European Sleeper haalt in kwartier half miljoen euro op

Binnen een kwartier heeft European Sleeper de benodigde half miljoen euro opgehaald om vanaf april volgend jaar de nachttrein naar Praag mogelijk te maken. De interesse was zo groot dat veel belangstellenden ernaast grepen.

Overweldigende belangstelling

“De belangstelling was zodanig overweldigend, dat we overwegen versneld aan de slag te gaan met de implementatie van nieuwe routes en de aanschaf van gemoderniseerde rijtuigen” vertelt mede-initiatiefnemer Chris Engelsman aan Treinreiziger.nl. Deze ronde wisten 350 investeerders een aandeel te bemachtigen in het nieuwe spoorbedrijf.

Met de half miljoen euro wordt bijvoorbeeld het boekingssysteem opgetuigd, de klantenservice ingericht en het risico afgedekt om de trein de eerste periode te kunnen laten rijden. Achteraf gezien had European Sleeper ook veel meer geld kunnen ophalen. Toch heeft Engelsman geen spijt dat daarvoor niet is gekozen. “Het is veel logischer om nu geld op te halen voor de nachttrein naar Praag en als we willen uitbreiden opnieuw te kijken wat er nodig is” zegt de initiatiefnemer.

Bizar snel

Volgens Wouter Hagoort van Eyevestor – een netwerk dat gespecialiseerd is om start-ups aandelenkapitaal te laten verwerven- is dat een verstandige keuze. “Bij start-ups die het niet redden komt het vaak voor dat er teveel kapitaal aanwezig was. Dan wordt er niet meer efficiënt met geld omgegaan. Het gaat om de juiste balans” vertelt Hagoort.

Eyevestor heeft ook de European Sleeper gefaciliteerd met het vergaren van het aandelenkapitaal. De snelheid waarmee European Sleeper geld heeft opgehaald, verbaasde ook Hagoort. “Wij hebben in ons zevenjarig bestaan nog niet eerder een half miljoen euro in een kwartier opgehaald. Wel eens een miljoen euro in zes dagen, maar dit is ongekend snel gegaan” blikt Hagoort terug.

Subsidies

Alhoewel een half miljoen euro veel geld is, is het exploiteren van een nachttrein ook een dure aangelegenheid. Dat blijkt ook uit de subsidie van maximaal 6,7 miljoen euro die NS voor de Nightjet kan ontvangen, gedurende drie jaar. Toch is Engelsman optimistisch. “We doen dit samen met RegioJet, we dragen ook het risico met hen.”

European Sleeper heeft vorige maand ook een gesprek gehad met staatssecretaris Stientje van Veldhoven. De staatssecretaris heeft aangegeven nieuwe nachttreinen liever niet te willen subsidiëren. Is dat een probleem voor European Sleeper? Engelsman denkt van niet. Hij wijst op de ambities die dit kabinet heeft rond de internationale trein en de nachttrein. “En in essentie moet een nachttrein rendabel zijn, maar het ministerie kan wel helpen barrières te overwinnen”. Engelsman noemt de hoge infraheffingen als voorbeeld. Een oplossing zou kunnen zijn een lagere infraheffing voor nachttreinen, suggereert European Sleeper.

Nieuwe kansen

Met het het startkapitaal heeft de nieuwe spoorwegmaatschappij er vertrouwen in dat de trein naar Praag er volgend jaar daadwerkelijk komt. De enige hobbel die de ondernemers nog zien is de capaciteit. Om de trein te kunnen rijden is een gunstige dienstregeling zeer gewenst, zo niet een vereiste. In augustus wordt duidelijk welke rijpaden de nieuwe trein krijgt toegewezen.

Bij één nachttrein wil European Sleeper het niet houden. Na Praag hoopt de vervoerder ook slaaptreinen naar bijvoorbeeld Zuid-Europa te kunnen toevoegen. Dat is ook de boodschap aan mensen die hadden willen investeren en nu mis grepen. Engelsman: “Dit is niet de laatste keer dat we de mogelijkheid bieden om te investeren. Als we nieuwe nachttreinen willen starten is het logisch om weer op zoek te gaan naar investeringen”.

This post was last modified on 7 juni 2021 23:27

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug