Flixbus groeit door overname Eurolines

Busbedrijf FlixBus heeft vorig jaar 3,1 miljoen reizigers van, naar en binnen Nederland vervoerd. Dat is een vijfde meer dan in 2018. De groei is vooral te verklaren door de overname van concurrent Eurolines, dat ook veel lijndiensten van en naar Nederland verzorgde.

62 miljoen reizigers

Ter vergelijking: NS International verkoopt 4 miljoen internationale treinkaartjes per jaar. Per saldo is het aantal internationale treinreizigers echter aanzienlijk hoger, omdat ook partijen als Deutsche Bahn, NMBS, Thalys en Treinreiswinkel internationale treinkaartjes verkopen van en naar Nederland. Flixbus heeft bijna een monopolie op de busmarkt voor lange afstanden.

Moederbedrijf FlixMobility is volgens het bedrijf zelfs momenteel de grootste aanbieder van busreizen ter wereld. In totaal zegt het bedrijf in 2019 circa 62 miljoen reizigers te hebben vervoerd. Dat is is stijging van 37 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook hier speelden overnames een rol. Naast Eurolines lijfden de Duitsers namelijk ook de Turkse branchegenoot Kamil Koç in, waarmee het netwerk uitdijde tot 2500 bestemmingen in dertig landen.

Achter die stormachtige groei zitten grote investeerders. Zo staken de Duitse automaker Daimler en de Europese Investeringsbank in het verleden geld in het bedrijf met de groene bussen. In juli vorig jaar haalde de Duitse start-up nog eens 500 miljoen euro op in een nieuwe financieringsronde.

Nieuwe haltes

In Nederland is het netwerk in 2019 eveneens gegroeid. Haarlem, Franeker, Hoorn en Kop Afsluitdijk zijn het afgelopen jaar aan het aanbod toegevoegd. In een aantal gemeenten zijn de haltes en faciliteiten verbeterd. In Eindhoven is het afgelopen jaar een FlixBus-halte verwezenlijkt, waar reizigers droog op de FlixBus kunnen wachten. Begin dit jaar wordt het eerste internationale busstation in Maastricht geopend, dat als eerste in de Benelux is uitgerust met een reisinformatie-display.

Zelf geen bussen

Flixbus heeft door de stormachtige groei bijna een monopoliepositie op de busmarkt. Zo gingen eerder de activiteiten van Megabus op het vasteland over naar Flixbus. Ook Meinfernbus en het busnetwerk van het Duitse Postbus zijn door Flixbus overgenomen. 

Strikt genomen is Flixbus overigens geen busbedrijf, maar vooral een handelsnaam. De busdiensten worden namelijk uitgevoerd door onderaannemers. Dat geldt ook voor de enkele Duitse treindiensten die dochteronderneming Flixtrain aanbiedt.

This post was last modified on 17 januari 2020 11:34

Share
Tags: Flixbus

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug