fbpx

Duitse waterstoftrein voor het eerst in Nederland

De in Duitsland in dienst zijnde waterstoftrein is donderdagavond in Nederland aangekomen. De trein zal de komende twee weken worden getest tussen Groningen en Leeuwarden. Op zaterdag 7 maart zal de trein ook toegankelijk zijn voor publiek: die dag staat de trein van 12 tot 16 uur op spoor 1a op station Groningen.

Voor het eerst buiten Duitsland

Het gaat om een trein van de Franse fabrikant Alstom, de zogenoemde Coradia iLint. De trein werd in 2016 gepresenteerd op Innotrans en is de eerste waterstoftrein ter wereld. Sinds september 2018 rijden de treinen in reizigersdienst tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude.

Volgens ProRail wordt de waterstoftrein nu voor het eerst buiten Duitsland getest. Naar verluidt kan de trein op één tank duizend kilometer maken. Maar hoe het verbruik exact zal zijn, is ook onderdeel van de test. “We kijken onder andere naar hoe de trein de dienstregeling kan rijden, het brandstofverbruik en het tanken”, laat spoorbeheerder ProRail weten. De waterstoftrein heeft een maxiumsnelheid van 140 kilometer per uur.

Testen zonder reizigers

De trein is donderdagavond bij Oldenzaal de grens overgekomen, en vervolgens naar Leeuwarden gebracht. De komende periode – tussen 27 februari en 14 maart – zullen er ‘s nachts testritten worden uitgevoerd op het traject Groningen – Leeuwarden. Reizigers mogen niet mee. Vorig jaar werden de testen al aangekondigd.

Zero emissie

De provincie Groningen heeft als doel om de treinen in Noord-Nederland zero emissie (zonder uitstoot) te laten rijden. Ook Arriva en ProRail ondersteunen die doelstelling. De waterstoftrein wordt als mogelijkheid gezien om dit te realiseren. Er is eerder ook gesproken om een deel van de spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden te elektrificeren, en batterijtreinen in te zetten. Dat zit er de komende jaren naar verwachting niet in.

Nederland is niet het enige land dat interesse heeft in de waterstoftreinen. Ook Denemarken, Noorwegen en Canada hebben interesse. Volgens Alstom is de waterstoftrein in aanschaf duurder dan de dieseltrein, maar daar staat tegenover dat de treinen juist goedkoper zijn als ze eenmaal rijden. Frankrijk krijgt in 2022 waterstoftreinen.

Andere tests

De afgelopen weken stond het traject tussen Groningen en Leeuwarden ook al in het teken van testritten. Toen werden er voor het eerst in Nederland testritten uitgevoerd met automatische treinbesturing waarbij testreizigers mee mochten.

0 0 stemmen
Artikel waardering
16 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Peter
4 jaren geleden

Een kleine reportage van de binnenkomst bij Oldenzaal:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/326502/Eerste-Nederlandse-waterstoftrein-rijdt-bij-Oldenzaal-land-binnen
Het treinstel heeft de kleurstelling van de evb, waar #101 rondrijdt.
#102 is ook al eens gesignaleerd in Oostenrijk:
https://railcolornews.com/2019/12/06/at-ilint-654-102-in-austria/

Simon
4 jaren geleden

Goed nieuws. Het lijkt me nuttig dat hiermee ervaring wordt opgedaan.
Misschien kan er ook naar de veiligheidsaspecten worden gekeken, maar voorzover ik het heb begrepen is het niet veel ingewikkelder dan rijden op LPG.

Martijn Kösters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Qua druk is het toch wel een wezenlijk verschil. LPG staat onder 12 bar waar waterstof tot onder 700 bar druk wordt gezet

P.W.A. Overdiep
4 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn Kösters

Maar die ‘hoge’ druk speelt alleen voor de tank; niet voor het leidingsysteem. Auto’s en bussen rijden al jaren met waterstoftanks met deze druk en 10 jaar is er ook een waterstof gevoede rondvaartboot in de vaart genomen met een tank van 6 cilinders die samen 1600 liter op deze druk bevatten.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn Kösters

Lachgaspatronen hebben ook zo’n hoge druk. Niemand die er een probleem van maakt.

Anoniem
4 jaren geleden
dries molenaar
4 jaren geleden

Interessant om te vermelden zou zijn waat getankt wordt. De testbussen uit Groningen moesten geloof met een vrachtwagen naar Eindhoven gebracht worden. Even naar Bremen rijden is er ook niet bij nu de brug er niet is. Endit zou alleen al 200km uit de tank zijn.
Aardig is wel dat de waterstoffabriek op zee er aan komt en dan geloof niet zo ver van de Noordelijke kust. Ik neem aan dat dit dan via een leiding aan wal komt.

dries molenaar
4 jaren geleden

NB heeft de trein dan ATB of rijden ze maar een beetje op zicht?

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Net als bij andere treinen volgt de machinist gewoon de seinen langs de baan op. De trein zal niet zijn uitgerust met ATB en daar moeten, in het kader van de proefnemingen, veiligheidsmaatregelen voor worden genomen omdat een dergelijk systeem normaal gesproken verplicht is.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Wat wordt er eigenlijk getest als de spoorbeveiliging niet mee doet? Hij past op de rails en de perrons kunnen ze wel van de tekening controleren. Wordt er in Groningen getankt?

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Misschien twijfelt men aan de door de fabrikant geleverde technische specificaties? Zou dat het zijn? Geen idee eigenlijk.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het lijkt meer dat men leuk bezig is.

De schone waterstofproductie komt bij Delfzijl. Redelijk handig voor het Noorden. Met handige materieelcirculatie kan men de treinen wellicht bij de bron tanken? Het is allemaal wel wat bewerkelijker dan electrisch rijden of op diesel-electrisch. Dat kun je overal zou laten leveren.

Kijkt verder dan zijn neus lang is:
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@dries molenaar: Volgens prorail willen ze de prestaties testen – zie videoclipje!
Het treinstel heeft de kleurstelling van de evb, waar ook #101 rijdt. Het heeft natuurlijk wel indusi. De proefritten in Oostenrijk waren daarom gewoon overdag.
In Nederland wordt #102 bij de test begeleid door Liesbeth List.

Dries Molenaar
4 jaren geleden

Het filmpje had ik gezien. De prestaties kunnen ze ook gewoon van de specs aflezen. Ook zijn er gebruiksrapporten. Is de tegenwind in Nederland anders?
Liesbeth List laat men beter thuis.

LIesbeth List fan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Liesbeth List == Arriva GTW 233. Die gaat mee om de ilint te kunnen wegslepen mocht dat nodig zijn. Hier de eerste kennismaking.
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/942465-video-eerste-waterstoftrein-nederland-wordt-getest-leeuwarden

Anoniem
4 jaren geleden

Het treinstel heeft ook al proefritten gemaakt in Oostenrijk (mooie foto’s):
https://railcolornews.com/2019/12/06/at-ilint-654-102-in-austria/