De uitgestelde tariefsverhoging van 2024 zal in 2025 alsnog worden doorberekend. Vorig jaar werd de tariefsverhoging afgewend omdat het kabinet éénmalig 120 miljoen vrijmaakte. Voor 2025 heeft de politiek dat niet gedaan, daardoor dreigt het treinkaartje volgend jaar aanzienlijk duurder te worden.
Het kabinet heeft op verzoek van de Tweede Kamer een eenmalig bedrag van € 120 miljoen vrijgemaakt voor het jaar 2024 waardoor NS een voorgenomen tariefsverhoging van de treinkaartjes en abonnementen van 8,7% kon uitstellen. Voor 2025 is dit bedrag niet meer beschikbaar, daardoor zegt NS zich genoodzaakt te zien om de uitgestelde tariefsverhoging in 2025 alsnog door te voeren, bovenop de reguliere inflatie.
Al in februari waarschuwde NS dat zonder nieuwe politieke steun de treinkaartjes in 2025 duurder zouden worden. President-directeur Koolmees wees er toen op dat slechts voor één jaar de tariefsverhoging uitgesteld was. “Tegelijkertijd heeft de politiek ook gezegd te willen kijken naar een structurele oplossing. Daar houd ik me dan maar aan vast.”
Nu de politiek vooralsnog geen financiële steun heeft toegezegd, lijkt een enorme tariefsverhoging van grofweg tien procent onvermijdelijk. Koolmees wees er in februari al op dat voor het stads- en streekvervoer wél een structurele oplossing is gevonden.
De topman kreeg eerder al steun van reizigersvereniging Rover, die eveneens bij de politiek aanklopt om de portemonnee te trekken. Zonder actie dreigt de trein onbetaalbaar te worden, stelde de vereniging destijds. Duurdere kaartjes zullen alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover. De NS beaamt dat een prijsverhoging voor ‘vraaguitval’ zal zorgen, maar durft niet te voorspellen hoeveel reizigers het zal kunnen kosten.
NS heeft aangekondigd zelf ook in de kosten te zullen snijden. Zo zullen er 500 kantoorbanen verdwijnen. Ook wordt de renovatie van oude treinen mogelijk versoberd.
This post was last modified on 1 augustus 2024 14:46
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…