fbpx

Eerste Sprinter (SNG) met nieuwe frontkleuren

De eerste Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) is voorzien van nieuwe frontkleuren en wordt vanaf nu ingezet tussen Den Haag en Leiden. In de komende periode worden alle huidige 150 treinstellen voorzien van een vernieuwd kleurfront.

Update: De SNG met geel front in Beeld

Hooghalen

NS wijzigt de kleur naar aanleiding van het ongeluk in Hooghalen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de treinen nu soms niet voldoende zichtbaar zijn. De onderzoekers adviseerden de kleurstelling aan te passen. NS heeft dat advies overgenomen.
NS benadrukt dat de oude kleurstelling wél voldeed aan alle Europese normen. De donkerblauwe baan aan de voorkant van de trein wordt nu vervangen door een gele kleur. Daardoor moet de trein meer opvallen.

206 treinstellen

NS kleurt zelf de fronten van zo’n 150 treinstellen om. Naar verwachting zal die operatie aan het einde van het jaar afgerond zijn. Daarnaast heeft het spoorbedrijf nog meer SNG-treinen besteld bij het Spaanse CAF. Deze treinen zullen door fabrikant CAF direct geleverd worden met de gele kop. Uiteindelijk zullen er straks 206 SNG sprinters zijn.

Bij toekomstige treinen belooft NS ook rekening te zullen houden met de zichtbaarheid van de trein. De vernieuwde kleurstelling van de SNG maakt onderdeel uit van een reeks van eerder aangekondigde maatregelen. Zo werden er in maart al maatregelen genomen bij 28 onbeveiligde spoorwegovergangen,

0 0 stemmen
Artikel waardering
49 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
hanzeboog2012
3 jaren geleden

Leuke frontkleuren. Staat prima bij deze SNG.

Toch is het een merkwaardige discussie. Een trein moet je mits je goed oplet toch van tevoren zien aankomen. Als je oversteekt bij een weg kijk je links, rechts en links. En dan steek je over.

Nu gaan ze aanpassen op basis van bepaalde incidenten in Dalfsen en Hooghalen. Maar op zich kan het niet kwaad.

ICNG aanpassen met andere frontkleuren? Bijvoorbeeld oranje kleur op de neus.

Hildebrand (Treinreiziger.nl)
3 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Geel front was voorheen in verschillende landen de standaard vanwege de zichtbaarheid. Ik meen dat dit gold bij het Verenigd Koninkrijk en ook meespeelde bij NS.

Amy
3 jaren geleden

In het VK zijn ze juist van de gele fronten af aan het gaan! Kijk maar eens naar de treinen van TPE bijvoorbeeld en de RailAdventure class 43’s. Juist omdat ze daar zeggen dat sterke koplampen goed genoeg zijn.

Dennis
3 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Vast best mee zelfs een gele tram van u of wordt al 3 maanden achter 1 geraakt door een auto, mensen zijn te druk met hun smartphone tegenwoordig zelfs in het verkeer helaas.

Bert Sitters
3 jaren geleden

Beter is wat aan de onbeveiligde overwegen te doen. Die zijn echt niet meer van deze tijd.

Jo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Een wat doen aan mensen die niet uit hun doppen kijken. Veel ongelukken blijven komen van mensen die niet goed uitkijken. Vroeger ging het bij de wel een stuk beter en toen waren er meer overwegen zonder slagbomen. De maximumsnelheid is toch bij veel van deze plaatsen niet toegenomen.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jo

We zullen u maar geen ontwerpfunctie geven. Of helemaal geen functie van belang. Dit soort oude mannen praat is van 1870. Ontwerpers moeten zoveel mogelijk hun best doen om ongelukken te helpen voorkomen en dat betekent aan twee kanten. Voor u is een valbescherming of veiligheidsriem ook maar onzin.

Gwyddion MacNeill
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Jij behoort zeker tot de moderne generatie, die met een “smart”phone in zijn hand geboren is?
In onze tijd kreeg je van je vader een pak rammel als je niet oplette in het verkeer. Je had geen helm op brommer, geen gordels, geen drempels en aanzienlijk minder ongelukken. OOK verhoudingsgewijs, want er waren minder inwoners, dus minder verkeer.
Ik zeg op mijn beurt: “Boetes FORS verhogen, pakkans FORS verhogen en de eisen voor een rij-examen ook veel harder maken. Daarbij moeten rij- en theorielessen 15 keer zo duur worden”.
Ja, ik heb een rijbewijs, ben zelfs beroepschauffeur, en erger me mateloos aan die hersenlozen, die zich, als kippen zonder kop, op de openbare weg begeven en verplaatsen.

Eerst maar eens de hand in eigen boezen steken, VERKEERSREGELS LEREN en OPLETTEN!!! Scheel een hoop geld, ongevallen en ergernis!

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Mevrouw Gwydion, zit u nu vanuit de USA deze flauwkul uit kramen. Een volkomen geschift idee over hoe mensen en de maatschappij werken. Duidelijk dat uw vader u nog niet hard genoeg slagen heeft.
En in de USA werkt ook niet zo.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Daar is toch aandacht voor?

Baardstaart
3 jaren geleden

Gele voorkant is iets wat al in de UK en België al een feit is, is een goed idee om de zichtbaarheid van treinen te vergroten. En qua uiterlijk van de trein vind ik het ook niet verkeerd uit zien.

Dick
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

In UK is geel niet meer verplicht voor moderne treinen met felle frontverlichting.

Rudy
3 jaren geleden

Dit probleem is zo oud als de weg naar Rome. Materieel ’24, de Blokkendozen, was al voorzien van beige vlakken en een rode balk om de zichtbaarheid te verhogen. Bijna 100 jaar later loopt de NS weer tegen hetzelfde probleem aan. Kennelijk leren organisaties niet van hun eigen verleden.

2N2
3 jaren geleden

Hopelijk is daardoor ook het idee voor een blauwe front voor de VIRM van de baan. Dat is dan ook niet voldoende zichtbaar. En lelijk.

Arjan
3 jaren geleden

Eigenlijk zou het meer iets Europees moeten worden. Tot iets van 10 jaar geleden was het in Nederland ook verplicht om een witte of gele voorkant te hebben, uitzondering van museumtreinen. Daardoor kon je in Duitsland heel goed aan de BR232 (Ludmilla) en BR189 zien welke treinen er in Nederland mochten rijden. Ze waren DB rood, met een grote witte vlak aan de voorkant. Die Niederländer, zoals deze locomotieven dan genoemd werden, waren gewild bij de fotografen in Duitsland.

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan

O hemel, we gaan het weer Europees regelen. Dat gaat een eeuwigheid duren en kapitalen kosten.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Het kost juist een eeuwigheid en kapitalen dat technische eisen per land verschillen. Als een trein twee landsgrenzen over moet, moet’ie eerst drie keer gekeurd worden.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Dat heeft niet zo zeer met regelgeving te maken als met protectionisme. Geen buitenlandse treinen op mijn rails.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Dode mensen zijn er voor de eeuwigheid.

Erik
3 jaren geleden

Was 0ranje geen betere keuze geweest want
Geel zie bij felle zonlicht ook haast nïet.?

Asjemenou
3 jaren geleden

Vlaflip treintjes. 🙂

Huh?
3 jaren geleden
Antwoord aan  Asjemenou

Wat is er blauw in een vlaflip?

Puck
3 jaren geleden
Antwoord aan  Huh?

De Blue Curaçao 😉

Brabo
3 jaren geleden

Vreemd dat SLT dan geen gele kop krijgt. Overigens denk ik niet dat dit ook maar iets helpt.

Gwyddion MacNeill
3 jaren geleden

Ik zeg op mijn beurt: “Regel het op z’n Amerikaans”. Knipperlichten op de trein, ‘ijscomanbellen’ èn luid typhonerend op zo een overweg afrijden, op de max. snelheid. Komen ze er dan nig onder… JAMMER DAN! Moeten ze maar uit hun stomme doppen kijken!!!

Barend
3 jaren geleden
Antwoord aan  Gwyddion MacNeill

“op zijn amerikaans” = gemiddelde snelheid personentreinen = 80 km/h, 1 trein per dag (als je geluk hebt 😉

Realist
3 jaren geleden
Antwoord aan  Barend

Spoorwegen kunnen zich beter richten op goederenvervoer, daar is geld mee te verdienen. Reizigersvervoer slurpt alleen maar belastinggeld.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Realist

De realiteit is dat ik niet kan reizen in een goederentrein

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Gwyddion MacNeill

Ga lekker in USA wonen, en blijf weg. En oppassen wanneer u een collega pest en deze later met een autmatisch geweer naar het werk komt.

Gwyddion MacNeill
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Jij spoort echt niet, autofreak!

Nieuwwester
3 jaren geleden

Een schoolvoorbeeld van symptoombestrijding…

Maurice
3 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

Ze zien er wel mooier uit net dat gele front.

Bert Sitters
3 jaren geleden

Een knalroze Front?

Gwyddion MacNeill
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Eh, mallerd.

Realist
3 jaren geleden

Je kunt beveiligen wat je wil, sommige mensen trekken zich toch nergens iets van aan. Accepteer dat gewoon.

Stokbosveen
3 jaren geleden

Ik heb de expositie bezocht van oude RP-porches en de allereerste exemplaren waren geheel wit. Daar bleek een probleem voor te doen met zichtbaarheid, zowel bij felle zon, mist en miezerige regen, alsook bij sneeuw. De latere versies kregen dan ook de bekendere kleurstelling met een brede oranjerode streep over de voorkant en grote zwarte cijfers erop.
De zichtbaarheid bleek vanaf toen veel beter te zijn. Maar ja, toen had men nog geen mobieltjes, navigatiekastjes en muziekspelers met oortjes…

Op zich kan ik begrijpen dat de spoorwegen de zichtbaarheid van hun railvoertuigen willen verbeteren. En het opheffen van spoorwegovergangen past daar ook bij, al kan je op dit punt ook wel erg ver gaan. Zoals een voetpad die een spoorbaan kruist, of toegangsweg tot een (boeren)erf.

Het echte probleem zit naar mijn overtuiging toch echt bij diegene die heeft plaatsgenomen tussen bestuurdersstoel en autostuur. Wellicht zou een mogelijke oplossing zijn om bij iedere verlenging van het rijbewijs een vrijwel volledig rijexamen (praktijk en theorie) te laten plaatsvinden. Voor elke categorie waarvoor het rijbewijs verlengd gaat worden.

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Wat betreft dat laatste: er zijn mensen die binnen één week nadat ze voor hun rijbewijs zijn geslaagd door de politie van de snelweg worden geplukt omdat ze 170 kmh reden.

JanN
3 jaren geleden

Een geel voorfront is wel erg saai. Je kunt het nog beter zichtbaar maken aan de hand van reeds bestaande lichtgevende bestickering op politie-, brandweer- of ziekenauto’s. Een idee: een horizontale balk en/of twee verticale langs de raamstijlen. Ook zou je ouderwetse snor uit de eerdere treinseries met lichtgevende bestickering kunnen herintroduceren. Het is een gedachte van mij, maar wie weet kan men hier wat mee.

Frans Eekhout
3 jaren geleden

1) Goed idee om de zichtbaarheid van de SNG met “gele frontkleuren” te verbeteren, nu de rest van het treinmaterieel nog en men is nog aan het uitzoeken of de VIRM-serie 2/3 i.p.v. donkerblauw niet geel of wit kan worden staat in Railmagazine 380. Citaat : “Het voeren van een wit of geel contrastvlak is sinds 2010 niet meer nodig” staat in dit blad. En waarom niet deels het Amerikaanse systeem overnemen met “bellen” en lichtflitsen én gele én oranje strepen. Er wordt trouwens relatief weinig en soms maar heel kort getoeterd door Nederlandse treinbestuurders valt mij op als ik naar o.a. Cabview Holland kijk, in het buitenland heb je bijna oordopjes nodig als zo’n trein voorbij dendert, weet je wel dat ie eraan komt !
2) We hebben het steeds over treinen, maar is er geen wet of regelgeving ten aanzien van (snel)trams die in de binnensteden soms ook met 50 – 70 km/u op sommige stukken rijden. De Nederlandse trams, op de Uithoflijn na, hebben géén gele voorkanten, zou dat ook niet moeten veranderen en ja de mobiel mania heeft behalve voordelen ook voor het gebruik op de openbare weg zeker véél nadelen.
3) Wie aan het verkeer deelneemt moet niet gaan klooien met dat mobieltje en dat geldt niet alleen voor auto’s maar ook voor alle weggebruikers en op het troittoir zelfs voor menige voetganger…!
Alle kleine beetjes helpen, als NS en co nu van die knalgele of oranje “pijlstrepen” op de neus zetten zou dat dan helpen ?
4) Onbewaakte overwegen, laten ze daar prioriteit van maken om dat op te heffen en alleen met bewaakte liefst hele overwegbomen, de spoorwegovergangen of tunnels veiliger maken. Voorkomen is beter dan genezen geldt ook voor dit onderwerp.

Rudy
3 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

In Nederland heerst een compleet doorgeschoten veiligheidsdenken. Bij verkeer horen doden, het gaat er alleen om wat een aanvaardbaar risico is en tegen welke prijs. Je kan het spoorwegverkeer een stuk veiliger maken als alle treinen stapvoets rijden, maar dat is een idiote prijs in vergelijking tot het geringe aantal ongelukken.

Een geel frontje kost haast niets en als het helpt dan moet je dat niet laten.

Het afsluiten of ombouwen van alle onbewaakte overwegen is maatschappelijk te duur. We moeten hier leven met een aanvaardbaar risico. Het is wel zinvol om de gevaarlijkste overwegen op drukke trajecten te verwijderen of om te bouwen.

Als we niet uitkijken, belanden we straks in een perronhekjes discussie omdat mogelijkerwijs iemand van het perron voor de trein kan vallen. Dat een trein op een halve meter afstand langs het perron rijdt is ook een aanvaardbaar risico.

Kees
3 jaren geleden

Esthetisch vind ik de gele kop wel een vooruitgang voor dit materieel.

Ik vraag me af of het veel zal helpen om de mensen die overwegen op een ongeoorloofde manier passeren er iets van aan zullen trekken. Als men de trein ziet is men immers al te laat.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Kees

Er is niets ongeoorloofds aan. Men kruist en neemt de trein niet duidelijk waar. Dit helpt om zulke problemen te voorkomen.

Luc van Vessem
3 jaren geleden

Ongeveer 50 jaar geleden werden de botsneus en de geleneus geïntroduceerd, dit naar aanleiding van een aantal aanrijdingen met voertuigen die niet goed afliepen voor de machinist (waar ik nog steeds aan terug denk), en het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat men de veiligheid voor de machinist al jaren van ondergeschoven belang vind.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Luc van Vessem

Dat kunt u wel vinden maar het is helemaal niet zo.

dries molenaar
3 jaren geleden

Een goed idee en snel uitgevoerd tegen geringe kosten.

Arjan Krabbenbos
3 jaren geleden

Gele fronten op treinstellen is een goed idee, niet alleen vanwege onbewaakte overwegen ook bij weersomstandigheden! In een donkere avond, met mist of zware regenval ben je soms minder alert bij het passeren van een gelijkvloerse overweg! Als SNG nu ook wat minder hardere banken krijgt, zal dat een hoop reizigers een plezier doen! Ook de Flirts en SLT- Sprinters verdienen deze fraaie gele koppen. SGMm is niet meer noodzakelijk, omdat deze toch allen eind dit jaar uit dienst genomen wordt. Het donkere geel op DDZ en VIRMm treinstellen zijn ook vel beter waar te nemen dan de nog nog niet gereviseerde VIRM-treinstellen. De Duitse ICE treinstellen , IC Berlijn-rijtuigen en de gemoderniseerde Belgische treinstellen zijn daarom wit gespoten als hoofdkleur. Dit valt meer op in donkere tijden, maar moeilijker tijdens sneeuw en op mistiger perioden. Ook een probleem van dat wit is dat ze gauw bruin verkleuren, wat men ook veel ziet bij de SLT treinstellen. Misschien moet dat wit weer verlaten worden door geel, zodat je geen roestige kleuren meer ziet op het huidige sprinter-materieel! SLT, Flirt NS en SNG Sprinters dus! Flirt NS Gouda -Alphen aan den Rijn zijn Grijs-Rood in de speciale R Net huisstijl!

Bert Bus
3 jaren geleden

Een witte kleur is ook niet zaligmakend. Het trammaterieel van GVB is inmiddels voorzien van een geel-oranje “schrikband” sticker op de neus. Voor de R-NET kleuren van het nieuwe CAF Urbos materieel (lijn 25) heeft het GVB gepresteerd om onder de gestandaardiseerde R-NET huisstijl uit te komen door een mistige lichtgrijze kopkleur te introduceren i.p.v. het tomaatrode zoals het trammaterieel van HTM dat gelukkig wel heeft.Het voormalige BN “Amstelveenlijn” sneltrammaterieel heeft GVB ,conform de modekleuren,zelfs een pikzwart R-NET snoetje toebedeeld,maar die rijdt nu dan gelukkig wel op een autovrij traject (Isolatorweg-Station Zuid-Centraal Station).Ik ben benieuwd hoe het toekomstige R-NET busmaterieel van GVB (Lijn 369 Sloterdijk-Schiphol Plaza) er uit komt te zien.

Marc de Wit
3 jaren geleden

Geel front blauw front het is de meest oncomfortabel trein waar ik ooit in gereisd heb. Spartans onding.