Eurostar en Thalys behalen recordomzet na coronacrisis

De Eurostar Group heeft in 2022 een recordomzet van € 1.532 miljoen behaald. Dit is 2,5 keer hoger dan in 2021. In 2022 vervoerde Eurostar Group 14,8 miljoen reizigers: 8,3 miljoen met Eurostar en 6,5 miljoen met Thalys. Veel meer dan in 2021, maar nog ver onder het niveau van 2019.

Meeste treinreizigers weer terug

In vergelijking met 2021, toen het bedrijf zwaar leed tijdens de coronacrisis, zijn de resultaten zeer positief. Het aantal treinreizigers van en naar Londen is in 2021 vervijfvoudigd naar 8,3 miljoen. Tijdens de coronacrisis waren er naar het Verenigd Koninkrijk bijna geen reizigers. De Thalys van en naar Parijs zag het aantal reizigers ook weer fors toenemen, een stijging van 42%. Totaal namen 6,5 miljoen reizigers vorig jaar de rode hogesnelheidstrein.

“Eurostar Group laat de COVID-crisis achter zich en is nu op weg naar een nieuw hoofdstuk”, jubelt topvrouw Gwendoline Cazenave van Eurostar. Over 2023 zullen de resultaten waarschijnlijk nog beter zijn, want de eerste drie maanden van 2022 was de COVID-crisis nog goed merkbaar. Het bedrijf vervoerde toen 30% van het gebruikelijke volume. Maar bijna van de één op de andere dag herstelde het aantal reizigers naar 80% van het oorspronkelijke aantal. Ondanks dat er nu minder reizigers zijn vervoerd dan in 2018, heeft het bedrijf wel een recordomzet gehaald.

Tijdens de coronacrisis kwamen zowel Eurostar als Thalys in zwaar weer terecht en liep de schuldenlast op tot ruim een miljard euro. In 2022 is er 127 miljoen euro terugbetaald en eind 2022 bedroeg de schuld 964 miljoen euro.

Groei naar 30 miljoen reizigers

Eurostar en Thalys hebben samen dus 14,8 miljoen reizigers vervoerd. Ter vergelijking: in 2018 namen 18,5 miljoen reizigers de beide hogesnelheidstreinen. Thalys en Eurostar, die nu beide behoren tot de Eurostar Group, hebben de ambitie om in 2030 te groeien naar 30 miljoen reizigers. Die mijlpaal is nog ver weg. Op dit moment is er van en naar Parijs ook nauwelijks ruimte voor groei: de treinen zijn bijna altijd vrijwel volledig uitverkocht. Door materieelproblemen worden er daarnaast geregeld ritten geschrapt.

Het succes van Eurostar Group is vooral te merken op routes tussen Londen en Nederland en tussen Parijs en Amsterdam. Vooral op de route Londen-Nederland is het volume meer dan verdubbeld in vergelijking met de periode vóór de pandemie. De groei op deze route wordt toegeschreven aan de introductie van een rechtstreekse retourdienst in oktober 2020. Voor de pandemie moesten reizigers nog in Brussel overstappen. Volgend jaar dreigt die situatie zich door werkzaamheden weer langdurig voor te doen.

Thalys wordt Eurostar

De merknaam Thalys zal vermoedelijk later dit jaar, of begin volgend jaar, verdwijnen. De treinenvloot van de Eurostar-groep bestaat uit 25 Eurostar- en 26 Thalys-treinen.

This post was last modified on 27 juni 2023 15:51

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug