fbpx
Foto: wikipedia

Flevolijn in onderhoud: zes dagen geen treinen tussen Almere, Weesp en Naarden-Bussum

Treinreizigers die gebruikmaken van de Flevolijn tussen Almere, Weesp en Naarden-Bussum moeten volgende week rekening houden met extra reistijd. Vanwege werkzaamheden aan het spoor rijden er van dinsdagavond 24 oktober tot en met zondag 29 oktober geen treinen tussen Almere en Weesp en tussen Almere en Naarden-Bussum. De NS zet bussen in en waarschuwt treinreizigers op die trajecten voor drukte in de spits.

Volgende week is het herfstvakantie in de noordelijke regio’s van Nederland, waar Drenthe, Friesland, Groningen, Noord-Holland, Overijssel en een groot deel van Flevoland onder vallen. Ondanks dat verwacht de NS “grote drukte bij de opstapplaatsen van de bussen”. Omdat er in de spits niet genoeg plek is voor extra bussen bij de bushaltes en op de busbaan, kan er niet vaker dan iedere vier minuten een vervangende bus rijden.”

Thuiswerkadvies

Dit betekent dat het in de spits niet mogelijk is om alle mensen die deze week met de trein gaan, in dezelfde hoeveelheden met bussen te vervoeren”, aldus de spoorvervoerder. Mensen die daartoe de mogelijkheid hebben, krijgen het advies om buiten de spits te reizen of thuis te werken.

Bij de werkzaamheden gaat ProRail onder meer het spoor vernieuwen tussen Almere Oostvaarders en Weesp en Almere Oostvaarders en Naarden-Bussum. Reizigers op die trajecten kunnen omreizen via Amersfoort. Tussen Almere Oostvaarders en Lelystad geldt volgende week een aangepaste dienstregeling.

0 0 stemmen
Artikel waardering
88 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
8 maanden geleden

Wanneer zijn er eens een keer géén werkzaamheden….. onderhoud is noodzakelijk maar zoveel als de laatste jaren is niet te geloven. En vaak langdurig ook en op dezelfde trajecten vele malen per jaar. Met de auto rij je om en merk je niet veel van wegwerkzaamheden, met de trein is het superfrustrerend met dat vaak slecht georganiseerde busvervoer en overvolle en lange omreistrajecten. Als omreizen per trein al mogelijk is.
Een heel groot minpunt van treinreizen!

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wat kunnen mensen goed zeiken zeg. Als er een keer onderhoud is, is het niet goed. Als er een keer wat verkeerd gaat en blijkt dat dit komt door achterstallig onderhoud, is het ook niet goed. Wees is blij dat er überhaupt onderhoud wordt uitgevoerd.

Tonny
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

je doet net alsof dat tegenstellingen zijn, maar dat zijn ze niet.

P.J.Kroes
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zet mensen met terechte kritiek maar weer weg als zeikerds. Je zou een prima woordvoerder van Prutsrail zijn. Feit is dat onderhoud vroeger zodanig gepland werd dat de reizigers er veel minder last van hadden. Tegenwoordig is het stilleggen van het treinverkeer standaard want dat is lekker makkelijk. En NS mag het oplossen en de reizigers mogen de nadelen opvreten. Dat krijg je als je alles laat bepalen door boekhouders en techneuten. Lekker nasr binnen kijken en de buitenwereld negeren.

Hanzeboog
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Wel opgevallen wanneer er meer aaneengesloten werkzaamheden zijn? Dat is na de coronacrisis.

En met alle respect. Geloof je nou werkelijk dat ProRail met alle betrokken partijen zoals aannemers, onderaannemers dit zo maar doen?

Klok en klepel reacties zijn er genoeg. Oordeel er pas over als je ProRail intern kent.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Hoe lang zal de Corona crisis als enig excuus gebruikt worden. In mijn herinnering gingen veel werkzaamheden gewoon door en werd de corronacrisis mbt onderhoud juist een geluk bij een ongeluk genoemd. Sterker nog: er werd toen serieus gekeken of bepaald onderhoud naar vorekkon worden getrokken.

Ricardo
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

ProRail houdt in deze al zoveel mogelijk rekening in de planning om zo min mogelijk overlast te veroorzaken, door deze werkzaamheden tijdens de vakantie te doen. En gezien de werkzaamheden al meerdere dagen duren en ze blijkbaar complete stukken spoor vervangen, zie ik geen betere opties. Spoor voor spoor vervangen betekent een langere periode hinder en forse vermindering van capaciteit, dus dat is eigenlijk een nog slechtere optie omdat dat niet binnen de vakantie zal passen en de hinder dus in totaal groter zal zijn, onderhoud niet doen is ook niet echt een optie, dus wat blijft er dan over?

G. van der Zwaag
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Liever niet het woord “opvreten” gebruiken. Je hoeft geen lager-niveau-woorden te gebruiken om je punt te maken.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Vaak werken “hoog niveau”-woorden eufemistisch en verhullend zoals “zelfredzaamheid”. Of “aanpassingen”. Realistische beeldspraak prefereer ik dan.

Tonny
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

wat overblijft is zoals de meest vooraanstaande landen het doen: met meer enkelspoorsdiensten en/of meer nachtwerk.

alles is een afweging, maar de afweging in Nederland legt zo’n beetje alles bij de reiziger neer en dat is nogal dom. Betrouwbaarheid is de zwakste schakel van elk spoorwegnet en in Nederland zaagt de beheerder die zelf door.

Ricardo
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

Maar dan moet het personeel er wel zijn voor dat nachtwerk, en dan nog kan niet alles in de nacht gedaan worden, je kan niet een spoor maar half vervangen. En enkelspoorsdiensten, je verliest dan zoveel capaciteit en moet het werk over langere periodes uitsmeren, dat de vraag is of het dan echt beter is voor de reiziger.

Bert
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

Tenenkrommend, dit ongenuanceerd gebral.
Voor de veiligheid van de werkers wordt het gehele spoor afgesloten. Er wordt dag en nacht gewerkt. In Duitsland werken ze alleen overdag, duurt wel 2x zo lang!
Prima dat onderhoud gepleegd wordt. En er
rijden bussen!

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

@Bert: ik denk dat Bert en inkijkje geeft in de organisatiecultuur van ProRail en gelieerde partijen. Ik noem het bewust een organisatiecultuur omdat een bedrijfscultuur zich anders uitlaat.

Hanzeboog
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Anoniem 1:

Voor de coronacrisis waren er ook werkzaamheden. Maar wat opvalt zijn de langere werkzaamheden aaneengesloten. Destijds werd het meestal in weekeinde afgewerkt.

Vermoed dat het personeelstekort er zeker mee te maken heeft. ProRail besteed uit aan andere aannemers en onderaannemers. ProRail doet het echt niet om de treinreizigers uit de trein te pesten.

We kunnen het ook net zo doen als in USA. Dan gebeuren er geheid een ongeluk. In Amerika maken ze er zich niet druk over. Nederland zou dan eisen dat ProRail opgeheven zou worden.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dat allerlaatste lijkt me sowieso ern goed idee.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Spindoctors en overheid maken graag de tegestelling tussen geen onderhoud of klantonvriendelijk onderhoud.

Klanten en beginnende bedrijven maken meer een onderscheid tussen klantvriendelijkheid onderhoud en klantonvriendelijk onderhoud.

Allan Kleiweg
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er zijn zwaarwegende redenen om het beleid ten aanzien van de uitvoering van werkzaamheden, aan te scherpen. Het Nederlandse spoorwegnet wordt zeer intensief gebruikt, dus leveren werkzaamheden altijd tijdelijk ongemak op. De lat ligt hoog, het spoorwegnet moet aan zeer hoge normen voldoen, waardoor per saldo meer en vaker onderhoud moet worden gepleegd. Los van eventuele reparaties, dienen spoorrails om de zoveel jaren ten gevolge van slijtage, vervangen te worden.

Dit kan niet meer allemaal, zoals vroeger, uitsluitend in de nachtelijke uren worden uitgevoerd. Een tweede wijziging is dat bij werkzaamheden aan één spoor, niet langer het tweede spoor beschikbaar kan worden gehouden voor passerende treinen. Verschillende incidenten, denk aan de ramp bij Voorschoten, hebben aangetoond dat het meer dan wenselijk is, zeg maar gerust noodzakelijk, dat bij werkzaamheden het hele traject enige tijd buiten gebruik wordt gesteld.

Door een traject tijdelijk buiten gebruik te stellen, kan intensiever en veiliger worden gewerkt. De periode van de werkzaamheden kan er ook door worden verkort. Werken overdag is goedkoper en prettiger voor de mannen die het werk moeten doen. Voor de reizigers is het een ‘fact of life’ dat ook spoorwegen onderhoud behoeven. Vroeger was dit minder zichtbaar, en nu merken er iets meer van. Zolang de werkzaamheden leiden tot merkbare verbeteringen, lijkt mij niets aan de hand.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Weet je wat nog veiliger is? Helemaal geen treinen meer laten rijden.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Waar u geen rekening mee houdt is de optelsom.

NS en/of ProRail houden zich het recht voor om bij sneeuw of storm het treinverkeer landelijk stil te leggen. Ook een backup die het daadwerkelijk doet bij technische storingen is geen vanzelfsprekendheid.
Verder heeft de overheid de NS ook het recht gegeven om nu en in de toekomst te snujden in de dienstregeling vanwegen personeelstekort. Spontane uitval van treinen is daarbij nog steeds mogelijk.

En om het totaal plaatje voor de reiziger compleet te maken. Ook busmaatschappijen, voor en natransport voor de NS, laten gepland of spontaan ritten uitvallen.

ProRail is nu meestal trouwens vooral met onderhoud bezig,als ze haar capaciteit zou uitbreiden dan onderstreept ze dat heus wel.

Sander
8 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Dat laatste lijkt me een cruciaal punt. Al de werkzaamheden leiden namelijk helemaal niet to merkbare verbeteringen. De treinen doen er nog precies even lang over als 30 jaar geleden en staan nu steeds vaak vast vanwege allerlei storingen.

.
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ze konden toch ook al dit onderhoud uitvoeren tijdens de lockdowns van 2020, het treinverkeer heeft bijna een jaar lang stilgelegen.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  .

