fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Eringa: “ProRail is goed exportproduct”, staatssecretaris terughoudend

14 mei 2018 13:42

Spoorbeheerder ProRail heeft de zaken in Nederland op orde, en kan daarom ook in het buitenland actief worden. Dat stelt ProRail-topman Pier Eringa in een interview met De Volkskrant maandag. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven reageert terughoudend op de plannen van Eringa.

Volgens de topman komen buitenlandse spoorbeheerders steeds vaker in Nederland op bezoek om te kijken naar de Nederlandse ervaringen op het gebied van ERTMS. Spoorbeheerders uit Noorwegen, Denemarken, Frankrijk en Litouwen komen bij ProRail op bezoek. Ook uit Australië, Turkije, Taiwan en Zuid-Korea zijn spoorbeheerders komen kijken hoe in Nederland op drukke trajecten zes keer per uur een intercity kan rijden.

Pier Eringa: “We geven nu alles gratis weg. We kunnen beter onze kennis en ervaring in het buitenland te gelde maken.” En vervolgens: “Waarom zouden we als beheerders van het spoor ook niet actief zijn als het gaat om het personenvervoer? Personenvervoerders zelf doen dat al jaren. NS heeft veel succes in het buitenland. Op ons eigen spoor rijden heel veel buitenlandse personenvervoerders.”

Het kabinet is niet erg enthousiast over de plannen van ProRail om de buitenlandse markt op te gaan. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur waarschuwt de spoorbeheerder dat de Nederlandse reiziger voorrang moet krijgen “boven extra internationale activiteiten”. Van Veldhoven vindt dat ProRail wel wat anders aan het hoofd heeft. Ze “verwacht van ProRail dat de prioriteit voor de komende jaren bij de Nederlandse reiziger en vervoerder ligt: minder storingen, meer treinen per uur, en allemaal veilig en op tijd.” Bovendien is het kabinet juist bezig de teugels voor ProRail weer wat aan te trekken, stelt ze. Ook dat is een van “de belangrijke uitdagingen voor de komende jaren”.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
8 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Marcel 59
6 jaren geleden

Zoiets is alleen mogelijk als ProRail een zelfstandig bedrijf blijft. Zou dit een strategische zet zijn van Pier Eringa, om te voorkomen, dat ProRail een ZBO wordt?

Puck
6 jaren geleden

Dit klinkt mij een beetje in de oren als Rijkswaterstaat die in het buitenland wegen gaat aanleggen. De taak van ProRail is om het Nederlandse spoor te onderhouden en ervoor te zorgen dat de treinenloop goed geregeld wordt. Schoenmaker, blijf bij je leest.

Dries Molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Puck

Tennet zit ook zwaar in Duitsland. Prorail kan makkelijk de infrastructuur elders ook gaan beheren. Pa de problem.

Henk Corten
6 jaren geleden

Goede zaak. We zijn vaak veel te kritisch op onze eigen instellingen terwijl vergelijkbare instellingen in het buitenland vaak niet beter presteren. Zo zien we nog iets terug van onze belastingcenten.

Anoniem
6 jaren geleden

ben zelf mcn bij NS,zorg eerst maar eens dat de infra behoorlijk wordt geprepareerd,veel baanvakken liggen er echt schandalig bij,
Knikken,hobbels,kuilen,en dat zeggen veel heel veel collega “s.
Ook bv station Krommenie-Assendelft,is 300 meter verplaatst,maar het oude spoor om t vroegere perronspoor blijft in een s bocht liggen,er is ruimte te over om t mooi recht te leggen,verhoogt evt snelheid en comfort,

Wim Lubbers
6 jaren geleden

ProRail ontvangt nu buitenlandse delegaties aan wie ze apetrots uitleggen hoe ze tussen Amsterdam en Eindhoven 6 intercity’s in een uur kunnen laten rijden. Treinen die 120 km/h rijden, dus reken even mee, op een afstand van 20 km van elkaar. Tjongejonge. Nou ja, ze staan natuurlijk wel 7 minuten voor noppes stil in Den Bosch. Als de trein uit Nijmegen binnen komt glijden, rijdt hij snel weg.

Eduard de Jong
6 jaren geleden

Wat een sukkel, die Eringa. Hij is niet eens in staat om in dit land van postzegelformaat zijn taak goed uit te voeren. Hij moet er zeker nog even aan herinnerd worden, dat ProRail niet in staat is om een lijntje van nog geen 15 kilometer te elektrificeren en gebruiksklaar op te leveren voor een baanvak met de astronomische snelheid van zeker wel 140(!) kilometer per uur. Een aantal maal is een delegatie van ProRail naar Frankrijk, Spanje en Duitsland geweest om in die landen van échte vakmensen te leren hoe je een baanvak in de voorsteden moet exploiteren met tram-trein materieel. Zonder peperdure tunnels en viaducten aan te leggen. Wat heeft ProRail met die opgedane kennis gedaan? Helemaal niets! Integendeel. Afscheid genomen van de Nieuwegein-lijn en van de Hoekse-lijn. Het beste voor een ieder is, dat Eringa zich de komende tijd stil houdt, niet met oprispingen richting de pers komt, maar er voor zorgt, dat die paar vakmensen, die ProRail nog in huis heeft, in De Inktpot aan de slag gaan en hun kennis en ervaring gaan inzetten voor het verbeteren van de conditie van het Nederlandse hoofdspoorwegnet. Het is echt niet raadzaam, dat Eringa zichzelf en ProRail als Klein Duimpje belachelijk gaat maken in het buitenland, zodat de vaklui elders schuddebuikend en dijenkletsend van hun stoelen glijden.

henk
6 jaren geleden

altijd als er iets fout gaat bij Prorail komt de heer eringa met een kreet.

hier heeft hij het niet voor elkaar dan maar een opmerking ergens anders over maken.

nu weer naar het buitenland!!!!

beste heer eringa, neem ontslag zoek een land op waar geen blaadjes zijn, geen sneeuw, geen computers, geen wissels, geen bovenleiding enz.

maak de belasting betaler blij