Eurostar: directe trein naar Londen vanaf 30 april

Vanaf 30 april kan de Eurostar eindelijk gaan rijden van Amsterdam naar Londen. Dat heeft het bedrijf dinsdagochtend op een persevenement bekendgemaakt. Voor die tijd moet Nederland, samen met België, Groot-Brittannië en Frankrijk nog wel een verdrag ondertekenen om de veiligheidscontroles te regelen.

Voorlopig twee keer per dag

De directe trein is al meerdere keren uitgesteld, maar dat gaat niet nogmaals gebeuren. “30 april is echt zeker”, stelt een woordvoerder van Eurostar. Rotterdammers mogen nog wat langer wachten: tot en met 18 mei. De laatste voorbereidingen in Rotterdam moeten nog worden afgerond. Omdat Eurostar nu zeker is dat er geen nieuw uitstel komt, zal ook de ticketverkoop binnenkort starten, namelijk op 11 februari.

Eurostar start voorzichtig met twee directe treinen per dag. Dat is opmerkelijk, want vanuit Londen rijdt de Eurostar nu al drie keer per dag naar Amsterdam. Maar vanuit Nederland kan de frequentie nog niet omhoog, omdat daarvoor ook capaciteit moet zijn bij de Koninklijke Marechaussee. “Wij zouden het liefst dit jaar de frequentie willen verhogen naar vier keer per dag, maar wij zijn ook afhankelijk van andere partijen. Dat maakt dat wij niet alles zelf in de hand hebben”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit. NS is in Nederland de partner van Eurostar, die bijvoorbeeld het personeel regelt.

NS-topman Roger van Boxtel baalt ervan dat er door personeelsgebrek bij de Koninklijke Marechaussee de derde trein nog niet naar Londen kan gaan rijden. “Ik trok mijn wenkbrauw op toen ik dat vorige week hoorde. (..) We hebben daar acht maanden geleden om gevraagd bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Ministerie van Infrastructuur, maar dat verzoek is in een la verdwenen”, citeert een journalist van NRC de NS-topman. En verder: “Ik viel van mijn stoel.”

Eerste directe trein vertrokken

Dinsdag heeft er al een eerste directe trein voor pers en genodigden gereden. Die trein werd in Amsterdam uitgezwaaid door NS-directeur Roger van Boxtel en Minister van infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen. Ook staatssecretaris van Justitie en Veiligheid – Ankie Broekers-Knol – zwaaide de trein uit. In Londen moest het gezelschap alsnog langs de UK Border Control, omdat deze nu nog niet in Amsterdam aanwezig was.

Van Londen naar Amsterdam kunnen reizigers al twee jaar gebruik maken van de directe Eurostar. Maar vanuit Nederland moeten reizigers tot 30 april nog altijd overstappen in Brussel. Reden? De UK border control moet ook in Nederland veiligheidscontroles kunnen uitvoeren. Daarvoor is er een speciaal verdrag nodig. Inmiddels is er een akkoord, maar is het verdrag nog niet ondertekend. NS International bevestigde vorig jaar al dat 31 maart de beoogde startdatum was, maar die datum zal dus niet gehaald worden. De komende periode oefent de Koninklijke Marechaussee en de UK border control al wel.

Veel potentie

De nieuwe verbinding heeft veel potentie. Vanuit Amsterdam zal de Eurostar een reistijd hebben van iets meer dan 4 uur, vanuit Rotterdam circa 3,5 uur. Naast Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zijn er verder geen stops in Nederland voorzien.

De treinverbinding kan een geduchte concurrent voor het vliegtuig worden. Vooral in de regio’s Den Haag, Rotterdam en Utrecht zal de Eurostar populair worden, verwacht onderzoeker Barth Donners van Royal HaskoningDHV. Doordat reizigers in Rotterdam kun instappen, en in hartje Londen kunnen uitstappen, is de verwachting dat de reistijd van deur tot deur met de trein daardoor relatief gunstig zal uitpakken.

Ook Eurostar Trainmanager Jan Zadelaar denkt dat de Eurostar een succes zal worden. “Nu al is het van Londen naar Amsterdam soms volle bak, vooral in het weekend. Niet alleen tot Brussel, maar ook van Brussel naar Amsterdam” vertelt hij. Hij wijst erop dat de Eurostar 900 plaatsen heeft. “Vanuit Amsterdam is het nu vaak minder druk, circa 200 a 300 reizigers stappen nu in. Maar die kunnen uitsluitend met ons mee tot Brussel. Ik verwacht dat het ook drukker wordt als”.

Heike Luiten, directeur van NS International, verwacht een forse groei. “Ik heb hoge verwachtingen. Veel mensen reizen retour en vinden het comfortabel heen en terug dezelfde manier te reizen. Nu hebben veel mensen heen het vliegtuig genomen en terug de trein geprobeerd. Van velen hoorden we dat ze het fantastisch zouden vinden als ze straks zowel heen als terug de trein kunnen nemen”.

Ticketprijzen

Het succes van de nieuwe verbinding zal ook afhangen van de ticketprijzen. Treinreiziger.nl verwacht dat de directe trein ervoor\ zal zorgen dat de treinreis goedkoper wordt. “Dat zagen we eerder ook gebeuren toen de directe Eurostar vanuit Londen ging rijden”, zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren.

De Eurostar van Amsterdam naar Londen bestaat straks uit twee delen: één deel waar reizigers voor Brussel kunnen instappen en één deel waar reizigers voor Londen kunnen instappen. Wie naar Brussel wil, hoeft niet door de veiligheidscontrole. Naar Londen moeten reizigers wel eerst door de paspoortcontrole. Om te zorgen dat de reizigersstromen gescheiden blijven, is er een hek op het perron. Daardoor kan gegarandeerd worden dat reizigers naar Londen alleen de trein kunnen betreden als ze door de controle zijn geweest. De check-in voor de Eurostar sluit 30 minuten voor vertrek. Een uitzondering is er voor reizigers met een Business Premier ticket, die kunnen tot 10 minuten voor vertrek inchecken.

Dienstregeling

De dienstregeling van de vroege Eurostar Amsterdam – Londen. Niet geldig vanaf 31 maart, maar vanaf 30 april. In Brussel staat de trein bijna een half uur stil. Die tijd wordt gebruikt zodat na het uitstappen het perron kan worden afgesloten en de trein en het perron kan worden gecontroleerd.

Meer over de Eurostar naar Londen

This post was last modified on 18 mei 2021 17:04

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug