fbpx

Enkelvoudig in- en uitchecken gaat niet door: te duur

05 feb 2019 10:53

Treinreizigers moeten ook de komende jaren verplicht per vervoeder in- en uitchecken. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven is niet bereid om 22 miljoen euro te investeren om dit mogelijk te maken. Reizigersorganisaties reageren teleurgesteld. Vervoerders lieten in het verleden al weten het project erg duur te vinden.

Boete

Al jaren is het een grote wens van reizigers: in- en uitchecken per treinreis. Nu moeten reizigers nog opletten of ze bij het juiste poortje inchecken, doen ze dat niet, dan kunnen ze bij controle een boete van 50 euro verwachten. Vooral op stations als Amersfoort, Zutphen en Arnhem gaat het geregeld fout.

Aandringen Tweede Kamer

Al jarenlang willen reizigersorganisaties de ontwerpfout in het ov-chipkaartsysteem oplossen. Het vorige kabinet besloot in 2015 op aandringen van de Tweede Kamer uiteindelijk het ‘enkelvoudig’ in- en uitchecken door te gaan voeren. Het huidige systeem is niet gebruiksvriendelijk, wat ertoe leidt dat reizigers fouten maken en op extra kosten worden gejaagd. Ook kost het iedere keer in- en uitchecken te veel tijd, vond de Tweede Kamer destijds.

221.000 fouten

In het verleden waren de vervoerders niet overtuigd van de nut- en noodzaak van het enkelvoudig in- en uitchecken. Inmiddels snappen de vervoerders het nut wel, maar wijzen ze er op dat het ingewikkeld is. De staatssecretaris wijst erop dat het in- en uitchecken ‘slechts’ in 221.000 gevallen per jaar fout gaat. Jaarlijks worden er 400 miljoen treinreizen gemaakt.

Te duur

Het ontwikkelen van een nieuw systeem kost 22 miljoen euro. Daarna zou de ontwikkeling en het onderhoud jaarlijks 7,7 miljoen euro kosten. Te duur vindt Van Veldhoven. Ze wijst er bovendien op dat reizigers al online een ticket kunnen kopen, en dan hoeven reizigers niet per vervoerder in- en uit te checken. Iets wat ook al in 2015 mogelijk was.

Gênant

Reizigersorganisaties reageren teleurgesteld. “Teleurstellend voor alle OV-reizigers dat single check in check out met de OV-chipkaart definitief niet mogelijk wordt” reageert het OV-Loket op Twitter.
“Een stationsinrichting met rijen poortjes van verschillende merken OV en met overstappaaltjes op de perrons wordt steeds gênanter”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Het OV maakt zich zo voor incidentele reizigers onbegrijpelijk en zelfs voor geroutineerde reizigers bij tijd en wijle tot valkuil”.

Verbijsterd

Reizigersorganisatie Voor Beter OV is verbijsterd. Niet alleen omdat het enkelvoudig in- en uitchecken er niet komt, maar ook vanwege de rol van onder andere Rover. “In een geheim overleg zijn consumentenorganisaties 15 jaar na invoering van de chipkaart en gehannes over een akkoord gegaan met het intrekken van deze belofte omdat het OV-chipkaartsysteem aan het einde van zijn levensduur is” stelt voorzitter Rikus Spithorst.

Nieuw systeem

En inderdaad, erkent Rover directeur Freek Bos dat de vereniging het huidige systeem nu aanpassen te duur vindt. “We willen nog steeds dat reizigers éénmaal per treinreis hoeven in- en uit te checken, maar het huidige systeem is bijna afgeschreven. Als we dat nu al gaan aanpassen, kost het miljoenen, en die rekening komt bij de reiziger. Dat willen we niet” legt hij uit. Rover wil als het huidige ov-chipkaartsysteem aan vervanging toe is gekozen wordt voor een nieuw systeem en enkelvoudig in- en uitchecken alsnog mogelijk wordt.

2 cent per treinreis

Treinreiziger.nl noemt het verrassend dat na jaren van praten nu wordt besloten toch niet te investeren in enkelvoudig in- en uitchecken. “Als alle reizigers die het nu verkeerd doen worden beboet, levert dat jaarlijks ruim 10 miljoen euro op. Met een investering van jaarlijks 7,7 miljoen euro voorkom je dat” meent redacteur Hildebrand van Kuijeren. Een sommetje dat overigens niet helemaal op gaat, want in de praktijk lopen reizigers weliswaar het risico om een boete te krijgen, maar een groot deel krijgt uiteindelijk geen boete. Die reizigers raken – als ze niets doen – alleen hun borg kwijt.
Van Kuijeren wijst er verder op dat enkelvoudig inchecken het niet alleen makkelijker maakt voor de 2210.000 reizigers die het verkeerd doen, maar ook voor de 400 miljoen andere treinreizen eenvoudiger worden.”Jaarlijks kost het 7,7 miljoen. Dat is nog geen 2 cent per treinreis. Dat is het wat mij betreft wel waard”.

0 0 stemmen
Artikel waardering
26 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Henk
5 jaren geleden

We kunnen beginnen met de meneer op de foto te beboeten voor roken. Alvast een begin.

Zonder gekheid: zeer teleurstellend dat de moeite niet wordt genomen het reizen simpeler te maken. Mond vol over duurzaamheid, maar als puntje bij paaltje komt krijgt de reiziger geen kleine tegemoetkoming.

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

De meneer bevindt zich niet onder een overkapping, dus er is geen reden hem te beboeten.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Mensen zijn altijd erg voor het er bij lappen en beboeten van anderen.
Ik werd vorig jaar ook aangespoord om via een bewakingssysteem hardrijders op te sporen. Dat kan redelijke wijs niet. Het gekke is dat zulke aanspoorders zelf snel weg vluchten wanneer ze schade maken en schijnbaar ook denken dat alleen anderen op beeld staan. Wanneer ze dan aangesproken worden op de schade worden ze ook boos. Heel vreemd.

Janneke 1
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ik had het idee dat Henk die opmerking over de rokende meneer ironisch bedoelde.

Nieuwwester
5 jaren geleden

Geschikt agendapunt voor het Vragenuurtje. Welk Tweede Kamerlid roept de staatssecretaris ter verantwoording?

De Leeuw
5 jaren geleden

Neem maar van mij aan: Het systeem is niet zo zeer te duur, maar het single-check-in-check-out gaat tot minder gemiste uitchecks leiden en dat kost de vervoerders de inkomsten van alle niet teruggevraagde incheck-borgbedragen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  De Leeuw

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Dominic
5 jaren geleden

Jammer, maar ook weer niet zo een ramp naar mijn mening. Ik bedoel, hoe moeilijk en hoeveel moeite is het uiteindelijk? Wel moeten de verwarrende stations (zo was ik laatst in Amersfoort en daar is de situatie inderdaad erg verwarrend; de poortjes van NS en de regionale vervoerder lijken heel erg op elkaar en staan ook strak naast elkaar) aangepakt worden. Hoeveel moeite is het bijvoorbeeld om grote “stickers” op de vloer te plaatsen met de naam van de vervoerder van wij het poortje is om maar een simpel maar effectief idee te noemen?

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

Stickers op de vloer kun je niet goed zien als je achter een horde andere reizigers aanloopt. (Hetzelfde geldt voor wat er op de voorkant van de poortjes wordt aangegeven zoals pijlen en kruizen.)

H.CV. van Velden
5 jaren geleden

En waarom zou ik als treinreiziger de naam of andere code van de vervoerder willen weten? Ik ben treinreiziger en heb geen idee welke klup onder welke naam de volgende trein gaat rijden.

Barend
5 jaren geleden
Antwoord aan  H.CV. van Velden

inderdaad: Neem station Enschede Kennispark. Twee paaltjes op het perron een geel en een blauw. Geen idee wlek de volgende trein zal zijn, want op het aanwijzerbord staat alleeen een vaag logo (ns of blauwnet logo, dat geen van tweeen de naam in zich heeft). Waar moet ik nou op inchecken…?

Dominic
5 jaren geleden
Antwoord aan  H.CV. van Velden

Ik neem aan dat u als treinreiziger de reis plant of de NS app gebruikt? Dan ziet u het, is amper een minuut werk, mensen mogen ook best een heel klein beetje zelf nadenken. En als u op het perron staat dan ziet u het, tenzij u de enige in het land bent die een NS trein niet kan onderscheiden van de treinen van andere vervoerders. Ook op de informatieborden op het perron staat de vervoerder. En heeft u onverhoopt een fout gemaakt en staat u al op het perron dan gebruikt u de “overstap paaltjes” om alsnog bij de juiste vervoerder in te checken.

dries molenaar
5 jaren geleden

De IT-opgave is veel ingewikkelder dan het voor simpele zielen lijkt. Het is logisch om er niet aan te beginnen en het niet bestaande probleem gewoon bij eigenaren te laten.

johan II
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Is helemaal nul ingewikkeld, Dries

Ja, is wel ingewikkeld voor TLS, notoire prutsers, volledig geharnast, simpelweg incompetent.

Die bedragen die genoemd worden klinken interessant, echter hebben generlei waarde. Als ze de klus zouden moeten doen weet je zeker dat het voor de gebruiker nog ingewikkelder is dan nu, en dat kosten sowieso overschreden worden

(zo’n beetje als bij NS tot op heden ook eigenlijk stipt volgens dienstregeling gebeurt, TLS valt niet op in OV-land, maar is echt nog een graadje erger).

Heel slim van de minister dat ze er niet aan wil.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  johan II

Een eenvoudige analyse op eerste gezicht toont al dat het een Medusa is. Men doet er beter aan er niet aan te beginnen. Het aantal probleempje is daarbij zo gering dat zo’n investering helemaal nergens voor nodig is.

Tonny Schonewille
5 jaren geleden

Haha wat een gedoe. Het gaat niet alleen om fouten, ook om wachtrijen, krappe overstappen en treinen die voor je neus wegrijden.

Maargoed ik was er jaren best boos om, tegenwoodig met meerdere vervoerders op een lijn, betekent het met een vertraagde trein: vertraging claimen en de trein van de ander pakken. Zo idioot is de situatie, maar als dat is wat men wil…

Hans Kruse
5 jaren geleden

Waarom werkt het in Londen (8 miljoen mensen) wel?

Met een Oyster Card Kan ik naast vervoer van lokale vervoerder Transport of Londen (metro, bus, meer) ook gebruik maken van de treinen van Greater Anglia( Deels NS) en andere trein maatschappijen. Werkt al jaren. Oyster card is technisch niet echt anders dan OV chipkaart. Blijkbaar blikt het daar wel de gelden te verdelen. Ik kan zelfs met mijn pinpas of creditcard reizen

Het is dus meer een kwestie van afspraken maken en politieke onwil dan dat dit heel moeilijk is. Echt Nederland op zijn smalst.

Twee rijen poortjes op Enschede en dan nog Regionalbahn buiten de poortjes. Incidentele reiziger is echt vaak de weg kwijt. Zeker omdat sommige conducteurs Gronau echt niet kunnen uitspreken. Verkeerd overstap advies komt ook redelijk vaak voor.

Belachelijke korte overstap in Hengelo. Rennen naar paaltjes en trein.

3 paaltjes op Zutphen waarvan 1 net een software update doet als je wilt overstappen.

NS, die toen richting Zwolle nog NS was, advies gaf om naar Deventer te rijden via Zwolle bij calamiteiten. Via Zutphen is dan veel sneller. Nieuwe taktiek is pas melden bij Almelo en dan na lang wachten bussen inzetten.

G.C.van Straaten
5 jaren geleden
Antwoord aan  Hans Kruse

De Londense Oystercard heeft nog een groot voordeel t.o.v. het Nederlandse systeem: er zit namelijk een dagmaximum ingebakken. Wie een aantal ritten per dag maakt kan als dat maximumbedrag is bereikt de rest van de dag kosteloos (als het ware met een dagkaart) reizen. Een nadeel van dat Oyster systeem is overigens dat er regionaal in heel het Verenigd Koninkrijk een hele reut aan plaatselijke chipkaartsystemen is en ook nog eens een landelijke/regionale 65+ korting chipkaart. Eén kaart voor alle vervoer? Nou nee, hier niet en daar niet!

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  G.C.van Straaten

Wij hebben wel een landelijke kaart. En die is succesvol voor iedereen. Oyster en Navigo hebben wel problemen. Dat moet je maar aan de lokale routine gebruikers vragen.

Johan
5 jaren geleden

“Het ontwikkelen van een nieuw systeem kost 22 miljoen euro.”

NS heeft in het destijds subsidie gekregen om de OV-chipkaart te ontwikkelen voor alle vervoerders. Daarbij hebben ze broddelwerk afgeleverd, want zelfs voor de toentertijd bestaande vervoerbewijzen werkt het niet, nauwelijks of omslachtig: Nauwelijks voor tijd-afhankelijke vervoerbewijzen, niet voor trajectkaarten (alleen via een backoffice workaround), niet voor internationale vervoerbewijzen (daarvoor waren extra barcodescanners nodig) en omslachtig voor reizen met meerdere vervoerders. Dat laatste erkent zelfs het NOVB. Desondanks heeft NS besloten de OV-chipkaart landelijk uit te rollen in plaats van een goed werkend systeem te verzinnen. Die rekening van 22 miljoen voor noodzakelijke reparaties aan het OV-Chipkaartsysteem mag dus linea recta naar de Laan van Puntenburg.

“Daarna zou de ontwikkeling en het onderhoud jaarlijks 7,7 miljoen euro kosten.”

Daar hebben ze niet de jaarlijkse kosten van het huidige systeem vanaf getrokken, terwijl die kosten niet meer worden gemaakt als het huidige systeem wordt vervangen. De enige post in die 7,7 miljoen die nieuw is, is ‘verdeling opbrengsten’, die op 1 miljoen per jaar is begroot.

“Ze wijst er bovendien op dat reizigers al online een ticket kunnen kopen, en dan hoeven reizigers niet per vervoerder in- en uit te checken.”

Alleen tegen vol tarief, dus het merendeel van de reizigers is daar niet mee geholpen.

“De staatssecretaris wijst erop dat het in- en uitchecken ‘slechts’ in 221.000 gevallen per jaar fout gaat. Jaarlijks worden er 400 miljoen treinreizen gemaakt.”

Echter slechts 11,7 miljoen reizen zijn met meerdere vervoerders. Daarvan gaat het dus in 1 op de 50 gevallen fout. Bovendien zijn fouten met niet-interoperabele reizen niet meegerekend: Bijvoorbeeld reizigers die alleen met NS reizen, maar per ongeluk bij Blauwnet zijn ingecheckt, zijn niet in de 221 000 meegeteld. Ook de aantallen reizigers die door een rij bij de omcheckpaaltjes hun overstap missen, ontbreken, terwijl die wel degelijk nadeel ondervinden van dit systeem.

Sommige media nemen uit de brief van NOVB over dat het sluiten van poortjes dit probleem zou hebben verminderd, maar dat heeft hier werkelijk niets mee te maken: Bij overstappen van trein naar trein ga je in principe niet de poortjes uit en in, maar langs twee paaltjes. Bovendien kun je met een dicht poortje net zo goed bij de verkeerde vervoerder inchecken al met een open poortje.

Zie: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2019Z01988&did=2019D04446

Henk
5 jaren geleden

Flauwekul met al die verschillende vervoerders en al dat ongemak dat erbij hoort. Reizigers waren daar toch zo bij gebaat? Nou, dus niet. Een plaats van één monopolist op het spoor, reis je nu tussen allerlei verschillende monopolisten waardoor ik tussen Zevenaar en Boxmeer in een uurtje tijd 6x mij kaart langs die palen moet halen.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Op één na zijn het geen monopolisten. Je kunt als reiziger inderdaad niet kiezen, maar de aanbestedende overheid kan dat wel.

Dat je je kaart langs die palen moet houden komt niet door het bestaan van verschillende vervoerders, maar door de OV-chipkaart die is bedacht door die ene monopolist die er belang bij heeft dat reizigers het zo vervelend mogelijk vinden om van vervoerder te wisselen, zodat mensen zoals u gaan roepen dat NS het monopolie op het héle spoorwegnet terug zou moeten krijgen. Toen we nog papieren kaartjes hadden, stapte je net zo makkelijk in een rode, gele of blauwe trein.

Henk
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Waar staat dat NS het monopolie terug moet krijgen op het hele spoorwegnet? Dat zeg ik niet. Al is het Pietje Puk Railways dat in heel Nederland rijdt, dan hoeft ik me niet meer druk maken om drie verschillende belangen van vervoerders via wie ik moet reizen.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Dat NS die monopolist zou moeten zijn staat er inderdaad niet, maar als de politiek zou besluiten dat er voortaan nog maar één reizigervervoerder op het Nederlandse spoorwegnet actief mag zijn, geef ik je op een briefje dat dat NS wordt.

Peter van Lieshout
5 jaren geleden

Wat in bovenstaande reacties onderbelicht is, is het in – en uitchecken met de ov – chipkaart bij de regionale busvervoerders.

Hermes (van Connexxion) heeft in zuidoost Brabant – voor zover ik weet als ENIGE busvervoerder – het onzalige “voorstel” om het instaptarief voor de bussen te verhogen naar 6 Euro. Reizigersoverleg Brabant – dat de belangen van ov – reizigers zou moeten behartigen – gaat daar nog eens overheen met het “advies” om het instaptarief te verhogen naar zelfs 8 Euro. Wat het provinciebestuur van Brabant als de verantwoordelijke
en “beslissingsbevoegde” ov – concessieverlener hiervan vindt is niet duidelijk.

Als geïnteresseerde, kritische ov – reiziger die ook nog eens na kan denken heb ik op mijn beurt ook een “voorstel” en een “advies” met de kanttekening dat ook ik vind, dat het openbaar vervoer nou niet bepaald uitblinkt door klantvriendelijkheid en gebruikersgemak.
En dan druk ik me nog voorzichtig uit!

Daar gaat ie!
– In plaats van een instaptarief een TEGOED op de (persoonlijke of anonieme) chipkaart, waardoor de ov – chipkaarthouder te allen tijde 100% eigenaar blijft van zijn/haar eigen geld.

Als u boodschappen gaat doen bij Albert Heyn of Aldi, betaalt u toch ook geen 25 Euro aan de ingang en krijgt u het verschil toch ook niet terug aan de uitgang.
Supermarktwerking versus marktwerking!

– De vervoerder schrijft het verschuldigde bedrag voor de ritprijs af na vervoer van A naar B.

– De ov – reiziger heeft de verplichting om te zorgen voor voldoende tegoed op de ov – chipkaart voor het begin van zijn/haar reis in relatie met de ritprijs.

– De ov – reiziger heeft deze verplichting ook als hij/zij gebruik maakt van de diensten van meer dan een vervoerder tijdens dezelfde reis, bijvoorbeeld Arriva en Hermes.

-De ov – reiziger is zelf wel in staat om te bepalen hoeveel geld er op zijn/haar ov – chipkaart moet staan om van A naar B te reizen met een vervoerder of van A via B naar C met twee vervoerders. (Een kwestie van ov9292 raadplegen, waar de ritprijs mét en zonder korting aangegeven wordt).

– Het is NIET aan vervoerders om dat te bepalen.

– Als er sprake is van een negatief saldo op de ov – chipkaart moet de ov – reiziger zijn/haar ov – chipkaart eerst opladen voordat er verder of opnieuw gereisd kan worden.
– Als er onverhoopt een negatief tegoed op de ov – chipkaart staat bij het in – c.q. uitchecken gaat er een geluidssignaal af, waardoor de ov – reiziger ten overstaan van de buschauffeur en alle mede – reizigers op zijn/haar fout gewezen wordt en met het schaamrood op de kaken zijn/haar ov chipkaart eerst moet gaan opladen.
– Bij een negatief saldo kan de ov – chipkaart – dat spreekt vanzelf – niet meer gebruikt worden.

– “Recidivisten” die er een potje van maken en meerdere malen met een te laag tegoed reizen, krijgen eerst een waarschuwing en daarna een boete.

– Ov – reizigers die hun ov – chipkaart vergeten zijn, kunnen betalen met hun pinpas of creditcard (met het risico dat ze dan geen gebruik kunnen maken van eventuele kortingsproducten die aan hun ov – chipkaart gekoppeld zijn). Bovendien kan bij sommige vervoerders met contant geld betaald worden.

– Ik ben geen techneut, maar volgens mij moet Trans Link Systems (TLS) als “exploitant” van de ov – chipkaart – en daarmee ook nog winst maakt – ongetwijfeld deze modaliteit zonder al te veel problemen kunnen introduceren.

Ik zie alleen maar voordelen en geen nadelen in dit systeem:

de individuele ov – reiziger met een ov – chipkaart (persoonlijk of anoniem) heeft structureel een tegoed dat aansluit bij zijn/haar reisgedrag;

de individuele ov – reiziger met een persoonlijke ov – chipkaart mag er met een gerust hart van uitgaan, dat rekening gehouden wordt met kortingsproducten – die gekoppeld zijn aan de ov – chipkaart – omdat dat nu ook al het geval is en bijvoorbeeld ook met het goedkopere overstaptarief binnen een tijdsbestek van 35 minuten omdat dat nu ook al het geval is;

– het lijkt er overigens op, dat het betalen met een ov – chipkaart voordeliger is dan het betalen via andere betaalmethodes – pinpas, creditcard, met contant geld – door het goedkopere overstaptarief en evt. aan de ov – chipkaart gekoppelde kortingsproducten;

– de vervoerder is verzekerd van de inkomsten die horen bij het afgelegde traject van A naar B door de individuele ov – reiziger, omdat het juiste bedrag van de ov – chipkaart afgeschreven wordt;

de vervoerder is ook verzekerd van de inkomsten die horen bij het afgelegde traject van A naar B als met een pinpas of met een creditcard of met contant geld betaald wordt, waarbij ik er nogmaals van uitga, dat “betalen” met een persoonlijke of anonieme ov – chipkaart per definitie goedkoper is;

– minder kans op fouten die leiden tot verzoeken om restitutie. Minder werk voor de ov – reiziger en minder werk voor de vervoerder;

– Trans Link Systems (TLS)kan volstaan met één (eenregelige) transactie, waarbij de ov – reiziger uiteraard wel in en uit moet blijven checken, zoals dat nu ook al het geval is. En dit maakt transactie – overzichten voor de ov – reiziger ook een stuk overzichtelijker;

– een notoire zwartrijder met een ov – chipkaart kan door Trans Link Systems (TLS) “gesignaleerd” worden, ook al stapt hij of zij de volgende dag met voldoende tegoed wéér in de bus, waarbij – wellicht – het niet – betaalde deel van de vorige reis “carrément” van de ov – chipkaart afgeschreven kan worden en/of de persoon in kwestie te maken krijgt met een waarschuwing of boete als sanctie;

– En ongeacht in welk ov – systeem dan ook zullen er altijd mensen in – en uitstappen zonder ov – chipkaart of zonder een geldig vervoerbewijs.

De reizigersconsumentenorganisaties kunnen aan de slag!
En het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) MOET aan de slag!
En de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer kan c.q. moet ook aan de slag om te komen tot een centrale rol van de centrale overheid in het openbaar vervoer.

Ik wens alle ov – reizigers een goede reis!

eddy raet
5 jaren geleden

Bent u het ook met mij eens dat alle treinvervoerders op het Nederlandse spoor de eerste incheck van treinreizigers moet respecteren? Dat betekent dan ook dat reizigers die in de Daluren inchecken hun reis zonder extra kosten moeten kunnen voortzetten. Ook al moeten ze dan in de spits overstappen van de ene vervoerder naar de andere om hun eindstation te halen.
Bovenstaande vraag komt aan de orde in het Algemeen Overleg van 28 maart in de 2e Kamer