fbpx

Eurostar blijft hoop houden op directe trein Amsterdam – Londen

Eurostar blijft met NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in gesprek om een oplossing te vinden voor de hogesnelheidstrein van Amsterdam naar Londen. Dat zegt het bedrijf na overleg tussen topvrouw Gwendoline Cazeneve en die partijen in Den Haag.

Overtuigd

Vrijdag werd bekend dat de Eurostar naar Londen vanaf midden volgend jaar tot wel een jaar niet kan rijden. Door werkzaamheden aan station Amsterdam Centraal is er geen plek voor de marechaussee die reizigers naar Londen controleert.

Eurostar zegt “ervan overtuigd te zijn” dat die oplossing gevonden kan worden en een directe treinverbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen behouden kan blijven. “Eurostar is vastbesloten een rol te blijven spelen in het Nederlandse duurzaamheidsbeleid door een groen reisalternatief te bieden.”

Onmogelijk

Vraag is hoe gerechtvaardigd het optimisme van Eurostar is. ProRail is een stuk terughoudender over het topoverleg, schrijft het Algemeen Dagblad. “Er is wat ons betreft niets fundamenteels veranderd”, laat woordvoerder Jeroen Wienen weten aan de krant. “Het openhouden van de bestaande terminal, zodat Eurostar kan blijven rijden, is onmogelijk. Het is gewoon niet veilig en dan houdt het op.”

Wethouder van Amsterdam

Later deze week spreekt de Tweede Kamer over de kwestie. De Gemeente Amsterdam liet dit weekend al weten dat de stad de directe trein naar Londen niet wil verliezen. “Deze verbinding met Londen is cruciaal voor de stad”, zei de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst bij AT5. “Het is eigenlijk niet uit te leggen dat zo’n belangrijke treinverbinding zo lang wegvalt. Zeker nu we proberen de trein aantrekkelijker te maken om het aantal korte vluchten terug te dringen.”

“Ik wil samen met het ministerie, ProRail en NS kijken of er nog manieren zijn om de tijd te verkorten”, aldus wethouder Van der Horst nu. Reizigersvereniging Rover reageerde vrijdag al ontstemd over de aankondiging, “De staatssecretaris heeft de ambitie dat er meer internationale treinreizen worden gemaakt en we moeten minder CO2 uitstoten. Er is een alternatief voor vliegen en dan zeggen we: fijn dat u het heeft gedaan, maar we gaan het nu even stoppen. Zonder een alternatief. Ik snap het echt niet. Zo’n verbouwing is toch te plannen?” reageerde Rover-directeur Freek Bos,

0 0 stemmen
Artikel waardering
33 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Otto
1 jaar geleden

Ik help het ze hopen, ProRail weet voor iedere oplossing altijd wel weer een probleem te verzinnen.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

Stel (een zinloos gedachte experimentje) als prorail door de luchtvaartlobby steekpenningen ontvangt om de verbouw van de douane terminal bij Amsterdam CS zo stroperig mogelijk verloopt. Dit is flink kassa voor de luchtvaartsindustrie. Hogere tarieven door schaarste en ze kunnen ook wat meer vluchten aanbieden. En dit is dan ook weer beter voor de economie.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

Het is onvermijdelijk dat er een oplossing komt. De afgang is te groot voor Amsterdam en Rijkswaterstaat/Prorail wanneer dit zo in de soep loopt.
Net zo goed als de NZ-lijn niet halverwege gestopt kon worden gezien de impact op de reputatie voor Nederland (en Amsterdam). Beter zouden projecten zoals dat in Amsterdam niet meer door Amsterdam geleid moeten worden.
Schiphol is ook geen gemeente Amsterdam dus het is een goede reden om de nieuwe sneltram niet door Amsterdam te laten verzorgen.

Hanzeboog
1 jaar geleden

Voor de kenners van de internationale treinen zal het wegvallen van de Eurostar Amsterdam – Londen geen probleem zijn. Ze weten wel hoe het werkt. En stappen desnoods in Brussel Zuid in. Hoeveel treinreizigers uit Noord Brabant, Limburg, Zeeland zullen naar Brussel Zuid reizen om de Eurostar Brussel – Londen te nemen?

Maar de rechtstreekse Eurostar Amsterdam – Londen werkt drempelverlagend omdat niet iedereen in Brussel Zuid wilt overstappen. Gemak en comfort is de grootste troef van Eurostar Amsterdam – Londen t.o.v. de vliegtuig.

Daarom zou het mooi zijn als de rechtstreekse Eurostar Amsterdam – Londen behouden blijft. En liefst Brussel Zuid overslaan zodat je in Brussel weer niet 30 minuten extra verspild voor de instappers vanaf Brussel Zuid.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dat is wel aardig maar met de aangegeven instapcapaciteit komt de trein nooit meer dan half vol, ook niet als het normaal functioneert. Dus dat overslaan is voor Eurostar voorlopig een kostbare stap te ver. Eerder zouden terminales groter moeten worden in plaats van gesloten.

2N2
1 jaar geleden

Het gaat er denk ik meer om of iemand even een zak geld op tafel wil leggen voor het behoud van de Eurostar. Het zou toch wel extreem dom zijn als er echt geen rekening met de terminal is gehouden tijdens de verbouwing. Waarom zou die eigenlijk niet kunnen blijven staan als de perrons verbreed worden. Die schuiven toch niet op?

Marin
1 jaar geleden
Antwoord aan  2N2

Dat het buitenste perron niet weg hoeft lijkt me duidelijk. Het buitenste spoor kan dan gewoon een perron links en rechts van de trein krijgen. Dan dient de machinist natuurlijk wel de deuren aan de juiste kant te ontgrendelen. Maar dat lijkt mij prima te doen.
In artikelen las ik dat de terminal plaats moet maken voor een bouwterrein of dat voor de ingang van de terminal machines of vrachtwagens gaan rijden. En dat vindt ProRail niet veilig.
Zelf vind ik het, voorzichtig geformuleerd, heel raar als er een jaar lang geen directe trein Amsterdam-London rijdt.

2N2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Marin

Het is de bedoeling dat de vier middensporen verdwijnen en de perrons naar de zuidzijde worden verbreed. Het perron 15 met de Eurostar terminal blijft echter zoals het nu is want daar is geen middenspoor. We kunnen dan ook alleen een groot vraagteken plaatsen bij de beweegreden om die terminal al weer te slopen en de Eurostar treindienst onmogelijk te maken. Vreemde keuze, alhoewel ProRail ook niet wist dat ze uitwijklocatie hebben voor de treindienstleiding, dus echt slim zijn ze daar ook niet….

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  2N2

Hij wordt niet gesloopt, hij is onbereikbaar en men wil de bouwvakkers niet tussen de passagiers laten lopen. Voor je het weet zit er één in de trein en komt nooit meer terug. Je kan dan veel sollicitanten verwachten.

Wouter G.
1 jaar geleden

Kan er voor/na de trappen geen tijdelijke muur gebouwd worden, waardoor iedereen door een rij met de veiligheids- en paspoortcontrole moet? Dan kan men, zoals de normale treinreiziger, op het perron wachten op de trein. Misschien kan het zelfs voor meer reizigers plaats bieden. Dat men dan onder de overkapping moet wachten is minder erg dan geen directe trein.

Peter Heerens
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Nee, spoor 15 wordt niet alleen voor de Eurostar gebruikt. Dan zou je muur moeten bouwen die binnen 5 minuten op te bouwen of af te breken is. Bovendien moet je vanwege de lengte van de ES (ivm de eisen van de kanaaltunnel) meerdere trappen blokkeren.

Bovendien zal met enige zekerheid ook de railinfrastructuur zelf worden aangepast. Het is dan ook niet zeker dat spoor 15 op een gegeven moment (tijdelijk) noch te bereiken is, of alleen de verkeerde kant op. Ik heb over een aantal opties nagedacht, maar aan de meeste zitten nogal wat haken en ogen. Als het al lukt zal het improviseren zijn. Ik denk dat misschien het buitenste spoor op Den Haag CS geschikt is. Ik weet alleen niet op het lang genoeg is.

ReindeR Rustema
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter Heerens

Een rijtje aan elkaar gelaste containers om doorheen te lopen. Dat moet toch veilig genoeg zijn?

Bestse
1 jaar geleden

Zou het geen mogelijkheid zijn om op een uiteinde van een perron op Schiphol een tijdelijke post te maken?? Het zou niet optimaal zijn, maar Schiphol is bijna even goed bereikbaar voor Nederlanders als Amsterdam of Rotterdam.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bestse

Het station van Schiphol is veel te krap. Er is bewust gekozen om daar de Eurostar niet te laten stopen.

Wouter G.
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bestse

Schiphol Airport is al zo vol, dat ze flexibele perronzijdes in de dienstregeling nodig hebben. Daar is absoluut geen ruimte om een perron een kwartier of langer te ontruimen om iedereen te laten instappen.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Schiphol verwerkt op zes reizigerssporen bijna evenveel reizigers als de 13 sporen van Rotterdam Centraal.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

jaja, met fietsen erbij?

Kvg
1 jaar geleden

Zou de tijdelijke inzet van het zelden gebruikt buitenperron van Bijlmer ArenA niet kunnen? Goed afsluitbaar en infra naar Schiphol en rangeerterrein watergraafsmeer. Voor reizigers wel goed te bereiken.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Kvg

Dat is wel een goed idee, waar zijn die aparte perrons voor? Voor de Arena treinen?

