fbpx

Eurostar rijdt wekenlang niet in het weekend

Wie in het weekend met de Eurostar wil reizen moet voorlopig nog geduld hebben. Vanaf 26 oktober gaat de rechtstreekse Eurostar Amsterdam – Londen rijden, maar na vragen van Treinreiziger.nl blijkt de treindienst slechts op werkdagen te rijden. Pas in de nieuwe dienstregeling, half december, gaat de Eurostar ook in het weekend van en naar Nederland rijden.

Werkzaamheden

Volgens Eurostar kan de trein wekenlang niet rijden vanwege werkzaamheden. Echter niet op alle weekenden staan er ingrijpende werkzaamheden gepland die het rijden van de trein onmogelijk maken. Zo wordt er weliswaar vanaf 7 november gewerkt aan plaatsing van windschermen op de hogesnelheidslijn, maar worden overige treinen omgeleid via Roosendaal. Opvallend is dat de werkzaamheden ook doordeweeks doorgaan en dat de Eurostar dan wél rijdt, zij het slechts één keer per dag en een uur langzamer dan normaal. In een aantal andere weekenden, zoals in het weekend van 22 november, blijven de werkzaamheden beperkt tot opstelterrein Watergraafsmeer.

Op de vraag wat Eurostar vindt dat de trein wekenlang door werkzaamheden wordt opgeheven reageert woordvoerder Stefanie van Mierlo na enig aandringen met een ontwijkend antwoord. “Ik kan je gewoon zeggen dat wij zeer blij zijn dat wij vanaf oktober van start kunnen gaan met de directe verbinding”, reageert de woordvoerder.

Coronavirus

Het lijkt waarschijnlijk dat niet alleen de werkzaamheden een rol spelen, maar ook de impact van het coronavirus. Er zijn meer voorbeelden waar Eurostar volledig gestopt is te rijden, als gevolg van het coronavirus. Zo zijn de treinen Londen – Zuid-Frankrijk behalve in 2020, ook alvast in 2021 geschrapt. Ook stoppen de Eurostar-treinen tot 2022 niet in Ashford International, een station in het Engelse Kent.

0 0 stemmen
Artikel waardering
24 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Paul Lamote
3 jaren geleden

Voor de zoveelste keer krabbelt Eurostar weer terug met de verbinding Amsterdam-Londen. Steeds allerlei aankondigingen en dan later weer terugtrekken.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het probleem is natuurlijk dat deze verbinding op dit moment natuurlijk mateloos onrendabel is. Daar lopenalke mooie plannen steeds op stuk.

Tonny
3 jaren geleden

Omleidingen, annuleringen. Laten we maar blijven vliegen.

Rico
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny

Niet alleen de Eurostar. De hele NS dienstregeling gaat in de weekends standaard op zijn gat. Als je familie wilt bezoeken elders in het land ben je helaas aangewezen op een auto.

Tim H
3 jaren geleden

Die verbinding Amsterdam-Londen is en blijft een brekebeen. Het is een politiek project zonder sluitende business case.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat het vliegtuig naar Londen wekenlang uitvalt wegens werkzaamheden. Hoe moet zo’n trein op deze manier ooit met het vliegtuig gaan concurreren?

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

En wiens politiek is het dan?

Dominic
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Op zich heeft het luchtruim ook niet zo heel veel onderhoud nodig natuurlijk… Dit in tegenstelling tot spoor waar men met 300km/u overheen rijdt; dit moet in uitstekende conditie zijn en gehouden worden.

Dat gezegd hebbende; het wordt zo wel heel lastig om de mensen uit het vliegtuig en in de trein te krijgen.

Gerben Vos
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

Er gaan geruchten dat er teveel CO2 in het luchtruim zit. Het verhelpen daarvan zou je best onderhoud kunnen noemen. Misschien onderhoud aan de duurzaamheid van onze maatschappij.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Er is in de luchtvaart wel degelijk een flinke krimp te zien in het aantal vluchten naar Londen. Eigenlijk ben ik meer verbaasd over het aantal vluchten dat wel gaat, ondanks de coronamaatregelen. Het is voor Eurostar, en iedere andere aanbieder, gewoon geen lekkere tijd om hun product in de markt te leggen, in de wetenschap dat het voorlopig verlieslatend zal zijn.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

En volgens een bericht elders worden veel vluchten toch maar gemaakt om de bemanning aan zijn minimum uurtjes te helpen om het certificaat te behouden. Hopelijk voor later.

