fbpx
Foto: Archief

Ernstig treinongeval in Italië

06 feb 2020 8:58

In Italië zijn donderdagochtend twee doden gevallen nadat een hogesnelheidstrein ontspoorde in de provincie Lodi (Lombardije). Volgens reddingswerkers waren de dodelijke slachtoffers werkzaam op de trein. Een van hen zou de machinist zijn geweest. Dertig anderen raakten gewond.

Ravage

Het gaat om veelal licht gewonden die ter plekke geholpen konden worden of ter controle naar het ziekenhuis hoefde. Eén persoon is zwaar gewond.

Volgens de krant Corriere della Sera is het voorste rijtuig van het treinstel vermoedelijk ontspoord. Het ANP meldt dat de trein toen tegen een wagon (of werkvoertuig) is gebotst die stilstond op een ander spoor. Daarna heeft de trein een gebouw geraakt. Een aantal rijtuigen is nog tientallen meters doorgereden. De precieze toedracht van het treinongeluk wordt nog onderzocht.

Weinig reizigers

De hogesnelheidstrein van het type Frecciarossa was vanochtend om 5:10 uur uit Milaan vertrokken en had de eindbestemming Salerno. Daar had de trein om 11:27 uur moeten aankomen. Maar ver is de trein niet gekomen, rond 5:35 uur, een kwartier nadat de trein uit Milano Rogoredo hoort te vertrekken, is de trein ontspoord.

Volgens Italiaanse media had de trein een klein aantal reizigers bij zich. Door het ongeval is de hogesnelheidslijn Milaan – Bologna gestremd, de hogesnelheidstreinen worden nu omgeleid via het normale spoor en lopen een vertraging op tot circa 60 minuten.

0 0 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog2012
4 jaren geleden

Opvallend is dat het alleen de stuurstandrijtuig ontspoord is. Als het 15 minuten vanaf het station af was kan het zijn dat het misschien net op de HSL aan het optrekken was. Waardoor het geen hoge snelheid had. Maar dat is slechts speculatie.

Of er is iets met de trein zelf.

Joris
4 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Het lijkt dat de aanrijding eerst was, waarna het voorste deel is ontspoort. Misschien heeft de machinist nog een noodstop kunnen maken waardoor een grotere catastrofe bespaard is gebleven.

Oscar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

https://www.ilmessaggero.it/italia/treno_frecciarossa_deragliato_lodi_dinamica_incidente_lavori_manutenzione-5033010.html

“Frecciarossa deragliato a Lodi, sui binari erano in corso lavori: ieri sostituito uno scambio. Il treno andava a 290 km/h”

Vertaald: Frecciarossa ontspoord bij Lodi, op de sporen waren werkzaamheden: gisteren is een wissel vervangen. De trein reed 290 km/u.

In Lodi stoppen normaliter geen hogesnelheidstreinen van het type Frecciarossa. Deze rijden in principe Milaan-Bologna non-stop op hoge snelheid. Enkele treinen stoppen ook in Reggio nell’Emilia Mediopadana.
Lodi wordt bediend met “treni Intercity” die een stuk lager in de treinpikorde staan.

Louris
4 jaren geleden
Antwoord aan  Oscar

Klopt, het ongeluk was niet op het traject dat door de stad Lodi gaat, maar op de hogesnelheidslijn die parallel aan de A1 loopt, bij een dorpje ~20 km ten zuiden van Lodi.
(Prachtig gebied overigens, gastvrije mensen, en ik neem er graag de fiets/trein die enkele keer dat ik er in de buurt ben, liever dan de tolweg… 😉

Chris
4 jaren geleden

Wel iets meer dan een stuurstand…
https://www.google.com/maps/@45.1840914,9.5744927,188m/data=!3m1!1e3
Wisselprobleem zou kunnen daar.

Hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Chris

Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.

mvdh
4 jaren geleden
Antwoord aan  Chris
Oscar
4 jaren geleden
Antwoord aan  mvdh

Ziet eruit als een dienststation (voor bijvoorbeeld reddingsvoertuigen) of een overslagstation. De Italiaanse hogesnelheidslijnen zijn gemengd bedrijf (AV/AC = Alta Velocità, Alta Capacità). Overdag domineren de hogesnelheidstreinen, ‘s nachts de goederentreinen. Een rangeerstation zoals Novara Boschetto heeft ook aansluiting aan de HSL. Er rijden zelfs ETR500 die omgebouwd zijn voor het transport van rolcontainers (Mercitalia FAST).

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Oscar

Daar kunnen we hier nog een punt aan zuigen. Ik heb ook wel eens gesuggereerd om met verse producten uit Spanje te gaan rijden en daarbij speciale TGV te gebruiken of oude gestripte TVG of Duplexen. Het hoeft niet met 300km/h maar als de gang er maar in blijft. Het probleem is wat er retour kan 🙂 Bejaarden om in de zon te zetten.
NB Er is nu al een gewone groente-fruit-express uit Spanje naar Rotterdam. Die gebruiken koel-containers.

NB Het zal voor iedereen wel te ingewikkeld zijn maar net als er in de binnenvaart een netwerk is opgezet zou je op het spoor ook een paar punten in Nederland kunnen aanwijzen en die dagelijks enkele malen kunnen bedienen. Er zou dan een geparkeerde korte trein aan een laadperron kunen staan waar bezorgbedrijven dan hun gesloten kooikarren kunnen bezorgen. Zo hoeft niet ieder bedrijf apart autootjes te laten rijden. Beter voor iedereen.

dries molenaar
4 jaren geleden

Is de wagon die zo gekanteld ligt het voorste deel? Dan ligt deze 180 graden gedraaid. Of is het voorste deel ergens in het gebouw blijven steken?

mvdh
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Nee, het voorste deel ligt rechts van het gebouw, 180 graden gedraaid, op de ze foto:

comment image

Eduard de Jong
4 jaren geleden

Beide machinisten zijn omgekomen.

Roos Bongers
4 jaren geleden

Via foto’s en Google maps satelliet is af te leiden dat de trein bij het begin van het werkemplacement is ontspoord. Door de snelheid op dat moment van ca 175 km/h en een klein tikje van een geheel of gedeeltelijk verkeerd staand wissel (dat niet voor deze snelheid geschikt is) gaat het voorste deel, in dit geval een motorwagen, onmogelijk linksaf met een crash tot gevolg. De hele trein, inclusief de achteroplopende tweede motorwagen, staat tussen het hoofdspoor en het inhaalspoor naast de rails. De combinatie van massa en snelheid levert krachten op waartegen geen bescherming mogelijk is, de machinisten hadden geen schijn van kans. Heel triest.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Roos Bongers

Wie zegt dat het wissel niet geschikt was? Omdat het in Italië is? Wie zegt dat het wissel niet goed stond?
De duitse ICE verongelukte door een gebroken wielband. Die in de spoorbaan bleef haken.
WE zullen wel horen wat hier gebeurd is.

Roos Bongers
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Via Google satelliet is van bovenaf het wissel te zien. Dat is een 50 of hooguit 80 km/u wissel. Als je het samenspel van krachten en geometrie doorrekent is dat de meest voor de hand liggende aanleiding voor de fatale ontsporing, en hoe en waar de motorwagen uiteindelijk terechtkwam.. Niks ten nadele van de Italiaanse spoorwegen of de kwaliteit van het wissel zelf. Waarom het verkeerd stond of dat er misschien een stuk gereedschap vergeten is zal onderzocht moeten worden.