fbpx

Eerste nachttrein European Sleeper tot aan Berlijn

16 dec 2022 13:38

European Sleeper heeft van Praag naar Berlijn geen capaciteit gekregen. Daarom zal de beoogde nachttrein naar Praag voorlopig worden ingekort tot Berlijn. De bedoeling is dat de nachttrein in de dienstregeling van 2024 wel naar de Tsjechische hoofdstad gaat rijden. Wanneer de treindienst tot Berlijn gaat starten is nog niet bekend gemaakt.

Werkzaamheden

De verwachting is dat later dit jaar of begin volgend jaar meer duidelijkheid komt wanneer de eerste nachttrein gaat rijden. Uit eerdere schetsen van de dienstregeling werd duidelijk dat Berlijn in de vroege ochtend aangedaan zou worden. Volgens European Sleeper wordt nu gekeken of dat iets opgerekt kan worden, hoe de definitieve dienstregeling eruit komt te zien is nog niet bekend.

European Sleeper liet eerder al aan Treinreiziger.nl weten dat de nachttrein mogelijk niet tot Praag kon rijden. Het knelpunt is tussen Dresden – Bad Schandau – Praag. Er is op het traject slechts plaats voor één lange-afstandstrein per twee uur. Op de heenreis naar Praag kon het bedrijf wel capaciteit krijgen, maar op de terugreis naar Nederland en België niet. Omdat de trein alleen kan rijden als er ook op de terugreis uit Praag capaciteit is, wordt de trein nu ingekort tot Berlijn.

Bijna rond

De hoop is nu dat de nachttrein naar Praag in de dienstregeling 2024 alsnog kan rijden, voor die tijd moet de trein al wel gaan rijden tussen Brussel en Berlijn. Het materieel is volgens het bedrijf bijna rond.

0 0 stemmen
Artikel waardering
12 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
treingraag
1 jaar geleden

Ach, dat gestuiter langs de Moldau kan wel even wachten. Benieuwd of er dagelijks gereden wordt op Berlijn.

Anoniem
1 jaar geleden

Dat denk ik ook want dan heb je maar 1 trein nodig.

Brabo
1 jaar geleden

Voor de reiziger zou het wellicht handiger zijn als NS/DB een nachtrit op de IC Berlijn zouden laten rijden. Hun materieel staat nu ‘s nachts toch maar stil in Amsterdam en Berlijn.

dries molenaar
1 jaar geleden
dries molenaar
1 jaar geleden

Duidelijk dat men goed materieel zou moeten hebben en voldoende spoorcapaciteit. Hoe deed men dit vroeger?

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Hoewel ze het eerder met materieel van Regiojet (daarmee stelden ze samen te werken) zouden doen, verwacht ik dat het wederom allemaal oude meuk wordt waarmee ze op het spoor verschijnen. Al verwacht ik dat er in een volgend bericht wordt gemeld dat er wederom uitstel komt.

Qua capaciteit op het spoor, verwacht ik dat bij de grens bij Schöna/Hřensko alleen ruimte kan worden geclaimd in de uren dat de trein Decin-Rumburk vv niet rijdt. Die gaat eens per twee uur. In de andere uren rijden er internationale treinen vanuit Dresden richting Praag en verder. Daarnaast wordt het spoor gedeeld met de S-bahn van Dresden van/naar Meißen en een hele lading goederentreinen. Het is dus inderdaad krap en ik denk dat deze trein niet heel hoog op het lijstje staat om andere treinen voor te laten wijken.

Annemiek
1 jaar geleden

Volgens mij was het (oorspronkelijk?) de bedoeling dat deze nachttrein om iets van 5:45 in Berlijn zou aankomen. Lijkt me niet heel aantrekkelijk. Tenzij je het in de trein op een zuipen zet en direct na aankomst een early check in regelt bij je hotel.

Geert
1 jaar geleden

Als Praag niet kan had Dresden me als eindbestemming logischer geleken dan Berlijn. Voor veel toeristen is Dresden interessant.

Arno
1 jaar geleden

Als inwoner van (de directe omgeving van) Warschau kan dat stuk tussen Berlijn en Praag me eigenlijk gestolen worden. 🙂 Ik ben dus wel blij, nu maar hopen dat het inderdaad niet wederom uitgesteld wordt.