fbpx

‘Eurostar heeft financiële steun nodig van Britse overheid’

Eurostar, de exploitant van de hogesnelheidstrein tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland, dringt aan op een reddingsoperatie door de Britse overheid.

Geldnood

Volgens zakenkrant Financial Times dreigt de onderneming om te vallen omdat er door de coronalockdowns bijna geen treinen meer kunnen rijden. Daardoor zou Eurostar in de loop van dit jaar zonder geld kunnen komen te zitten.

Aandeelhouders hebben al zo’n 200 miljoen euro in Eurostar gepompt om het bedrijf overeind te houden tijdens de crisis, maar de spoorvervoerder denkt meer geld nodig te hebben aangezien de situatie zeer ernstig is. “Zonder aanvullende financiering van de overheid is er een reëel risico voor het voortbestaan ​​van Eurostar”, aldus het bedrijf dat erop wijst dat luchtvaartmaatschappijen en luchthavens ook extra steun krijgen.

Coronatest

Er gaan de laatste tijd nog maar enkele treinen per dag. Nieuwe reisbeperkingen maken het voor Eurostar nog lastiger. Vanaf maandag moeten alle passagiers bij aankomst in het Verenigd Koninkrijk een negatieve coronatestuitslag kunnen laten zien om het land in te mogen reizen. De test mag maximaal 72 uur voor vertrek zijn afgenomen.

Franse en Britse staat

De situatie is complex omdat de Britse staat geen eigenaar meer is van Eurostar. De Britten verkochten hun belang van 40 procent in 2015. De meeste aandelen zijn in handen van de Franse spoorwegen, SNCF, dat op zijn beurt weer van de Franse staat is. Maar vanuit Frankrijk hoeft het bedrijf waarschijnlijk niet te rekenen op extra hulp.

De Britse regering heeft aangegeven Eurostar niet vergeten te zijn. “We zullen nauw met hen blijven samenwerken om de veilige herstart en het herstel van internationale reizen te ondersteunen.”

Bron: (c) ANP

Meer Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
25 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog2012
3 jaren geleden

Britse regering verkocht hun aandeel van 40% aan twee bedrijven (zie linkje):

https://www.eurostar.com/nl-nl/over-eurostar/bedrijfsinformatie/achter-de-schermen

Hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Daarvoor participeerde de Britse overheid via London & Continental Railway.

Maar Eurostar is zo succesvol. En welke vervoersbedrijf zal dan via de Eurotunnel het vervoer regelen? De Eurostar wordt niet verhuurd via Agility Trains die vele Hitachi treinen verhuurt aan verschillende vervoersbedrijven.

Waarschijnlijk zal de Eurostar ondersteund worden.

Johan
3 jaren geleden

“De meeste aandelen zijn in handen van de Franse spoorwegen, SNFF”

SNFF, is dat de Société nationale de la feminine de fer française? 😉

Hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Hoe zit het met het aandeel wat SNCF op de HSL Zuid heeft?

Voor zover begrepen heb betaalt SNCF & NMBS in de Thalys consortium gebruikers vergoeding voor het rijden op de HSL aan NS.

En Eurostar met 4 bedrijven is open access vervoerder op de HSL Zuid. Betaalt Eurostar ook heffingen voor het rijden op de HSL aan NS? Of aan de overheid zelf?

En blijft Eurostar & Thalys vanaf 2025 heffingen aan NS betalen?

Hildebrand weet jij het antwoord?

GJ de Groot
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Kom eens met een zinnige bijdrage in plaats van op een tamelijk sneue wijze een typo te benoemen. Je kunt zo’n misstelling ook op een andere manier – niet in de openbaarheid – aan de redactie kenbaar maken.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

Als het de redactie zou storen, zouden ze suggesties voor tekstuele verbetering wel verwijderen en/of er een apart contactformulier voor op de site zetten (als ze liever 30 berichten over dezelfde typo ontvangen).

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

een meldingsformulier zoals bij sommige krantensites zou wel beter zijn. Dan is het het makkelijkst te melden en is de email voor de reactie gelijk gevuld met de juiste ino en links voor een correctie.

Baardstaart
3 jaren geleden

Ook de Brexit doet het reizen naar de UK niet goed. Ik kan me levendig voorstellen dat de SNCF geen zin heeft om nog meer geld in de Eurostar te pompen. Als het failliet gaat zijn de treinen er nog en zullen er zeker gegadigden zijn, die de treinen voor een zacht prijsje overnemen en de diensten gaan exploiteren. Wellicht de SNCF zelf wel.

Hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Eerste generatie Eurostar TMST (Trans Manche Super Train) van Alstom heeft geen ETCS. Die zou gezien zijn profiel wel prima op de East Coast Main Line en West Coast Main Line kunnen rijden. Moeten ze alleen de lengte inkorten.

En anders op andere Franse HSL verbindingen met specifiek TVM 430 beveiliging.

De multifunctionele Eurostar 320 zou in principe op vele Europese verbindingen kunnen worden ingezet. Weet wel dat AVE (Talgo AVRIL), SNCF (Avelia), DB (Velaro + ICE 4), Italiaanse Staatsspoorwegen (ETR 400) en Italiaanse NTV (AGV Italo en ETR 575) voorlopig voldoende HST hebben.

Maar wie weet een vervoersbedrijf die een open acces vervoerder wil zijn. In Spanje is de markt open. Moet de Eurostar 320 i.v.m. de hete zomers mogelijk aangepast worden.

Eduard de Jong
3 jaren geleden

Als Eurostar de eigen broek niet kan ophouden, stop er dan mee en vraag faillissement aan. Een faillissement zou één van de minder ernstige gevolgen van de Corona-uitbraak zijn. Eurostar beseft zelf heel goed, dat geen treinen kunnen rijden voor anderhalve man en een paardekop. De Britse overheid is geen Dagobert Duck, die nog wat miljarden in de kluis van Duckstad heeft liggen.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eduard de Jong

Doet u ook zo dapper over andere bedrijven? Vooral waar u wellicht werkt.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eduard de Jong

Een faillissement lijkt misschien niet eens zo gek. Het is dan jammer voor het personeel, maar het is aan hen wel goed uit te leggen. Ze zullen zelf ook wel begrijpen dat het geld er op dit moment veel harder uitvliegt dan er binnen komt. Ik ken in ieder geval teveel ontslagrondes voor reorganisaties die minder goed waren onderbouwd. Enkele particulieren zullen wellicht voor honderden euro’s gedupeerd worden, maar de grootste aanspraak op de failliete boedel zullen de beleggers maken. Als de tijd er weer rijp voor is, kan een andere/nieuwe ondernemer de boel opkopen en met een schone lei weer een levensvatbare soortgelijke onderneming starten. Het bespaart de Britse belastingbetaler op dit moment honderden miljoenen.

Probleem met de reissector is echter dat de hele boel met elkaar verweven is. Er zijn verplichting, aanspraken, joint ventures en weet ik veel wat. Het gaat om miljarden. En als er een grote schakel wegvalt, heeft de hele sector een probleem waarbij een domino-effect niet uit te sluiten valt. Voor de spoorwegen zal dat uitmonden in het feit dat meer nationale spoorwegen langer aanspraak moeten maken op meer staatssteun. En als dat er niet komt, dan zullen ze veel dieper in eigen vlees moeten snijden. In dat licht bezien, is het misschien maar beter om Eurostar deze tijd door te helpen.

Ik verwacht wel dat de spoorsector relatief licht getroffen zal worden door de aanstaande faillissementsgolf die verwacht mag worden zodra de aanbieders van georganiseerde reizen gaan omvallen. Er is vorig jaar voor 400 miljoen euro aan (grotendeels ongedekte) waardecheques uitgedeeld aan mensen die niet op vakantie konden. De eerste aanspraken daarop kan het platzakke TUI in maart verwachten. Ik verwacht niet dat de organisatie tot april overleeft.

LezerBE
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

De Duitse overheid is in TUI AG ingestapt evenals in LH, dus die halen april wel.
Maar dat hadden ze beter niet gedaan volgens mij. Beide bedrijven, net zoals Eurostar, zouden meer geholpen zijn geweest met een ordelijk faillissement.

Inderdaad zouden enkele consumenten met vouchers blijven zitten. Wbt personeel is er in de meeste landen weinig verschil tussen de tijdelijke corona werkloosheid en de reguliere werkloosheid. De verliezen zouden vooral niet opstapelen en een vervoerder zou als de situatie zich gekalmeerd heeft met een schone lei kunnen

Joost2
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eduard de Jong

Eurostar failliet laten gaan zou heel dom zijn. Het bedrijf draaide tot de start van de coronacrisis goed en het moge duidelijk zijn dat corona de directe reden is voor de huidige problemen.

Eurostar staat gewoon in de startblokken om weer geld te verdienen als de crisis voorbij is. Tuurlijk kan een andere ondernemer ook rijden, maar die moet eerst maar eens alle zaakjes voor elkaar krijgen: meertalig personeel, machinisten met diploma’s, geschikt materieel. Het risico is dan dat er een aantal jaren geen trein is en de nieuw gebouwde terminals op Rotterdam en Amsterdam bijvoorbeeld niet gebruikt worden. Dat lijkt me een behoorlijke kapitaalvernietiging.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

De kans bestaat sowieso dat Eurostar eerst terug zal vallen op de vertrouwde diensten tussen Parijs en Londen en dat de rest eerst op een laag pitje komt te staan en dat er pas opnieuw geïnvesteerd wordt in de route naar Amsterdam als daar weer geld voor is.

Arjan Krabbenbos
3 jaren geleden

Reizen van en naar het Verenigd Koninkrijk zal nu nog even lastig zijn, vanwege het muterende Covid Virus wat dar vooral heerst. Als dat onder controle is zal de treindienst en de reizigers van zelf weer aantrekken. Dat de Brexit een feit is heeft niet zo zeer met de Eurostar te make, maar meer voor goederenstromen tussen het Britse rijk en het vasteland van Europa. Wanneer de vaccinatierondes aan beide zijden van de Noordzee een eind verder zijn gevorderd kan ook het vervoer weer stapsgewijzer worden opgestart. Maar dat zal nog wel enkele weken of maanden kunnen duren…….

Otto
3 jaren geleden

Het probleem met OV en luchtvaartbedrijven is in Europa overal dat ze weigeren hun bedrijfsvoering aan te passen nu het vervoer met 80% is gedaald. Klakkeloos alle personeel in dienst houden en volledig doorbetalen, eindeloos doorgaan met lege vliegtuigen, treinen en bussen, etc. en de hand ophouden bij de overheid. Tot de overheden eindelijk eens NEE gaan verkopen zal er geen realisme komen.

dries molenaar
3 jaren geleden

Treinen zitten vaak in een lease-constructie. Net als in de Griekse crisis zitten we als belastingbetaler eigenlijk de geldverstrekkers in stand te houden. Het is echt niet zo dat die een termijn zullen laten lopen.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Personeel is veruit de grootste kostenpost in het OV.

vissers
3 jaren geleden

Maar hoe zit het met wat verder denken met die tunnel zelf? Is toch ook een particulier bedrijf. Kan me ergens herinneren dat per pax in de EU* zo rond de 20/25 eur enkel aan tol wordt betaald aan de tunnel. Als die failiet/broke zou gaan lijken me de gevolgen toch veel ernstiger.
Las vroeger ook wel, toen er ook weer eens een crisis was, dat door wegvallen van de pax-treinen de tunnel ook vrijwel zeker ten onder zou gaan. Vanwege brexit lijkt mij het vrachtvervoer ook enorm gedaald.