die FlixBus heeft geïntroduceerd, zijn wij klaar voor de volgende 20 jaar.” Op wat voor termijn de overname afgerond zal worden, is niet duidelijk. Ook is niet duidelijk of de Europese Commissie nog iets van de overname zal vinden.
This post was last modified on 7 maart 2019 04:20
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…