Extra personeel op stations vanwege verwachte EK-drukte

Het Nederlands elftal speelt morgen in Dortmund tegen Engeland om een plek in de finale van het EK voetbal. Veel supporters pakken de trein naar Duitsland om Oranje aan te moedigen. Om de drukte in goede banen te leiden, zet NS morgen in Amsterdam, Utrecht en Arnhem extra personeel in.

De ICE-treinen van Amsterdam naar het Ruhrgebied zijn volgens NS al “nagenoeg uitverkocht”. Vooral de treinen die vroeg genoeg vertrekken om voor aanvang van de wedstrijd in Dortmund aan te komen zijn al bijna vol. Op de stations zijn extra medewerkers aanwezig om mensen de weg te wijzen en toezicht te houden op de perrons. Om hoeveel extra personeel het gaat ten opzichte van andere dagen kan de woordvoerster niet zeggen.

Vanuit andere plaatsen, zoals Enschede of Maastricht, zijn er nog wel treinkaartjes beschikbaar. Ook kunnen fans vanuit Arnhem de RE19 naar Oberhausen nemen, om vanuit daar over te stappen op de trein naar Dortmund. Sowieso is het volgens de woordvoerster lastig te zeggen wanneer er echt niets meer over is aan tickets richting Duitsland, omdat er “tal van reismogelijkheden” met de trein zijn die kant op. Ook heeft de NS geen zicht op de verkoop via andere kanalen, zoals door de Duitse vervoerder Deutsche Bahn.

Sfeer zelf meebrengen

NS laat weten zelf niets bijzonders te doen om de Oranjesfeer erin te brengen op weg naar Duitsland. “Wij gaan heel hard ons best doen om iedereen naar Dortmund te brengen”, zegt de woordvoerster. “De supporters mogen zelf de sfeer meebrengen.”

Als het Nederlands elftal Engeland verslaat, speelt Oranje zondagavond de finale in Berlijn. Voor de IC Berlijn (Amsterdam-Berlijn) zijn die dag nog treintickets beschikbaar.

This post was last modified on 9 juli 2024 21:34

Bekijk reacties

  • Hopelijk gaat de reis ze beter af dan het Nederlands elftal. Die zouden vandaag met de trein naar Dortmund afreizen, maar dat is weer niet gelukt vanwege vertragingen. Dus zijn ze weer gedwongen het vliegtuig te pakken.

    • Dat is pas de tweede keer. Eerder na een groepswedstrijd in Berlijn reed de trein terug naar Wolfsburg ook niet.

    • Ik ben geloof de enige die het vreemd vindt dat de KNVB bus bij de aankomst staat te wachten. Men had dus net zo goed in die bus mee kunnen reizen. Zo groot is de afstand niet en het gekloot op de vliegvelden kost veel tijd. Het budget is schijnbaar helemaal geen probleem.

      • Het is geen KNVB-bus. Het is een bus van het lokale organisatiecomité die wordt gebruikt om de Nederlanders te vervoeren. Er is voor ieder land een bus. Ik geloof bovendien niet dat het gekloot op de vliegvelden veel tijd kost. Ik zou met een groep topsporters niet vier uur in de bus gaan zitten de dag voor er een prestatie moet worden geleverd. Het budget van het toernooi bedraagt honderden miljoenen. Ik denk niet dat er gekeken wordt op de kosten van een extra vlucht.

          • Dat is eenvoudig controleerbaar niet waar. Er staat geen KNVB-logo op de bus met het kenteken D-02117. Alleen 'Netherlands' en allerlei branding van UEFA EURO 2024. Er was ook nauwelijks tijdverlies op de vliegvelden, omdat de bussen van Wolfsburg naar Braunschweig en de bussen van Dortmund airport naar het Radisson Blu Hotel ongeveer naast de deuren van het vliegtuig konden parkeren. De vlucht nam 28 minuten in beslag.

        • de bus is met KNVB stickers beplakt.
          Curieus is het verschil met wielrenners. Die vallen soms en fietsen door met gapende wonden in een race die uren duurt. Reizen daarbij veel met de bus. Raken iet overstuur van aanwijzingen van de leiding of ploegbaas. Voetballers rollen voortdurend toneelspelend over de grond, hebben veel pijntjes en zijn gevoelig voor de zachtheid van zetels in bus/trein/vliegtuig. Ze hebben ook voortdurend complimentjes nodig. Zitten veel bij de kapper en tatoeages shop. Vreemd genoeg verdienen deze jankerts wel veel te veel.

          • Gebrek aan karakter en stamina bij de voetbalspelers. Wel veel gen Z tere zieltjes ego.

          • zoals uit de utislag blijkt was het gedoe met het vliegtuig toch te anstrengend en hebben ze het door de aanslag op hun gestel lelijk moeten laten liggen.Dat kon je aan het gezicht van Xavi wel zien. Haarband was zo slim met een blessure op tijd uit te stappen zodat het hem niet aangerekend kan worden. Transfer vrij maar verder dan de Weidevogels komt hij niet meer.

  • Vreemd dat het allemaal in het reeds geplande materieel past. Zoveel reizigers extra zijn het dan niet. Gelukkig wel extra personeel voor de mensen die nooit met de trein reizen.

  • Hoe komt het dat geen extra treinen kunnen worden ingezet van Amsterdam en Rotterdam rechtstreeks naar Dortmund? Zo staan de oude ICE's nog steeds standby.

    • ad hoc inzet, waar komt het parttimenede personeel vandaan. Die zitten lekker ver weg, met een vliegvakantie.

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

2 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug