Foto: Stefan Verkerk
Er worden extra goederentreinen verwacht om de vracht te vervoeren van vertraagde schepen die vanuit het Suezkanaal in Rotterdam aanmeren. Dat meldt spoorbeheerder ProRail dinsdag.
“Er is een grote bulk ontstaan van extra goederen die vervoerd moeten worden. Dat lukt niet allemaal over de vaart, dus kijken we of dat over het spoor kan”, zegt een woordvoerder van de spoorbeheerder tegen het ANP.
Zes dagen werd het Suezkanaal geblokkeerd door het vrachtschip Ever Given, dat overdwars op de waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee lag. Van de honderden schepen die daardoor vertraging opliepen, hebben er ongeveer zestig de haven van Rotterdam als eindbestemming.
De Logistieke Alliantie waar ProRail deel van uitmaakt, zet zich in om de verwachte toestroom van containers vanaf Rotterdam verder te vervoeren over het water, de weg, ondergrondse buizen of het spoor. ProRail verwacht “een paar treinen per dag extra als gevolg van de blokkade in het Suezkanaal.” “En dat voor een paar weken”, zegt Joep de Hart, programmamanager Capaciteitsverdeling op de site van de spoorbeheerder.
“De aanvragen zijn nog niet binnen, maar we zijn goed voorbereid. We hebben inzichtelijk op welke treinpaden we nog treinen kwijt kunnen”, zegt De Hart. “Het is een puzzel, maar die extra treinen krijgen we wel weg.” De extra belasting van het spoor heeft geen gevolgen voor het personenvervoer.
Een paar extra goederentreinen vallen vaak vrij gemakkelijk in te passen: vaak wordt slechts een deel van de goederenpaden door goederentreinen gebruikt. Veel van de gereserveerde tijdslots wordt niet gebruikt. “Het reizigersvervoer gaat gewoon door volgens dienstregeling”, verzekert een woordvoerder van ProRail.
De spoorbeheerder wil eigenlijk al langer dat er meer goederen vervoerd worden per spoor, maar de groeiambities zijn tot nu toe vaak niet gerealiseerd. ProRail is dan ook blij met de extra inzet van goederentreinen. Het past volgens de woordvoerder in het plan om in Nederland “het spoor meer te benutten uit oogpunt van duurzaamheid, veiligheid en mobiliteit, om zo files op weg te voorkomen.”
Het aandeel van het goederenvervoer op het spoor is nu 5 tot 6 procent, aldus de woordvoerder. De overheid wil dat percentage verhogen en stimuleert goederenvervoer via spoor met subsidies.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 6 april 2021 17:39
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…