De voor- en nadelen van werken als conducteur voor de NS

Momenteel is de NS wanhopig op zoek naar nieuwe werknemers, wat valt te zien aan hun vacatures. Het bedrijf heeft vooral nieuwe machinisten en conducteurs nodig. Als het je wel wat lijkt om op de trein te werken, doe je er goed aan door eerst een cv te maken met behulp van een invulbaar sjabloon. Voordat je daadwerkelijk gaat solliciteren bij de NS moet je echter wel weten of werken als conducteur daadwerkelijk wat voor je is. Bepaal dit aan de hand van de onderstaande voor- en nadelen van dit beroep.

Voordelen

Je werkt grotendeels binnen

Als conducteur hoef je niet buiten te werken. Veel mensen die buiten onder de blote hemel moeten werken, hebben te maken met wat weerproblemen. Een vuilnisman of een tuinman die buiten onder de blote hemel moet werken, krijgt bijvoorbeeld te maken met slecht weer. Het kan een koude winter of hete zomer zijn en zelfs zware sneeuwval of zware regenval, maar in die omstandigheden moeten ze hun werk doen. Aan de andere kant hoef je als treinconducteur alleen maar met een trein over een spoor te rijden en hoef je je geen zorgen te maken over de weersomstandigheden.

Reis door het land en krijg hiervoor betaald

Als conducteur kun je het hele land doorreizen en tegelijkertijd betaald krijgen. Terwijl andere mensen een bepaald bedrag moeten betalen om van de ene plaats naar de andere te reizen, reis je daarentegen gratis door het hele land. Nou, gratis is het niet eens, je krijgt er dus zelfs voor betaald! Dus als je een type persoon bent dat echt van reizen houdt, dan is treinconducteur worden een leuk beroep voor jou.

Je hebt geen hbo-opleiding nodig

Om als conducteur bij de NS te werken heb je geen hbo-opleiding nodig. Het is ook het grootste voordeel omdat veel van je vrienden die besloten hebben om voor een ander beroep te gaan, misschien een hbo-opleiding nodig hebben. Aangezien je geen hbo-opleiding nodig hebt, betekent dit dat je veel geld kunt besparen en dat je kunt beginnen met verdienen na het voltooien van de middelbare school.

Nadelen

Je moet vaak in het weekend werken

Als conducteur moet je ook in het weekend werken. Werken in het weekend is voor sommige mensen echt heel vervelend, aangezien vele anderen met hun gezin op reis of rondreis gaan, maar jij zult degene zijn die nog in het weekend moet werken. Ook kan het hierdoor gebeuren dat je soms feestjes of andere evenementen mist.

Het werk kan stressvol zijn

Als conducteur is een van de nadelen dat dit beroep stressvol kan zijn. Je moet altijd gefocust blijven zodat je geen fouten maakt, want een kleine fout kan een groot probleem zijn. Ook heb je regelmatig te maken met lastige passagiers, wat bij treinconducteurs zeker voor stress kan zorgen.

Je bent vaak van huis

Omdat je de hele dag moet reizen, betekent dit dat je vaak weg moet blijven van je huis of stad. Dus als je het type persoon bent dat er echt van houdt om bij zijn of haar familie te blijven en graag thuis is, dan is conducteur bij de NS worden helemaal niets voor jou.

This post was last modified on 5 januari 2023 16:18

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug