fbpx

Duitse spoorvakbond dreigt met langdurige stakingen: veel hinder verwacht

Leden van spoorvakbond GDL hebben massaal ingestemd met stakingen voor onbepaalde tijd. Dat heeft voorzitter Claus Weselsky dinsdag bekendgemaakt. De bond kan het niet eens worden met spoorbedrijf Deutsche Bahn over een nieuwe cao. Eerder deze maand werd daarom ook al gestaakt, met enorme verstoringen op het spoor tot gevolg.

Het is nog niet bekend wanneer er weer gestaakt gaat worden. Weselsky heeft onlangs beloofd om in ieder geval tot en met 7 januari daartoe niet op te roepen. “Wat daarna komt, zal sterker, langer en harder zijn voor de klanten”, zei hij daarbij.

Eén op de vijf treinen

De eerdere stakingen leidden tot enorme verstoringen op het spoor in Duitsland, maar ook in Nederland. Zo reden er tijdens de werkonderbreking door Duits spoorpersoneel eerder deze maand vrijwel geen treinen tussen Nederland en Duitsland. Die staking duurde 24 uur, en was de tweede landelijke staking in vrij korte tijd. Ook al in november werd namelijk het werk neergelegd.

Bij stakingen worden de nachttreinen vaak als eerste opgeheven. Ook de ICE Amsterdam – Frankfurt en de trein naar Berlijn werden tijdens de laatste stakingen opgeheven. In Duitsland lag het treinverkeer niet volledig plat. Ongeveer één op de vijf langeafstandstreinen reed wel. Ook reden de regionale treinen Arnhem – Düsseldorf en Venlo – Düsseldorf wel.

De staking zorgde ervoor dat de dagen voor en na de staking drukker waren dan normaal. Een tegenvaller was dat de dag na de staking door logistieke problemen nog verschillende treinen uitvielen. Veel Duitsers hadden geen begrip voor de treinstaking.

Onderhandelingen

Knelpunt in de onderhandelingen is niet alleen hoger loon, maar ook het aantal werkuren voor personeel in ploegendienst. De vakbond wil dat dit teruggaat van 38 uur naar 35 uur per week, met behoud van het salaris. Maar volgens Deutsche Bahn is die eis niet te realiseren. Niet alleen is het plan duur, ook zijn er te weinig werknemers die de dan overgebleven uren voor hun rekening kunnen nemen, stelt het spoorbedrijf.

DB noemde de eerdere staking “onverantwoord en egoïstisch”. Volgens het bedrijf zijn miljoenen mensen de dupe als het spoorpersoneel het werk stillegt. “In plaats van te onderhandelen en de realiteit onder ogen te zien, gaat de machinistenvakbond staken vanwege onvervulbare eisen. Dit is absoluut onnodig”, zei Martin Seiler – directeur personeelszaken bij DB – eerder.

Deutsche Bahn liet in november weten treinmachinisten een salarisverhoging van 11 procent te bieden. Daarnaast kunnen ze ook een inflatiebonus van maximaal 2850 euro tegemoetzien. Desondanks wist de Duitse spoorwegen geen overeenkomst te bereiken met de activistische spoorvakbond.

Vijf dagen in 2015

Bij eerdere cao-onderhandelingen werd ook al eens meerdere dagen gestaakt. De langste staking van GDL door personeel van Deutsche Bahn vond plaats in mei 2015. Die duurde in totaal ruim vijf dagen. Dat was op dat moment de achtste staking sinds het stuklopen van de onderhandelingen. In 2023 zijn er in Duitsland al meerdere stakingen geweest: twee maal in november, maar eerder ook al in maart en april. In mei werd een staking aangekondigd, maar deze werd op het laatste moment ingetrokken. Toen viel desondanks een derde van de treinen uit, als gevolg van logistieke problemen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
58 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
6 maanden geleden

Dat is de prijs voor de vrijheid van onderhandelen.
Ik ben direct betroffene daar ik dagelijks in Duitsland reis.
Het zij zo!

Johan
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat is de prijs voor het toestaan van kartels op de arbeidsmarkt; de reden dat kartels op elke andere markt verboden zijn.

Otto
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Onderhandelen bij bedrijven met een monopolie is geen onderhandelen maar chantage.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

De GDL heeft van de week een akkoord bereikt met een regionale vervoerder. Een van de vele vervoerders op het duitse spoor.
Spreken van kartel bij vakverenigingen is complete onzin in strijd met de grondwet, vraag het Pieter!
Werkgeversvereniging zoals die van varkenshouders, boeren hebben niet alleen de nederlandse samenleving gechanteerd maar ook geïntimideerd. Zij trokken met trekkers op naar de provinciale en nationale hoofdstad/steden.
De GDL trekt niet met locs of treinen naar Berlijn, wat duitse boeren gisteren wel in Berlijn deden.
De pvv oftewel de prijs van vereniging/vrijheid is een hoge. Ben benieuwd wat onze Geert, Caroline, Dilan en Pieter hiervan vinden.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De vervoerder betreft: Netirano.
Zie gdl.de
Op naar de 25 urige werkweek.
Je leeft niet om te werken voor de winsten van anderen, je werkt om te leven en te geven.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dit zijn terroris.en die denken dat ze alles mogen doen

Anoniem
6 maanden geleden

De DB moet gewoon GDL tegemoet treden in de gerechtvaardigde eisen van de GDL.
Dan is er gewoon minder hinder!

Beheerder
Hildebrand Van Kuijeren
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De eisen zijn totaal onrealistisch. In tijden van uitval door personeelstekort wil je de werkweek verkorten? 11 procent meer loon en
inflatiebonus van maximaal 2850 euro klinkt als een zeer redelijk voorstel. Treinpersoneel weet gewoon haar machtspositie. Als pindakaasfabriek ofzo bereik je bij een staking dat mensen een ander merk kopen, en is de impact van een staking klein. Als DB staakt is de impact erg groot. En zo kun je dus meer afdwingen.

Erno-Berk
6 maanden geleden

Valt mij op dat bij stakingen bij productiebedrijven en bij commerciële dienstverlening vaak na één dag de directie met een beter voorstel komt, omdat vooral de directie dan getroffen wordt bij stakingen. Bij (semi-)publieke sectoren duren stakingen vaak heel lang, omdat de directie niet direct getroffen wordt, maar eerder een derde partij die verder niets van doen heeft met het conflict. Dan is het wachten voordat de overheid eindelijk eens ingrijpt. Dat is ook altijd het vervelende aan stakingen in het openbaar vervoer: de directie heeft het geld niet om aan de eisen van de vakbond te voldoen, de directie wordt niet direct getroffen, de overlast voor reizigers die geen partij hebben in het conflict is zeer groot en de stakingen duren lang, zoals we dit voorjaar in Nederland ook zagen.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Goede bijdrage.
Zo heb ik het nog niet/nooit bekeken.
Bedankt.

Anoniem
6 maanden geleden

@hillebrand.
Kijk naar farmaceutische industrie welk machtspositie die heeft.
Voor een zeldzame ziekte 1 op honderdduizend mensen, leveren ze alleen een medicijn voor een door hen gedicteerde prijs van meer dan honderdduizend Euros. Ten koste van wie, ja jij de zorgverzekeringsbetaler.
Terwijl honderdduizenden in Nederland het eigen risico niet kunnen betalen.
Reizigers in DB fernverkehr kunnen een verhoging van de ritprijs betalen, overwegend middeninkomens en hoger.
Blijf het feit dat vanaf nu, einde 2023 de laagstbetaaldeng geen sparpreis tickets uit de automaat meer kunnen/mogen aanschaffen wat toch een beperking van hun mogelijkheden betreft.
Ik haalde vaak mijn ICE-tickets uit de automaat voor mijzelf en anderen.
Trouwens zit nu in ICE op weg naar Berlijn, conform dienstregeling.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zal wederom naast het Kanzlerant een koffie nuttigen. Wat een traditie geworden is de laatste 5 jaar.
Met dank aan de DB, Every-D-ticket welk het reizen in Berlijn, Duitsland zo eenvoudig en goedkoop maakt en vooral CO2-uitstoot mijdend.

Stefan van Weerden
6 maanden geleden

@hildebrand ik heb meerdere Duitse machinisten op Insta en met een aantal wel wat contact rondom de stakingen. Een van de pijnpunten is ook dat de DB een CAO wilt voor 33 maanden. Iets wat in de huidige wereld bijna onrealistisch wordt genoemd. 33 maanden is bijna een eeuwigheid met alle huidige wereldissues. Daarnaast schijnt een gemiddelde Duitse Machinist per week rustig 10 uur aan overwerk pakt, maar dat zal liggen aan de geweldige Duitse punctualiteit en met een 35 urige werkweek hoop het GDL een 4 daagse werkweek te forceren. Dat is in de huidige arbeidsmarkt een beetje een probleem… de werknemers liggen niet voor het oprapen.

Ron Swart
6 maanden geleden
Antwoord aan  Stefan van Weerden

33 is het ultieme meestergetal van de sinds 1776 door de ordo illuminati geïnfiltreerde vrijmetselaars (1717).
Beatrix zat 33 jaar op de troon, Willem en Máx zijn getrouwd op de 33ste dag van het jaar 2002 (02.02), het logo van de VN bestaat een uit door twee lauwerkransen omgeven 33 delen bestaande wereldbol en paus Johannes-Paulus I zat in 1978 33 dagen op de zetel van Petrus.
Voor ik het vergeet: Max Verstappen rijdt onder nr 33.

Chris
6 maanden geleden

Goed gezegd @Hildebrand en ik vind ook dat we als gemeenschappen zouden moeten afspreken dat een demonstratierecht een groot goed is, maar dat redelijkheid en billijkheid te allen tijde in de gaten gehouden moet worden. Als een compleet land er op een gegeven moment plat door gaat, is de redelijkheid ver te zoeken.

Erno-Berk
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Deutsche Bahn moet helemaal niets. Je moet je als bedrijf niet laten gijzelen door een club debielen. Gewoon niets toegeven en net zo lang wachten tot de stakingen ophouden. Op een gegeven moment weet je precies welke machinisten tot de foute club behoren en die hoef je niet meer in te plannen. Dan kun je de uitval tot hooguit 25% beperken in plaats van 80 tot 100%.

N.
6 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Dat is staking breken, en illegaal.
Het hele idee van staken is dat de medewerker kan protesteren tegen slechte werkomstandigheden…

Doordat de spoorwegen geen overheidsding meer zijn krijg je dat een commerciele partij verantwoordelijk maakt voor essentiele voorzieningen. Ik weet niet hoe het bij DB gaat, maar bij partijen als Arriva worden de roosters steeds drukker en krapper, en zie je ook steeds vaker gebroken roosters.

Ik raad je heel erg aan om eens zonder vooroordelen te praten met machinisten en buschauffeurs over hoe hun werk nu is. Dan krijg je een heel ander beeld over stakingen.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Inderdaad N.
Erno is voorstander van extreem-rechts gedoe, dat schuurt met de grondwet.
Pieter Omtzigt moet eens om zich heen kijken met wie hij aan tafel is.
Geert, genoeg is genoeg!

Realisme graag
6 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Het breken van stakingen is in Duitsland toegestaan. Nederland is een van de weinige landen waar dat is verboden, maar in Duitsland geldt de Duitse wet.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Wat hebben de roosters bij Arriva in Nederland met die bij DB in Duitsland te maken? Ander land, hele andere CAO’s, hele andere regels, etc

Brabo
6 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Wat bedoel je met slechte werkomstandigheden? Als er een sector is waar het personeel wordt overbetaald is het wel het OV.

Otto
6 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Een staking breken is in Duitsland niet verboden.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Duitsland kent geen verbod op staking breken. De werkgever mag gewoon het personeel vervangen door bijv werkwilligen overuren te laten maken of uitzendkrachten in te huren.

Jan
6 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Anoniem guy is een woke idio..

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

In tegenstelling tot je vorige bijdrage vind ik dit onzin, in strijd met de grondwet.
Pieter zal dit veroordelen hoewel hij ook rechts is.
PVV, prijs van het onderhandelen, ben benieuwd welke prijs de rechtse partijen bereid zijn te betalen om met Geert te gaan regeren en dan hun puinhopen, onrechtvaardigheden te gaan opruimen.

Baardstaart
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Anoniem

We mogen blij zijn als er een PVV-NSC-VVD-BBB kabinet komt, want als je Frans Timmermans laat regeren krijg je beleid dat minstens 3 keer erger is dan Rutte en kan je over 4 jaar getuige zijn van de uitvaart van Nederland.

Nee. Ik word beslist NIET blij van het islamgebash van Wilders, maar ik vind links tegenwoordig bijzonder eng en sectarisch. Zie woke, onrealistisch klimaatbeleid, afkeer van kernenergie, denken dat we kunnen eten zonder boeren, gebrek aan migratie inperking en verdergaande globalisering.

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het stakingsrecht is niet verankerd in de grondwet, maar vloeit voort uit het ESH. Overigens mag je best dingen vinden en uiten die in strijd zijn met de grondwet. Een rechter toetst bovendien niet rechtstreeks aan de grondwet.

Chris
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Nou nou nou nou… Links sektarisch? De grootste fout die op links wél is gemaakt is dat het thema’s als bestaanszekerheid en OV is kwijtgeraakt aan rechts. Verder tja, ik heb ook een woke-kantje ben ik achtergekomen: ik vind dat in plaats van een docent van het jaar verkiezing op scholen een ‘personeelslid van het jaar verkiezing’ moet komen: ook decanen en andere mensen die op scholen werken horen mee te kunnen dingen. Links is traditioneel wél de kant die zich inzet voor de privacy van burgers. De sleepwet is vooral een ‘rechtse hobby’ en we dreigen steeds meer naar een ‘big brother’-wereld af te glijden. Ook even mijn vraag aan jou: wat is er mis met kernenergie? Ik zie juist voordelen eraan om Chemelot (regio Zuid-Limburg) om te bouwen naar een ‘Kernport-regio’, waar naast de productie van kernenergie ook innovaties, research en opleidingen gedaan worden. Heb ik me bij de gemeenteraadsverkiezingen – in 2022 – een keer hard voor gemaakt bij TK-lid Erkens tijdens een ZOOM-bijeenkomst. Betaalt zich nu stapje voor stapje uit.

Anoniem
6 maanden geleden

Liever nu wat ongemak/hinder wat wel resulteert dat de 35 urige werkweek voor velen in onregelmatige diensttijdverband gerealiseerd wordt.
Moge het behaalde resultaat dan leidend zijn voor andere beroepstakken.
Op naar de 25-urige werkweek.
Het kan en moet.
De mensen zijn geen werkslaven voor de weinigen die alle winsten opstrijken.
De geschiedenis leert dat spoorstakingen, de arbeidsverhoudingen voor de mensen, op het goede spoor brengen.
Als de spoorwegvakbond het wilt, staat de samenleving stil.
Sta hierbij stil in deze kersttijd!
Reflecteer en zie het licht!

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ha ha, een 25-urige werkdag.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ha,ha.@anoniem
De 25 urige werkweek lag in de 70-jaren in het verschiet.
Rechts wilde niet, ergo met het triple down economisch denken van Milton Friedman, university of Chicago, ging rechts bezuinigen bij de werknemers en armsten.
En de zweep erover, financiële crisis 2008 weg vervroegd pensioen met 58/ 62 doorwerken tot 67 /70 jaar.
De 25 -urige werkweek werd buiten bereik van de werkende mensen gehouden..de conservatieve slavendrijvers, neo-liberalen gunden dat de werkenden niet.
Helaas pindakaas.
Nu nog de werkenden met commerciële televiezeders en rechtse pers indoctrineren en manipuleren. En zie hele volksstammen lopen in het gelid van rechts en extreemrechts.
Hoe dom is de meerderheid van de bevolking.
Zie o.a. de vele bijdragen hier op treinreiziger.nl
Dom, dommer, domst.
Geniet van het leven want voor je het weet is het voorbij.
Anoniem ik lach al mijn hele leven daar ik welzijn heb en me niet laat/liet indoctrineren/manipuleren.
Zou iedereen moeten doen!

Anoniem
6 maanden geleden

In Nederland volgens nu.nl 162 km file, 08.53 uur.
Dat is van Amsterdam naar Weert.

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Kun je nagaan hoe waardeloos mensen het OV vinden, als ze de file massaal verkiezen boven de trein.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

De trein zit ook helemaal vol… dus weet niet wat jij zegt hoor

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Die zit vol omdat ze zo kort zijn.

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Op werkdagen reizen er ongeveer 20% minder mensen met de trein dan voor de coronapandemie. Dat de treinen vol zitten heeft andere oorzaken dan de grote vraag. Bijvoorbeeld de te korte treinstellen en lagere frequenties.

Baardstaart
6 maanden geleden

Ik vraag me af in hoeverre ADAG en de Duitse vlieglobby dit soort zaken sponsoren? (Uiteraard niet, maar het begin er wel zo op te lijken)

Maar hoevaak staken eigenlijk:

* Piloten en medewerkers in de luchtvaart – [zelden]
* Flixbus – [Zelden]
* Pomphouders – [bijna nooit – alleen in Frankrijk is het een keer voorgekomen.]
* Je auto [ Is inmiddels veel betrouwbaarder dan het OV ]
* ISP – Internet Service Providers – essentieel voor telewerken [Zou geen voorbeeld kunnen noemen.]
* e-fiets verkopers [Zou geen voorbeeld kunnen noemen.]
* Taxibedrijven incl regiotaxi’s [zelden]

Dus we zien hier de betrouwbaarheid van de meest voorkomende OV alternatieven.

David
6 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

* Piloten en medewerkers in de luchtvaart – [zelden]

Er is net een grote staking onder KLM personeel afgerond. De Fransen en Spanjaarden zijn ook net van een vliegstaking af. De reden dat er zulke goede salarissen voor piloten gelden en redelijke arbeidsvoorwaarden bestaan komt deels voort uit hun bereidheid om te staken. Vergeet niet, staken in de luchtvaart heeft geleid tot o.a maximale vliegtijd voor een piloot en gelijkheid bij sommige acties tussen gezagvoerder en piloot. Daar zou ik als reiziger maar erg dankbaar voor zijn…

Daarnaast zijn het grondpersoneel en LVNL de afgelopen 5 jaar meermaals gaan staken, met succesvolle resultaten als gevolg.

* Flixbus – [Zelden]

FlixBus werkt met ZZPers en een detacheringsmodel, dus staken heeft daar geen zin. Je ziet hier wel de consequenties van, FlixBus staat bekend om het tot het uiterste duwen van hun medewerkers, met ernstige verkeersongevallen tot gevolg, zoals laatst in de route Berlijn – Triste of zoals de velen reviews online je zullen vertellen.

* Pomphouders – [bijna nooit – alleen in Frankrijk is het een keer voorgekomen.]

In 2015 en 2017 zijn er in Nederland dreigingen geweest van stakingen van pomphouders, dit heeft toen geleid tot het onderhandelingsresultaat wat ze willen. Hierna zijn veel van de bedrijven in die branche gaan begrijpen dat de medewerkers direct tegemoet komen leidt tot de best resultaten.

* Je auto [ Is inmiddels veel betrouwbaarder dan het OV ]

Dit is een object, dat gaat dus niet staken.

* ISP – Internet Service Providers – essentieel voor telewerken [Zou geen voorbeeld kunnen noemen.]

ISPs doen infrabeheer, dus detachering en ZZP is daar de norm. Daarbuiten gaan kabels niet staken.

* e-fiets verkopers [Zou geen voorbeeld kunnen noemen.]

Dit is een soort winkelier. Moet ik echt voorbeelden noemen van alle recente winkeliersstakingen?

* Taxibedrijven incl regiotaxi’s [zelden]

Er zijn in Nederland alleen al staking geweest in 2017, 2018, 2022, en 2023. Een van deze stakingen had als gevolg dat gehandicapten niet naar school konden, en is uitgebreid in het nieuws geweest.

—-

Kom nou, echt zo ongeïnformeerd, of is het een keuze om zo weinig onderzoek te doen?

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Las zonet dat FNV-leden, de hardwerkenden niet akkoord gaan met het loonaanbod van de Bovag.
Ze dreigen te gaan staken in januari.
Eens kijken hoever de auto-en fietsenzaak-eigenaars willen gaan om de hardwerkenden de duimschroeven aan te draaien, misbruik te gaan maken van de door de hardwerkenden geleverde werkzaamheden.
Hoe de neo-liberalen als moderne slavendrijvers de werkenden verder uitbuit.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Schiphol staakt morgen.
200 vluchten geannuleerd.
Nou dat maakt vliegen tot een zeer onbetrouwbare vervoersmodaliteit.
Tja.

Anoniem
6 maanden geleden

@baardstaart.
De piloten staken zeer vaak.
Gewerkschaft Cockpit.
Dreigen iedere keer met staken en staken keer op keer.
Dus Baardstaart je aversie op OV hier niet botvieren (is een website voor treinreizugers) en niet voor knorrige rechtse sokpitters zoals jij.
Ga je fake news elders verspreiden of ga eens iets zinvols doen.

Baardstaart
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Heeft helemaal niets met aversie met OV te maken. De reiziger heeft idd zeker wat te klagen, zeker als je geen rijbewijs heb. Het lijkt er wel op dat de bonden staken als eerste middel zien, dat van de staat afgekomen OV bedrijven nog zeer ambtelijk en topzwaar werken en dat overheden veel te weinig geld over hebben om OV goed te ondersteunen. Zie o.a. gedoe met omgaan met rijtijden en veel te krappe planningen van de geliberaliseerde diensten. (RRReis Twente en Meerplus Waterland zijn 2 prima voorbeelden) En dan maar doorgaan met de milieu en klimaatpraatjes.

Uiteindelijk zijn ook tijdens de stakingsperiode ook reizigers, die naar het ziekenhuis, familieomstandigheden, werk (en niet alles kan digitaal), school (proefwerk/tentamen periodes), mantelzorg etc. etc moeten.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Oke Baardstaart.
Denk eraan al jouw vrijheden en welvaart en welzijn heb je aan de vrijheidsstrijders, de vakbonden te danken (en aan linkse partijen.) ipv hen te bashen. Denk na.

Baardstaart
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zeker mee eens dat links vroeger heel veel goede zaken heeft gerealiseerd voor de gewone burger als de emancipatiestrijd. Was vroeger ook een links activist. Maar in de loop der jaren is links steeds verder vervreemd van de gewone burger, terwijl de invloed van de leitsige praatjes van lobbies steeds meer invloed hebben gekregen op links en niet meer in het belang zijn van links. Verder is het radicaliseren van niet economische onderwerpen een topic om het economisch falen van nieuw links behoorlijk te verdoezelen. Best wel opvallend dat een gemeente als Bloemendaal meer PvdA kiezers heeft dan een modale volkswijk. Daarbij heeft een partij als de PVV het sociale programma van de SP overgenomen. Ik ben beslist niet blij met de Islambashing van de PVV, maar op veel andere punten kan ik me best vinden in de standpunten van dit soort partijen. Zaken als minder migratie, kritisch naar het klimaatbeleid, kritisch naar woke, meer kernenergie en de landbouw als essentiele sector zien.

Anoniem
6 maanden geleden

Zit op dienstregeling-schema.
Kom punktlich in Berlin an.
Zie dat dat voor de meeste treinen geldt, ook die uit de richting A’dam.
Ik ben in Essen ingestapt.

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er is niemand die dat iets interesseert. De enige die het allemaal blijkbaar zo spannend vindt als een klein kind, dat ben jij zelf.

De eerstvolgende trein van Hannover naar Berlijn is ICE555. Die heeft een vertraging van 55 minuten. Zeer punktlich!

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek. Jij kiest blijkbaar de verkeerde treinen, mijn trein en vele andere zijn wel op tijd.
Maar ja, klagen en zagen en kinderachtig doen/zijn.
Du bleibst die irre Tante!

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@ Annemiek en Anoniem.
Laat Anoniem zijn zegje doen en verschoon hem en ons van jouw commentaar. Je hebt tenslotte wat meer te doen. Of zit je in die trein met vertraging dan had anoniem toch gelijk met je keuze.
Btw annemiek always look at the bright side of life.

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

IC144 van Berlijn naar Amsterdam rijdt momenteel met een uur vertraging. Punktlich!

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek.
Mijn trein, ICE 1545 was 4 minuten te vroeg in Berlijn Hbf aangekomen.
12.47 uur ipv 12.51 uur
Als ik nu de laatste 4 maanden aan te vroeg aan gekomen bij duitse stations totaliseer dan is dat meer dan 2 uur.
Ik weet blijkbaar de juiste keuze te maken annemiek.

Anoniem
6 maanden geleden

Daar gaan we weer. Hopp dat ze midden januari niet staken. Ik heb een weekje Oostenrijk geboekt: zowel heen- als terug met de trein…. Wat nu als ze dan staken? Ik heb wel een reisverzekering naar valt dat daaronder? Maar afgezien daarvan, als ze staken is mijn vakantie naar de haaien! Ik dacht ik neem de trein, maar mogelijk dan toch maar de volgende keer vliegen, dat is toch veel betrouwbaarder.

Daarnaast wat ze willen is toch niet te doen. Ik wil ook zoveel meer extra’s als onfaltiecompensatie enzo in mijn baan maar ben tevreden met wat ik heb. Je kan niet maar meer en meer willen. Zeker niet met wat ik lees dat het serviceniveau bij DB is, een en al vertragingen en uitvallende treinen en andere ellende. Het lijkt net alsof ze bij het spoor voor een schamel loontje werken maar dat zal echt niet zo zijn. Waar eindigt dit??

Juriaan
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Of dat onder de reisverzekering valt hangt af welke verzekering je geboekt hebt. Dit soort incidenten worden doorgaans alleen door de duurdere verzekeringen gedekt.

Baardstaart
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dit is enorm klote voor je. Denk je een weekje weg te kunnen en wordt het door dit soort zaken verknald. Ook als de staking wordt afgeblazen en je toch met de trein weg kan zal je volgend jaar wel denken – toch maar het vliegtuig. En velen zullen al bij dit soort berichten dit al denken. Dit maakt des te duidelijker dat de trein geen alternatief is voor het korte afstands vliegverkeer. Als je je moet afvragen wanneer er een staking is en met je vakantieplanning al rekening mee moet houden, kies je automatisch voor een betrouwbaarder vervoersmiddel.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Morgen, donderdag, 200 vluchten vanaf schiphol geannuleerd.
Weer eens vanwege storm baardstaart!

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is klote 40 jaar en meer geen menswaardig arbeidsleven te hebben omdat je meer dan 35 uur per week moet werken en omdat je overuren moet maken, geen gezinsleven, eigen tijd etc. dat het neo-liberale beleid miljoenen levens verkloot.
Eerlijk gezegd staat het al of niet omorganiseren van duizenden van 1 week in geen verhouding tot de rechtvaardige staking met als doel 35 urige werkweek voor miljoenen.
We willen ja allen 35 -urige werkweek met als einddoel 25- urige werkweek in 2030.e pEn met pensioen op zijn laatst met 62 jaar.
Het kan, het moet.

Anoniem
6 maanden geleden

De komende staking zal 5 dagen aan een stuk duren.dat geeft planningszekerheid.
Tenzij de DB tot inkeer/compromis wilt komen.
Mensen overal in west- europa willen de 25 – urige werkweek en met 62 jaar met pensioen.

Anoniem
6 maanden geleden

Wat is woke?

Anoniem
6 maanden geleden

Heb hedenmiddag, na mijn bezoek aan het kanzleramt, de foto van dit artikel gecheckt.
Het is inderdaad een foto van de op 250 meter van het kanzleramt liggend DB Berlin Hbf.