Eis: betaal helft reiskosten terug vanwege volle treinen

NS moet reizigers die last hebben gehad van overvolle treinen een groot deel van de reiskosten terugbetalen. Dat eist ConsumentenClaim donderdag namens 8500 reizigers.

"Wij vinden dat treinreizigers minimaal 50 procent van hun reiskosten gecompenseerd moeten krijgen zolang de problemen met de overvolle treinen niet zijn opgelost," zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim. De mensen die voor compensatie in aanmerkingen zouden moeten komen, zijn reizigers die vanaf september 2015 tot en met nu last hebben gehad van overvolle treinen. In september begonnen de problemen namelijk, zo meldt de organisatie.

ConsumentenClaim zegt dat de NS in 2014 al wist dat er over de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn. De vervoerder heeft onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen, zo zegt ConsumentenClaim.

NS gaat niet in op de eis om een financiële vergoeding voor de reizigers, blijkt uit een reactie. "We bieden een vervoersplaats, geen zitplaats – maar zetten alles op alles om zo veel mogelijk reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden. Daarvoor halen we, in afspraak met de staatssecretaris, alles uit de kast. Denk aan de spitsbussen en het ombouwen van 1e-klas- naar 2e-klas-plaatsen. Ook hebben we met spoed treinen besteld om meer capaciteit te bieden aan reizigers," zegt de NS.

"Kortom, we doen wat we kunnen. We blijven daarom graag met ConsumentenClaim in gesprek over de inzet die we plegen, nu en in de nabije toekomst."

ConsumentenClaim vindt dat NS onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen. Maatregelen die NS wel heeft genomen of waar NS nog mee bezig is, komen te laat. "Ook zijn de problemen een gevolg van verwijtbaar handelen van NS in het Fyra-debacle. Hierdoor moesten treinstellen uit de strategische reserve worden ingezet voor de HSL," stelt directeur Smit. De organisatie vindt dat NS een wanprestatie heeft geleverd en daarom aansprakelijk gesteld kan worden.

Mocht de claim worden toegewezen, dan is 15% van het claimbedrag voor de organisatie. De redactie van Treinreiziger.nl acht de kans echter klein dat het zover komt. "Wat mij betreft had NS eerder maatregelen kunnen en moeten nemen. Maar ik verwacht niet dat de rechter vindt dat sprake is van een wanprestatie. Die kans was groter geweest als er geen maatregelen waren genomen."

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug