fbpx
Foto: Stefan Verkerk

FlixBus start voorzichtig tussen Amsterdam en Rotterdam

05 apr 2016 10:37

Het Duitse FlixBus breidt haar netwerk in Nederland en van en naar Nederland langzaam uit. Vanaf 28 april gaat er één keer per dag een bus rijden vanuit Rotterdam via Den Haag naar Amsterdam. Het een doorgaande (nacht)bus naar Kopenhagen die ook toegankelijk wordt voor binnenlandse reizigers. Ook op andere routes komen er bussen bij. De komende twee maanden verwacht het bedrijf het netwerk verder te kunnen uitbreiden.

FlixBus hoopt dat de nieuwe buslijn interessant is voor dagjes mensen. “Met de nieuwe relaties tussen Amsterdam, Rotterdam en Den Haag verbinden we de grootste Hollandse steden met elkaar. De vertrektijden zijn optimaal voor dagtrips”, stelt FlixBus-oprichter André Schwämmlein in een persbericht.

Dagje Den Haag of Rotterdam
Doordat de nieuwe buslijn pas ´s avonds vanuit Rotterdam vertrekt, is de bus echter niet interessant voor mensen die een dagje naar Amsterdam willen. Voor mensen die vanuit Amsterdam een dagje naar Den Haag of Rotterdam willen, kunnen sneller van de lijn gebruik maken. De frequentie van 1x per dag blijft echter een grote beperking.

Langzamer dan de trein
De bus vertrekt om 9.30 uur uit Amsterdam Sloterdijk en komt om 10.15 uur in Den Haag HS en vervolgens om 10.55 uur aan in Rotterdam. Daarmee is de bus aanzienlijk langzamer dan de rechtstreekse trein, zeker in vergelijk met de Intercity Direct. In de avond vertrekt de bus om 19.40 uur weer uit Rotterdam, vervolgens om 20.20 uur uit Den Haag en komt om 21.05 uur aan in Amsterdam Sloterdijk. Een enkeltje binnen Nederland is verkrijgbaar vanaf 5 euro.

De bussen bieden een goed comfort met voldoende beenruimte.

Denemarken, Zwitserland en Groot-Brittannië
De bussen kunnen ook gebruikt worden voor een ritje naar Duitsland of Denemarken. Zo komt de bus die ´s avonds vanuit Amsterdam vertrekt in de ochtend aan in Odense (7:05) en Kopenhagen (9:20). Een enkeltje kost dan 39 euro of meer. In mei of juni volgen er ook dag- en nachtbussen richting Groot-Brittannië en Zwitserland. Naar Londen rijden al diverse busbedrijven, waaronder Megabus, OUIBUS en IC-Bus (vanuit Eindhoven rond het weekend).

Nachtbus naar Berlijn ook toegankelijk voor binnenlandse reizigers
Er start op 3 mei ook een nachtbus Den Haag – Delft – Rotterdam – Utrecht – Amersfoort – Apeldoorn – Hannover – Berlijn. Deze bus is ook toegankelijk voor binnenlandse reizigers. Door de vele stops is de bus voor binnenlandse reizigers niet echt snel. Een rit Utrecht – Den Haag duurt bijna 2 uur. Ook zijn de vertrektijden vrij ongustig voor veel binnenlandse reizigers (vroeg in de ochtend en laat in de avond). Waarschijnlijk zal de nieuwe bus dan ook vooral gebruikt gaan worden door internationale reizigers.

Van nachttrein naar nachtbus
Flixbus heeft al een nachtbus naar Praag. Volgens het bedrijf is die lijn een groot succes en soms zelfs volledig volgeboekt. Daarmee vult het bedrijf het gat na het verdwijnen van de City Night Line Amsterdam – Praag. Ook tussen Amsterdam – Kopenhagen reed in het verleden de City Night Line. Tussen Amsterdam en Zwitserland, waar Flixbus dus ook wil starten, rijdt er nog wel een nachttrein, maar die dreigt per december te verdwijnen. Het lijkt er daarmee op dat nachtbussen de rol van de nachttrein steeds meer gaat overnemen.

De bussen hebben WiFi, stopcontacten en USB-aansluiting.

Brabantse steden
Vanaf 28 april is de buslijn Den Haag – Rotterdam – Antwerpen – Brussel (- Parijs) voorlopig niet meer te boeken. “De lijn tussen Rotterdam en Parijs wordt vernieuwd, er komen nieuwe steden in de Randstad/Brabant bij”, legt woordvoerder Rosa Donat uit. Welke steden er precies bijkomen wordt later bekend gemaakt, als het vernieuwde netwerk ook boekbaar is. Het bedrijf laat al wel doorschemeren dat de straks aangesloten nieuwe steden deels eerder werden bediend door een aantal wintersportbuslijnen. Die stopten onder andere in Delft, Breda en Tilburg.

Noord-Holland
Eerder werd bekend dat FlixBus ook binnenlandse lijnen wil starten vanuit Noord-Holland naar Zuid-Nederland. Het gaat om de lijn Alkmaar – Amsterdam – Eindhoven – Toverland – Venlo en om de lijn Zandvoort – Haarlem – Amsterdam – Eindhoven – Roermond. Wanneer deze lijn precies gaat starten is nog onduidelijk.

Amsterdam – Groningen
Het is verder de bedoeling dat de bestaande internationale verbindingen in de toekomst ook binnenlandse reizigers mogen gaan vervoeren. FlixBus heeft daarvoor echter ontheffing nodig van de provincies. Zodra die ontheffing er is, kunnen reizigers bijvoorbeeld ook met de bus vanuit Amsterdam naar Groningen en vice versa.

Dagelijks vertrekken er zo´n 40 internationale bussen van FlixBus vanuit Amsterdam Sloterdijk.