fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Eurostar waarschuwt: vanaf juni 2024 tot elf maanden geen directe trein tussen Nederland en Londen

Eurostar, de hogesnelheidstrein die Nederland met het Verenigd Koninkrijk verbindt, kan vanaf juni 2024 niet meer rijden naar Nederland. Dat meldt Eurostar aan Treinreiziger.nl. Door de drastische maatregel zijn er volgens Eurostar tot 21 extra vluchten per dag nodig. De exploitant luidt daarom de noodklok.

Terminal op de schop

“We hebben alarmerende berichten gehoord dat onze trein vanaf juni 2024 niet meer naar Amsterdam kan rijden”, vertelt een woordvoerder van Eurostar aan Treinreiziger.nl. De huidige terminal van de hogesnelheidstrein gaat op de schop en er zal in eerste instantie geen alternatief beschikbaar zijn. Reizigers mogen echter pas met de trein mee als ze in de terminal op hun paspoort zijn gecontroleerd en een veiligheidscheck hebben doorlopen.

De huidige terminal moet per juni 2024 vanwege werkzaamheden de deuren sluiten, schrijft ook staatssecretaris Vivianne Heijnen aan de Tweede Kamer. Een nieuwe terminal in de Amstelpassage van Amsterdam Centraal moet uitkomst bieden, maar die is pas tussen januari en mei 2025 klaar. De staatssecretaris is eveneens niet blij met de situatie en heeft een externe partij onderzoek laten doen. “Hierbij is de externe partij tot de conclusie gekomen dat er geen optimale (makkelijke) oplossing mogelijk is” schrijft Heijnen. “Ik vind dat heel erg teleurstellend”, schrijft ze.

Foto: www.hollandfoto.net / Shutterstock

Oplossing

Een eenvoudige oplossing is er inderdaad niet, maar een complexe oplossing wel. Dat blijkt uit de concept eindrapportage van de second opinion die in handen is van Treinreiziger.nl. De onderzoekers hebben drie scenario’s onderzocht, één daarvan (optie A) is de bestaande terminal blijven gebruiken. “Optie A is technisch zeer complex, maar lijkt niet onoplosbaar”, schrijven de onderzoekers. Wel zouden er op meerdere momenten tijdelijk geen treinen kunnen rijden vanwege werkzaamheden. “Veiligheidsproblematiek met aannemers is complex, maar lijkt niet onoplosbaar”, staat in de second opinion.

Eurostar had graag gezien dat de staatssecretaris deze optie had gekozen. En ook NS International was hier in eerste instantie voorstander van. De vervoerder geeft aan dat passagiersstromen gescheiden kunnen worden door andere routes te gebruiken. Maar ProRail heeft daar een andere kijk op. Volgens de spoorbeheerder is het vanuit veiligheidsoptiek niet realiseerbaar. Staatssecretaris Heijnen: “Na een externe toets en vervolggesprekken tussen veiligheidsexperts van NS en ProRail, is gezamenlijk besloten deze variant af te laten vallen.”

Ook niet vanaf Rotterdam

De trein inkorten tot aan Rotterdam is geen optie. “Dan kunnen maar 160 reizigers mee, terwijl onze trein plaats biedt aan 900 reizigers” legt een woordvoerder van Eurostar uit. Commercieel kan de trein daarmee nooit kostendekkend geëxploiteerd worden. Overigens rijdt de Eurostar nu al standaard halfleeg uit Nederland, omdat er in Amsterdam plek is tot 265 reizigers. Met de treinreizigers uit Rotterdam kunnen er dus maximaal 420 reizigers in ons land instappen. Meer reizigers is vooralsnog niet mogelijk omdat de huidige terminals dat niet aankunnen. De lege zitplaatsen worden in België gevuld.

Eurostar is ontstemd over de huidige situatie. “We hebben recent gevierd dat de treindienst Londen – Amsterdam vijf jaar bestaat. In die periode is het aantal treinreizigers fors gegroeid”, vertelt de Eurostar-woordvoerder. Hij wijst erop dat het aantal treinen van twee naar vier is uitgebreid. “We willen graag in maart een vijfde trein introduceren.” Of dat nu nog doorgaat, is gezien de huidige ontwikkelingen maar zeer de vraag.

Overleg

Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave komt maandag 5 juni naar Nederland voor een gesprek met het ministerie, ProRail en NS. “We zoeken naar een compromis. Maar als er geen oplossing komt, moeten we onze directe dienstregeling van Nederland naar Londen stoppen”, stelt de woordvoerder van Eurostar. Of dat permanent of tijdelijk zou zijn, kan de woordvoerder nog niet zeggen.

Ingewijden stellen tegenover Treinreiziger.nl dat er te lang geen beslissing is genomen. “Al vier jaar is dit knelpunt bekend, maar er is niemand die met de vuist op tafel slaat en echte keuzes maakt”, vertelt een betrokkene.

Overstappen in Brussel

Eurostar wijst erop dat de trein heel duurzaam is, en dat als de trein niet gaat rijden meer mensen zullen gaan vliegen. “De afgelopen vijf jaar hebben we via die lijn 1,6 miljoen passagiers vervoerd. We merken dat mensen echt op zoek zijn naar een duurzame manier van reizen. We hebben ook uitgerekend dat zonder deze treinen dagelijks 21 vliegtuigen meer vanaf Schiphol moeten vliegen.”

De 21 vliegtuigen zijn gebaseerd op vier volle Eurostar treinen. Volgens de staatssecretaris worden de vier treinen momenteel echter gebruikt door zo’n tweeduizend reizigers per dag (retour). Dat komt neer op vijf à zes vluchten per richting.

In veel media wordt gemeld dat het nog niet duidelijk is hoe treinreizigers straks naar Londen moeten gaan reizen. Redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl is dat wel duidelijk: “Als de Eurostar niet vanuit Nederland gaat vertrekken, dan blijft er praktisch maar één alternatief over: met de trein naar Brussel, en daar inchecken voor de Eurostar naar Londen”.

Terug bij af

Het kabinet heeft eerder een actieplan gemaakt om reizigers uit het vliegtuig in de trein te krijgen. Juist van de directe trein naar Londen waren de verwachtingen hooggespannen. Op de route Amsterdam – Londen zijn immers 50 vluchten per dag. De trein zou daar verandering in kunnen brengen, net als de Eurostar al eerder deed bij de lancering van de treindienst Londen – Parijs. Maar zo’n proces is tijdrovend, constateert Van Kuijeren. “In 2018 ging de eerste trein van Londen naar Amsterdam rijden, pas tweeënhalf jaar later kon dat ook de andere kant op. Nu we na jaren wachten met de trein kunnen en de populariteit groeit, zijn we straks weer terug bij af”.

Reizigersvereniging Rover

Reizigersvereniging Rover is ontstemd over het besluit om de Eurostar te schrappen. Directeur Freek Bos van Rover: “Het is ongehoord als een planbare verbouwing zorgt dat reizigers niet meer duurzaam naar Londen kunnen reizen. Een populaire trein moet groeien en bloeien, die ga je niet snoeien.”

Rover vraagt staatssecretaris Heijnen om andere besluitvorming. Eerder noemde zij het vertrek van Eurostar onacceptabel. Rover roept ProRail en de staatssecretaris op de plannen zodanig aan te passen dat reizigers rechtstreeks van Amsterdam naar Londen kunnen blijven reizen.

4.3 3 stemmen
Artikel waardering
157 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
H. Jasper
1 jaar geleden

de persoon die dit artikel heeft geschreven, mag wat mij betreft weer terug naar de schoolbanken. het beheersen van de nederlandse taal moet nu volgens de nieuwe minimale voorwaarde een voldoende zijn. met dit soort fouten gaat hij het echt niet halen. werkelijk schande voor deze krant. sorry.

Tom
1 jaar geleden
Antwoord aan  H. Jasper

Meld je als corrector aan voor de redactie, zou ik zeggen!
Lever niet alleen kritiek, maar steek zelf de handen uit de mouwen.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tom

Precies, ik lees het gratis, en dat waardeer ik. En volgens mij weet de gemiddelde Nederlander wel hoe druk iedereen kan zijn met van alles.

Fred
1 jaar geleden
Antwoord aan  H. Jasper

Je loopt iemand te bashen en dan zelf “nederlandse” taal schrijven. Terug naar de schoolbanken jij!

Marc
1 jaar geleden
Antwoord aan  H. Jasper

Misschien is het handig om zelf, als je kritiek levert, je eigen zinnen dan wel met een hoofdletter te beginnen, evenals het woord Nederlandse. :p

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  H. Jasper

Krant? En uw eigen hoofdlettertoets is kapot?

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  H. Jasper

Ondanks alle eventuele taalfouten (zo heel veel zijn het er overigens ook weer niet) heb ik het artikel wel voor 100% begrepen. En dat is wat voor mij telt.

En dat kan ik van die foutloze overheidsdocumenten, waar soms werkelijk geen touw aan vast te knopen is, niet zeggen.

Hidde
1 jaar geleden

“De trein inkorten tot aan Rotterdam is geen optie. Dan kunnen maar 160 reizigers mee, terwijl onze trein plaats biedt aan 900 reizigers.”
Hoezo dat?

Heeft het te maken met de benodigde tijd om in/uit te stappen? Laat de trein dan wat langer op Rotterdam stil staan en zeg mensen dat ze wat eerder op het station moeten zijn. Het zit geen andere treinen in de weg want spoor 2 is speciaal voor de Eurostar en Thalys.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hidde

Volgens mij heeft dit te maken met douane. De capaciteit op Rotterdam is net zoals bij Amsterdam nu erg beperkt.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Die van Amsterdam kunnen toch gewoon in Rotterdam gaan werken? Het zal meer om de wachtruimte gaan.
Die kun je met een tijdelijk uitbreiding wel flink groter maken.

Beter zou men iets op SChiphol of Amsterdam Zuid in elkaar zetten, zo moeilijk kan het allemaal niet zijn. Ook kun je de trein vullen op Watergrafsmeer en de mensen met een hulptrein daar halen/brengen.

Mattheas
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Helaas is douanecontrole uitbreiden een stuk ingewikkelder dan het lijkt. Naast de controle bij de poortjes en de wachtruimte die (extra) moet worden gecreëerd, zijn er nog veel meer (zichtbare en onzichtbare) veiligheidsmaatregelen. Zo moet het perron 10 minuten voor vertrek worden afgesloten, zodat er niemand stiekem de grens over kan. Daarnaast wordt dit perron ook door de marechaussee gecontroleerd of er geen drugs of andere goederen op of aan het perron zijn verstopt, zodat er niets de grens over kan worden gesmokkeld. Schiphol is daarom als locatie helaas onmogelijk. Ik begrijp de frustratie van Eurostar wel, alleen is het helaas Brexit die hier vooral gedoe levert …

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@Mattheas. Het gedoe is niet ontstaan door de Brexit. Het Verenigd Koninkrijk heeft de Verdragen van Schengen nooit geratificeerd. Het is dus nooit mogelijk geweest om zonder controle naar Engeland te reizen. Het praktische verschil met de situatie voor de Brexit en nu is dat een ID-kaart voor Engeland geen geldig reisdocument meer is en dat een paspoort noodzakelijk is (in de praktijk gaat het vaak niet zo streng, maar duren de grensformaliteiten alleen langer zonder paspoort) om het land in te komen.

Daarnaast is de veiligheidscheck natuurlijk erg belangrijk en die kan niet worden overslagen omwille van tijdswinst. Dit aangezien iedereen kan verzinnen dat de Kanaaltunnel hoog op de lijstjes met potentiële doelwitten voor terroristen staat.

Joost
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Maar de Brexit speelt wel een rol. Eurostar schrapt precies om deze reden de treinen van/naar Disney/Marne-la-Vallee omdat die bij aankomst in Londen gecontroleerd moeten worden. Er is alleen in Paris-Nord nog douanecapaciteit en dus moeten ze in St Pancras controleren bij aankomst. Maar daar is geen capaciteit, het is niet eens een kwestie van douaniers maar gewoon van fysieke ruimte. Laat dat maffe eiland toch gewoon afzinken.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Welke tweet quote is het dan?

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hidde

Wat een kromme logica. Omdat Amsterdam ~zoals gebruikelijk~ z`n zaakjes niet op orde heeft, zou er ook geen trein vanuit Rotterdam kunnen vertrekken. Wie verzint dit soort onzin ? Ook als we in aanmerking nemen dat de capaciteit in Rotterdam beperkt is, is er geen enkele valide grond voor het opheffen van de verbinding Rotterdam – Parijs v.v.

Jaja84
1 jaar geleden

Amsterdam CS is toch pas net verbouwd? Waarom nu alweer? Amateurs!

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jaja84

Amsterdam C is al sinds 1970 vrijwel permanent in verbouwing.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat zijn de nadelen van een monument uit 1889. Totaal niet ontworpen op de hedendaagse stroom treinen en reizigers en alle voorzieningen die voortdurend aangepast moeten worden. Overigens was de architect niet anoniem maar Pierre Cuypers die ook het Rijksmuseum ontwierp. Cuypers haalde met beide gebouwen de woede menig protestant in Amsterdam op zijn hals. Beide gebouwen leken teveel op kathedralen en waren te katholiek.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De woede van menig protestant….

Jan
1 jaar geleden

Werkelijk onbegrijpelijk. Dit kabinet heeft de mond vol van het belang van goed OV maar het enig wat we alleen maar zien is inkrimping van het OV.
Werkelijk onbegrijpelijk dat er niets geregeld kan worden vanuit Amsterdam. Deze staatssecretaris/ministr zijn totaal ongeschikt

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jan

Staatssecretaris Vivianne Heijnen en kabinet kun je het niet verwijten.

Het is genuanceerder en complexer. Door de coronacrisis zijn de begin van werkzaamheden aan Amsterdam Centraal al ruim 2 jaar uitgelopen.

De Station Amsterdam Centraal moet worden uitgebreid. Het groeit voortdurend. Vroeg of laat loopt het vast. Ergens moet je een begin maken. En het komt altijd ongelegen. Zeker op Amsterdam Centraal met nationale en internationale treinverbindingen.

Eurostar terminal is essentieel voor de treinreis vanwege veiligheid. Maar er zijn een aantal afwegingen. Met minder sporen moet je ook afwegen wat belangrijker is: Een aantal keren per dag een Eurostar dat lang op spoor 15 staat? Of de nationale verbindingen? Er wordt prioriteit gegeven aan binnenlandse verbindingen. De Airport Sprinter zal straks frequent rijden tussen Amsterdam Centraal – Hoofddorp. Die heeft ook ruimte nodig. De Intercity Direct zal omgeleid worden via Amsterdam Zuid.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dat kan nog wel vele jaren duren. Daarvoor moet Amsterdam Zuid eerst een derde perron hebben, maar daarvoor moet het Zuidasdok gereed zijn. Dat duurt nog minstens tien jaar.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jan

> Dit kabinet heeft de mond vol van het belang van goed OV maar het enig wat we alleen maar zien is inkrimping van het OV.

Eurostar zie ik niet als OV. Dat is eerder een vliegtuig zonder vleugels dat niet mag vliegen.
OV, dat zijn de binnenlandse treinen, de metro, tram en bus. En bepaalde vormen van gedeeld vervoer.

Er is een reden waarom in bv. Duitsland het regionale vervoer wordt aanbesteed en het Fernverkehr voor eigen rekening rijdt. Eurostar hoort bij het Fernverkehr, niet bij het regionale vervoer.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Oscar

Er zijn verschillende definities van openbaar vervoer, maar ik heb er niet één kunnen vinden waar bijvoorbeeld de intercity van Zwolle naar Groningen wel onder valt, maar de Eurostar van Amsterdam naar Londen niet. De Eurostar is een trein die toegankelijk is voor individuele reizigers en die op vaste routes rijdt en op vaste haltes stopt volgens een dienstregeling, waarbij het vervoermiddel door meerdere reizigers gemeenschappelijk wordt gebruikt en niet hun eigendom is. Een lijnvlucht is trouwens ook openbaar vervoer, behalve volgens smalle definities die specifiek de modaliteiten beschrijven, eg. ‘openbaar vervoer is vervoer per trein, bus, metro of tram.’

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Het is volgens mij niet zo vreemd om een definitie van openbaar vervoer zodanig te formuleren dat het privaat georganiseerde vervoer (als zijnde niet openbaar) wordt buitengesloten. Dat sluit bijvoorbeeld treinen als Thalys, Eurostar, European Sleeper en GCT uit, maar ook busdiensten als Flixbus en vrijwel de gehele luchtvaart. Volgens mij is dat ook zo’n beetje hoe de politiek het ziet. Als ze zeggen dat het openbaar vervoer een miljard extra krijgt, wordt er niet bedoeld dat er een miljard naar KLM gaat.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

@Annemiek

Op de website van de rijksoverheid vind je Thalys en Eurostar expliciet onder openbaar vervoer: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/internationaal-openbaar-vervoer .
Dat is trouwens helemaal niet privaat georganiseerd, want de ritten van Thalys en Eurostar vallen onder de hoofdrailnetconcessie, artikel 63 om precies te zijn.

BartCr
1 jaar geleden

Zou je niet de trein in tweeën kunnen splitsen?
– In Amsterdam instappen betekent in Brussel door de douane en mee met een eerstvolgende Eurostar.
– In Rotterdam instappen betekent dat je mag blijven zitten.

Vervolgens komen er andere (eerder door de douane gekomen) passagiers bij in Brussel op de plek van de Amsterdammers.

Op die manier kun je zelfs 740 mensen in Amsterdam laten opstappen i.p.v. de huidige 265.

Mattheas
1 jaar geleden
Antwoord aan  BartCr

Op zich geen slecht idee. Die combinatie bestaat nu al, je kan namelijk een combinatieticket kopen, Thalys van Amsterdam naar Brussel en Eurostar van Brussel naar Londen. Helaas zien veel mensen het als extra gedoe om in Brussel over te stappen en beginnen ze liever in Nederland …

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mattheas

Eurostar Valero kan niet gesplitst worden. 18 wagons vast.

Joost
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Huh? Gewoon een zware jongen die op de grens tussen wagon 17 en 18. Geen toegang tot toilet en bar. Heeft jarenlang prima gewerkt op de Brussel-Lille trein.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Lees de draad voor je praat 😉

Hij heeft het niet over letterlijk splitsen.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mattheas

Dat is de voornaamste reden. Ze willen niet extra overstap maken. Ondanks dat het qua tijd niet veel uitmaakt.

Maar als je onbekend bent met internationale treinen en bij station Brussel Zuid kunnen bepaalde internationale treinreizigers het als een drempel ervaren om een extra overstap te maken.

Alex
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mattheas

In Brussel overstappen is een drama vooral met meerdere koffers. Ik heb dit jaren gedaan omdat ik via Parijs Charles de Gaulle vloog i.p.v. Schiphol en de Thalys naar Parijs gaat niet langs Charles de Gaulle en komt in Brussel Zuid/Midi niet aan op hetzelfde perron als de vertrekkende trein (zoals we in Nederland vaak gewend zijn). Hierdoor moet je met al je bagage vaak naar het einde van het perron lopen voor de lift of via de roltrappen naar beneden om vervolgens weer 1 of 2 perrons verder weer omhoog te gaan. Veel gedoe en planning en vaan ruim een uur wachttijd.

Baardstaart
1 jaar geleden

Maar gelukkig is Schiphol dichtbij en is het bereiken van London vanuit Amsterdam geen enkel probleem. KLM en andere luchtvaartsmaatschappijen zijn gaarne bereid om deze reizigers te vervoeren. Daarbij biedt Schiphol ook nog parkeergelegenheid om uw auto kwijt te kunnen. Cynisch uitgedrukt, maar dit is wel waar het toe gaat leiden.

Nogmaals ook met dit incident tensamen met de serie incidenten van de afgelopen tijd neem ik het OV beleid en het klimaat/milieu beleid niet meer serieus en als mensen van A naar B moeten nemen ze gewoon de meest voor de hand liggende optie.

Snap niet waarom ze aan een kant roepen dat ze OV zo belangrijk vinden en als het op daden aan komt iedere cent er een te veel is en men vertikt zaken op een fatsoenlijke manier te organiseren. Sorry, deze sluiting van deze lijn vanwege verbouwingsmisplanning vind ik niet uit te leggen. Ik luister inmiddels niet naar de woorden, maar ik kijk naar de daden en ik denk ook dat mensen na de daden moeten handelen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Er is al een groot tekort aan vluchten naar het Verenigd Koninkrijk. En dat heeft een flink prijsopdrijvend effect. Vanuit Nederland vertrekken op dit moment wekelijks 369 vluchten naar de Londense luchthavens. Om een redelijke balans tussen vraag en aanbod te krijgen, moeten dat er ruim 500 zijn.

Voor KLM zie ik niet echt een noodzaak om veel meer vluchten in te leggen, want die vluchten zijn alleen belangrijk binnen het routenetwerk. Naar Heathrow zijn er voor KLM voldoende vluchten. Naar Gatwick zou er nog wat groei mogelijk zijn. Wellicht dat KLM her en der wat grotere toestellen kan inzetten. Luton, Stansted en Southend zijn voor KLM niet interessant. Hetzelfde geldt voor British Airways. De capaciteit van City staat geen extra vluchten vanuit Nederland toe. Aangezien Flybe niet meer bestaat, is een groeiend aantal vluchten eigenlijk alleen mogelijk door Easyjet. Ik zie dat niet echt gebeuren. Ik denk dat Easyjet liever profiteert van de schaarste in de markt en hoge tarieven blijft rekenen. Dat betekent dus dat vliegen naar Londen duur blijft of voor sommigen onbetaalbaar wordt.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

> Vanuit Nederland vertrekken op dit moment wekelijks 369 vluchten naar de Londense luchthavens. Om een redelijke balans tussen vraag en aanbod te krijgen, moeten dat er ruim 500 zijn.

Ruim 500 per week. Zeg 504. Dat is gelijk aan 72 vluchten per dag. In een tijdspanne van 18 uur dus elk kwartier een vlucht. Zelfs de intercity van Den Haag naar Eindhoven gaat niet zo vaak. En dan denkt Eurostar met zijn vier treintjes per dag (met ook nog eens dezelfde incheckprocedures als bij een airline) een serieuze concurrent voor de luchtvaart te zijn? Kan iemand mij dit uitleggen? Niet allemaal tegelijk graag.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Oscar

Het is de niet-Schengen procedure en niet de airline procedure. Bij de boot is het precies hetzelfde.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Southend is trouwens wel heel handig als je aan de oostk van Londen moet zijn.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Dat is het zeker. Ik ben blij dat Easyjet anderhalve week stilletjes aan weer begonnen is met de verbinding tussen Southend en Schiphol (een vlucht van ongeveer 35 minuten). Ik hoop op een hele vroege vlucht. Dan is het oversteken naar het station en bijna in de City aankomen. Via Stratford is ook de Canary Wharf snel te bereiken. Na City airport is Southend bij mij favoriet. Vervolgens Gatwick, Heathrow, Stansted en Luton.

Ik heb goede herinneringen aan de periode dat Flybe nog een dienst tussen Groningen en Southend uitvoerde. Toen vloog ik vrijwel wekelijks (soms vaker, soms minder vaak) op de route. Dan ging ik ‘s ochtend met de fiets naar het vliegveld. Daar nam ik een bakkie koffie. Dan was het vliegen naar Southend, snel de trein pakken en rond 8:30 op kantoor aankomen. Aan het eind van de middag de andere kant op en ‘s avonds gewoon weer thuis slapen. Ik geloof dat Loganair de mogelijkheid onderzoekt de route weer te openen.

dries molenaar
1 jaar geleden

Wie bedenkt dit en wie denkt dit dan maar te gaan doen?
Ja kan er ook wel vanuit gaan dat die 11 maanden door een Amsterdamse werkmethode plots wel 24 of 36 kan worden.

Michel
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Van 11 maanden gepland en vervolgens door allerlei redenen een uitloop naar 24 of 36 maanden is geen absurd scenario. Zo gaat dat niet alleen in Amsterdam maar ook in de rest van Nederland tot ver over de grens zelfs. Tegen de tijd dat het af is weet niemand meer dat er ooit een trein van Amsterdam naar Londen reed. Deze treinverbinding naar Londen zien we dus nooit meer terug.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michel

Wij/Men kunnen dit niet laten gebeuren en de Eurostar zal gewoon vanaf Rotterdam moeten rijden. Verzin maar wat met de capaciteit, zo moeilijk kan het niet zijn.

Het scheelt voor velen ook 45 minuten op de reistijd. Rotterdam is voor een groot deel van NL de betere vertrekplaats.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michel

NB het is vooral een Amsterdams specialisme om projecten te laat en te duur te maken. Paniek om een lek van niks met twee miljard Euro schade.

Wim Pijbes verzuchtte bij de Rijksmuseumverbouwing ook dat het in Rotterdam vrijwel zeker eerder dan gepland klaar zou zijn geweest. Hoewel de gemeente Boijmans ook wel flink uit de klauw heeft laten lopen, ook met die onzin waterberging in de garage. Alsof ook meer een gram zou helpen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dronkenmanspraat.

bert sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Hoe zat het ook weer met die Metrolijn naar Hoek van Holland?

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Pijbes was niet dronken maar had toen wel ervaring met werken in Rotterdam. De spijt in Amsterdam te moeten zijn stond wel op zijn gezicht te lezen.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Bevalt de strand-express niet? Onverwachte problemen aangepakt en opgelost. De treinenboer is een beetje sloom geweest met de softwareontwikkeling. Dat krijg je in India.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Het gebed zonder end rond de verbouwing van het Rijks is echt ontstaan door het Rijks zelf. Spaanse architecten die de Nederlandse regels niet kennen met een kluitje in het riet te sturen door ze voor schotelen dat landjepik gepleegd kon worden op openbare ruimte. Het resultaat was dat de hele procedure geheel over moest.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@Meneer Molenaar
“De treinenboer was een beetje sloom met wat software……” en dat leidde tot vele jaren uitstel?

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Bert: De kern van het probleem bestond uit het samenwerken van meerdere ATB-systemen. De automatische treinbeïnvloeding, die bij aanleiding daartoe automatisch ingrijpt en rampen voorkomt. De RET gebruikt sinds 1968 voor het metronet ATB met LZB801-protocol. En dat werkte perfect. Anders dan de collega’s in NH heeft de RET nog nooit een metro/metrobotsing gehad. Voor lijn E naar Den Haag moest men aansluiten op het HTM-systeem; ATB met ZUB222c-protocol. Op de Hoekse Lijn werkt men, vanwege de beperkte doorgang van goederentreinen, werken met ATB met Vv–protocol (Vv = verbeterde versie). Het lastige is om extreem rechtlijnige beveiligingssystemen aan te leren dat ze bepaalde signalen, bedoeld voor een zustersysteem, moeten negeren. Dat is zoiets als een rechtshandig persoon te vragen om de Bijbel over te schrijven met de linkerhand. Dat is dus een enorme opgave. Ergo, de onderaannemers faalden in het leveren van hun contractuele verplichtingen.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

bert houdt zich van de domme. De software ontwikkeling kostte veel tijd. De opgekomen problemen in de onderbouw zijn aangepakt en opgelost. Helaas kost dit some wle tijd, vooral als er ontwerp en uitvoering moet worden aangepast.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Besturen is vooruitzien. Dat van de diverse veiligheidssystemen had RET moeten voorzien toen ze die klus van overname van de Hoekse Lijn aannamen. het venijn zat ook nog eens in de staart toen RET al jaren reed behalve op het laatste stukje van Haven Holland Strand en reizigers moesten gebruikmaken van een krakkemikkig noodstationnetje in the middle of nowhere bij Hoek van Holland Haven.
Als je wilt dat de bijbel door een linkshandige geschreven wordt, dan zorg je simpelweg voor een linkshandige.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michel

Eurostar Amsterdam – Londen zal zoal een forse terugslag krijgen. Want het vertrouwen in deze treinverbinding krijgt een deuk. Weer gedoe. Daar knappen treinreizigers in Nederland op af.

Eurostar is een internationale trein die door vele treinreizigers gebruikt wordt. Die weten niet van de problemen. Die boeken gewoon voor deze trein. Maar dat is een klein deel.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Mensen, die liever willen dat je de auto neemt dan de trein/OV; alleen met de UK heb je een probleem en dat is dat een auto niet over de plas kan rijden en dus altijd een ander vervoersmiddel nodig hebt

F de groot
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Daar zijn nog veerboten voor,die nemen je auto wel mee hoor 😉

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

> …alleen met de UK heb je een probleem en dat is dat een auto niet over de plas kan rijden en dus altijd een ander vervoersmiddel nodig hebt…

Nu nog wel. Straks niet meer.
Er wordt gewerkt aan vliegende auto’s.
Dan is dat probleem dus verleden tijd.

Onze kleinkinderen zullen ons erover aanspreken. “Zeg opa, vertel eens, hoe was dat eigenlijk, rijden in een auto die niet van de grond kwam?”

J. Struijk
1 jaar geleden

Echt een grote vooruitgang om met de Eurostar te mogen reizen. Geweldig grensoverschrijdend OV beleid. De reiziger wordt gewoon weer het vliegtuig in gestuurd.
De beleidsvoering is een grote flop en een alternatieve oplossing heeft men niet. Gewoon schandalig. Neem U verantwoording en kijk naar een gepaste oplossing.

Johan
1 jaar geleden

“Al vier jaar is dit knelpunt bekend, maar er is niemand die met de vuist op tafel slaat en echte keuzes maakt”

Vier jaar geleden kon je in Amsterdam nog niet door de douane en moest je altijd in Brussel overstappen. Waarom hebben ze dat dan niet even zo gelaten tot ná de verbouwing van Amsterdam Centraal?

P.J. Kroes
1 jaar geleden

ProRail bewijst weer Prutsrail te zijn. En die mevrouw Heynen bewijst de zoveelste in de oneindige stoet van incompetente vrouwen op dit ministerie te zijn. Eurlings was trouwens geen vrouw maar niet competenter.
Voor goed internationaal treinvervoer is geen echte belangstelling, Schiphol, KLM en meer asfalt zijn en blijven de stokpaardjes in politiek Den Haag.

Martin Wiersema
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Precies! In dit door RECHTS bestuurde land (in hoofdzaak VVD met Rutte voorop) gaat het meeste geld voor INFRA naar auto en asfalt ! File bestrijding alleen door extra asfalt stroken .! Voor OV is alleen het hoogst noodzakelijke beschikbaar en dat wordt steeds minder. Je ziet het nu ook: Overal in NL bezuinigingen en afschalen van trein/tram en busverbindingen. Daar past dit probleem met de “EuroStar” precies in!

Waar een wil is, is een weg!!! Alleen met deze politieke keuzes is die weg er niet!! Oplossing is simpel: Anders stemmen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martin Wiersema

Dat afschalen is alleen omdat de reizigers sinds corona massaal zijn weggelopen. Dat mag de sector zichzelf ook wel eens aanrekenen.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Klopt, maar de OV-sector is alleen bezig met de belangen van het personeel en niet met de reiziger.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martin Wiersema

Ik ben het hier niet mee eens dat dit een rechtse regering is. Het is eerder een progressieve regering. Immers D’66 en GL hebben het eigenlijk het meest voor te zeggen. Ja ze idd anti-auto (als ze de kans krijgen), maar pro OV is iets anders.

Het mooie van de nieuwe conservatieve partijen als FvD, BVNL en ook PVV is dat hun voor vervoersvrijheid zijn en vinden dat er naast goede infra voor autorijders moeten zijn dat er goed Openbaar Vervoer moet zijn ook in de meer landelijke gebieden, omdat hun het belangrijk vinden dat ook ouderen en mensen zonder rijbewijs ook in de samenleving mee kunnen doen.

FvD heeft ook duidelijk weergegeven dat mensen zeker bereid zijn het OV te nemen als het betaalbaar en de dienstverlening goed is en dat het regulieren van drukte op de wegen op vrijwillige basis dient te gebeuren en dat kan alleen met een aantrekkelijk en betaalbaar OV product. Overigens wilt het linkse college in Amsterdam op het OV bezuinigen en tegelijkertijd ook het aantal parkeerplaatsen bij huizen verminderen. Dit gaat dus helemaal nooit werken. FvD is pro auto, maar ook pro OV.

https://fvd.nl/nieuws/de-grote-anti-autoagenda-en-wat-u-er-tegen-kunt-doen

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martin Wiersema

@ Baardstaart
Wat zegt het FvD over de Eurostar, want daar gaat dit bericht over.

R.C. Dorlas
1 jaar geleden

Hoeveel extra reistijd zou het in periode gaan kosten wanneer je als reisvergunning eerst met een ‘gewone’ internationale trein naar Brussel zou moeten? En dan pas vanuit Brussel weer een Eurostar kan pakken? 11 Maanden geen directe trein vanuit Nederland naar Londen is lang. Maar .. is het zo’n ramp, dat het dan weer tijdelijk met een ‘ouderwetse overstap’ moet? Je kunt dan immers nog steeds ‘geheel met de trein vanuit Amsterdam in Londen komen. Een halfvol glas dus….

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  R.C. Dorlas

Dat is zoals het altijd al was. Dan kun je de trein net zo goed niet naar NL halen. Zorg maar voor een betrouwbare trein naar Brussel en passende overstap.
Overigens kan men gewoon vanaf Rotterdam blijven rijden. Perron genoeg, opstelplaats genoeg. Wat is het probleem, de ambtenaren komen maar in Rotterdam werken.
Als de illegalen zo met een bootje kunnen overvaren zal de behoeft om illegaal met de trein te willen wel flink minder zijn.

Michel
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Rotterdam is vanuit Londen gezien geen eindbestemming. Wat moet je nou als Engelsman in Rotterdam? Amsterdam dat is een wereldstad(je), hoeren en de drank. Daar gebeurd het.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michel

Rotterdam ligt aan de Zuid-kant, als het ware met de kortste reistijd. Vanuit Rotterdam kun je met de trein overal naar toe. Het is een metro-ritje zoals van CdG naar Parijs om in Amsterdam te geraken. Utrecht, Den Haag enzovoort.
Ook zijn de treinen veilig op Rotterdam en door de kortere rit kun je sneller keren in een dag zo een rit extra maken. Van vijf naar zes. Als het ware. 10x drie kwartier is praktisch een retourtje London.
Het beste kan men Rotterdam als eindbestemming voor Eurostar London gaan hanteren. Ook na 2027 wanneer Amsterdam wellicht klaar is.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michel

@dries molenaar. Er is geen Brit te vinden die naar Rotterdam wil. Net als dat er geen Duitser te vinden is die naar Utrecht wil. Ze willen allemaal naar Amsterdam. Daarom is een eindstation anders dan Amsterdam ondenkbaar.

En het is ook niet zo dat Eurostar zomaar genoegen hoeft te nemen met een inferieure eindbestemming. Eurostar betaalde vorig jaar ruim 2 miljoen euro voor de bemensing van de junxtaposed positions. Die kosten zouden dit jaar flink oplopen. Eurostar heeft gewoon gelijk dat ze daar iets voor terug mogen verlangen. Voor Nederland is het graag of niet. Het is te belachelijk voor woorden dat Nederland niet in staat blijkt Amsterdam centraal sneller om te bouwen, zodanig dat de treinverbinding behouden blijft.

Paul
1 jaar geleden
Antwoord aan  R.C. Dorlas

Het is eigenlijk al te lang in vergelijking met het vliegtuig. Rond de 4u begint de trein toch hard te verliezen tegen vliegen. Zeker de business reiziger die anders naar Londen City vliegt. In Brussel zul je minstens een uur moeten besteden om met zn 700en door de security heen te moeten, en dan maar hopen dat het niet te lang duurt en je je trein haalt, want ik geloof niet dat als je thalys-eurostar doet je gegarandeert bent van een transfer zoals met het vliegtuig. Wie wil er in 5 uur met een uur security check nou naar Londen? Als je dat in een uur (nou, twee en een half incl. reis en security) met security check naar Londen kan doen. En als je op Luton vliegt kost het je maar 60 euro soms.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul

Men laat in Brussel wel treinen wachten op beoogde passagiers zou een inkomende trein verlaat zijn. Overigens stemt de omgeving op Brussel-Midi niet vrolijk. Te veel interactie met het woon-werk verkeer en te veel hangvolk om je nog prettig te voelen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul

60 euro naar Luton is leuk, maar hoeveel kost een ov-kaartje richting het centrum vanaf daar, Southend of Stansted?

Hanzeboog
1 jaar geleden

Héél jammer. Reizen met de trein werd populairder. Eurostar naar Londen sloeg aan. En begon al te concurreren met de vliegtuig.

En dan dit. Begrijp dat binnenlandse treinverbindingen meer prioriteit heeft dan een aantal keren een Eurostar Londen. Maar het is wel kapitaalvernietiging als de huidige Eurostar terminal niet meer gebruikt gaat worden na een korte tijd.

Joost
1 jaar geleden

“hoe treinreizigers straks naar Londen moeten gaan reizen.”

Echt? Wie gaat er nog naar Londen dan? Misschien is het VK leuk voor toeristen. In het bedrijfsleven reist er bijna niemand meer naar Londen sinds de Brexit. Hun handelsketels lopen volledig buiten de EU om, de tomaten komen uit Marokko en de wijn uit Tunesië. Zaken doen ze met Singapore, de VS en India. Het VK is tegenwoordig qua economie verder weg en minder geïntegreerd dan de VS. Ik kwam er twee keer per maand maar ben er sinds corona/2020 gewoon niet meer geweest… zelfs middelbare scholen vervangen reisjes naar Londen door Berlijn en Rome vanwege de visumverplichting die binnenkort ingaat.

Robert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost

Er is echt nog wel zakelijk verkeer tussen de VK en NL.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost

Welke visumplicht gaat binnenkort in?

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost

Misschien zou je eens in Londen moeten gaan kijken. Het centrum van de Europese bankwereld. Een bank die zaken wil doen in de VS, moet zo ongeveer een kantoor in Londen hebben. En dat zie je. Er wordt al jaren in hoog tempo bijgebouwd in de City en Canary Wharf, maar ook elders in de stad ontstaan nieuwe financiële kernen.

En je ziet het ook aan de belangrijke verbindingen vanaf Heathrow. 153 keer per week naar New York, 103 keer naar Frankfurt, 88 keer naar Madrid, 84 keer naar Los Angeles, 80 keer naar Parijs, 79 keer naar Zurich en 75 keer naar Genève. Allemaal belangrijke steden voor de financiële wereld.

Michel
1 jaar geleden

Londen is met 9,3 (2020) miljoen inwoners geen kleine stad. Dat is meer dan 10x zoveel als Amsterdam.
3x zoveel als Parijs en ruim dubbel zoveel als Berlijn.
Er vliegen tussen Amsterdam en Londen ongeveer 60 vluchten per dag. Dat is sinds de Brexit niet veel veranderd.
Wat ik wel soms opvang is dat sinds de Brexit een paspoort controle nodig is. Dat is onzin omdat Engeland nooit een onderdeel is geweest van de Schengen zone.

Een trein in de toekomst weer halfleeg door Nederland laten rijden van Londen naar Amsterdam vanwege allerlei douane capaciteit, ruimte en hopeloos ingewikkelde protocollen houd geen stand. Bovendien is dat alles behalve groen. Het was een prestige bestemming. Er zal geld bij moeten.

Wat op de achtergrond aan politiek spel ook meespeelt is dat Engeland nu na de Brexit geen vriendje meer is vanuit de E.U. gezien. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat het boemelen naar Berlijn of het nieuwe Europeesche zakencentrum Frankfurt is en zoevend naar Londen. Een fijne E.U. subsidie dan voor de bestemming Londen? Dat kan je dus vergeten door bovengenoemde reden. En de Hollanders? Ach die benne zunnig en denken niet buiten de dijken.

Parijs laat ik bewust buiten beschouwing omdat deze verbinding al jaren best stabiel en snel is. Bovendien het traject Amsterdam, Antwerpen, Brussel en Parijs wel rendabel is.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michel

Inderdaad zou voor Nederland de verbetering van de verbinding met Berlijn de hoogste prioriteit moeten zijn. Gelukkig rijdt de trein al frequent en al snel komt er nieuw materieel, naar het schijnt.
Nu de snelheid hier en daar omhoog en de route wat geoptimaliseerd. En natuurlijk vanaf/over Utrecht gaan rijden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Snel nieuw materieel? Dat wordt al jaren steeds weer een jaar uitgesteld.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Nee hoor, dienstregeling ’24

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Net als de ICNG zeker. Het materieel komt het jaren te laat en dan gaan we eerst weer jaren proefrijden. Het is dadelijk 2030 voor er naar Berlijn echt nieuw materieel rijdt.

Geert
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Zolang NS de treinen naar Berlijn en Keulen hardnekkig blijft volstouwen met binnenlandse reizigers blijven de verbindingen naar Duitsland qua capaciteit ook zeer beperkt.

TtC
1 jaar geleden
Antwoord aan  Geert

Naar Keulen (en Frankfurt am Main) is binnenlands vervoer inmiddels alleen officieel nog toegestaan. In de richting van Amsterdam staat er in Arnhem/‘s-Hertogenbosch en Utrecht “Niet instappen” op de borden en in omgekeerde richting staan geen binnenlandse stations meer aangegeven. Daarnaast wordt de ICE niet meer als mogelijke trein vermeld indien er in de reisplanner een binnenlandse reis wordt gepland. In praktijk zijn met deze maatregelen alleen nog binnenlandse reizen in de richting Utrecht en Arnhem/‘s-Hertogenbosch mogelijk en alleen door reizigers die toevallig weten dat de trein nog in Nederland stopt en toegankelijk is met een binnenlands NS-ticket (met toeslag) of een NS abonnement (dan zonder toeslag). Het aantal binnenlandse reizigers zal derhalve nagenoeg nihil zijn. Naar Berlijn is het nog een ander verhaal omdat de IC Berlijn in de meeste gevallen tussen Amsterdam en Amersfoort een binnenlandse trein vervangt. Vanaf december 2023 zal de dienstregeling voor de IC Berlijn wijzigen, waarschijnlijk krijgt de IC Berlijn dan altijd een eigen pad en vervangt deze geen binnenlandse trein. Vanaf oktober 2024 zal de IC Berlijn geleidelijk worden vervangen door een ICE. Voor de ICE naar Berlijn zullen naar alle waarschijnlijkheid dezelfde regels gaan gelden als voor de ICE richting Frankfurt am Main.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Als je de trein als vliegtuigvervanger wilt zien zou je dus een hogesnelheidslijn moeten aanleggen van Amsterdam – Utrecht – Ergens over de Duitse grens, die dan weer verder gaat naar Berlijn. We hebben gezien hoe duur de HSL in Nederland was, omdat we een drasse (moeras achtige) grond hebben. Het op plussen van bestaande lijnen is ook niet goedkoop, immers treinbodem en bochten moeten geschikt gemaakt worden voor snellere treinen. Als we zouden kiezen om een HSL Oost aan te leggen lijkt me deze naar 1 grensovergang te leiden en dan zal Arnhem de meest logische oplossing zijn en dan zowel treinen naar Frankfurt a/d Ode…. Main en Berlin HBF te laten gaan. Dit is geen leuk nieuws voor ons Twentenaren, maar als je een fonkelnieuwe HSL aan gaat leggen moet deze optimaal gebruikt gaan worden. Om het leed te verzachten zou dan vanuit Deventer of Zwolle een regional express naar een knooppunt voor een snelle ICE naar Berlijn gerealiseerd kunnen worden.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michel

> En de Hollanders? Ach die benne zunnig en denken niet buiten de dijken.

Ik weet niet of het daaraan ligt. Zou het ook kunnen liggen aan boerenwijsheden als “vakwerk aan vakmensen overlaten” en “aan een dood paard moet je niet trekken”?

De tijd dat ingenieur Den Hollander met zijn TEE-idee heel Europa achter zich had, ligt alweer 65 jaar achter ons. Onze omringende landen (met name DE/FR) zijn ermee aan de haal gegaan; zij hebben de TEE doorontwikkeld tot de EuroCity en de hogesnelheidstreinen zoals wij die nu kennen.

Met de verbinding van NL met de rest van Europa is het een beetje zoals met dat dode paard. En dan vooral naar DE/UK.
Als onze NS die internationale verbindingen echt zo ontzettend belangrijk had gevonden, had het op eigen initiatief diensten met eigen treinen aangeboden. Maar verder dan Amsterdam-Brussel komt NS niet. De andere verbindingen zijn in handen van buitenlandse vervoerders (ook de grensboemels).

> Parijs laat ik bewust buiten beschouwing omdat deze verbinding al jaren best stabiel en snel is. Bovendien is het traject Amsterdam, Antwerpen, Brussel en Parijs wel rendabel.

(kromme zin gecorrigeerd)

Omdat de Fransen dat wilden. Niet omdat wij dat wilden. Om dezelfde reden verzorgen de Duitsers ICE-verbindingen van Frankfurt naar Amsterdam, Brussel en Parijs, nadat zij al met succes verbindingen naar Hamburg, Berlijn en München hadden ingelegd.
Leuk dat Deutsche Bahn dit doet. Maar dan moet je ook accepteren dat DB een trein per 2 uur voldoende vindt. Uiteindelijk zijn wij in de stad die Europa heet niet meer dan een buitenwijkje.

Brabo
1 jaar geleden

Amsterdam Centraal is door gebrek aan ruimte hopeloos ongeschikt als terminal voor internationaal vervoer. Waarom bijv. niet een terminal gebouwd in de Watergraafsmeer of de Westhaven?

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Omdat mensen ook met de trein van Haarlem, Den Helder, Enkmuizen, Amersfoort, Almere, Zwolle, Appeldoorn, … naar Amsterdam CS om daar de trein naar London te nemen. Anders zou je ook vervoer moeten regelen naar Watergraafsmeer of Westerhaven en dan is voor een London verbinding een stuk onredabeler. Je wilt dit soort verbindingen hebben op stations waar al veel reizigers komen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Ik heb wel eens gedacht aan een soort fly-over naar de Piet Hein-kade. Dan kun je een perron laten aansluiten op de passenger terminal, waar dan ook de controle- en douaneformaliteiten kunnen plaatsvinden. Daar kun je dan ook een uit-/opstaphalte maken voor toeristenbussen, die je daarmee uit het absolute centrum weert. Tezamen met wat er in de toekomst nog aan cruise-passagiers komt, zal dat zorgen voor behoorlijk wat bedrijvigheid. Een van de tramlijnen door het centrum kan dan bijvoorbeeld verlengd worden naar de tramlus, die dan in ere hersteld kan worden.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Watergraafsmeer? Daar willen buitenlandse bezoekers niet naar toe. Zij willen naar het centrum van Amsterdam!
Je moet echt een alternatief bieden voor Schiphol.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Annemiek.
Eigenlijk niet eens zo gek idee.
Feitelijk is er een fout gemaakt bij het busstation Amsterdam Central dat in 2000 in gebruik is genomen. Dit busstation had even opschoven kunnen worden naar het IJ, zodat er ruimte was ontstaan voor een volwaardige terminal voor internationale treinen.

Rene N
1 jaar geleden

Zeer jammer en weer een deuk in het vertrouwen in het milieubeleid van politiek Den Haag!(ach,deuk? Total lossis beter)
En weer een Profail!

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rene N

Ik ben allang gestopt met dat klimaatgedoe. Als de regering geen ernst toont met echt iets te doen en alleen schijnoplossingen van multinationals laten aanhangen, waarom zou ik iets gaan doen? Sorry ik ben niet Roomser dan de paus.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rene N

ProRail is alleen maar bezig met zijn eigen projectjes. En totaal autistische organisatie.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rene N

Beter OV is nooit onderdeel geweest van het milieubeleid dat volledig mikt op electrische auto’s. Dus hoezo een deuk in het vertrouwen.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

@Opa Ties,

Alsof die accu’s en de zwaaipalen aka vogelvermalers bullshit zo schoon zijn. En daarbij is OV zeker een onderdeel van het klimaatbeleid en werd vaak gezegd dat OV het klimaatvriendelijke alternatief voor de auto is. Nu blijkt dat OV door de hoeven en is gezakt en voor de overheid veel te duur is geworden, vindt de overheid het niet erg dat er sinds 2020 een half miljoen auto’s zijn bij gekomen. Ook dat straks mensen, niet meer kunnen deelnemen in de maatschappij en werk kunnen vinden door vervoersarmoede is alleen een lippendienst gelul van de overheid en in werkelijkheid zien ze het als hun probleem.

De bladeren van de zwaaipalen zijn niet te recyclelen en worden gewoon begraven. De energiewende in Duitsland is een grote sof geworden. En daarbij geeft groene energie een discontinue stroombijdrage waardoor het slechts een klein deel van het energiedieet kan zijn en het gros zou dus wat mij betreft uit kernenergie moeten komen, zoals in Frankrijk.

Daarbij luistert de overheid naar lobbyorganisaties waar multinationals een grote vinger in hebben ipv naar de kiezer.

Paul Lamote
1 jaar geleden

Gewoon iedereen met het vliegtuig laten gaan dan heb je al dit gelazer niet.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Wachttijden op Schiphol in het kwardraad.
Wil je “iedereen” in het vliegtuig, Dan zul je op z’n minst een tweede Schiphol in zee moeten bouwen, maar dan zit je nog met het probleem: hoe krijg je al deze passagiers naar Amsterdam.

Anoniem
1 jaar geleden

Ik ben lekker sinds 1 mei onderweg/mobiel met o.a. Deutschlandticket voor 1,60 Euro per dag.
Klimaat- en milieuvriendelijk.
Zou Nederland ook moeten aanbieden!
Het geld is er.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Hebben we in Nederland de capaciteit, treinen en personeel om de reizigers zo een dienst aan te bieden? Er lopen nu steeds meer reizigers weg van het OV dan dat we ze verwelkomen. En met weglopen kan dus andere vervoersmiddelen kiezen, zoals auto of binnenlands vliegverkeer of dat reizen gewoon niet gemaakt gaan worden.
Ik denk dat het OV dit soort kaarten totaal niet kan handelen. Verder zou je een goedkope reispromo zo moeten afstellen qua prijs dat overvolle treinen niet de norm wordt.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De bettingsgraad per trein/bus moet/kan geoptimaliseerd worden. Dus geen lege bussen of zo goed als lege met 2 betalende passagiers of treinen met bezettingsgraad 30% buiten de spitsuren.
NL-ticket voor 29 E per maand.
En vooral mensen met voorbeelden voorlichten hoeveel ze besparen per dag op hun mobiliteit.
Alleen al 1 liter benzine kost het dubbele.
Deze keuzes worden niet gemaakt door de fossiele beleidsmakers/rechtse regering/CO2 – uitstootvoorstanders.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het geld is er?

Absoluut niet!

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Er zou geld genoeg moeten zijn, maar het wordt al vele jaren verkeerd besteed.
Alle nieuwe weginfrastructuur trekt ook nieuw autoverkeer aan, die weer zorgt voor nieuwe files.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

De Eurostar mikt op een totaal ander publiek dan de koopjesjagers in Duitsland. Verder is de Eurostar een internationale trein en dat koopje in Duitsland geldt alleen in regionaal vervoer. Appels met peren vergelijk en feitelijk off topic.
Overigens kan men in de Eurostar niet als “anoniem” reizen. Men moet echt het paspoort tonen.

Sjord de vink
1 jaar geleden

Alles moet maar weer via dat amsterdam gaan alsof dit hele land bestaat uit die ene “zelfbenoemde” wereldstad, het ligt aan die lijers in den haag dat men alleen naar dat amsterdam wil, hoeren heb je ook in nijmegen waarom wordt dat niet gepromoot? Drugs heb je ook in leeuwarden waarom wordt dat niet gepromoot? Waarom moet het allemaal om dat amsterdam en de rest doet er niet toe maar wel willen doen alsof wij geen bananenrepubliek zijn, randstad(drijvende regio van het land) zijn vier steden geef ze alle vier de credits diw het verdienen, ipv dit achterlijke gedoe neem een voorbeeld aan duitsland waar hamburg net zo populair is als een dusseldorf en frankfurt of keulen net zo populair als berlijn nee wij moeten doen alsof het allemaal om dat amsterdam draait wetende meeste reizigers zijn op utrecht, haven van rotterdam draait heel europa , rotterdam is perfect gelegen qua trein vliegtuig en water, residentie is in den haag, amsterdam heeft de belangrijke zuidas en schiphol dus waarom dit domme gedoe , conclusie rotterdam eindpunt en dan daar overstappen is kqestie van promoten dan weet de domme zuipende brit het ook en ik moet zeggen als hc bij ns rotterdam wordt veel gevonden door belgen, fransen, spanjaarden, portugezen en duitsers dus zo niet relevant is het alles behalve, geef rotterdam zijn credits en promoot het zoals het hoort eindpunt rotterdam daar kan je overstappen

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sjord de vink

Kijk nou eens goed. Het centrum van Rotterdam heeft de uitstraling van een soort Bataviastad, maar dan in verval. Er is geen enkel vermaak van wereldklasse en de musea zijn niet interessant.

Sjors de vink
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Annemiek wat heeft amsterdam dan? Het ruikt naar drugs er lopen heel de dag zakkenrollers rond en het is hartstikke maar dan ook hartstikke vies.. is dat zo een wereldwonder kijk daar eens om je heen veel plezier met zwemmen in die o zo mooie grachten kijk uit dat je geen naald in je arm krijgt… en musea zijn niet een graadmeter tot een ” wereldstad” hoeveel musea ken jij in hamburg? Oke nu jij weer

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sjors de vink

Rotterdam niet vies? Ben je wel helemaal wijs? Het straatbeeld van het centrum van Rotterdam wordt gedomineerd door asocialen.

Verder prima dat je er zo over denkt, maar de top-20 aan musea in Nederland wordt gedomineerd door musea in Amsterdam. Het aantal hotelbedden, hotelovernachtingen en de bezettingsgraad van hotels in Amsterdam ligt veel hoger dan dat van Rotterdam. Dat terwijl Amsterdam die toeristen liever kwijt dan rijk is en Rotterdam juist alle moeite moet doen om toeristen binnen te halen. Alles wat er in Rotterdam is voor toeristen valt (terecht) in het niet bij wat er in Amsterdam gebeurt.

Hamburg is een veel minder populair onder toeristen dan Amsterdam. In 2019 bezochten 8,8 miljoen toeristen onze hoofdstad. Dat is veel meer dan de populairste Duitse stad; Berlijn met 6,2 miljoen toeristen. Hamburg en Rotterdam zijn op die lijstjes nergens te bekennen. Ik lees op deze website wel eens reacties van mensen die naar Hamburg gaan en dan het Miniatur Wunderland benoemen. Rotterdam heeft niets wat de populariteit daarvan kan evenaren. Amsterdam wel. Zelf vind ik Hamburg voor toerisme niet interessant.

Aan buitenlandse kennissen die Nederland bezoeken, zal ik een bezoek aan Rotterdam in elk geval niet zo snel aanbevelen, maar Utrecht, Den Bosch of Den Haag bijvoorbeeld wel.

Sjors de v
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Annemiek wat heeft amsterdam dan? Het ruikt naar drugs er lopen heel de dag zakkenrollers rond en het is hartstikke maar dan ook hartstikke vies.. is dat zo een wereldwonder kijk daar eens om je heen veel plezier met zwemmen in die o zo mooie grachten kijk uit dat je geen naald in je arm krijgt… en musea zijn niet een graadmeter tot een ” wereldstad” hoeveel musea ken jij in hamburg? Oke nu jij weer

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Annemiek wil het gewoon niet snappen. Voor haar gaat er niets boven Groningen en haarzelf. Schiphol ligt ook niet op het Damrak. En Gatwick niet bij de Big Ben.
Maak voor de duur van de verbouwing van Amsterdam CS het begin en eindpunt van de Eurostar in Rotterdam. In 40 minuten staan de horden Britten die niks anders willen alsnog in het grote openluchtmuseum. Om dan te ontdekken dat er niet meer geblowd mag worden op de Wallen….

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Amsterdam heeft 60.000 hotelbedden. Die praktische het hele goed gevuld zijn. Kijk eens op booking.com tot hoe hoog de prijzen stijgen. Toch blijft men komen.
Rotterdam heeft niet eens een tiende deel van de bedden in Amsterdam.
Men wil echt naar Amsterdam. Natuurlijk heeft de massa ook nadelen. Barcelona is veel beruchter om zakkenrollerij dan Amsterdam.
Dankzij de aantrekkingskracht van Amsterdam profiteren ook bijvoorbeeld Edam, Volendam, Marken, de kaasboerderij van Monnickendam, Alkmaar, Haarlem, Delft, Rotterdam, Kinderdijk, Den Haag en Utrecht mee. Zandvoort zet zich internationaal om de markt als Amsterdam aan Zee.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

correctie: die praktisch het hele jaar goed gevuld zijn.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Volgens mij wil je het zelf niet begrijpen. Het is zoals Eurostar het stelt: Amsterdam of helemaal niet naar Nederland.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Eurostar geeft aan dat de trein zonder verbinding naar Amsterdam commercieel niet rendabel te maken is. Daar kun je het niet mee eens zijn maar dat is wel de realiteit.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

@Otto

Daarbij hoort wel de kanttekening dat Eurostar heeft besloten geen reizigers te vervoeren die niet door de kanaaltunnel heen gaan. Als ze de zitplaatsen die tussen Brussel of Rijssel en Londen bezet zijn per se leeg door Nederland willen laten rijden terwijl er ook voldoende vraag is tussen Nederland en Brussel, moeten ze daarna geen krokodillentranen huilen over een gebrek aan winstgevendheid.

David Nijenhuis
1 jaar geleden

Wat dacht je van bagage- en persoonscontrole in de trein? Wie niet voldoet aan de eisen om Engeland in te mogen, kan in Rotterdam, of Brussel eruit gezet worden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Daar trappen de Britten niet in.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

In de huidige terminals wordt zeer gespecialiseerde apparatuur gebruikt om paspoorten te controleren op bijv. echtheid. Dat kan bij controle in de trein niet dus dat is geen optie voor de Britten.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Als er meer dan een paar mensen geweerd moeten worden, dan werkt dit natuurlijk voor geen meter. Wat als er bijvoorbeeld met 60 mensen een probleem is? Totaal onwerkbaar!

Jacques
1 jaar geleden

Ba, wat wordt er weer moeilijk gedaan. Bouw eerst de nieuwe douane terminal en breek dan de oude af. Enige vorm van creativiteit is er niet te bespeuren bij autoriteiten. Dat zijn diezelfde sukkels die tot 2030 nodig hebben om de toeslagenaffaire op te lossen.

Antje
1 jaar geleden

Het zal allemaal wel zo zijn, maar ik ga drie keer per jaar met de trein naar Engeland, naar zoon en gezin en ik vind het heerlijk. Ik zal het heel erg vinden als ik weer moet vliegen. Maar Amsterdam CS is inderdaad wel problematisch en benauwend. Dus vaart maken met nieuwe terminal! Sterkte…

P.J. Kroes
1 jaar geleden

Als je in Paris Nord aankomt met de Eurostar kun je nog 30 tot 60 minuten onderweg zijn om je echte bestemming te bereiken. Hetzelfde geldt voor landen op Schiphol.
Laat de Eurostar eindigen/beginnen op spoor 2 in Rotterdam en zet daar een bord neer: connection to Amsterdam Central from platform 11. Zijn ze 40 minuten later in 020 waar blijkbaar de meerderheid naar toe wil.
De armoedige-vluchten-luchthaven van Charleroi afficheerde zichzelf als Brussel Zuid (weet niet of ze dat nog doen). Maar ik denk niet dat het lukt om spoor 2 in Rotterdam CS om te dopen in Amsterdam Zuid ;-P

Sjors de vink
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Ben het volledig eens, dat onzin gedoe met altijd maar amsterdam is echt lachwekkend, nogmaals promoot de andere steden en je krijgt meer verdeling, een stad als rotterdam doet dat gelukkig al op eigen houtje den haag in mindere mate ook en een utrecht eigenlijk niet genoeg utrecht heeft ook grachten, den haag heeft ook prostitutie en rotterdam heeft net zoveel als amsterdam kan bieden, nogmaals eurostar eindigt niet in breda maar in rotterdam gewoon niet moeilijk doen en daar eindigen en maar overstappen en nederlandse overheid doe meer moeite om de andere steden te promoten

Michel
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sjors de vink

De Eurostar eindigt in Amsterdam of anders in Brussel. Rotterdam doet er niet toe. Dat is een werkstad. Een leuke bijvangst aan passagiers omdat de Eurostar er toevallig langs komt. In Amsterdam worden de zakelijke deals gesloten, de centen uitgeven en komen op jaarbasis 20 miljoen toeristen. Uiteindelijk draait het daarom.

Gerard
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michel

Daarom blijft nederland een nietig bananenrepubliekje amsterdam met niet eens een miljoen inwoners wordt gepusht als een of andere leer van over de grens verdeel het zelfs, de belgen doen het beter met steden als gent antwerpen en brugge, amsterdam is zeker van belang maar hoort niet als de end all be all te worden gepusht want nu zit je met ooo amsterdam is niet bereikbaar dus dan rijdt niks want het o zo belangrijke amsterdam moet als enige bereikbaar zijn … mentaliteit alla luxemburg triest …

Jaap P
1 jaar geleden

De teleurstelling van Eurostar is heel begrijpelijk. Juist nu het aantal reizigers gestaag groeit, wordt er in feite een streep door de rekening gezet. Dat zou toch niet moeten kunnen. Daarom aan alle betrokken partijen de oproep om de situatie in Amsterdam CS tijdens de verbouwing in de lucht te houden. Dat hoeft toch niet zo moeilijk te zijn.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jaap P

Dat is best moeilijk want ProRail is zo flexibel als een heipaal.

P.M. van den Berghe
1 jaar geleden

Eén vraag blijft bij mij hangen. Men wist toch al jaren dat men A’damC ging verbouwen. Waarom is men dan begonnen met de Eurostar en ook nog een halve omdat men te kleine voorzieningen bouwt?

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Omdat Nederland van zichzelf al een benepen krentenkakkers land is dat bovendien al veel te lang geregeerd wordt door een visieloze kliek van plucheplakkers, onder leiding van een buiten de dagelijkse werkelijkheid staande liegende vrijgezel. Dan krijg je uitgekleed OV, minderwaardig onderwijs, uitgeklede zorg, rammelende infrastructuur, verpeste natuur, een overbelast justitieel apparaat, woningnood, een asielcrisis en vooral: het vooruitschuiven van oplossingen voor urgente problemen. We hebben ze democratisch gekozen, dat dan weer wel.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Dat het treinverkeer wordt uitgekleed komt toch echt door NS. NS is de club die steeds meer treinen opheft.

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

NS heeft de dienstregeling uitgedund met instemming van de staatssecretaresse. Die de de concessieverlener.
Daarnaast zet NS op eigen houtje op de gekste momenten veel te korte treinen in terwijl je langs volle opstelterreinen met lege treinstellen rijdt. En dat heeft niks te maken met petsoneelstekort maar met de kwaliteit van het management. In OVland zijn betrokken managers met verstand van OV vrijwel uitgestorven. Ze zijn alleen nog maar goed in excelmanagement, het maakt ze niet uit of ze een worstenfabriek of een busbedrijf moeten runnen en ze rijden in een leasebak naar/van hun werk en klagen over de files.

Frits
1 jaar geleden

Annemiek waar woon jij, want in amsterdam zal jij niet wonen dan gooi deze onzin er namelijk niet uit, amsterdam wordt mede door propoganda van de overheid zo gepusht, het aantallen toeristen en bedden neemt niks weg van het feit sat amsterdam vies is er heel veel overlast is en het feit dat men naar de hoofdstad gaat voor bepaalde ervaringen(hoeren en drugs) en niet voor de zogenaamde musea, overgrote deel neemt dat even mee maar de essentie is ja lets go to the hookers and smoke drugs legally..ja dit kan ook in nijmegen of groningen maar nee wij zijn luxemburg nietige landje wat bestaat uit 1 stad maar door figuren als jou blijft dat ook zo amsterdam stelt niks voor in tegenstelling tot steden over de wereld, duitsland,belgie en spanje bijv. snappen dat zij geen steden hebben als istanbul, bombay, new york, chicago, toronto, shanghai etc en daardoor verdeel je het(zo goed als mogelijk) maar nee wij zijn luxemburg, ik heb zeker geen hekel aan amsterdam hartstikke toffe stad voor bezoek maar net zo is rotterdam, kijk naar portugal porto is ook populair lissabon is de hoofdstad maar porto is geen nobody, in nederland kunnen wij net zo goed die hele naam nederland weghalen want schijnbaar vindt iedereen het maar normaal dat dit amsterdam is nogmaals net ale luxemburg best triest eigenlijk en dat dan willen verdedigen wetende waarschijnlijk woon je er niet…

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frits

Amsterdam is nu eenmaal de drugshoofdstad van de wereld en dat is waar de Britten voor komen, niet voor musea en rondvaartbootjes, dat is meer voor Aziaten en Amerikanen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frits

Ik weet niet welk nieuws jij allemaal hebt gemist, maar Amsterdam is het massatoerisme echt helemaal zat. Dat je denkt dat Amsterdam als bestemming gepusht wordt, is gewoon absurd. Juist de liberale omgang ten opzichte van drugs en seks/prostitutie wordt er steeds meer aan banden gelegd. Toch blijft Amsterdam met afstand de meest populaire bestemming van Nederland. Dat jij vindt dat Utrecht of Rotterdam net zo leuk is, doet daar niets aan af. Als dat werkelijk zo zou zijn, dan mag je je afvragen waarom die steden zich niet naar het buitenland als zodanig weten te profileren. Daar kan Amsterdam niets aan doen. Volgens mij is het overigens veel verstandiger voor die steden om als tweede bestemming in Nederland te pogen een graantje mee te pikken van het succes van Amsterdam, dan er de concurrentie mee aan te gaan.

Zelf zou ik buitenlandse kennissen die wat meer van Nederland willen zien in elk geval niet snel adviseren naar Rotterdam te gaan. De stad heeft niets wat het waard is om speciaal met de Eurostar voor uit Londen te komen.

Eef
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Amsterdam hinkt op twee gedachten. Enerzijds wil men minder toeristen maar anderzijds kan men de inkomsten uit die toeristenstroom niet missen. Het gemeentebestuur heeft allerlei megalomane plannen en die moeten wel ergens van betaald worden.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Eef

Amsterdam wil uiteraard wel de toerist die keurig een behoorlijk hotelletje boekt en die 200 euro per dag besteedt aan musea, vermaak en in de horeca en die daar bovenop nog even gaat shoppen in het hogere segment.

Amsterdam wil niet de zoveelste Lopez uit Spanje, die met wat net zo kansloze vrienden in een opwelling besloten heeft om op z’n gore gympen met amper geld op zak zo goedkoop mogelijk naar Amsterdam te gaan. Die zichzelf, na te zijn opgelicht met verkeerd drugs, berooid terugvindt in een gare portiek en die vervolgens bij de politie moet aankloppen om weer thuis te kunnen komen.

Björn
1 jaar geleden

Het stelt toch niks voor die Eurostar. 4 uur duurt het zonder eerst nog door de douane te moeten. Vliegen is exhter 30-45 minuten. Dat is toch geen concurrent.

Als ze willen dat je met de trein gaat morten ze nieuwe hogesnelheidslijnen bouwen die met 300kmph door NL gaan. Wellicht dat het dan interessanter wordt. Ook de prijs voor die trein is krankzinnig.

Meestal kost een retourtje ruim 400 EUR als je 2-3 weken van te voren boekt. Vliegen naar City kan een paar dagen van te voren meestal voor minder dan 200 EUR.

Het probleem: alles in NL is half. Achterlijke treinen naar Praag enzo. Wie gaat nou 12 uur in een trein zitten. Zorg dat we echte hogesnelheidslijnen krijgen. Kijk is naar Spanje of nog beter Japan, Korea, Taiwan.

Alleen maar dingen roepen voor de bühne, maar niks daadwerkelijk goed regelen of plannen.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Björn

Vergeet niet dat regionale treinen in Spanje vrijwel niet bestaan. In Spanje rijden eigenlijk alleen hogesnelheidstreinen tussen de grootste steden van het land (Madrid, Barcelona, Valencia en Sevilla) en voorstadstreinen in de stedelijke gebieden van Madrid en Barcelona. Kleinere steden in Spanje hebben slechts enkele treinen per dag en bovendien geldt voor alle treinen met uitzondering van de Cercanarias een reserveringsplicht. Dan heb ik liever Nederland waar elk dorp van redelijke omvang ieder uur een trein of bus heeft.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Spanje is ook totaal verstedelijkt land met een aantal behoorlijk grote steden en verder een leeg platteland. In Nederland is er juist een enorme versnippering van de bevolking over provinciestadjes en dorpen. Het treinverkeer in Nederland is daarom veel meer afhankelijk van regionale treinen.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Spanje kent behalve de AVE Cercanias (Rodalies in Catalonië) ook de Medio Distancia. Diverse trajecten zijn langer dan het langste traject van een Nederlandse Intercity. Zo is overbrugt de MD van Madrid naar Jaen zo’n 350 km.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Die Medio Distancia-treinen rijden vaak slechts enkele keren per dag en kennen een reserveringsplicht. Totaal niet bruikbaar voor rondreisjes en ook een totaal ander product dan de RegionalExpress in Duitsland of de Intercity in Nederland, België of Denemarken.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

In Spanje rijden meer treinen slechts enkele keren per dag. Dat reserveren gaat automatisch als je een kaartje koopt.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Björn

Ik vlieg vrij frequent naar Londen en heb daarnaast de Eurostar een aantal maal geprobeerd op de terugweg. In principe vond ik het een bruikbaar product, als alles goed gaat. Dat ging het bij mij tweemaal niet en dan wordt je geconfronteerd met problemen die Eurostar niet voor je oplost. Voor mij betekende dat stranden in Brussel. Voor mij maakt dat de hele dienst onbetrouwbaar. Bij ieder moment dat de trein langzaam rijdt, heb ik het gevoel dat er wederom een storing is ontstaan. Datzelfde ervaar ik richting Keulen met de ICE, die werkelijk nooit op tijd aankomt. Zelfs als de omroep ‘in kürze erreichen wir Köln Hbf’ al is geweest, kan er nog wel een half uur vertraging ontstaan. Daarmee is het product voor mij volslagen onbruikbaar.

Ik reisde met Eurostar in Standard Premier en Business Premier. Ik had sterk het gevoel dat ik een flinke meerprijs betaalde voor diensten waarvoor ik niet zou kiezen als ik met het vliegtuig zou gaan, wat inderdaad niet veel meer is dan opstijgen, een kwartiertje doorvliegen en beginnen aan de landing.

Het meeste waar voor je geld op een reis naar Londen, krijg je volgens mij als je met de nachtboot van Stena Line naar Harwich reist. Helaas doet bijna niemand dat en is het aantal voetpassagiers op veel afvaarten op 1 hand te tellen.

Overigens schijnen zelfs de bussen van Flixbus van Amsterdam/Brussel/Parijs naar Londen standaard uitverkocht te zijn.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Op zich zijn de nachtboten naar Harwich, Hull, Newcastle en Kristiansand prima producten, maar dan voor vrachtwagens en mensen die met de auto verder Engeland of Noorwegen inreizen. Echter de nachtboot heeft een belangrijk nadeel. Er is geen bereik (internet/bellen/sms) op zee (of je moet een godsvermogen betalen) en in de cabine heb ik nauwelijks kunnen slapen door het geschommel op zee, waardoor ik gebroken aankwam in Engeland. Vandaar dat de nachtboot weinig populair is, zeker voor mensen die echt naar London moeten.

HvH'er
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Wanneer heeft u voor het laatst met Stena Line vanuit HvH gevaren?
Al vele jaren hebben zij comfortable schepen en met internet aan boord.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ik vind de schepen van Stena Line op de route naar Harwich juist bijzonder goed. Ik kan niet gauw ergens slapen, maar op deze schepen wel. Zelfs bij storm merk je er niets van de zware zeegang. Op de schepen heb je ook normaal internetbereik via Wifi. Ik geloof dat je wel om het uur moet aanmelden, maar het is gewoon gratis. Er is op de schepen weinig vermaak. Zodra de schepen van de kade zijn gaat alles op slot. Van alle ferry’s op de Noordzee, heeft Stena Line als enige bedden waarop kan worden geslapen als ware het een echt bed. Ik kan me niet voorstellen dat je in de laatste 10 jaar gebruik hebt gemaakt van de verbinding, als je dit soort commentaar levert.

De verouderde schepen van DFDS zijn veel gevoeliger voor storm, maar daar is dan wel weer vermaak voor de passagiers. P&O vaart met ook met grote schepen en heeft vermaak aan boord. De boot naar Kristiansand vaart niet meer vanuit Nederland en komt waarschijnlijk ook niet meer terug. Het zusterschip wordt in Nederland ingezet als asielboot.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

@Annemiek

Ik ben ooit met school met de nachtboot naar Hull geweest (volgens mij P&O-Ferries) en het is niet voor herhaling vatbaar. Ik kon (door het geschommel) nauwelijks slapen waardoor je gebroken in Engeland aankwam. Bovendien was er op zee geen bereik. Ik weet niet of de ferries van naar Harwich, Newcastle en Kristiansand beter zijn, maar de ferry naar Hull is voor mij een dikke afrader.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Björn

> 4 uur duurt het zonder eerst nog door de douane te moeten. Vliegen is exhter 30-45 minuten.

Tja, de eurostar moet via Brussel en Calais, het vliegtuig kan de directe route vliegen.

> Als ze willen dat je met de trein gaat moeten ze nieuwe hogesnelheidslijnen bouwen die met 300kmph door NL gaan.

1. Die hebben we al: de HSL-Zuid.
2. Als spoorliefhebber zie ik Utrecht-Keulen en Amersfoort-Bielefeld wel zitten. Maar ons land bestaat nu eenmaal niet uit 17 miljoen spoorliefhebbers.
3. De gemiddelde Zwitser reist drie keer zo veel met de trein als de gemiddelde Nederlander. Dat komt niet doordat CH veel 300 km/h HSL’s heeft, want die zijn er niet in CH.

> Ook de prijs voor die trein is krankzinnig.

En hoe zou dat nou toch komen? Misschien wel door die 300 km/h HSL’s waar die trein over rijdt…?

> Het probleem: alles in NL is half. Achterlijke treinen naar Praag enzo. Wie gaat nou 12 uur in een trein zitten.

NL -> EU. Voor zover ik weet ligt Praag niet in ons land. Het is met name het cross-border verkeer in Europa dat veel beter kan. Binnen de diverse landen is het allemaal aardig op orde.

Wel ben ik het met je eens dat NL wat meer mag doen aan internationale verbindingen. Maar HSL’s zijn niet van de ene op de andere dag gebouwd, zeker niet in een regio vol NIMBY’s en BANANA’s (waar bv. China geen last van heeft; daarom daar dus 40.000 km HSL). Die achterlijke trein van je rijdt over bestaand spoor en voor de doelgroep kost tijd geen geld. Er zijn ook mensen die 24 uur in een bus zitten. Het is niks, maar het kost dan ook bijna niks.

> Zorg dat we echte hogesnelheidslijnen krijgen. Kijk is naar Spanje of nog beter Japan, Korea, Taiwan.

Als ik kijk naar JP/KR/TW, dan zie ik landen die geen buurlanden hebben. Ook hebben zij steden die vele malen zo groot zijn als Amsterdam. Tokio/Osaka, Seoel/Daegu/Busan, Taipei/Taichung/Kaohsiung.

Spanje is een monocentrisch land. Het is vooral van en naar Madrid en steden als Barcelona, Valencia, Sevilla Bilbao en A Coruña liggen op afstanden die je met 300 km/h HSL’s in een paar uur met Madrid kunt verbinden. Die HSL’s zijn overigens deels met Nederlandse euro’s betaald (in de EU is NL een netto betaler, ES een netto ontvanger).

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Bedenkingen…
1) @Bert Sitters, de Metrolijn naar Hoek van Holland en Hoek van Holland Strand is nu volledig in gebruik en tijdens drukke dagen zelfs acht keer per uur tussen Blaak en Hoek van Holland Strand en zie je letterlijk de Stena Line boot rond het middaguur voor je neus naar Engeland vertrekken ervoer ik op een zonnige zondag 30 April j.l., leuk ritje met 100 km/u.
En genoeg horeca vlakbij de nieuwe metrohalte, zal me wat worden de komende zonnige dagen. En je doet er amper een half uurtje over vanaf de Koopgoot, doen !
Dus wie niet met de Eurostar kan, men neme de boot en stap op het nieuwe metrohalte perron in Hoek van Holland Haven uit om als een “Engeland vaarder” toch comfortabel op zee te verpozen en in Harwich de trein naar Londen te nemen zoals velen dat eertijds toen er van een Kanaaltunnel en Eurostar nog geen sprake was hebben gedaan. Je kan altijd nog een roeibootje pakken en al peddelend in je uppie de overkant zien te bereiken, maar of dat nu zo plezierig is ?

b) Die Annemiek, wat voor “leuk” werk heb je gehad dat je als een “luchtforens” even de plas over kon gaan om naar kantoor of moet ik hier zeggen “office” om er je centjes mee te verdienen ? Was je soms “The Flying Dutchwoman” als variant op de Dutchman geweest, “how special” ?

c) Waarom niet Den Haag Hollands Spoor of Breda als tijdelijk alternatief i.p.v. Amsterdam of Rotjeknor. Het blijft wel altijd vreemd als ik op Schiphol de Eurostar naar Londen langs een perron voor een rood sein zie staan en wachten en NIEMAND dus “nobody” mag instappen en dat op een internationale luchthaven die anno 2023 moet inkrimpen en men dat zelfs in Singapore vreemd vindt waar men met Nederlandse hulp het land gaat uitbreiden ? ? ?
Dat inkrimpen van Schiphol zal wel een beetje minder moeten worden als er “alweer” meer reizigers per vliegtuig naar het V.K. en Londen in het bijzonder proberen te reizen en dan heeft men in vooral Nederland de mond vol van ” DUURZAAMHEID” als de Eurostar (noodgedwongen ?) tijdelijk wordt opgeschort, dan slaat dat woord d…z…h, ik durf het bijna niet uit te spreken, dus nergens op, maar ja dat ben ik in OV land wel langzaam aan gewend geraakt, of toch niet ?

d) De Eurostar gaat tijdelijk buiten dienst voor de zoveelste en nog eens zoveelste verbouwing van zijn Amsterdamse Centraal geschiedenis. Tijdelijk en komt even pakweg een jaar niet meer terug, wordt dit uitstel soms afstel en is de geruchtmakende Londen trein helemaal “history” ?

Eerst

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

NB bij de boot moet je natuurlijk door dezelfde procedure. Alleen lijkt dit minder erg want met de boot ga je een lange reis makne. Ook leuk.

Youri
1 jaar geleden

Noem het land voortaan amsterland want alles draait toch om amsterdam net zo triest dat de wreld niks anders kent dan amsterdam wetende dat wij daar net zo aan meedoen door steden als rotterdam belachelijk te maken je zou ook kunnen zeggen laten we trots zijn op het land dat we hebben en dat als geheel promoten o nee het almighty amsterdam, rara waar komt toch die amsterdamse arrogantie vandaan? Amsterdam is geen Los Angeles, geen london, geen istanbul harystikke toffe stad eerlijk waar maar het heet de randstad niet amsterdamstad alle 4 de grote steden zijn belang een eurostar die in rotterdam eindigt hoort geen issue te zijn, praten we ook zo als de trein naar berlijn niet verder gaat dan hannover? Of de trein naar frankfurt maar tot keulen gaat? Daarom nederland is hetzelfde als luxemburg noem het amsterdamland en klaar 🙂

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

…Het reisalternatief…
Stena Line, Hoek van Holland naar Harwich, P & O Ferries, Rotterdam – Hull en DFDS Ijmuiden – Newcastle zouden eens reclame moeten maken voor het ” relaxte alternatief ” als de Eurostar gedurende lange tijd de verbinding Londen – Amsterdam niet kan rijden.
Nadeel van een zeereisje is misschien, het duurt wat langer dan een vliegreisje en treinreis, Voordeel is : goede maaltijd voorziening, ruim voldoende beenruimte om ook de benen te strekken, gelegenheid tot werken of een frisse zee lucht te happen, comfortabele hutten en even onthaasten om fit in en van het V.K. te komen en misschien prijstechnisch ook aanvaardbaar.
EN wat de Stena Line betreft moet dat geen probleem zijn met Rotterdamse metro stellen die een gelijkvloerse in- uitstap hebben als je als voetpassagier met een koffer reist en zelfs een auto kan mee, die hoef je niet op een treinstation achter te laten.
Kortom: “the Ferry to and from the U.K. makes you happy and is oke ” …

Allie
1 jaar geleden

Dat krijg je als je openbaar vervoer privatiseert. Dan maken ze hun eigen domme keuzes, ipv keuzes die belangrijk zijn voor de consument.

Treinfan oosten
1 jaar geleden

Weer zo.n belachleijke Kabinet Rutte iets.
En maar de mensen auto ennvliegtuig in jagen daar helpen ze wel.Doe niet zo moeilijk maakniets tidelijks desnoods alleen staan je moet roch al een tijdje zitten.Of Rotterdam aanpassen daar meer in kunnen.Vanuit oosten is rooterdam of amsterdam geen verschil.Zuiden zelfs rotterdam beter.Voor het noorden van land wel een nadeel.

J.M. Kremer
9 maanden geleden

Goede morgen,
Een ander zeer belangrijk feit – naast dat van de verbinding met Londen – om onder de aandacht te brengen is het ontbreken van een rechtstreekse verbinding van Den Haag met Brussel. De Hagenaars hebben al vele jaren de Thalys verbinding naar Parijs en het Zuiden van Frankrijk moeten missen. Een grote stad als Den Haag! De grote fout die indertijd gemaakt is om een rechtstreekse verbinding met Thalys naar Franrijk vanaf Den Haag weg te halen, had al lang recht gezet moeten zijn. Voorbeeld: Mijn onlangs gemaakte reis naar Zuid-Frankrijk heb ik heen laten lopen met de laatste Zon-Thalys, een prachtige verbinding vanaf Rotterdam in mijn geval. Terug moest ik vanaf Aix-en-Provence overstappen op het enorm drukke en rommelige station Brussel-Midi en dan nog eens in Rotterdam. Een overstap in Parijs is niet aan te bevelen.
Ik begrijp dat een oplossing niet direct mogelijk is, maar laat de zaterdag Eurostar Sun zoals de Zon Thalys gaat heten, niet pas in Juli rijden, maar vanaf 1 juni. Dat zou mij in elk geval en ik vermoed ook andere reizigers helpen om comfortabeler en korter te reizen.