fbpx

Eerste onbemande Parkshuttle in 2020 op openbare weg

De Parkshuttle in Capelle aan den IJssel wordt het eerste zelfrijdende openbaar vervoer op de openbare weg ter wereld. Dat stelt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Aanvankelijk was de bedoeling dat de shuttle al dit jaar zou starten, maar momenteel is de verwachting dat de introductie in 2020 zal plaatsvinden.

De verlengde parkshuttle zal gerealiseerd worden door Connexxion (Transdev), die de concessie Parkshuttle 2018-2033 heeft gewonnen. Lennart Harpe, portefeuillehouder OV-ontwikkeling MRDH: “Met deze concessie vergroot de MRDH de regionale bereikbaarheid. Het draagt bij aan de ambitie van de regio om internationaal een toonaangevend onderzoeks- en praktijkgebied te worden op het gebied van automatisch vervoer op de last mile.”

De Parkshuttle tussen het Rotterdamse metrostation Kralingse Zoom en het kantorengebied Rivium in Capelle aan den IJssel rijdt al met Connexxion sinds 1999. Inmiddels hebben ruim zes miljoen reizigers van het systeem gebruik gemaakt. De huidige Parkshuttle zal de komende tijd worden vernieuwd. Het Utrechtse bedrijf 2getthere gaat hiervoor zes nieuwe shuttlevoertuigen leveren. Het traject wordt doorgetrokken tot aan de nog te realiseren halte van de waterbus aan de Rotterdamse Schaardijk nabij de Van Brienenoordbrug.

De bedoeling is dat de nieuwe voertuigen vanaf de zomer van 2019 gaan rijden op het huidige traject en vanaf 2020 op het doorgetrokken traject, waarbij ze deels op de openbare weg zullen rijden. De MRDH ziet toe op het door de vervoerder op te stellen veiligheidsplan.

Dagelijks vervoert de Parkshuttle ongeveer 1.100 reizigers. Dit aantal zal volgens wethouder Dick van Sluis van Capelle aan den IJssel (en binnen de MRDH portefeuillehouder Automatisch Vervoer Last Mile) aanzienlijk stijgen: “We verwachten dat het aantal dagelijkse reizigers met de Parkshuttle door de nieuwe verbinding met 20% zal toenemen.”

De gemeente Capelle aan den IJssel heeft de ambitie het systeem te vernieuwen en te verlengen per eind 2018. Het systeem zal in eerste instantie verlengd worden naar een halte bij de Van Brienenoordbrug. Bij deze halte bestaat de mogelijkheid een elektrische fiets te huren of over te stappen op de Waterbus. De route hiernaartoe voert over de openbare weg, waardoor de Parkshuttle straks het eerste systeem zal zijn dat daadwerkelijk autonoom rijdt. Dat wil zeggen: zonder “steward” in het voertuig.

Eind 2016 ging Van Sluis er nog vanuit dat de uitbreiding van de route al per 2018 gerealiseerd zou worden. “We komen er steeds meer achter dat we goud in handen hebben,” zei de wethouder destijds.  “Waar bij anderen zelfrijdend vervoer recent pas een hot item is en gekeken wordt naar de mogelijkheden, zijn we er in Capelle al sinds 1999 mee vertrouwd. Dat geeft ons een voorsprong en maakt dat ons zelfrijdend vervoer volop in de belangstelling staat, zowel nationaal als internationaal.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
D. de Jong
6 jaren geleden

Eerste ter wereld? MRDH kijkt niet echt goed om zich heen dus. In Schaffhausen start er binnenkort een gelijkaardig project, zie: https://www.amotech.ch/en/showroom/projekt-linie-12

Roel Bartlema
6 jaren geleden

Inderdaad een typisch gevalletje van een beperkte blik van onze plaatselijke bestuurders. Net zo kortzichtig en foutief als de uitspraak (onlangs weer eens herhaald bij de viering van het vijftigjarig jubileum) dat de Rotterdamse metro bij de opening in 1967 met zijn lengte van 5,9 km het kortste metrolijntje ter wereld was. Helaas, de al in 1898 aangelegde Londense Waterloo & City Line heeft een lengte van 2,5 km en telt slechts twee stations, het beginstation Waterloo en het eindstation Bank (vroeger City geheten, vandaar de naam van de lijn).

Roel Bartlema
6 jaren geleden

Overigens is de Parkshuttle door de gemeente Capelle a/d IJssel destijds binnengehaald als een ´unique selling point´ om de aantrekkelijkheid van de kantorenwijk Rivium te vergroten. Jaren later bleek uit onderzoek onder de plaatselijke bedrijven dat de Parkshuttle geen enkele rol had gespeeld bij de beslissing om voor Rivium te kiezen. Een fietspad op de Parkshuttlebaan zou volgens mij een betere investering geweest zijn.