Narja van Doorn
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Nog wel even in de toekomst maar het moment dat electrisch vliegen met genoeg capaciteit technisch mogelijk wordt dan zal de internationale trein de echte concurrentie gaan ervaren van een systeem dat een paar vierkante km nodig heeft aan elke kant t.o.v. de invasieve impact van een treinrails. Benieuwd in hoeverre dan het busineesplan dan nog overleeft.

Joost2
3 jaren geleden

Het moge duidelijk zijn dat Eurostar het momenteel heel zwaar heeft. Dat ze wat ritten schrappen lijkt me logisch gezien de reisbeperkingen die nog steeds gelden. Hopelijk overleven ze dit.

Anoniem
3 jaren geleden

Ik hoop echt dat de lijn naar Nederland rendabel zal worden.
Als de Nederland-route niet rendabel wordt zal Eurostar de lijn schrappen
Er zijn meer Nederlanders die het vliegtuig pakken naar UK.

Hanzeboog2012
3 jaren geleden

De stamlijn van Eurostar is Londen – Lille – Parijs/Brussel. Eurostar wilde de verbinding Londen – Brussel uitbreiden naar Amsterdam.

Tot voor de uitbraak van de corona virus was er alle reden toe. De economie was goed. Internationale treinreizen was booming door de klimaat – en milieu discussies.

Maar nu leven we ineens in een andere tijd. En past Eurostar zich aan de realiteit aan. Een HST met 900 zitplaatsen, dure tarieven en een reistijd van 225 minuten + incheck tijd is nu ineens niet zo rendabel meer. De plannen van vorig jaar toen ze al snel wilde uitbreiden naar 3 slagen zal voorlopig niet gaan gebeuren.

Jur
3 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Waarom kondigen ze dat dan een maand geleden wel met veel tamtam aan?

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jur

De vergunning is er en ze gaan rijden. Waarom niet.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

In het boekingssysteem zullen de data niet aangeboden worden. En wellicht was de vraag al gering en was het het verkeer toch al veel zakelijk.

Hanzeboog2012
3 jaren geleden

In het weekend is de frequentie met de Eurostar zoal lager. Als aanvulling op Eurostar Amsterdam v- Brussel laten ze de Eurostar Amsterdam – Londen vallen in het weekend.

Logisch. Met een omleiding via Roosendaal en andere werkzaamheden ben je nog weer ruim 30 minuten onderweg. Dan stappen de meeste reizigers toch over op de vliegtuig.

Dries Molenaar
3 jaren geleden

En rijd Thalys nog van Brussel naar Rotterdam-Amsterdam?

Anoniem
3 jaren geleden

Eurostar maakt zichzelf langzamerhand volkomen belachelijk. Iedere keer weer komen ze grote aankondigingen en vervolgens gaat het weer niet door. Niet meer serieus te nemen die trein naar Londen.

Pieter
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Lekker negatief weer en over serieus nemen, had dan je naam genoteerd. Het is al helemaal te gek voor woorden dat er tijdens corona reizen zijn en mensen in het buitenland op vakantie gaan. Het personeel moet dan werken met risico van dien omdat mensen zoals u alleen aan uzelf denkt.

Rene
3 jaren geleden
Antwoord aan  Pieter

Dan moeten ze alle treinen annuleren. Dat doen ze niet, internationaal vervoer blijft mogelijk. En met voorzorgsmaatregelen en gezond verstand op vakantie kan ook prima naar een geel land. Heeft niks te maken met alleen aan jezelf denken. Ze zijn al blij dát er nog mensen reizen.

Michiel
3 jaren geleden
Antwoord aan  Pieter

Wat een walgelijke reactie van Pieter, ik zou zeggen ga je schamen en verdwijn van het internet tot je fatsoenlijk kunt reageren!