Het is wel net een beetje te kort.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Kvg

Een trein die een paar minuten stilstaat op de buitensporen van Bijlmer ArenA staat wel onhandig in de weg. Door het wisselminimalisme van ProRail zouden in die tijdsspanne alle IC(E)’s van Utrecht naar Amsterdam Centraal al ten zuiden van Abcoude naar de sprintersporen moeten wisselen om via een ander spoor langs Bijlmer ArenA te kunnen rijden, of alle IC(E)’s in de omgekeerde richting zouden pas ten zuiden van Abcoude naar het buitenspoor kunnen wisselen. Normaal halen IC’s sprinters juist in op dat stuk, omdat het tussen Duivendrecht en Centraal maar tweesporig is, dus dat gaat niet zonder ritten te schrappen.

mvdh
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Johan: het gaat om het zelden gebruikte perron op de verbindingsbook Diemen-Zuid – Bijlmer Arena. De trein zou daar niet echt in de weg staan. Het probleem is, zoals Dries aangaf, dat het perron te kort is, en bovendien zou de Eurostar op Diemen Zuid moeten keren (of vanaf Centraal om Amsterdam heen via Watergraafsmeer). Niet echt een optie dus.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  mvdh

Kvg heeft het over ‘het zelden gebruikt buitenperron van Bijlmer ArenA’. Jij hebt het over station Amsterdam Arena. Dat station is niet alleen voor de trein, maar ook voor reizigers niet goed bereikbaar.

Jaap P
1 jaar geleden

Waar een wil is, is een weg!!!!

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jaap P

Gewoon vanaf Amsterdam Centraal

Rogier de Wit
1 jaar geleden

Wat nu als… de Eurostar wel gewoon blijft rijden vanuit de richting Londen naar Amsterdam (dat kan gewoon, bij uitstappen is immers geen terminal nodig).

En dat richting Londen in Nederland alleen op Rotterdam ingestapt kan worden. Dan zit je uiteraard met enorm beperkte capaciteit (160 man uit mijn hoofd), maar het is in ieder geval iets vanuit Nederland.

Eurostar ziet dit niet zitten omdat het financieeel niet rendabel is, maar misschien kunnen andere partijen als ProRail en overheid dan meebetalen, omdat zij immers voor deze situatie hebben gezorgd…

Arnold
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

160 Passagiers in een trein van 16 rijtuigen lijkt me echt wat weinig, maar ik zie wel kansen voor Rotterdam; als de capaciteit van de terminal daar flink wordt uitgebreid, dan kan Rotterdam een tijdelijke beginhalte voor de Eurostar worden en zal een deel van de omgeleide reizigers wat tijd en geld in Rotterdam gaan besteden.

Jos
1 jaar geleden

Kan ProRail niet een jaar wat ruimte huren op de Peinemann Terminal in Amsterdam West? Daar is plaats genoeg om een tijdelijke terminal te bouwen.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jos

Gezien de bouwtijd van de huidige terminal is het te kort dag. Dan zal het met bouwhekken en directie-keten moeten. Dat kan eigenlijk ook goed.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jos

Daar kunnen reizigers niet makkelijk komen. Als je toch een tijdelijke terminal buiten Amsterdam Centraal wilt bouwen kun je beter kijken naar een lokatie langs het treinspoor (met bovenleiding…) waar op z’n minst al een metro- of sprinterstation ligt. Je zou misschien een zijspoortje met perron aan kunnen leggen bij Isolatorweg, of een tijdelijk reizigersperron bouwen op opstelterrein Watergraafsmeer bij Amsterdam Sciencepark.

Colin
1 jaar geleden

Ik zie nog geen uitspraken over de directe Eurostar vanaf Londen naar Amsterdam, dus neem ik aan dat dit nog onderwerp van ‘onderhandeling’ is. (Voor wie het niet weet: Voor de Amsterdam-Londen trein ging er wel een directe trein vanuit Londen naar Amsterdam, zoals vandaag zonder douanecontroles in Amsterdam).

Ik heb jarenlang de overstap in Brussel gemaakt. Je spaart de 30-45 minuten ‘inchecktijd’ in Amsterdam en hebt 30-45 minuten ‘inchecktijd’ in Brussel – jazeker de overstap is een drempel, maar lang niet zo hoog als mensen hier schrijven. En met de Lounge in Brussel heb je een uitstekende wachtkamer (je moet wel weten toegang te krijgen).

Lezer20382
1 jaar geleden

Als ik president van de Verenigde Staten was…
Nederland was get eerste land dat ik van de kaart veegde

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Lezer20382

Met u erbij? Of dat net niet. U zit met een vlag op zijn kop in de tuin? Wees blij dat u zomaar u flauwekul kunt uitkramen en ook nog een mooi inkomen heeft.

Gezien de povere resultaten van Amerikaans ingrijpen sinds 2e WO heeft u hen veel te hoog zitten.

ReindeR Rustema
1 jaar geleden

Kan iemand me in iets meer detail uitleggen wat daar nu precies op perron 15 gebeurt en wat er niet meer veilig kan volgens Prorail? Ik ken de situatie daar alleen als voorbijganger, heb nog nooit een Eurostar gepakt.