fbpx

Drukte op call center 9292

19 aug 2014 14:37

OV-reizigers die de komende periode bellen met 0900-9292 moeten rekenen op langere wachttijden dan gebruikelijk. Dat komt doordat met name veel scholieren vragen hebben over het beste maandabonnement. Doordat 9292 de enige partij die deze informatie van vervoerders krijgt, is het bij de reisinformatie-gigant het extra druk.

Veel andere websites zouden ook alle informatie van ov-tarieven willen delen, maar dat lukt niet omdat veel precieze informatie niet openbaar toegankelijk is. Algemene informatie is wel openbaar, en op die basis informeert bijvoorbeeld OVchipkaartabonnement.nl reizigers over de verschillende ov-abonnementen. Ook voor de treinreis zijn er initiatieven om tariefinformatie toegankelijker te maken.

Wie precies wil weten hoe duur een reis van deur tot deur kost, is aangewezen op 9292. Doordat de tarieven de afgelopen jaren steeds ingewikkelder zijn geworden, heeft 9292 het nu extra druk in augustus. Het bedrijf heeft extra mensen ingeschakeld, maar zegt desondanks dat mensen rekening moeten houden met langere wachttijden dan normaal.

Stefan Hulman, directeur van 9292, zegt dat het bedrijf een prijswizard wil ontwikkelen, zodat er ook online meer informatie beschikbaar komt. Daarvoor heeft het bedrijf een voorstel gedaan bij ov-bedrijven, die eigenaar zijn van 9292. "We zouden het ontzettend leuk vinden om de software in samenwerking met studenten of hobby-ontwikkelaars te ontwerpen”, zegt Hulman.

9292 is op dit moment druk om real-time reisinformatie in de reisplanner te verwerken. Dat had eigenlijk al eind vorig jaar gelanceerd moeten worden, maar de intregratie blijkt complexer dan gedacht. De lancering is inmiddels meerdere keren uitgesteld. Intussen heeft het bedrijf concurrentie gekregen van GoAbout, een nieuwe reisplanner die al wel real-time reisadviezen kan leveren.