fbpx

Drielandentrein tussen Maastricht, Luik en Aken loopt vertraging op

De drielandentrein die Maastricht vanaf december dit jaar zou gaan verbinden met zowel Luik als Aken, loopt vertraging op. De eerste treinen zullen nu pas in de eerste helft van 2024 gaan rijden, meldt demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen aan de Tweede Kamer.

De vertraging komt door “onvoorziene, technische uitdagingen” bij het geschikt maken van de treinen van vervoerder Arriva voor de verschillende beveiligingssystemen die in de drie landen gebruikt worden. Daardoor kon later dan voorzien de aanvraag voor toelating worden ingediend bij het Europese spoorwegagentschap ERA.

“Ik betreur deze vertraging zeer”, schrijft Heijnen. Zij benadrukt dat alle betrokkenen hun uiterste best hebben gedaan om deze voor de regio belangrijke spoorverbinding op tijd klaar te krijgen. De staatssecretaris verwacht voor het einde van het jaar te kunnen zeggen wanneer de drielandentrein precies voor het eerst zal rijden.

Niet voor het eerst

De huidige drielandentrein, tussen Maastricht en Aken, liep bij de indiensttreding in 2019 ook vertraging op. Waar de aanvang in eerste instantie voor december 2018 was berekend, reed de eerste trein pas op 27 januari 2019.

0 0 stemmen
Artikel waardering
141 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lucas
9 maanden geleden

Wat zullen de tussenstops zijn? Zal de drielandentrein alleen als sneltrein rijden tussen Maastricht en Heerlen of ook tussen Maastricht en Luik/Hasselt?

Kun je daarnaast dan ook met de OV-chipkaart naar België?

Michiel
9 maanden geleden
Antwoord aan  Lucas

Sneltrein tussen Heerlen en Maastricht met stops te Valkenburg en Meerssen. Vervolgens gaat de trein een kwartier stilstaan in Maastricht, daarna stoppend op alle stations tot Luik.

Brabo
9 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

Was is het nu van doorrijden naar Luik als de trein een kwartier in Maastricht blijft staan?

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Dat heeft geen nut maar dat geldt voor de meeste prestigeprojecten.

Jeroen
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Vertraging opvangen? Wissel machinist ivm taaleisen?

Johan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Het afstemmen van de paden in drie landen, waarvan er minstens één maximaal lijkt tegen te werken door middel van stiptheidsacties, is natuurlijk niet eenvoudig. Ik denk dat ze eerst al blij mogen zijn als die trein kan gaan rijden en dat ze in de jaren daarna gaan proberen om die paden alsnog op elkaar te laten aansluiten.

Opa Ties
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

@Jeroen
Een machinist wisselen duurt een kwartier? Dan kun je beter de reizigers laten overstappen, gaat wat sneller.

P.J.Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Misschien zijn er wel overstappers uit de richting Utrecht en Eindhoven naar Luik….

Timothy
9 maanden geleden
Antwoord aan  Lucas

OV-chipkaart is niet geldig in België.

Vincent
9 maanden geleden
Antwoord aan  Timothy

Ook niet in Duitsland maar toch staan er arriva palen op onder andere: Aachen, Emmerich en heeft niag ov kaart lezers in de bussen tussen Nijmegen en Kleve dus het zou mij niets verbazen als ze ook op de lijn naar Luik komen

Limlander
9 maanden geleden
Antwoord aan  Vincent

Belgen zijn tegen kolonisatie door Nederland.

P.J.Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  Vincent

OV chipkaart is al wel geldig op de treinen tussen Eygelshoven Markt en Aachen. En ook op de buslijnen van Heerlen en Maastricht naar Aachen.

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Vincent

@Limlander. Dan zouden de Belgen ook tot Maastricht met hun Belgische betaalsystemen kunnen komen, dan is dit probleem ook uit de lucht. Het is gewoon handig dat je bij een grens tot de eerste wat grotere grensstation met beide tariefsystemen kunt reizen.

Gerben Vos
9 maanden geleden
Antwoord aan  Vincent

Onwaarschijnlijk. De Belgen zijn daarin een stuk minder flexibel dan de Duitsers.

Puck
9 maanden geleden
Antwoord aan  Vincent

Zoals gezegd is de OV-Chipkaart ook geldig naar Aken. Bovendien kun je al met de OV-Chipkaart naar België: vanaf Maastricht met Arriva-buslijn 48 naar Kanne. Omgekeerd kun je met een Mobib-kaart naar Maastricht: met lijn 20a, 45, 62, 63 en 78 en met de huidige L-trein van de NMBS. Ongetwijfeld kun je met de nieuwe drielandentrein dus wel gewoon met je OV-Chipkaart naar Luik.

Ron Swart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Timothy

Een significant aantal Walen beschouwt Nederlanders nog steeds als Bataven met een cultuur, die niet zo verfijnd is als die van de Fransen.

Johan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

De OV-chipkaart is geen verfijnde cultuur? – Hoe durven ze!

Limlander
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Wat ook wel zo is. Alleen is Wallonië zelf sinds 1950 stil blijven staan in zijn ontwikkeling.

Bob van de Veluwe
9 maanden geleden
Antwoord aan  Timothy

NU NOG NIET, MAAR DAT ZAL ONGETWIJFELD WEL GAAN GEBEUREN. OP DE DUITSE GRENSTRAJECTEN IS DE OV-CHIPKAART OOK INGEVOERD. VANAF MEDIO 2022 ZIJN ELTEN EN EMMERICH AAN DIT BESCHEIDEN RIJTJE VAN STATIONS TOEGEVOEGD WAAR EEN OV-CHIPPAAL AANWEZIG IS

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Lucas

Het zal niet op OV kaart gaan maar op NMBS tarief zij er zal ook gereden worden met NMBS personeel van Luik tot Maastricht

Deze info komt van een treinbestuurder van Ariva zelf

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De eis van Belgische personeel tussen Maastricht en Luik was een eis van de Belgische vakbonden. Dat was al langer bekend.

Ron Swart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Door de sluiting van de steenkolenmijnen en het overgrote deel van de staalindustrie hebben de Belgische vakbonden enorm aan belang ingeboet.
Het zal me niks verbazen als personeel van de stelplaats Luik de trein Maastricht – Luik gaat bemannen/bemensen en de beheersing van het Nederlands is voor de meeste mensen in het Luikse te veel gevraagd.

Jeroen
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je moet dit ook niet zien als een rit door drie landen, maar twee ritten die toevallig met hetzelfde materieel worden uitgevoerd, dus de passagiers kunnen blijven zitten. Vandaar de stop van een kwartier (maximaal haha) in Maastricht.

treingraag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Lucas

In – en uitchecken in Belgie aan de grens zou touristische uitgaven bevorderen. Dus waarom kan dit niet zoals in Duitsland? Ook een treinkaartje Belgie is dan sneller verkocht. Voor de gokkers, de Lotto is goedkoper daar en de pot valt vaker met zelfde systeem, amai!
Senioren ticket 9 euro de hele dag!!
NB Donderdag is de frituur Avenue Foch te Spa gesloten.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

In Wallonië zitten ze misschien niet op hordes Nederlanders te wachten gezien de problemen met Nederlanders in Antwerpen.

Annemiek
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als er een bevolkingsgroep mag worden aangewezen ddie (de wijken van) Brussel, Antwerpen en Luik obleefbaar maakt, dan zijn dat niet de Nederlanders.

Chris
9 maanden geleden
Antwoord aan  Lucas

Lucas, maak je je serieus druk om een onzinproject terwijl de helft van Limburg aan de bedelstaf is? Niet eens een ticket voor deze trein kan kopen? Inclusief het feit dat Arriva geen personeel gevonden krijgt en zoekt? Wat een naïviteit.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Die Limburgers aan de bedelstaf kunnen dan bij Arriva solliciteren. Kunnen ze ook een inkomen gaan verdienen.

Arjan Krabbenbos
9 maanden geleden

Kan de Drielandentrein niet naar Hasselt via Liége Palais gaan rijden. Dan stap je direct op of af in het historische Luik
Bovendien houdt Maastricht zijn directe treinverbinding met Hasselt, er is geen tramverbinding, die is nu ook weer afgeschoten. Dus langer met de Breaks reizen tussen Maastricht en Luik en extra overstappen. Komen rond Luik ook OV kaartautomaten?

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

De rechtstreekse trein van Maastricht naar Hasselt is er nu alleen vanwege de materieelomloop. Het is een enorme omweg en daardoor voor reizigers niet zinvol. Van Maastricht naar Hasselt kun je met de bus.

Limlander
9 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Ov-chipkaart blijft slechts geldig tot Eijsden.

Dylan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Limlander

Dat is toch best apart hoor arriva is een NL vervoerder en hoort ook op de buitenlandse station waar ze komen ov palen te plaatsen

Johan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Dylan

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de Belgen daar niet aan mee willen werken.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Dylan

Daar heeft Arriva in het buitenland helemaal niets over te zeggen.

Gerben Vos
9 maanden geleden
Antwoord aan  Dylan

In België is Arriva plotseling een Belgische vervoerder, en dat land heeft een heel andere politiek, waar o.a. de NMBS veel invloed heeft en die wil helemaal geen andere vervoerders op “hun” spoor, laat staan OV-chippaaltjes. (En eigenlijk is Arriva natuurlijk Duits.)

Puck
9 maanden geleden
Antwoord aan  Dylan

“Eigenlijk” is Arriva Engels, gekocht door de Duitsers die er nu overigens weer vanaf willen. Arriva rijdt al naar België (buslijn 48) en daar kun je ook gewoon met je OV-Chipkaart terecht. CFL doet ook Athus aan en ziet dat als de grens van het eigen net, dus vanaf Athus kun je voor Luxemburgs tarief (oftewel gratis) naar Luxemburg.

Henk
9 maanden geleden
Antwoord aan  Limlander

Tot zover ‘één Europa’.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Via Luik naar Hasselt is een gigantische omweg. In Luik is een mooie tramverbinding in aanbouw. Van noord naar zuid. Deze tram gaan ook stoppen bij station Bressoux, waar ook de trein Maastricht -Luik stopt. Daar komt een nieuw expocentrum en een gehele nieuwe stadswijk. Op dit station kun je dan gemakkelijk overstappen op deze tram.

Tim H
9 maanden geleden

Stadler had het papierwerk voor het ERA niet op tijd klaar. Daarom voorlopig geen goedkeuring om in België te rijden.

Limlander
9 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

En die goedkeuring komt er voorlopig ook niet omdat er bij de betrokken ERA-afdeling een Belg aan het hoofd staat met ongetwijfeld korte lijntjes naar de NMBS. Als de man nog ambities heeft voor een topfunctie bij de NMBS kan hij die meteen vergeten zodra hij goedkeuring geeft.

DriesO
9 maanden geleden
Antwoord aan  Limlander

Straks beweer je nog dat ook het Zwitserse Stadler meedoet aan het Grote Belgische Complot.
Je vergeet dat in werkelijkheid de NMBS meewerkt aanen vervoerder zal zijn van deze Drielandentrein in België

Ron Swart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Limlander

De EU pakt landen als België en Frankrijk op het gebied van het openen van het net van personenverkeer voor derden nog altijd met de fluwelen handschoen aan.
In het goederenvervoer is open access wel mogelijk gebleken, maar op het gebied van personenverkeer zetten de vakbonden nog altijd de hakken in het zand.
Overigens is de NMBS reeds bezig met de voorbereidingen van de viering van het 100-jarig bestaan in 2026.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Stadler moet het doen, maar Arriva is als opdrachtgever verantwoordelijk.
Het project was al eerder uitgesteld, doordat Arriva niet het vereiste veiligheidssysteem had ingebouwd.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De goedkeuring voor materieel dient door de fabrikant te worden aangevraagd, niet door de vervoerder. Arriva is geen opdrachtgever.

2N2
9 maanden geleden

Mijn conclusie: het wordt gewoon helemaal niks met internationale treinen vanuit Nederland. Meer treinen naar Frankfurt of Parijs zijn niet mogelijk, Eurostar Londen houdt er een klein jaar mee op en dit is helemaal een aanfluiting van het hoogste niveau. Eindhoven over de grens is pas 2026, met een boemeltje. Geen enkele ambitie vanuit Den Haag, vanuit Utrecht natuurlijk al helemaal niet. Het is maar goed dat Transavia vanaf eind dit jaar met grotere vliegtuigen gaat vliegen, die krijgen ze zo makkelijk gevuld.

Brabo
9 maanden geleden
Antwoord aan  2N2

Nederland kan van alles willen maar bij de grens houdt de Haagse zeggenschap op. Daar komt bij dat de plannen vaak niet zo realistisch zijn. Vooor IC-verbindingen van Eindhoven naar Düsseldorf en Aachen zijn er domweg veel te weinig reizigers.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Wat te weinig reizigers de ICE kan het vervoer niet meer aan en moet station s overslaan en als die nieuwe verbindingen er komen zijn de problemen opgelost

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  2N2

Laat NS eerst maar eens het binnenlandse vervoer een beetje op orde krijgen want dat is inmiddels afgezakt tot een regelrechte aanfluiting.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Bedoelt u niet Arriva? Ze zijn de afgelopen week in het nieuws door extreem hoge uitval van treinen binnen hun concessies, en door een datalek wat 200 duizend klanten heeft gedupeerd.

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Bij NS rijdt nog steeds dagelijks 15% van alle treinen niet.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

@ realisme graag.
De realiteit is dat het hier niet om NS gaat, maar om DB-dochter Arriva.

Brabo
9 maanden geleden
Antwoord aan  2N2

NS staat helemaal buiten de trein van Eindhoven naar Düsseldorf die in 2026 gaat rijden. Op het Duitse stuk wordt die gereden door DB-dochter Start en op het Nederlandse deel door Arriva.

2N2
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Dat is wel weer een geruststelling.

P.J.Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  2N2

Wat heeft Transavia volgens jou te maken met treinen van Maastricht naar Luik of Aachen????

2N2
9 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Met die overbodige trein natuurlijk helemaal niets, maar wel met het gebrek aan groei van de andere internationale treinen. Waarom de trein nemen als het lastiger, duurder en onbetrouwbaarder dan het vliegtuig?

Henk
9 maanden geleden

Gaat lekker met die Arriva-treinen. En dat wilt in Nederland ook het halve spoorwegnet overnemen.

Johan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Als de bodemplaten er straks onder blijven doen ze het al beter dan NS.

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

Het probleem zit niet bij Arriva maar bij Stadler dat de technische documentatie moet aanleveren.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Arriva had er niet op tijd bij Stadler om gevraagd.

Thom Heerdink
9 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

En omdat Arriva het niet goed doet, en omdat ze hier buiten kijf staan, vind je het nodig om nog even een trap na te geven, Henk? Stadler was te laat met het indienen van het papierwerk. Maar het was ook een haastklus. ERA is gewoon retetraag met beoordelen.

Juriaan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Henk

De ERA is een EU-instelling en zoals de hele EU hebben die de snelheid van een slak. Tot overmaat van ramp is hoofd van de afdeling die de toestemming moet verlenen uitgerekend een Belg, dus dat kan nog wel wat jaartjes gaan duren.

P.J.Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  Juriaan

En wat heeft ‘de hele EU’ hier nou weer mee te maken?

Anoniem
9 maanden geleden

Ter herinnering: er heeft vorig jaar treinvervangend vervoer tussen herzogenrath en aken plaatsgevonden daar de voor het belgisch spoor geschikt gemaakte Arriva treinen, na herzogenrath niet verder konden.
Raar ra ra!
Nu rijden de Arriva treinen reeds een tweetal maanden vanuit Nederland naar Herzogenrath (1 dienst) en een naar Aachen(1 dienst) per uur.

Het blijft spannend rijdt die nou of niet door naar liege Guillemins.
.

Limlander
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het probleem in Aachen is opgelost door de beveiliging op het station (deels) om te bouwen.

Anoniem
9 maanden geleden

Heijnen zal wel voor 22 november a.s. melden dat de drielandentrein gaat rijden, door haar inspanning. Bedank haar maar met je stem!
Zij is het ook die het afvalfonds laat begaan en van een fatsoenlijk statiegeldsysteem en vermijding milieubelasting niets terecht komt.

Johan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Heijnen is niet verkiesbaar.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Heel verstandig, toch enige zelfkennis dat E wellicht niet geschikt is voor haar functie.

Johan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Om opnieuw staatssecretaris te worden hoeft ze niet op een kieslijst te staan. We kiezen Tweede-Kamerleden, geen bewindspersonen.

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Johan
Klopt, maar dat geldt meestal toch voor de “zwaardere” mensen, niet voor de lichtgewichten. Daarnaast zal het CDA met een paar zetels straks niet veel ministers en staatssecretarissen leveren.

P.J.Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Fijn dat je dit topic weer weet te te vervuilen met onzin over de verkiezingen. Die niets te maken hebben met dit onderwerp.

Baardstaart
9 maanden geleden

Hoeveel minuten vertraging heeft ie? 5, 10, 15, … minuten.

Alle gekheid op een stokje is het wel jammer dat nu alles in politiek gezien in kannen en kruiken is nu ineens te maken heeft met technische problemen met de veiligheidssystemen.

Limlander
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Er zijn geen technische maar nieuwe bureaucratische problemen. Een Belg bij het ERA moet goedkeuring verlenen dus duurt nog wel even…

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Limlander

Alleen technische problemen? Ze hebben toch ook nog geen overeenkomst over de tarieven?

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Die veranderen niet.

John
9 maanden geleden

Kijk er niet raar van op dat de NMBS een eigen regionale treindienst gaat invoeren van Luik naar Aken via Verviers en Welkenraedt.Kijk daar echt niet raar van op.Ik heb al via diverse ‘wandelgangen’ vernomen dat zowel de NMBS alsook Infrabel van de Drielandentrein niets willen weten.

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  John

Gevalletje van NMBS -(minus) MB praktijken. M.a.w. zo veel mogelijk de concurrentie proberen te saboteren.

P.J.Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  John

De verbinding Aachen Hbf – Liège G via Verviers is korter dan via Valkenburg. Die drielandentrein is dan ook niet bedoeld voor begin-eindpuntvervoer. Netzomin zoals Rotterdam – Gouda – Amsterdam bedoeld is voor snel vervoer van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

…Uitstel soms afstel ?…
1) Het deel naar Aken behoort tot de concessie van Arriva werd mij gezegd en dus gelden ook de OV chipkaart gebruiksmogelijkheden en zijn er paaltjes voor in- uitchecken op de Duitse stations aanwezig.
2) Een machinisten wissel wordt nu tussen Aken en Maastricht in Heerlen ook toegepast. Er zijn zelfs Duitse machinisten die volgens mij een cursus Nederlands hebben (moeten) volgen, want meermaals hoor ik een machinist bij verstoring Nederlands spreken met een Duits accent.
3) De controle in de RE 18 vindt doorgaans door Duitse collega’s plaats en zelden door een Nederlandse medewerker. Indien er een Nederlandse collega meegaat, herkenbaar aan hun gele hesje, dan controleert men ook met een scan naar de incheck van de OV chipkaart, terwijl de Duitse slechts visueel kan zien of je een geldig vervoerbewijs heb, maar zijn niet in staat om te zien of je daadwerkelijk heb ingecheckt.
Ik reis regelmatig de grens met de trein over naar Aken en soms per Arriva bus terug dankzij mijn Arriva 20 % en 40 % trein korting vanwege het gemak waar men op het Duitse deel met 120 km/u mag rijden.

Dat er nu naar Belgie alweer een vertraging is zal mij niet verbazen, maar dat men er jaaaaren over zo’n klein stukje spoor moet doen om aan alle eisen te voldoen is te gek voor woorden en draagt NIET bij aan een beter gebruik van de trein als alternatief voor het auto verkeer. Europese eenwording is EEN, maar goede samenwerking is TWEE en dat komt de reizigers en het milieu als het over grensoverschrijdend verkeer gaat niet ten goede. Nu maar afwachten OF het in 2024 naar Belgie zal lukken, ik betwijfel het ! Belgie is een bijzonder land, maar vervoers technisch loopt men er misschien nog jaren achter en een ” moderne ” OV chipkaart daar zullen ze er weinig (Hollandse)kaas van gegeten hebben.
Waarom makkelijk maken als je het moeilijker kan doen …?
Uitstel afstel ?

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

“Moderne” OV-chipkaart? Daar blijft Nederland toch alleen mee, want de rest van de wereld gaat naar e-tickets en betalen op de smartphone.
Je zegt over België “vervoers technisch loopt men er misschien nog jaren achter”.
België is wel op schema om eind 2025 klaar te zijn met met Europese veiligheidssysteem ETCS. Nederland zal decennia later zijn…

DriesO
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

“Moderne” OV-chipkaart? Daar blijft Nederland toch alleen mee, want de rest van de wereld gaat naar e-tickets en betalen op de smartphone.
Je zegt over België “vervoers technisch loopt men er misschien nog jaren achter”.
België is wel op schema om eind 2025 klaar te zijn met met Europese veiligheidssysteem ETCS. Nederland zal decennia later zijn…

Ron Swart
9 maanden geleden
Antwoord aan  DriesO

Het treinverkeer in België wordt in de loop van dit of volgend jaar bediend vanuit slechts elf verkeersleidingposten.

Wim Lubbers
9 maanden geleden

Even een Limburgs zijsprongetje. Eveneens vandaag heeft Vivianne Heijnen laten weten dat er een bezuiniging is gevonden op de verbinding Weert-Hamont, door hier geheel een Belgisch spoor van te maken. Bij Weert komt dan een nieuwe brug over de Zuidwillemsvaart. (Ik neem aan een aparte 3e brug waarvan de brughoofden er al, of nog. liggen). Ze gaat in gesprek met de stakeholders.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Lijkt me en doorzichtige truc om alle kosten bij België te leggen in de hoop dat het dan niet doorgaat.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Moet daar naar Weert een extra spoor met bovenleiding en een nieuwe brug worden aangelegd speciaal voor dat Krabbenbos-boemeltje met nog geen 800 reizigers per dag volgens een optimistische prognose.

P.J.Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Er zijn landen waar buslijnen met 1000 reizigers per dag vertramd worden omdat railvervoer nu eenmaal meer aantrekkingskracht heeft dan een hobbelbus

Ron Swart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Vlaanderen heeft de hoop de de IJzeren rijn nog altijd niet opgegeven en dit argument speelt zeker een rol bij het reactiveren van de verbinding Hamont – Weert.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Spoorwegen is voor het federale bestuur van België. Dus moeten Vlaanderen en Wallonië het daar over eens zijn. Dat gaat absoluut niet gebeuren. Wallonië wil pertinent geen concurrentie voor hun Montzenlijn.
De burgemeesters van de Belgische gemeenten die nu lobbyen voor Hamont – Weert zullen andere geluiden laten horen als dit inhoud dat continue zware goederentreinen pal langs de achtertuinen van hun kiezers gaan denderen en zij beginnen te morren.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het gaat niet om goederentreinen maar om het doortrekken van stoptrein van Hamont tot Weert.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

…Plas…
In de Arriva bus EN treinen mag je NIET eten en ALLEEN water drinken, geen andere dranken !
Bij NS kan men naast water, ook andere dranken en alcohol drinken, mits men met dat laatste geen overlast bezorgd en iets eten, brood en dergelijke. Bij Arriva moet je op je tanden bijten van de dorst als je geen water bij je hebt en honger leiden en dat ook over langere ritten en vaak ook nog je plas inhouden omdat de wc te vaak defect is !
Je zult maar van Aken met Arriva naar Luik moeten gaan wat al gauw een uurtje in beslag neemt, dan ben je genoodzaakt om ergens in Heerlen of Maastricht een pitstop te maken en duurt je reis nog langer dan gewenst. ALS men eindelijk naar Belgie durft te rijden, de Frans talige omroepen hoor ik nu al jaren (!), dan vraag ik mij af wat de frequentie zal worden, een keer per uur of twee keer per uur ?

Ik moet, als men het nu al moeilijk heeft om naar Luik met de FLIRT multi courante treinstellen, te zien aan de drie bakken, in tegenstelling tot de FLIRT met twee bakken voor Nederlands gebruik, reizen dan hou ik mijn hart vast als men straks door half Nederland wilt gaan rijden. Alleen water, wc kapot, laten ze daar maar NIET aan beginnen om over uitvallende treinen maar te zwijgen…!

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

In bussen en metro’s mag je ook niet eten en drinken. En in het buitenland is een verbod op eten en drinken ook niet toegestaan.

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het blijft sowieso ern uurdienst naar Luik, noch de Provincie Limburg noch de NMBS willen betalen voor een halfuurdienst.

De meeste treinen vallen overigens nog steeds bij NS uit, dagelijks rijdt 15% gepland niet nog los van wat er verder nog allemaal uitvalt.

Ron Swart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

De laatste investering van de (oude) NS in de verbinding Maastricht – Luik was de in september 1985 in gebruik genomen elektrificatie naar Visé en de opening van station Maastricht Randwyck met keergelegenheid.
Vergelijk dit eens met de bouw van de Willem-Alexandertunnel in Maastricht voor ruim 700 miljoen.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

NS heeft in december liefst 1 op de 6 treinen geschrapt. Dat is een veelvoud van Arriva.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Alcohol nuttigen in de trein is in heel veel landen verboden.

Opa Ties
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Als ik naar de enorme vervuiling van de NS treinen kijk op dit moment dan lijkt me een verbod op eten en drinken me een heel goed idee.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

Anoniem, daar kan je gelijk in hebben, maar daar stoor ik mij niet aan en heb mij zelfs bij Arriva nooit aan gehouden. Als ik dorst heb drink ik rustig mijn bakkie koffie en eet iets lekkers dan kunnen ze bij Arriva de pot op met hun verbod. Over de kapotte WC heb ik tijdens de Raildag in Kerkrade al mijn beklag gedaan en gelukkig zegt menige conducteur en conductrice bij NS vaak “eet smakelijk” als ik mijn natje en droogje nuttig. Wij mensen zijn toch geen robots of wel soms, ik ga niet verhongeren. Stel je voor je koopt in Luik echte Luikse wafels, moet je dan wachten tot je weer thuis bent, kom op zeg. Straks zetten ze alleen nog maar Arriva bussen in naar Luik in plaats van een trein, want die hoeven niet aan vreemde veiligheids eisen te voldoen zolang ze maar goed kunnen remmen en rechts houden. Of komt het dat die Walen geen Nederlands willen spreken en alleen het Frans dat ze die Ollanders het leven zuur maken terwijl ze zelf met museum rijpe treinen naar Maastricht rijden ?

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Verhongeren? Maak je niet belachelijk Frans.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Niet zo persoonlijk worden vanachter jouw anonieme masker.

Juriaan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik ging afgelopen naar een concert. Duurde anderhalf uur en daar mocht ik ook niet eten en drinken. Niemand over hoger klagen.

Trouwens in de bus mag je al honderd jaar niet eten en drinken.

Ron Swart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

De politiek leider van de Waalse liberale MR (Mouvement Réformateur) is Georges Louis Bouchez en hij spreekt geen woord Nederlands.

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Hij heeft anders een Nederlandse website.
https://glbouchez.be/nl/wie-ben-ik/

Ron Swart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Bouchez is wel fan van de Vlaamse voetbalclub KRC Genk, het kan verkeren.

Chris
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Hoi Frans, ik geef je groot gelijk en de eerste vervoerder die zonder hoofdpijn uit een discussie met mij wil komen op zo’n moment, die moet nog uitgevonden worden en ik zeg je alvast: dan kan het zijn dat het op de Apenrots in Maastricht heel hard dondert. Dergelijke regelgeving is allereerst niet getoetst aan de geldende wetgeving (i.c. Wet Personenvervoer 2000), er is niks over in de concessie terug te vinden (dit behoort de provincie als concessiehouder te beslissen) en ten laatste: ik heb een suikerprobleem en in sommige gevallen KAN ik niet eens anders. In die zin vraag ik me ook af of een vervoerder mij wel daarop aan MAG spreken en ga dat eens uitzoeken. Pak om die reden tot slot vaker NS: Kan ik tenminste rustig mijn overlevingspakket bestaande uit een halfje volkorenbrood (met gezond beleg, dus ook nog eens geen Döner of iets), twee gekookte eieren en vaak nog snoeptomaatjes naar binnen werken zonder me te moeten bekommeren om regeltjes waarvan ik me afvraag of die wel legitiem zijn zoals hierboven beschreven.

Chris
9 maanden geleden

Tijd om die Drielandenonzin heel snel controversieel en bezopen te verklaren. Er is een verbinding Maastricht – Luik en vanuit Luik kun je prima naar Aachen. Ook is er vanuit Heerlen een prima verbinding. Laten we de centen die we daarmee uitsparen IN HEMELSNAAM investeren in het LIMBURGSE binnenlandse OV, want dat is zo mogelijk schrijnender dan deze prestige-rukkerij.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Ik denk dat er weinig mensen uit Luik via Maastricht naar Aken gaan. Er rijdt immers een Thalys en een ICE rechtstreeks van Luik naar Aken.

Annemiek
9 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ja, die rit kost slechts 50 euro enkele reis. Erg aantrekkelijk!

Wiebe Goossen
9 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Wel mee eens. Wie zal bij zijn goeie verstand kiezen voor zo’n omweg over Nederlands grondgebied om van Luik naar Aken te reizen? En als die directe verbinding Luik-Aken dan 50 euri schijnt te kosten, zie ik eerlijk gezegd niet in waarom WIJ ons daar druk over zouden moeten maken. Heel dit gedoe zou mensen trouwens iets te denken moeten geven wat betreft het aandringen op Arriva c.s.!

Martin
9 maanden geleden

Het organiseren van een bemande missie naar Mars is kennelijk makkelijker dan het opzetten van een regionale treindienst tussen drie bevriende landen. Dit sleept al jaren. Is toch gênant?

Chris
9 maanden geleden
Antwoord aan  Martin

Mijn inziens slechts een teken dat de geesten niet klaar zijn voor deze Drielandenpoeha. Waar we ons druk om maken terwijl ik de schuldenproblematiek zie stijgen in deze regio en ik me seri afvraag of iedereen wel een kaartje kan kopen. Tiet om normaal te doen en pas op de plaats te maken, me dunkt 🙂

Hanzeboog
9 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Één Europa is in de spoorwereld nog ver weg. Afgezien van de invoering van ETCS.

Afstemmen van 3 spoorbedrijven op een relatief klein deel tussen Aken – Maastricht – Luik is vooral qua cultuur en mentaliteit een probleem. Aken en Köln zijn niet in één dag gebouwd. Deze verbinding duurt/duurde nog véél langer met technische en bureaucratische complicaties erbij.

Dries Molenaar
9 maanden geleden
Antwoord aan  Martin

Arriva moet de kastjes in de trein laten inbouwen en ze laten testen. Meer is er niet. de baan blijft ongewijzigd.

Tim H
9 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dat is al lang gebeurd. Het probleem is dat de EU na dat inbouwen een hercertificering door de fabrikant eist.

Dries Molenaar
9 maanden geleden
Antwoord aan  Martin

NB ondanks alle verhalen gaat er niemand naar Mars. Ook de enkele reizen gaan gewoon niet gebeuren.
Het is onleefbaar, onderweg en op het oppervlak.

Dries Molenaar
9 maanden geleden

Wat is het toch allemaal ingewikkeld. Het was toch handig geweest als op het tracé alle landen ERTMS hadden gehad. Zo moeilijk kan het niet zijn op zo’n kort stuk en België heeft het toch al.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

ik ben het deze keer volkomen met de heer Molenaar eens. DB-dochter Arriva had moeten weten dat ERTMS voor het rijden op Luik verplicht is. Die hadden ze al jaren geleden moeten laten inbouwen. Nu moeten nog allerlei certificaten worden aangevraagd.
Drielanden trein lijkt een prachtige marketingkreet, maar de treintjes staan wel een kwartier stil in Maastricht.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het is een onzinnig politiek project zonder enige toegevoegde waarde.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het enige positieve was dat je dan ook rechtstreeks van Heerlen naar.Luik kon. Maar als die trein dan een kwartier in Maastricht blijft staan heb je er nog niks aan.

Annemiek
9 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Aldus Bert Sitters, die z’n mening afstemt aan het logo op de trein. Was het een project van NS dan was het allemaal overmacht geweest en ingewikkelde materie, waarvan alleen zwaargewichten als Bert Sitters zelf de consequenties kunnen wegen.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Bert van de NS-fanckub.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

De realiteit is dat het geen project van NS is en met stel dat kun je weinig. Annemiek doet aan koffiedik kijken en invullen voor anderen

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@anoniem.
NS staat hier volkomen buiten. Ik ben in ieder geval geen fan van mensen die persoonlijk gerichte berichten anoniem posten. Ik vind dat simpelweg laf.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Nou ja, volgens arriva en nederland had belgie eerst vermeld dat emtrs uiteindelijk ingevperd zpu moten worden, maar dat het niet bij de start noodzakelijk was. Om dan een mand vantevoren te zeggen dat het alsnog wel moest.
België beweerd het altijd al vermeld te hebben.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het probleem is juist veroorzaakt door ERTMS. Vroeger had je gewoon drie kastjes voor de Belgische, Nederlandse en Belgische beveiliging en klaar was Kees. net als nu nog steeds bij de Vectrons in het goederenvervoer.

Tasco
9 maanden geleden

Hoog tijd om het europese spoor gelijk te trekken qua spanning, beveiligingssysteem, toelatingen etc. Volgens mij is er werk aan de winkel voor de Europese Commissie. Zo het tot nu toe gaat krijg je het vliegverkeer niet teruggedrongen.

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Tasco

Wie gaat daarvoor 1000 miljard ophoesten? Want in die orde van grootte moet je denken.

Mister Ed
9 maanden geleden

Wat is er nu zo aantrekkelijk aan Luik ?

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Mister Ed

De stad, haar historie; haar vie de vivre; haar coleur locale. Haar verbindingingen met London, Parijs, (Uurverbinding afwisselend Eurostar en ICE) Luxemburg, Keulen. Opstap naar Wenen, Innsbruck ( nachttrein). Haar centrale ligging in Aken – Maastricht – Hasselt. De entree naar de Ardennen.

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik vond Luik vooral smerig en veelal verpauperd.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

@Realisme graag. Ga dan maar eens kijken! De afgelopen 10 jaar een metamorfose ondergaan.
Het Parijs van het noorden.
En hopelijk ook na 10 oktober die mooie, verfrissende kleuren op het prijsbekroonde Liege Guillemins.
En er wordt aan een tramlijn gewerkt net zoals Aken dat van plan is.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Realisme graag is niet erg realistisch over Luik Voor de hedendaagse realiteit in Luik onder ogen te zien zou ik toch eens gaan kijken aan deze prachtige en sfeervolle stad aan de Maas.
Stap uit op het moderne paleisachtige station van Santiago Calatrava: ruim en transparant. Je kijkt er dwars door heen naar de heuvelwand achter het station.
Dwaal door de sfeervolle straatjes bij de Maas waar Georges Simenon (de auteur van Maigret)in zijn jonge jaren rond slenterde. Vol leuke winkeltjes en eettentjes.
Bewonder al het nieuws.
Wandel over La Passerelle la Belle Liègeoise naar de overzijde van Maas. Je kijkt uit op het Museum La Boverie in het Park.
Beklim de trappen van Bueren naar de Citadel.
Drink een speciaalbiertje in het uitbundige etalissement Le Pot au Lait en vergeet geen bezoek te brengen aan het toilet.
Proef ook een pékèt: Luikse jenever met een fruitige smaak. Je kunt niet in Luik geweest zijn zonder Luikse balletjes gegeten te hebben.
Huur een fiets bij ProVelo en fiets op het fietspad langs de Maas naast het water onder alle bruggen door.
Ook al rijdt er nu nog een aftands treintje: Luik is een treinreis meer dan waard.
Voor de O.V.-liefhebbers komt daar volgend jaar een nieuwe attractie bij: een prachtige tram.
Helaas kan ik hier geen foto’s plaatsen.

Chris
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Ehh… heerlijke stad hoor, Luik. Alleen ga ik nooit met het Openbaar Vervoer naar Luik. Ik pak altijd de boot. Veel leuker.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

@Chris.
Je kunt ook op de fiets van Maastricht via de Maas fietsroute naar Luik

Ron Swart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Mister Ed

Na Luik bezocht te hebben kun je vanaf de oostelijke voorstad Chênée fietsen over de oude spoorlijn 138 naar Aubel (vlak over de grens bij Epen), die in een prachtig fietspad is veranderd en onze zuiderburen noemen dat RAVel (Rapide Vélo).

Martin
9 maanden geleden
Antwoord aan  Mister Ed

Snap ik ook niet. Als je Luik een ‘heerlijke stad’ vindt, heb je niet heel veel van de wereld gezien. Maar goed, ieder zijn of haar smaak.

Mister Ed
9 maanden geleden

Misschien moet men hier een speciale rubriek openen met als titel: de bekroningen van een stad / streek als ik zie wat een bijzondere reactie ik krijg op mijn vraag over Luik oftewel Liege en bijbehorende lof uitingen. En hoe zit het met de taalvaardigheid van de Frans taligen, spreekt men ook meer Nederlands of Vlaams om de Nederlandstalige bezoeker te behagen ?

Dries Molenaar
9 maanden geleden
Antwoord aan  Mister Ed

De treinboekingen site zal toch wel zulke informatiepagina’s hebben en dan de reis ook in orde maken.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Mister Ed

De kennis van het Nederlands in Luik is beperkt.
Ach, in welke buitenlandse steden kun je wel met Nederlands terecht?
De inwoners van Luik noemen hun stad Lîdje. Spreek uit als Liedsje.

Anoniem
9 maanden geleden

Kenne die Ollanders ook eens proeven van het Parijs van het noorden.
Tijdens de kerstweken: december – 6 januari 2024) Ville de Santa Claus (Liege), Kerstgrotten ( Valkenburg) en Weihnachtsmarkt Aachen ( de laatste tot enige dagen voor Kerst).
Met uitstapjes naar Keulen; Luxemburg; Brussel.
Leve de EU.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Welke “Anoniem “zegt dit? Ik hoor teveel totaal verschillende anoniemen geluiden.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

En in het weekend en nationale feestdagen met het Euregioticket, 2 volwassenen en 2 kinderen t/m 11 jaar slechts een kleine 20 Euros.
Geldig vanaf Roermond – Sittard – Maastricht -Luik – Hasselt – Verviers – Spa- Aachen – Dueren – Heimbach (Eifel) – Herzogenrath – Erkelenz – Heerlen – Roermond. Zowel op bus en trein te gebruiken.
Ticket verkrijgbaar in NS-automaat,buschauffeurs en internet.
Op werkdagen geldig voor 1 volwassene.

David
9 maanden geleden

Het was nog prestigieuzer geweest, als de verbinding via Simpelveld hersteld werd. Zal ZLSM niet leuk hebben gevonden, maar die gasten zijn nog niet eens in staat een door NS geschonken Gele Engel (genoemd naar Wil Obbens) een beetje fatsoenlijk rijklaar te houden.