Als jij je eind 2019 had aangemeld als spoorwerker in plaats van achteraf te zeuren dat er toen niet meer is gewerkt, dan waren toen vast in 1 jaar alle onderhoudswerkzaamheden voor de 5 komende jaren er doorheen gejast… tsjonge, wat een ondoordachte geroeptoeter allemaal hier zeg

Tim H
8 maanden geleden

“Mensen die daartoe de mogelijkheid hebben, krijgen het advies om buiten de spits te reizen of thuis te werken.”

Waarom niet het advies om indien mogelijk de auto te nemen?

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Dat zou een professioneel advies zijn inderdaad. Ook politici van klimaatpartijen gebruiken de auto of het vliegtuig als het een rationele afweging is 😉

Henny
8 maanden geleden

Ik zag de enorme lijst werkzaamheden voor de komende maanden. En las kort geleden ook dat er de komende jaten alleen maar meer werkzaamheden bijkomen omdat er voor ‘s nachts bijna geen personeel meer te vinden is en dat ook kostbaar is. Dus veel vaker, misschien wel standaard, moet er overdag gewerkt worden en ook buiten weekenden en vakanties. Want de hoeveelheid arbeid is zo enorm dat je dat niet alleen naar in weekenden en vakanties kan uitvoeren. Inderdaad Tim H, zo krijg je het volk wel in de auto.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Henny

Alleen op nieuw rechts stemmen, oud rechts sluit meestal een akkoord om met zware klimaat-maatregelen akkoord te gaan voor wat meer belasting voordeel voor meestal bedrijven.

Tonny
8 maanden geleden

een sector die adviseert niet gebruik te maken van z’n eigen diensten is ten dode opgeschreven..

Otto
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

Dat is een waarheid als een koe. Is er iemand in de spoorwegsector die zijn eigen product nog serieus neemt?

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

Ehmmm, misschien heb je het hele punt een beetje gemist maar… er rijden dus geen treinen vanwege werkzaamheden. Vandaar het “advies” om niet de trein te nemen. En nogal logisch dat de bussen niet dezelfde vervoerscapaciteit hebben als de treinen, anders had die hele spoorbaan er niet gelegen.

Allan Kleiweg
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als het Rijkswaterstaat en gemeenten lukt om bij gladheid flinke aantallen externe chauffeurs in te zetten voor strooidiensten (in nachtelijke uren !), moet het de NS ook kunnen lukken om een ‘chauffeurspool vervangend vervoer’ op te zetten. Ja, met beroepschauffeurs met een busrijbewijs, voor beperkte inzet (maximaal drie dagen per jaar), tegen een leuke vergoeding en met catering en een sanitaire voorziening nabij de drukke punten.

Het is een kwestie van een zeerwel doordacht draaiboek maken, waarbij zodra de bovenbaas op de rode knop drukt, een aanstuurteam de reeds klaarstaande berichten gaat communiceren. Het streven zou moeten zijn om bij een forse stremming, binnen een uur een stroom van bussen de weg op te krijgen. 100% Vervangend vervoer is een illusie, maar de reizigers zullen het zeer waarderen als circa 75% van hen, met vervangend vervoer alsnog met vertraging naar de plaats van bestemming wordt gebracht. Misschien is een zichtbare en merkbare inspanning belangrijker dan het werkelijke aantal vervoerde reizigers. Juist bij een stremming o.i.d. kan de NS schitteren en krediet opbouwen door het tijdig activeren van een slim en doordacht vervangend vervoer-protocol. Vermijdt lokaal improviseren en steek energie in het ontwikkelen van een adequate aanpak van onvoorziene stremmingen.

Liever een uitrol van vervangend vervoer die achteraf gezien wel een tandje minder had gekunt, dan honderdduizenden reizigers die zonder enige informatie in vertwijfeling zich afvragen hoe ze thuis komen en wat ze geacht worden te doen.

Arjan Krabbenbos
8 maanden geleden

Wees blij dat het spoor goed onderhouden wordt! In Duitsland is er veel achterstallig onderhoud, dat nu ook geleidelijk aan vernieuwd wordt. Duitsland is dan wel een pak groter dan Nederland, maar werken geeft eenmaal overlast en langere reisduur. In de vakanties en weekends zijn er minder personen die reizen dan in een werkweek. Daarom zijn er in die periodes vaak werken! Soms zijn die knutselparadijzen voor langere perioden, voor upgrading infrastructuur aan wissels, stations en andere kunstwerken. Wees positief en denk.ook aan andere mede OV gebruikers en NS personeel dat hier ook hinder van ondervindt. Zonder werk kunnen ook de Lelylijn, Nedersaksenlijn of Hamont B Weert v.v.onder andere gerealiseerd worden!

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Elk jaar weer werkzaamheden op dezelfde plekken? Het is bijna 2024 is het materiaal zo slecht?

Arjan Krabbenbos
8 maanden geleden

Zonder werken kunnen Lelylijn, Nedersaksenlijn, PHS projecten NIET gerealiseerd worden. Vertragingen komen dan soms ook voor, maar personeelsgebrek, gebrek aan bouwmaterialen of weersinvloeden kunnen daar een rol in spelen. Voor niemand is dat leuk en even frustrerend, maar onthoud dat je niet de enige bent die dat vervelend vindt!

P.J.Kroes
8 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Gebakken lucht verkopen is tegenwoordig standaard. Vroeger deden Prutsrail en NS hun best om het vervoer hoe dan ook op gang te houden. Maar dat kost meer moeite dan gewoon stilleggen en er een paar communicatietroela’s op te zetten om uit te leggen hoe moeilijk het allemaal is. Uitdagingen worden met veel genoegen verdraaid tot onoplosbare problemen. Die daarna wel gaan leiden tot een prachtige toekomst.
Maar ze vergeten een ding wat menige communicatieprofessional altijd in het achterhoofd heeft: je kunt een drol wel mooi verpakken maar de stank blijft.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Het is mij nog nooit duidelijk geworden welke reiziger zit te wachten op PHS.

Joost2
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik zit erop te wachten en vele reizigers met mee. De meeste mensen pakken liever zo snel mogelijk een trein ipv eerst op het station te wachten. Maar misschien is dat je ontgaan.

Mattheas
8 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Ik zie veel liever eerst dat de dienstregeling op vrijdag gewoon weer normaal wordt. Op mijn traject Den Haag / Rotterdam – Utrecht rijdt op vrijdag zelfs in de spits slechts elk half uur een trein …

Ivo
8 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Het aantal treinen wordt alleen maar minder. Bij NS nu zelfs 15% minder dan een paar jaar geleden.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De werkelijkheid is dat de NS treinen schrapt vanwege personeelsgebrek. Frequenties worden ook vooor de toekomst teruggeschroefd naar niveaus van een aantal jaar terug of eerder.

Naast personeelsgebrek wijst de NS ook op geldgebrek door teveel thuiswerkers.

Martin
8 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Niet naar niveaus van een aantal jaar terug, maar naar niveaus van dertig jaar terug. Vrijdagochtend tussen Alkmaar en Amsterdam (en verder) nog maar twee intercity’s per uur. Dat is het plan. Zeg maar dag tegen de overgebleven forenzen. Ondertussen vallen de files heel erg mee. Ja, je staat best vaak stil, maar je hebt je muziekje, je eigen klimaatregeling en je bent gewoon op tijd op je werk.

Frans E.R. Eekhout
8 maanden geleden

Jouw opmerking verdient een schouderklopje Arjan. Als ze nu meer gelede bussen inzetten dan is dat een klein lapmiddeltje van 18 meter, want dubbel gelede bussen van 25 meter mag men in Nederland (nog) niet inzetten, anders zouden die de stroom reizigers wel kunnen opvangen.
Zo’n volle bus geeft soms wel eens iets intiems. Toen ik een keer tijdens een spits op een warme zomer dag mooie dames die net van kantoor kwamen staande naast mij in een volle bus zag stappen vond ik dat eigenlijk niet erg, al mocht je wel “meegenieten” van de diverse parfums die ze gebruikt hebben, of het een A of B merk was dat kon ik niet achterhalen. Maar als ze teveel zweet luchtjes hebben is dat andere koek en gelukkig treedt nu de herfst in en mag men het fraaie polderlandschap vanaf een bus van een andere kant bekijken in plaats van een trein met wel van die soms ook fraaie Hollandse luchten…

P.J.Kroes
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Misschien kun je bij Prutsrail aan de slag als communicatiemedewerker om de shit nog beter te verpakken? Een deel van de mensen trapt daar in. Maar wie een alternatief heeft laat het spoor allang links liggen. En de Ov-bedrijven maar jammeren dat ze een deel van de reizigers niet meer terugzien…..

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Het is niet alleen Prutsrail. Nooit stipt, Arriveert Niet, Quibus, Ataxio en Keofaal kunnen er ook wat van. En personeelstekorten teisteren ook al deze bedrijven.

Hanzeboog
8 maanden geleden

Langdurige aaneengesloten werkzaamheden aan het spoor op een belangrijke knooppunt als Weesp is zoal niet prettig.

Daarom proberen ze de schade zoveel mogelijk te beperken door het in de herfstvakantie te plannen.

Maar stel dat we het onderhoud verkwanselen? Zoals in Amerika waar ze het spoor verkwanselen vanaf de jaren 50. Alleen goederentreinen over de matige sporen zijn interessant. Botsingen en ontsporingen gebeuren elk jaar. Wordt in Nederland geaccepteerd.

In Nederland gelukkig niet. Helaas zijn onderhoudswerkzaamheden van “Prutsrail” dan nodig. Ongefundeerde kritiek is simpel. Heb meer respect voor de harde werkers die diep in de nacht hun werkzaamheden doen. En dat zijn arbeiders die hun werk voor bedrijven doen die door ProRail zijn uitbesteed.

Hanzeboog
8 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Correctie: Wordt in Nederland geaccepteerd {Wordt in Amerika geaccepteerd

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Valse tegenstelling. Reizigers pleiten voor klantvriendelijk onderhoud. Zeker als lokale overheden door middel van financiële negatieve prikkels autogebruik ontmoedigen. Een andere oplossing voor niet thuiswerkers en niet flexwerkers is om op nieuw rechte partijen te stemmen die niet alleen in woorden maar oik in daden erkennen dat niet iedereen een consultant oof teams/zoom-job heeft.

Frank
8 maanden geleden

Het Nederlandse spoor is voor zo’n klein land wel een kampioen in aantallen spoorwerkzaamheden. Zwitserland is net zo groot, heeft meer spoorlijnen maar het spoorwerk is daar anders (in mijn ogen veel reizigersvriendelijker) georganiseerd. Overdag heb je zelden hinder, tenzij het echt niet anders kan gaat een heel traject uit dienst. De trein wordt dan vaak omgeleid. Dan rijdt de intercity van bijvoorbeeld Basel naar Zürich niet via route A maar via route B. Ja, ook die trajecten zijn frequent gebruikt maar blijkbaar kan het met wat creativiteit gewoon wel. En dan heb je geen alternatief vervoer nodig dus. Bij ons lukt dit naar het noorden al niet eens mogelijk, want het noorden is slechts bereikbaar via één spoortraject tussen Zwolle en Meppel. Maar ee intercity van Amsterdam naar Maastricht bijvoorbeeld rijdt ook niet om via Venlo, maar wordt halverwege dan opgeheven en dan moet je een stuk met de bus en dan weer de trein in.
Ook zie je in Zwitserland, ook in het laagland op veelgebruikte trajecten, nog altijd werklui overdag bezig aan één spoor terwijl op het andere treinen zeer langzaam passeren( de ene trein wacht even verderop tot de tegentrein gepasseerd is). Bij ons mag dat niet meer ivm veiligheid, maar de Zwitsers zijn ook erg precies in veiligheid en degelijkheid, maar laten dit wel gedoseerd toe. Is het niet gewoon zo dat in Nederland Arboregels wel heel strikt en rigide zijn.

Rudy
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frank

Eén van de belangrijkste oorzaken waarom dit in Nederland niet meer mogelijk is, is omdat uitwijksporen en wissels die niet voor de huidige dienstregeling noodzakelijk zijn worden verwijderd. Kijk naar de Zwitserse sporenplannen en je begrijpt meteen waarom het daar werkt. Verder heeft Nederland nog veel dieseltrajecten die niet als omleiding voor elektrische treinen gebruikt kunnen worden. Zwitserland kent nauwelijk diesel.

Een prachtig voorbeeld is de Betuwelijn. Omleiden via Dordrecht – Geldermalsen – Arnhem kan niet meer omdat de wissels in Geldermalsen verwijderd zijn.

Frank
8 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Nou…. dan heeft Zwitserland het veel beter voor elkaar dan wij! Laten we daar een voorbeeld aan nemen hoe het óók kan. Maar het is natuurlijk weer een centenkwestie. Zwitserland geeft veel meer geld uit aan spoor. Mooi ook dat er heel veel spoor geëlektrificeerd is. Wat de vraag oproept waarom dat bij ons nog altijd achterblijft. Over electrificatie Nijmegen-Roermond en Zutphen- Hengelo zijn ze al jaren aan het steggelen.

Ron Swart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frank

Zwitserland kent de directe democratie aka referendum waarbij de bevolking zich kan uitspreken over voorstellen vanuit de politiek.
De bevolking is trots op de hoge kwaliteit van het spoorwegnet en via een consequente lange termijnplanning wordt al decennia gewerkt aan de modernisering en gestage uitbreiding van het net.
De Zwitserse bevolking is het meest reislustige volk ter wereld als het gaat om reizen per trein.

Allan Kleiweg
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frank

@ Ron

Leuk hoor, die directe democratie. Maar sinds 1971 hebben ook vrouwen stemrecht in Zwitserland. Dus die directe democratie pakt niet altijd goed uit.

Martin
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frank

@Allan. Wat heeft u tegen stemrecht voor vrouwen…? Leg uit? Vrouwen hebben niets met treinen? Een heel vreemde reactie.

Allan Kleiweg
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frank

Nee Martin, ik heb geen enkel probleem met draagsters van een voorbibs. Met mijn reactie beoogde ik slechts op ironische wijze het ophemelen van Zwitserland wat te relativeren.

Tonny
8 maanden geleden

Het is echt fascinerend hoeveel mensen niet kunnen begrijpen dat het hele “onderhoud is nu eenmaal nodig” een complete drogreden is. Maargoed, wel fijn voor de spoorclubs dat ze zo makkelijk weg komen met hun onkunde.

Rene
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

Hoeveel werkzaamheden moet wel niet steeds over of lopen uit. De Zeeuwse lijn is al 6 of 7x keer dit jaar platgelegd.

Onderhoud is nodig…. maar wel anders georganiseerd. Want hoewel iedereen snapt dat onderhoud en verbeteren op zich natuurlijk moet, zijn er behalve studenten en echte spoorliefhebbers straks geen andere reizigers meer. Onderschat dat niet. Die zijn tegen die tijd al lang en breed in hun vierwielige electrische koe gestapt. Omdat het OV té vaak niet datgene biedt wat ze verwachten (namelijk soepel en vlot treinreizen) en zeker in combinatie met de tarieven is de prijs/kwaliteitverhouding dan zeker niet goed.

Jeroen
8 maanden geleden

Oh jee er rijden zes dagen geen treinen op een boemel in de Randstad. Stop de persen! Zorg voor een volle vriezer, noodaggregaat en opgeladen batterij van uw telefoon. Levensgevaarlijk! Haal niet in en waarschuw de spookrijder met lichtsignalen.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Jeroen

Allemaal niet nodig, de auto is een prima alternatief voor de meesten. Het wordt lastig als de lokatie overheid een autoluw beleid heeft. Gelukkig voor de keuzereiziger is Almere een redelijk rechtse stad waarin de auto bij werkzaamheden beschikbaar is als alternatief. Dat wordt in steden met een andere kleur steeds minder vanzelfsprekend.

P.J.Kroes
8 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Je hebt geen links of rechts beleid nodig om het autoverkeer te laten vastlopen. Bij natuurkunde heb ik geleerd dat in een fles van 1 liter slechts 1 liter past. Dus als je in een stad onbegrensd meer auto’s toelaat dan er in passen loopt het vanzelf vast. Het lullige is ook nog dat auto’s steeds groter worden en het gemiddeld aantal inzittenden gedaald is naar 1,05. Dus voor het verplaatsen van een hoeveelheid mensen is steeds meer wegoppervlak nodig.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Jeroen

Ik snap de ophef ook niet, mensen kunnen prima met de auto naar hun werk.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als jullie het echt willen weten: het gaat om de optelsom. Ik heb er boven al iets over gezegd dus ik laat het erbij.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Iedereen doet maar alsof iedereen een auto heeft, of een rijbewijs, en je makkelijk zonder trein en bus kunt. Als je geen rijbewijs hebt, word je raar aangekeken en moet je schijnbaar maar niet zeuren. Maar het is niet iedereen gegeven om een auto te hebben of een rijbewijs te behalen.
En een keertje geen trein is best te doen, maar als je veel reist op allerlei routes – juist omdat je geen rijbewijs en/of auto hebt dus, en tevens je bijdrage levert aan groener reizen, heb je iedere week of weekend wel ergens werkzaamheden.
Maar laten we wel wezen; zonder eigen vervoer kan je anno 2023 eigenlijk niet meer in dit welvarende Westerse land, tenzij je je alleen beweegt tussen de 4 grootste steden.

P.J.Kroes
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Die automobilisten moeten heel blij zijn met al die mensen die zich niet per auto in het verkeer begeven. Voetgangers, fietsers, OVreizigers nemen veel minder openbare ruimte in beslag. Een tram brengt in 10 seconden 100 reizigers over een kruising, dezelfde hoeveelheid mensen in auto’s vergt 90 autobewegingen = 1 minuut, gezien de gemiddelde autobezetting in de spits.
De auto is op individueel niveau heel efficient, maar maatschappelijk gezien helemaal niet. Dus niet-automobilisten moeten beloond worden met meer groene golven voor fietsers en OV en met beter en goedkoper OV. In grote bevolkingscentra in andere landen is dat besef er wel en wordt er ook geld aan besteed. Maar het dichtbevolkte Nederland kruideniert liever.

Annemiek
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

En waarom exact moet er goedkoper openbaar vervoer komen? Dat zal immers een aanzuigende werking hebben, terwijl NS echt niet in staat is meer te leveren dan het nu doet. Gezien het feit dat de ICNG wederom een hoofdpijndossier lijkt te worden en de ICM’s en het getrokken ICD-materieel binnenkort van het spoor zullen verdwijnen, valt te verwachten dat NS juist in de komende jaren juist minder reizigers zal kunnen vervoeren. Dan is het toch juist beter om vast te houden aan de huidige lijn qua tarieven?

Voor het verkeer tussen steden lijkt er een soort evenwicht of status quo te zijn, waarbij de groep mensen die afhankelijk is van het OV ongeveer zo groot is als NS aankan. En de veel grotere groep automobilisten vormen de rest. De verhoudingen zijn als volgt: als middels prijsprikkels 10% van die automobilisten plots met de trein wenst te gaan, dan loopt het spoor hopeloos vast, want dat zal minimaal verdubbeling van de capaciteit vereisen. Besluiten alle treinreizigers morgen met de auto te gaan, dan zal de filedruk slechts marginaal toenemen. Vasthouden aan de huidige prijslijn is dus verreweg de beste keuze.

Voor de rest ben ik het met je eens dat we vervoer per auto binnen steden zoveel mogelijk moeten ontmoedigen. Ik denk echter niet dat hierin een grote rol is voor het openbaar vervoer. Zeker niet in steden van rond de 100.000 – 200.000 inwoners, waarvan we er in Nederland zoveel hebben.

Allan Kleiweg
8 maanden geleden
Antwoord aan  Jeroen

@ Jeroen

Ja, in de Randstad herinnerd men zich nog de Hongerwinter. Daar had je toen in de rest van het land geen last van.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Rutte heeft in zijn lange carriere zeurende Nederlanders ook gewezen op Afrika.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Communicatietruuk is dat omstandigheden waar je geen enkele invloed op hebt zoals de Duitse Wehrmacht of sprinkhanen worden vertaald naar een koper-verkoper-relatie. En dat is klassiek op zijn midden-oosten onderhandelen. De verkoper vindt dat hij een koopje aanbied en dat zijn product of dienst de beste van de wereld is. De koper is vaak wat meer kritisch, de sterkste partij wint, zie ook de kamermarkt in de meeste studentensteden.

G. van der Zwaag
8 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

herinnerd |> herinnert in deze zin a.u.b.

Frans E.R. Eekhout
8 maanden geleden

Als een trein of baanvak een mankement vertoont en men een treinbotsing krijgt met vele gewonden en jezelf bloedend en met diverse kwetsuren met een ambulance met loeiende sirene naar het dichts gelegen ziekenhuis moet gaan, dan kijk je anders tegen het spoor en railvervoer aan, dan ben je blij als alles GOED werkt en mensen VEILIG op hun plaats van bestemming aankomen en daar hoef je echt geen communicatiemedewerker voor te zijn om dat te begrijpen. Ergo ik heb jaren geleden zelf iets dergelijks meegemaakt en sindsdien staat Goed onderhouden treinen en spoorbaan in mijn prioriteitenlijst en ga zelfs anders tegen het begrip veilig reizen zowel ter land, ter zee als in de lucht aankijken. LATEN WIJ BLIJ ZIJN D A T er onderhoud gepleegd wordt en de extra reistijd voor lief nemen en een en ander relativeren. Eens zo’n calamiteit meegemaakt wens je NIET nog eens te ervaren en wens je niemand toe ! Het geschreeuw van je medereizigers en het vele bloed op de vloer in de trein staan in mijn geheugen gegrift en is geen fraai gezicht ! Van sommige opmerkingen hierboven kan ik daarom geen brood bakken laatst staan ervan eten en dat moeten de respondenten maar eens aan denken ! ! !

Chris
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Hartelijk dank!

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik zie u zelf niet als spindocter maar u gaat wel per ongeluk mee in het frame en de stroman van de waarschijnlijk wel aanwezige spindocters hier. Die suggereren dat mensen zoals ik tegen onderhoud in zijn algemeenheid zijn. En dat is een valse tegenstelling. Als u uitleg wilt over de termen die ik gebruik dan wil ik u die met alle respect geven.

In de tijd van de oude NS was het motto: de trein moet rijden. De trein was toen vitaal voor het postvervoer (voorloper internet) en had ook een militaire functie (Voorloper snelwegennet). Dat het voor de aannemer toen niet efficient was en erg kostenverhogend werkte maakte helemaal niet uit. Maar deze functies die voor zowel het bedrijfsleven als voor de overheid vitaal waren heeft het spoor niet meer, dus vanuit dit gezichtsperspectief is het logisch dat het motto: de trein moet blijven rijden, niet meer geldt.

De hamvraag voor de geinteresseerden: was het Nederlandse spoor onveilig voordat ProRail de gewoonte invoerde om het spoor voor dagen af te sluiten?

Tonny
8 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Interessante vraag natuurlijk. Het lijkt me aannemelijk dat er meer ongelukken zijn als er enkelspoors wel doorgereden wordt bij werkzaamheden (hoewel veel best te mitigaten zou moeten zijn me dunkt). Aan de andere kant, al die bussen op de snelwegen en in de steden leveren ook risico’s op.

P.J.Kroes
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

We leven in een Nannystate: alle risico’s moeten worden uitgesloten. Natuurlijk ben ik blij met 99,9% veiligheid op het spoor. Maar het gekke is dat de risico’s en de negatieve effecten van de ongeleide projectielen in het wegverkeer vele malen groter zijn maar desondanks niet leiden tot het verbieden van het autoverkeer. Meten met 2 maten.
Het is natuurlijk heel raar dat het zich voordoen van een incident door menselijk falen tijdens werkzaamheden bij enkelspoorrijden leidt tot het verbieden van enkelspoorrijden langs werkzaamheden in plaats van tot het invoeren van methoden om die menselijke fouten uit te sluiten.
Overigens is Nederland hierin weer een rare uitzondering want in Duitsland en Zwitserland nemen ze veiligheidsmaatregelen om wel enkelsporig langs werkzaamheden te kunnen rijden. Maar Prutsrail breekt liever alle wissels op dan kun je tenminste niet meer dat levensgevaarlijke enkelspoorrijden toepassen.

Realisme graag
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het gaat vooral om de slechte planning bij ProRail. Bij de werkzaamheden afgelopen week tussen Woerden en Gouda blijken ook weer een deel van de klussen niet uitgevoerd te zijn wegens planningsproblemen. Dat betekent dat het baanvak in het voorjaar weer plat moet. Zelfde als bij de eindeloze chais tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe.

P.J.Kroes
8 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Ach dat is toch ook maar een onbelangrijk schakeltje in het spoorwegnet. Dan maak je toch gewoon een omweg van een uur. Of ga je een uur in een hobbelbus zitten. En dieweekendreizigers kunnen best weer eens hun reis een weekend uitstellen. Dat gezeur toch altijd van die klanten……

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Ik denk dat medewerkers van Prorail zelf privé nooit per trein reizen. Je moet je goed kunnen verplaatsen in de veelvuldige ov-reiziger om te beseffen welke impact die te ver doorgeslagen regeltjes- en veiligheidscultuur op reizigers heeft. Ieder weekend en iedere vakantie vallen er overal gaten in het netwerk. En in de nabije toekomst gaat dat ook gewoon doordeweeks gebeuren – uit kostenoogpunt. Zo krijg je de klanten wel aan het mopperen en negatief afgeven op openbaar vervoer.

Na werkzaamheden zijn er direct ook vaak direct storingen en defecten aan het spoor. Waar dan net volop aan gewerkt is…. Waar is de degelijke robuuste kwaliteit gebleven? Moet alles zo goedkoop mogelijk?

Realisme graag
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

@Anoniem
Er is gebrek aan goed technisch personeel waardoor het onderhoud zeer gebrekkig gedaan wordt.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Zeker in Angelsaksische landen, Nederland is al decennia dezelfde tour gegaan, wordt legal-juridisch werk en financieel werk veel hoger gewaardeerd en betaaald.

Why become a scientist if you can be his boss is in de UK en US een bekende uitdrukking.

P.J.Kroes
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Je kunt wel jeremijeeën over een ooit gebeurd ernstig ongeluk maar dat is gelukkig de 000,1% ernstige uitzonderingen. En hoe weet je dat sat een gevolg was van achterstallig onderhoud? Met goede inspecties en registraties voorkom je tijdig veel ellende. En dat kan gewoon uitgevoerd worden zonder het treinverkeer stil te leggen. Maar de communicatiedeskundigen in OVland hebben bedacht dat ze de ellende door werkzaamheden aan het spoor goed kunnen framen door de veiligheidskaart te trekken. Want het bekt natuurlijk niet zo lekker om te zeggen dat je je zaakjes niet op orde hebt, of geen tijd en extra geld wilt besteden aan klantvriendelijker oplossingen. Maar veiligheidsrisico’s daar snapt iedereen van dat je die niet wilt nemen.
Het buiten jezelf plaatsen van de oorzaak van negatieve dingen is blijkbaar een vast onderdeel geworden van de moderne managementopleidingen. Veel makkelijker dan zelf verantwoordelijkheid nemen.

Juriaan
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Recent weer eindeloos “onderhoud” tussen Roosendaal en Vlissingen. En nu ligt het baanvak er al weer anderhalve dag uit wegens “defect spoor”. Wat is er mis bij ProRail???

P.J.Kroes
8 maanden geleden

Per saldo staan het belang van de reizigers om goed treinvervoer van A naar B te hebben en het belang om het land in beweging te houden allang niet meer op de eerste plaats. Het gaat om efficiency waarbij de toch al veel te lastige klant zich maar moet schikken naar wat er nog wel geboden wordt en daar dan nog blij mee moet zijn ook.
Het zou heel anders zijn als al die plannenmakers in de spoorsector en de zo begripvolle reaguurders hier hun rijbewijs en hun auto zouden inleveren. Dan maak je pas mee hoe slecht het hier geregeld is ten opzichte van vroeger. Dan zal blijken dat er van alles wel kan wat nu niet kan. Maar het is veel makkelijker om te zeggen dat mensen maar lekker thuis moeten blijven of een oncomfortabele of helemaal niet opdagende bus moeten nemen. Terwijl de Prutsrailers en andere verantwoordelijke minkukels met hooguit enige filehinder weer gewoon rond etenstijd thuis achter de piepers kunnen zitten. De enige manier om cultuurverandering in dienstverlening te bereiken is de verantwoordelijken zelf te dwingen hun eigen product te gebruiken. Tegen de prijs die de klant ook betaalt.

Juriaan
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Als ProRail het verwijderen van een paar inhaalsporen in Oudenbosch en Oudewater al niet goed gepland krijgt vraag ik me af wat er gebeurt als ze ooit ERTMS gaan uitrollen.

Marko
8 maanden geleden

Ik zie in de reacties alle bekende meningen langskomen, behalve deze:
ProRail en voorgangers leggen al jarenlang twee sporen stil, wanneer er op één gewerkt wordt. In al deze jaren had ProRail ook tijd kunnen investeren in een veilig ontwerp van de spoorbaan, zodat het niet meer nodig is om twee sporen uit dienst te nemen. Dat is integrale veiligheid.

Tonny
8 maanden geleden
Antwoord aan  Marko

ja, ik zou heel benieuwd zijn naar verdere manieren van denken in deze richting (can do niet can’t do).
Men zal wel weer zeggen dat het spoor te druk is maar dat is vaak genoeg niet het geval. Beter halfuurdiensten met lange treinen, zelfs als het Lleen stoptreinen zjjn, dan bussen.

Chris
8 maanden geleden

Weet u: ik kan me wel aan alle kanten opvreten over die werkzaamheden, maar ik vreet mezelf helemaal op als ik door achterstallig onderhoud een keer met trein en al van de rails af keil. Dus ja, ik heb er begrip voor. En ik heb er eveneens begrip voor dat bepaalde werkzaamheden tijdens kantooruren plaats hebben. Waarom zou ik als kantoorklerk / politieke dwarsbongel wél op regelmatige tijden mogen werken en een spoorwerker niet? Ook zij hebben gezinnen met kinderen waarvan je hoopt dat ze met beide ouders opgroeien.

Annemiek
8 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

De laatste keer dat ik iemand van dit soort flauwekul hoorde bazelen, verdween die kort daarna een paar maanden in een kliniek voor een gedwongen opname. Gaat het wel helemaal goed met je?

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Nou…omdat het beroep van spoorwerker met zich meebrengt dat je ‘s nachts en onregelmatig moet werken. Dat weet je. In de zorg is dat ook zo op veel werkplekken. Als je jouw redenatie volgt zouden zorgmedewerkers ook recht hebben om om 18 00 bij de kinderen thuis achter de piepers te xitten en een regelmatig gezinsleven te leiden.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Precies en omdat we zorgwerkers waarderen betalen we hun al decennia toeslagen voor hun onregelmatige werk. Als dat opeens niet meer mogelijk blijkt te zijn dan moet je kijken waar het geld is gebleven dat daar voorheen wel voor werd gebruikt.