fbpx
Arriva trein (Spurt) te Nijmegen
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Elektrificatie Maaslijn opnieuw duurder, wanneer zal de lijn klaar zijn?

15 sep 2023 14:08

De provincie Limburg lijkt opnieuw extra geld bij te gaan leggen voor de veelbesproken Maaslijn. In de Provinciale Staten van Limburg tekende zich vrijdag een meerderheid af voor een voorstel daartoe. Wel uitten Statenleden onvrede over het feit dat nog steeds niet duidelijk is of het Rijk meer gaat meebetalen.

7 jaar vertraging

De provincie wil de drukke treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen moderniseren. De trein rijdt op diesel en over enkel spoor. Het project om de treinverbinding aan te pakken, wordt geplaagd door voortdurende vertraging. Al in 2020 had de elektrificatie af moeten zijn.

Door verschillende oorzaken loopt de vertraging van de realisatie op. Vanwege onder meer de schaarste aan spoormaterieel door de oorlog in Oekraïne werd vorig jaar de aanbesteding uitgesteld. Inmiddels staat de oplevering van het project voor eind 2027 gepland.

In 2016 was het nog de planning dat het project vier jaar later, in 2020, gereed zou komen. Maar sinds 2019 wordt ernaar gestreefd om de elektrificatie afgerond te hebben in 2023, uiterlijk 2024. Maar ook die planning bleek onhaalbaar, nu is de streefdatum dus nog eens drie jaar uitgesteld. Opvallend is dat oorspronkelijk het project in vier jaar gerealiseerd moest worden, en dat nu onduidelijk is of elf jaar voldoende is.

Optie 1: wachten op het rijk

Eerder eisten Provinciale Staten al dat de Maaslijn een Rijksproject wordt en dat het Rijk dus ook alle extra kosten rond de Maaslijn gaat betalen. Dat is tot nu toe nog niet gelukt, geeft Gedeputeerde Staten toe, verwijzend naar de val van het kabinet deze zomer.

Aan Provinciale Staten zijn nu twee opties voorgelegd door Gedeputeerde Staten. De provincie kan afwachten tot er een nieuwe deal met het Rijk ligt. Dat zal dan wel leiden tot minimaal een jaar extra vertraging en sowieso extra kosten, bijvoorbeeld omdat er nog langer met dieseltreinen gereden moet worden die steeds verder verouderen.

Optie 2: Limburg maakt extra geld beschikbaar

Een andere optie – en daarvoor lijkt nu een meerderheid te bestaan – maakt Limburg zelf al extra geld vrij, zodat ProRail door kan met de aanbesteding. Het gaat om een bedrag van 1,34 miljoen euro per jaar. Hoe hoog de extra kosten uiteindelijk zullen oplopen, blijft onduidelijk.

De kosten voor het project werden eerder al geraamd op 300 miljoen euro. Oorspronkelijk was dat 164 miljoen. De provincie Limburg meldde eerder dat de oorzaken liggen in hogere bouwkosten en te laag geraamde kosten voor bijvoorbeeld het vervangen van kabels, leidingen en beveiligingsmaatregelen.

Kritiek

Tijdens de vergadering vrijdag hadden meerdere Statenleden kritiek op het feit dat het de provincie maar niet lukt om de extra kosten door het Rijk te laten betalen. Sowieso klonk er frustratie door over de oplopende kosten van het project en alle vertraging. SP-fractievoorzitter Jorge Wolters Gregório “is inmiddels de tel kwijt” als het gaat om het aantal keren dat hier al over gesproken is op het gouvernement.

Aleida Berghorst, fractievoorzitter van de PvdA, noemde de Maaslijn “het grootste probleemdossier van deze provincie”. De PVV leek evengoed de enige partij die expliciet tegen het opnieuw trekken van de portemonnee is.

Eind deze maand besluiten Provinciale Staten officieel over de extra bijdragen aan de Maaslijn.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
31 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lucas
10 maanden geleden

De enige stukken met 2 sporen zijn Blerick – Venlo en Nijmegen – Mook Molenhoek. In mijn ogen veel te weinig voor een drukke verbinding. Ik lees hier in dit artikel niets over. Het was toch de bedoeling dat een paar delen verdubbeld werden en volledige elektrificatie? Of is dat eerste nu ook alweer van de baan?

Wellicht ook een idee voor in de toekomst om reizigers te spreiden: een sneltrein (Arnhem-) – Nijmegen – Nijmegen Heyendaal – Venray – Venlo – Roermond (- Sittard – Maastricht/Heerlen). Op deze manier kunnendoorgaande reizigers naar het zuiden hier gebruik van maken waardoor er meer spreiding optreedt en het sowieso rustiger wordt in de treinen op de Maaslijn. Hier is echter een verdubbeling van het spoor op (deel)trajecten voor nodig.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Lucas

4 korte afstanden inderdaad

Jules Vismale
9 maanden geleden
Antwoord aan  Lucas

Op sommige delen tussen Cuijk en Boxmeer en tussen Venray en Blerick ligt ook dubbelspoor maar de Maaslijn maar voor 30% verdubbelen zou alle problemen totaal niet oplossen! Deze spoorlijn moet zeker wel voor zeker 80% dubbelsporig zijn!

Anoniem
10 maanden geleden

In Overijssel de zelfde ellende en nooit een ende

P.Heesakkers
10 maanden geleden

Het enkel spoor wordt zodoende nog jaren overbelast, waaruit schade aan de rails veroorzaakt zal worden,welke vervolgens weer reparaties en onderhoud zal vergen wat ook weer de vertragingen en langdurige uitval tot gevolg zal hebben wegens voornoemde werken. Een verhaal zonder uitzicht, wat nog járen aanslepen zal.

Bert Sitters
10 maanden geleden

Een volwaardige geëlektrificeerde,dubbelsporige Maaslijn moet gewoonweg absolute prioriteit krijgen. Alle registers en potjes moeten worden open getrokken om deze noodzakelijke verbetering zo snel mogelijk te realisten. De Maaslijn staat al veel te lang in de wachtkamer.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

te realiseren!

Baardstaart
10 maanden geleden

Ik gooi even de knuppel in het hoenderhok. Ik begin zo langzamerhand voorstander om dat geld te investeren in de verbreding van de A73. Ik zal vertellen waarom. Is ongezond om in projecten te blijven investeren, die alleen maar meer geld kosten en dit begint zo langzamerhand een heilloze weg te worden. Ten tweede vraag ik me zo langzamerhand af waar al die machinsten en al het personeel voor het bedienen van deze treinlijn nodig is. Ook zijn steeds minder mensen de exhorbitante prijsstijgingen van het OV te betalen. Ook kijkend hoe enorm in de dienstregeling van trein en bus is gesneden door personeelstekort en de personeelstekorten nemen alleen maar toe. Voordeel van een eigen auto is dat deze geen extra bestuurder nodig heeft. De Maaslijn blijft met nieuwe diesels wel op dezelfde dienstregeling rijden en evt zou er ook gekozen kunnen worden voor dubbeldeksdiesels. Ook wordt deze lijn goed onderhouden is er ruimte voor kleine verbeteringen.

Vraag me echt af of met stijgende kosten, die de overheid en de reiziger niet willen betalen alsmede de toenemende personeelstekorten grootschalig OV nog te redden is en inmiddels hebben veel mensen voor de auto kiezen.

Ik denk dat de trant van meer autobezit en autogebruik niet meer te keren is, tenzij de overheid echt heel veel geld in het OV wilt spenderen om het een aantrekkelijk product te maken. Hier in Nederland zie ik dit niet gebeuren. Dit allerlei milieu en klimaatpraatjes ten spijt.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Een totaal andere knuppel. Heeft tol op de A73 en gebruik dat geld voor de Maaslijn.
De vervuiler betaalt.

dagreiziger
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Heel goed idee. Waarom is er in Nederland nog steeds geen spitsheffing op de snelwegen, maar wel op het spoor ?
En die Maaslijn had al 30 jaar geleden ge-elektriciceerd moeten zijn. Smoesjes als ‘geen spoormaterieel vanwege de oorlog in Ukraine’ wat een lulkoek. Die had al in 2020 klaar moeten zijn en toen was er nog geen oorlog in Ukraine. Allemaal politiek gedoe en smoesjes.

N.
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Spoorverdubbeling is véél goedkoper dan snelwegverdubbeling. Alleen, spoor-reizigers zijn gewoon derderangsburgers in dit land.

Wim Lubbers
10 maanden geleden

Zodra de provincies (het zijn er 3), ProRail en rijkze het eens zijn geworden over de de kostenverdeling gaan ze deze voor de zekerheid nog een keertje doorrekenen. Dan blijkt de aanleg weer duurder en vervolgens begint het gesteggel van voren af aan. Zo gaat het al decennia lang en zijn er inmiddels al heel wat onderdelen gesneuvelld.
Nog steeds is niemand op het idee gekomen om de verhoudingen van de bijdragen definitief vast te leggen ongeacht de kosten.
Voorlopig gebeurt er sowieso niks want Prorail heeft de lijn komende tijd nodig voor goederentreinen.
NS maakt de ergernis nog groter door in Den Bosch de trein Amsterdam-Maastricht en Roosendaal-Zwolle met één minuut verschil (in beide richtingen) niet meer aan te laten sluiten. Onwil en gemakzucht.

P.M. van den Berghe
10 maanden geleden

Dit is nu het prototype van een nationaal probleem buiten de Randstad waarvoor de opeenvolgende regeringen geen oog hebben. Noch de regering, noch de NS en Prorail houden rekening met de randen van het land. Terecht wordt opgemerkt dat de verbinding Nijmegen-Venlo-Roermond-Maastricht een prima alternatief kan zijn voor de huidige verbinding over Den Bosch.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Er had natuurlijk al jaren dubbel spoor moeten liggen, electrificatie moeten plaatsvinden én een sneltrein Nijmegen – Maastricht moeten zijn. Vooruitzien, daar heeft het aan ontbroken. Geldt voor nog veel meer verbindingen. En nu is het allemaal erg kostbaar en complex geworden.

Rudy
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het is nog erger. Voor de mijnen in Limburg was dubbel spoor en elektrificatie al hoog nodig. Echter na de mijnsluiting was het geen prioriteit meer. De lijn was cruciaal voor de kolenverzorging van Noord en Oost Nederland.

Ruud
9 maanden geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Dit is een prachtig voorbeeld waarom er nooit gratis OV in nederland moet komen.

Gratis OV is leuk voor de randstadyuppen, waar bussen en trams af en aan rijden, de metro om de hoek zit en het treinstation waar elke dag elk uur tig treinen stoppen een paar minuten fietsen is.

Een half miljard voor een tram in Utrecht? Hij ligt er. Tig miljard voor een NoordZuid lijn? Ligt er ook. Tig miljard om station Adam Zuid te verbouwen? Het komt er.

De OV infrastuctuur buiten de randstad wordt al tientallen jaren aan zijn lot overgelaten.
Voor deze projecten is nooit geld.

Dit project? Een paar miljoen is al genoeg om ruzie te maken. De Lely lijn? Gaat er nooit komen. Fatsoenlijk OV in Zeeland? Vergeet het maar.

Gratis OV, wat vast op tafel komt tijdens de komende verkiezingen, trap er niet in ook al zal rover van de daken schreeuwen dat het nodig is.

Uiteindelijk betekent gratis OV alleen dat de randstad yuppen niet meer bijkomen van het lachten, ze hebben voor elkaar dat iedereen buiten de randstad een groot deel van hun OV kosten gaat betalen.

Mensen in grote delen van Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Zeeland hebben buiten dat ze ervoor moeten betalen, niets aan gratis OV simpelweg omdat de OV infrastructuur buiten de randstad waar mogelijk is wegbezuinigd.

En er gaat niets veranderen, kijk maar op de site van prorail voor de komende jaren: Een groot van de projecten is rond Amsterdam en Rotterdam\DenHaag. De rest van het land moet het met de kruimels doen.

https://www.prorail.nl/projecten#map-list

UIt het Groene hart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ruud

Wat loop je nu te blaten over “Randstad yuppen’?
Over trams en metro’s die daar af en aanrijden?
Misschien dat je je kleine provinciaal dorpje eens moet uitkomen en eens komen rondkijken in de Randstad.

Ik woon ik de Randstad, in een dorp waar een paar keer per dag een buurbus naartoe rijdt omdat het normale busvervoer een aantal jaar geleden is afgeschaft.
Dus hoezo af en aan rijdende trams en metros?

Daarnaast, hoezo ‘yuppen’? Iedereen die in het westen van Nederland woont is een yup?
Moeten mensen die niet in de Randstad wonen dan allemaal gekwalificeerd worden als ‘boeren’? Dat zal wel niet mogen want dan zou je iedereen beledigen.

Chris
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ruud

Over gratis OV: Nu is het gratis OV en morgen willen we allemaal gratis krentenbollen, gratis havermelk cappuccino, gratis vlees en uiteraard ook gratis een abonnement op Netflix, HBO Max en Disney+. Klassebal, wij komen er wel! (not)

Anoniem
10 maanden geleden

Hangt de spoor gebruiksvergoeding eigenlijk af van het wel of niet hebben van bovenleiding?

Of is het alleen de lusten en niet de lasten voor de vervoerders?

Johan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Alle vervoerders die bieden op een concessie hebben te maken met dezelfde infrastructuur. Als een vervoerder zou proberen zich de lusten van bovenleiding toe te eigenen, wint hoogstwaarschijnlijk een andere vervoerder. Het voordeel komt dus vanzelf terecht bij de aanbestedende overheid.

Remi
9 maanden geleden

Al jullie reactie lezende is het een lastige kwestie.
De Maaslijn wordt (zeer waarschijnlijk) geëlektrificeerd en daarnaast wordt hij over bepaalde delen ook gelijk dubbbelsporig gemaakt om ook een sneltrein Maastricht-Arnhem mogelijk te maken. Probleem blijft inderdaad geld.
Of het autoverkeer het gaat winnen vind ik moeilijk te zeggen. Als de prijzen zo door blijven stijgen en de klimaatdoelen moeten worden gehaald zie ik ook weinig nieuwe infrastructuur voor de auto de komende tijd erbij komen. Zoals al jaren gaande is het waarschijnlijk een golfbeweging. Als meerdere mensen ervoor kiezen de auto te nemen, ontstaat er file. Als deze files langer gaan duren en niet meteen worden opgelost dan komt voor sommige mensen het OV weer in beeld. Als vervolgens de weginfra wordt aangepakt en er zijn mensen afgehaakt, dan kunnen we weer doorrijden. De mensen kieyen dan weer voor de auto, want die is dan weer sneller, etc, etc. Waar ik erg benieuwd naar ben is de bus. Ik zie deze meestal leeg rond rijden. Is er hiervoor nog wel genoeg potentie?
Als ongelofelijk OV fan, vind ik het OV wel belachelijk duur worden. De prijzen versus reistijd vind ik af en toe niet in verhouding staan. Je kan gerust 2 tot 2,5x meer reistijd rekenen.
Daarnaast bemerk ik ook dat de het bedrijf NS steeds vaker scheuren begint te krijgen qua klantvriendelijkheid, informatievoorziening en overstap mogelijkheden.

Chris
9 maanden geleden

Hier iemand die in de Limburgse politiek rondloopt (VVD): hoe verstandig we er aan doen om toch weer extra geld beschikbaar maken, ik weet het zo net nog effe niet. Voor Den Haag is dit immers ‘een trigger’ om de verantwoordelijkheid helemaal af te schuiven. Als andere partijen rond de tafel al bij voorbaat opstaan, zou de Haagse partij kunnen zeggen: ‘Oh, jullie kunnen dit prima zonder ons’. Dat dreigt nu te gebeuren. Als het Rijk er in die zin definitief voor kiest de zaak bij Limburg, Brabant en Gelderland te laten liggen, lijkt het mij goed opnieuw te toetsen of de verbinding écht voldoende potentie heeft om te elektrificeren. Een meer dan terechte vraag die ook Remi stelt en waarmee we écht iets moeten, zeker nu lijkt dat er in diverse gelederen tóch bezuinigd zal moeten worden.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

…Lippen…
Zouden al die bestuursleden en beleidsmakers deze site en bijbehoerende reacties wel lezen en zich er iets van aantrekken, ik betwijfel het ?
1) De Maaslijn had inderdaad na WO 2 dubbelsporig moeten worden gemaakt, dat komt de dienstregeling en betrouwbaarheid ten goede.
2) Als men punt 1 had gerealiseerd, overgaan tot volledige elektrificatie.
3) Een hierboven voorgestelde sneltrein of IC Nijmegen – Maastricht c.q. Heerlen hadden moeten realiseren.
4) Door de huidige impasse raakt het publiek het vertrouwen in de politiek en OV kwijt, omdat er geen goed EN betaalbaar alternatief voor het autogebruik is.
5) Er bij de planning blijkbaar SLECHTE rekenmeesters man/vrouw zijn die: A) kosten en B) logistieke planning niet goed kunnen calculeren en de MAASLIJN een infrastructurele zorgenkindje wordt die gevolgen kan hebben voor andere infra in Limburg en daarbuiten.
6) Ook al wordt autorijden ook duurder, er is geen personeelsgebrek om de auto te berijden, want dat doet de bestuurder zelf en dus nemen mensen die het zich kunnen veroorloven de auto voor lief en betalen ook daar een meerprijs voor flexibeler van A naar B te komen en niet alleen in Limburg.
7) Zijn infra werken weleens echt goed volgens planning verlopen in Nederland, want je leest alleen maar negatieve berichten ?
8) Men moet nu maar eens echt met de vuist op tafel slaan en zorgen DAT de MAASLIJN binnen tien jaar alsnog gereed komt. Die deels dubbelsporige variant is halfslachtig, omdat er nog diverse stukken enkelsporige delen zijn je altijd rekening moet houden met vertragingen mede door de langzaam op hun eind van hun latijn zijnde dieseltreinen. Bert Sitters, je stelling slaat de spijker op z’n kop, maar hebben ze daar bij al die bobo’s wel oren naar, denk van niet.
9) OV in Nederland, het zal nooit goed komen en een echt alternatief worden voor het autogebruik ook al denken de milieu activisten daar anders over, omdat we in ruim een halve eeuw een rotzooitje van hebben gemaakt en te vaak de verkeerde beslissingen hebben genomen !
10) Arriva busbestuurders mogen overigens niet zowel een bus als treinbesturen hoorde ik tijdens de railmanifestatie op zaterdag 16 september j.l. in Kerkrade, men mag alleen of het een of het ander besturen en zo los je het personeelstekort ook niet echt op, zal dat ooit opgelost worden, dat is de vraag terwijl het water van de Maas tot aan hun lippen staat van mensen die proberen om die lange sliert tussen Roermond en Nijmegen eens helemaal af te maken…

Chris
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Wat je vergeet Frans, is dat het nog maar de vraag is of de Maaslijn over een aantal jaar nog wel zoveel potentie heeft als nu. Want: het aantal geboortes weegt niet op tegen de grote vergrijzing die nu plaats heeft. Is het niet beter te kijken naar een ‘palet op maat aan vervoer’ (waar hebben we die eerder gehoord) waarin we zowel bus- als treinvervoer opnemen? Om nu geld over de balk te smijten en daardoor bijvoorbeeld noodzakelijke aanpassingen in de waterhuishouding van Limburg te laten liggen vind ik ook weer zozolala. Ook hier maar beperkte middelen.

Dries Molenaar
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

de meeste infrastructuur werken verlopen geheel volgens planning en binnen budget. Die komen wat minder in de krant.

Dries Molenaar
9 maanden geleden

Het is net als de lang uitgestelde stukken A4 of A30 en welke meer.
Schijnbaar is het allemaal erg bezwaarlijk om het geld te vinden en er aan te beginnen. Voor deze lijn maar ook voor Deventer Zwolle waar het talud, portalen, bruggen en balast er al/nog liggen of Zwolle -Almelo voor een goede Duitsland verbinding.
Het is een wonder dat de Hanzelijn er gekomen is.
Nu nog een goederenlijn naar het Noorden vanaf Nijmegen Valburg, een beetje vlotter naar Vlissingen en er is nog wel een lijst van kleine en grote projecten.

Roel
9 maanden geleden

Statencommissie geeft knarsetandend groen licht voor extra geld voor modernisering Maaslijn: ‘Grootste probleemdossier bij provincie’
De Maaslijn is de spoorverbinding tussen Roermond en Nijmegen.
© Lé Giesen

Maastricht – De Statencommissie stemde vrijdag knarsetandend in met het ophogen van het krediet voor de opwaardering van de Maaslijn, de spoorverbinding tussen Roermond en Nijmegen.
Jan Hensels
Vrijdag 15 september 2023 om 11:11
Meerdere partijen baalden ervan dat er weer extra geld van de provincie bij moet. Het gaat de komende jaren om een bedrag van 1,34 miljoen euro.

Een meerderheid vindt dat de extra meerkosten voor de elektrificatie van de Maaslijn voor rekening van het Rijk moeten komen. Hoeveel die extra meerkosten zijn, is momenteel, nu de aanbestedingsprocedure nog loopt, vertrouwelijk.

Gesprekken
Gedeputeerde Jasper Kuntzelaars gaf aan dat er meerdere gesprekken in Den Haag zijn gevoerd en nog op de planning staan om het gedaan te krijgen dat het Rijk de extra meerkosten voor zijn rekening neemt. „We hebben ook contact met zowat alle fracties in de Tweede Kamer”, onderstreepte hij de lobby vanuit Limburg.

John Huizing van de BBB noemde de kostenverhoging van de Maaslijn onvermijdelijk. „We willen de impasse doorbreken.” Het project heeft al meerdere keren vertraging opgelopen. Het streven is nu dat de klus volgend jaar start en eind 2027 klaar is.

Mirjam Depondt van het CDA is voor de modernisering van de Maaslijn, maar worstelt wel nog met het onderwerp. „Wij worstelen er wel mee dat we de vorige Statenperiode een motie hebben aangenomen dat het genoeg is geweest met extra bijdragen aan dit project.”

Jacques Michél Bloi van de VVD vond dat er sprake is van kiezen tussen twee kwaden. „We kiezen voor de regio en sturen de rekening naar het Rijk.” Leon van den Beucken van Lokaal-Limburg liet zijn ongenoegen blijken over de telkens maar oplopende kosten rond de Maaslijn. „De provinciale citroen is wel genoeg uitgeperst nu. Het is een Rijksproject.” Koste wat kost moet in zijn ogen voorkomen worden dat de provincie nog eens tientallen miljoenen extra moet ophoesten.

Mart Bosch herhaalde het PVV-standpunt dat er geen cent meer bij moet bij het spoorproject. In zijn ogen wordt de provincie gekneveld. Hij ontkende overigens niet het nut en de noodzaak van de Maaslijn.

Teleurgesteld
Aleida Berghorst van de PvdA noemde de Maaslijn het grootste probleemdossier bij de provincie. Ze toonde zich hevig teleurgesteld over de gang van zaken. Die teleurstelling spitst zich toe op het gegeven dat het kabinet er nog steeds geen Rijksproject van heeft gemaakt, terwijl daar volgens Berghorst wel een meerderheid voor is. Thea Jetten stelde vast dat de Staten geen andere keuze hebben dan in te stemmen. „We vinden wel dat het Rijk eindelijk zijn verantwoordelijkheid moet nemen.” Ook de SP sloot zich hierbij aan.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230915_93310032

Chris
9 maanden geleden
Antwoord aan  Roel

Het is inderdaad kiezen tussen twee kwaden maar beter was geweest om helemaal pas op te plaats te maken. Daarnaast moet er eerst een duidelijk onderzoek zijn over de demografie in 2040/2050: is de Maaslijn dan nog een belangrijke aanvoerroute voor bijvoorbeeld de Radboud Universiteit (en if so, waarom betalen zij dan niet mee?). En is bijvoorbeeld een palet-oplossing (deels bus, deels trein) of helemaal verbussen geen optie? En nog belangrijker: waar willen we alle handjes (personeel) vandaan toveren bij de grote hoeveelheid werkzaamheden die er nu al is? Ik vrees een Maaslijnaffaire in alle eerlijkheid.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

…”Soap”…
Als de vergrijzing echt doorzet dan kan men zich afvragen Chris of we uberhaupt nog wel de infra van rail en weg en water moeten verbeteren. Mensen gaan misschien wel vaak met elkaar naar bed, maar de aanwas van nieuwe kinderen die onze samenleving draaiende moeten gaan houden vloeit er niet in grote getale uit voort en mensen van buiten die ons land als hun nieuwe vaderland moeten gaan aannemen, dragen ook maar in geringe mate bij aan de anti-vergrijzing. Ik zelf ben gelukkig met mijn 62 jaar grijs, ben nog sportief aangelegd en voel mij meer een 50 -55 plusser die geen gebrek heeft aan snelwandelen en zeker als je zoals gisteren de 18 de september’23 met het OV door Nederland reist.

De grijze massa hoeft niet perse minder te gaan reizen, ook niet met de Maaslijn en het zou daarom zonde zijn als er niets aan deze “Maaslijn-soap” gedaan wordt. Sterker nog, we zouden eens de basis moeten leggen voor een nog beter betaalbaar en goed werkend OV zodat mensen vertrouwen krijgen dat er nog een toekomst ligt voor het nageslacht en de kinderen die ze willen gaan maken die verder willen werken aan de BV Nederland, want we hebben feitelijk best een mooi land om in te leven. Als we helemaal niets meer gaan doen aan infra verbeteringen, stort het geheel door bijvoorbeeld gebrek aan onderhoud als een kaartenhuis in elkaar en daar staat niemand, ook niet mensen die van de Maas of andere lijnen gebruik moeten of willen maken op te wachten. En natuurlijk kan je het geld misschien beter gebruiken voor andere dingen dan de verbetering van de Maaslijn, bijvoorbeeld betere gezondheidszorg voor die grijze massa of riolering. Als we maar negatief blijven denken, laten we dan ook maar niet de Amsterdamse metro verlengen naar Schiphol vooral waar een idiote groep liever wilt dat de luchthaven gaat krimpen en daar snapt geen hond van in het buitenland, of laten we ook maar niet aan een Lelylijn beginnen voor die grijze meute want dat zal misschien ook niet gaan zoals men denkt te plannen en ja dat wat wel goed is gegaan haalt natuurlijk niet of amper het nieuws, want wie staat er nu te wachten op goed nieuws, ik wel. Dus laten we met een paar extra Eurootjes nog even aanmodderen voor een railproject waar misschien niemand – meer – op staat te wachten, maar eigenlijk al jaren best hadden gewild…
Nog even die vreemde Maaslijn met X jaren vertraging en een hoop belastinggeld van Provincie of Rijk afmaken, dan zeurt de volgende generatie over dertig jaar niet meer over die slechte rekenmeesters en planning makers van toen als men met veel profijt op en neer kan treinen tussen Noord en Midden en Zuid Limburg. Treintje komt zo, maar nog heeeeeeel even wachten A.U.B. …

dagreiziger
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

“Mensen gaan misschien wel vaak met elkaar naar bed, maar de aanwas van nieuwe kinderen die onze samenleving draaiende moeten gaan houden vloeit er niet in grote getale uit voort en mensen van buiten die ons land als hun nieuwe vaderland moeten gaan aannemen, dragen ook maar in geringe mate bij aan de anti-vergrijzing. ”
Alles wat erbij komt is toch echt doorgaans jong is (kinderen, migranten).
Dus waar komen al die extra ouderen dan vandaan ? Komt daarbij dat er steeds meer ouderen door blijven werken na pensioen.
De bevolking van NL is een van de snelst groeiende van de EU. We zijn echt een overbevolkt landje. Als NL de gemiddelde bevolkingsdichtheid van de hele wereld zou hebben, zouden en nog geen 2 miljoen mensen in NL wonen.
Kortom, er is personeel zat, maar bedrijven moeten misschien minder kritische zijn ?

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

Ben met die laatste zin wel eens Dagreiziger en als Nederland echt overbevolkt is kunnen ze altijd nog een stukje van het Markermeer inpolderen om die mensen te huisvesten, maar daar zal de milieubeweging niet blij mee zijn, ontstaat weer het probleem van infra en bijbehorende zaken. In hoogbouw willen niet veel mensen wonen, liefst wel huisje met tuintje in de bestaande steden ook langs de Maaslijn en als ze al hier al moeite mee hebben, dan zijn de verwachtingen voor de toekomst op veel maatschappelijke terreinen discutabel.