Fiets mee in de trein? Reserveren (deze zomer) verplicht

Reizigers die deze zomer (vanaf 10 juli 2021) de fiets mee willen nemen in de trein, moeten bij NS verplicht een plekje reserveren. Daarmee wil NS de overlast van fietsen in de trein verminderen. In ruil daarvoor krijgen reizigers 25% korting op het fietskaartje. Het gaat om een proef die loopt tot en met 30 september. De Fietsersbond en Rover zien niets in het plan.

Vrijwillig aanmelden geen oplossing

NS wil de maatregel invoeren mede omdat het meenemen van fietsen in de trein in de top-5 van klachten van reizigers staat over zaken die zich in de trein afspelen. “Het zorgt onder andere voor problemen bij het in- en uitstappen, wat kan leiden tot ongemak en hinder. In de zomermaanden krijgen we doorgaans veel meldingen binnen van onze conducteurs over overlast door een te grote hoeveelheid fietsen.”

De NS vraagt reizigers sinds vorig jaar zomer al hun fiets vrijwillig aan te melden. 80 procent deed dat ook, maar volgens de vervoerder werd het probleem daarmee niet opgelost. De aanmeldservice leverde reizigers ook niets op: het gaf geen garantie of je daadwerkelijk mee mocht. Iedereen had evenveel recht op de fietsplek. “Reizigers haalden er te weinig voordeel uit. Dat is nu anders” legt NS-woordvoerder Oscar van Elferen uit.

Rover en Fietsersbond niet blij

Toch zijn Rover en de Fietsersbond helemaal niet blij met de plannen. Ze roepen NS op om af te zien van de reserveringsplicht. “Het is onbegrijpelijk dat juist nu NS zo verlegen zit om reizigers, wordt besloten de fietser te weren”, stelt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Het is onmogelijk in te schatten hoe lang een fietstocht precies duurt, juist voor deze groep reizigers is het van belang spontaan de trein in te kunnen stappen.”

Rover-directeur Freek Bos is het daarmee eens: “sinds de coronacrisis zien we minder forenzen en juist meer recreatieve reizigers in de trein, hier liggen juist kansen voor NS.” De organisaties vrezen bovendien voor lastige discussies tussen reizigers en personeel aangezien de fietsreservering bij andere treinvervoerders niet verplicht is. Ook wijzen ze op het probleem van overstappen bij een vertraagde trein. Daarnaast zullen ze de staatssecretaris vragen of zij het met dit voorstel eens is. 

Opnieuw aanmelden bij vertraging

NS beaamt dat er weliswaar minder reizigers de trein nemen, maar verwacht juist relatief veel fietsen in de trein. De spoorwegen wijzen erop dat de helft van alle Nederlanders dit jaar vakantie in eigen land viert. Die groep is veel groter dan afgelopen jaren en zal relatief vaak de fiets meenemen, denkt NS.

Mocht een treinreiziger onderweg vertraging oplopen en een aansluiting missen, dan moet de reiziger zich opnieuw aanmelden voor de volgende trein. Als er in de volgende trein geen ruimte is, wil NS dat de reiziger net zo lang blijft wachten totdat er wel plek is.

Geen boetes

NS-woordvoerder Van Elferen vertelt dat een vrijwillige reserveringsoptie is overwogen. Het bedrijf verwacht echter dat dit voor veel discussie in de trein gaat zorgen, waarbij het de vraag is of de reiziger zonder reservering de trein vrijwillig verlaat. NS hoopt met de verplichte reservering die discussie te voorkomen. Als een reiziger desondanks instapt zonder reservering, zal hij niet beboet worden. Wel kan betreffende reiziger dan de trein worden uitgezet.

De vervoerder zegt verder dat de inzet van langere treinen geen optie is. “Als we meer fietsplekken in de huidige treinen zouden moeten creëren, gaat dat ten koste van het aantal zitplaatsen voor reizigers” stelt Van Elferen.

Fietskaartje eerder in prijs verhoogd

Het fietskaartje werd voor de coronacrisis in twee jaar 20% duurder. Met de prijsverhoging werden langere treinen, met name richting de Waddeneilanden, gefinancierd. “Deze verlengingen zijn niet nodig om de benodigde reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen te kunnen meenemen”, schreef het spoorbedrijf destijds.

Rover en de Fietsersbond trekken al langer aan de bel vanwege het tekort aan fietsplekken in de trein. De Fietsersbond schatte toen het tekort op duizenden plaatsen om fietsen in de trein te stallen. “Met name op mooie fietsdagen is het kommer en kwel en moeten vaak gezinnen of groepjes fietsers op de perrons achterblijven. Wij pleiten voor aparte, gelijkvloerse fietswagons op spoorlijnen naar populaire recreatiegebieden.”

Formeel is het plan nog niet definitief. Reizigersorganisaties zullen nu formeel advies gaan uitbrengen. NS kent echter de bezwaren van de organisaties en heeft het plan toch voorgelegd. De kans dat het plan wordt ingetrokken, acht Treinreiziger.nl daarom ook klein.

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 27 mei 2021 13:52

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug