Fietskaartje trein in 2 jaar tijd 20% duurder

Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein tijdens de daluren blijft stijgen. NS zegt daardoor in de zomermaanden extra kosten te moeten maken. Om die kosten te kunnen dekken wil het spoorbedrijf het fietskaartje opnieuw duurder maken.

20% duurder

Dat meldt OV-Magazine op basis van een brief die NS aan de consumentenorganisaties heeft verstuurd. In 2018 kostte het fietskaartje nog 6,20 euro, dit jaar werd de prijs al verhoogd naar 6,90 euro. Vanaf 2020 gaat het fietskaartje 7,50 euro kosten. Dat komt neer op een prijsverhoging van 20 procent in 2 jaar.

Langere treinen

Reizigersorganisaties hebben bij NS aangedrongen de prijsverhoging niet door te voeren, maar NS geeft daar geen gehoor aan. Met name richting de Waddeneilanden nemen veel treinreizigers in de zomer hun fiets mee. Om alle fietsen te kunnen vervoeren moet NS langere treinen inzetten. “Deze verlengingen zijn niet nodig om de benodigde reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen te kunnen meenemen”, schrijft het spoorbedrijf in de de brief. Toch is de keuze opmerkelijk: vorig jaar (of eigenlijk 1 januari 2019) werd het fietskaart ook al fors duurder en werd dezelfde reden gebruikt.

Oplossingen

NS zegt naar verschillende oplossingen gekeken te hebben. “Zoals het aanpassen van de inrichting van de trein om meer ruimte voor fietsen te creëren, het invoeren van een reserveringssysteem voor fietsen en betere communicatie aan reizigers.”
In het verleden had NS speciale rijtuigen voor bagage en fietsen. De zogenoemde fietsrijtuigen werden in de zomermaanden ingezet tussen Haarlem, Amsterdam en Maastricht.

Tekort

Eerder trokken Rover en de Fietsersbond al aan de bel vanwege het tekort aan fietsplekken in de trein. Directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond schatte toen het tekort op duizenden plaatsen om fietsen in de trein te stallen. “Met name op mooie fietsdagen is het kommer en kwel en moeten vaak gezinnen of groepjes fietsers op de perrons achterblijven. Wij pleiten voor aparte, gelijkvloerse fietswagons op spoorlijnen naar populaire recreatiegebieden.”

Fietsen mogen alleen mee in de trein tijdens de daluren. Tijdens de spits mag de fiets in principe niet mee met de trein. Een uitzondering is er gemaakt voor vouwfietsen en voor reizigers met een internationaal fietstreinkaartje. Het meenemen van de fiets kost nu standaard 6,90 euro, ongeacht de afstand. Per 1 januari 2020 wordt dit dus 7,50 euro.

This post was last modified on 27 oktober 2019 09:35

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug