fbpx

Driebergen en Veenendaal willen IC-stops behouden

De gemeenten Driebergen en Veenendaal willen de IC-halteringen voor de stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp behouden. Er is een risico dat deze haltes niet meer aangedaan worden als er spoorboekloos gereden gaat worden tussen Utrecht en Arnhem.

De huidige situatie is dat er vier Intercity´s per uur rijden tussen Utrecht en Nijmegen, waarvan de helft op Driebergen-Zeist stopt, en de andere helft op Veenendaal-De Klomp. Verder rijden er op het traject elke twee uur een ICE International en twee nachttreinen. Ook rijden er een Sprinter tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist, die doorrijdt naar Rhenen, en een Sprinter tussen Ede-Wageningen en Arnhem. In de avond rijdt er elk halfuur een IC in plaats van elk kwartier, die op beide ter discussie staande stations, Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp, stopt.

Het kabinet heeft in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer aangegeven dat er op het traject Utrecht-Arnhem zes IC´s komen te rijden, en op het traject Utrecht-Driebergen zes Sprinters. Er is nog niet duidelijk hoe de treinen gaan rijden met de nieuwe dienstregeling. Er zijn ook varianten waarin er geen IC´s meer halteren in Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp, maar alléén Sprinters.

Afgelopen woensdag gaf de gemeente Utrechtse Heuvelrug als eerste aan bij het kabinet dat ze wilden dat de IC op hun station Driebergen-Zeist bleef stoppen. Het station zou Utrecht Centraal kunnen ontlasten en reizigers zouden minder over hoeven te stappen.

De gemeente Veenendaal heeft vandaag aangegeven dat het de status waarin twee van de vier IC´s halteren op het station Veenendaal-De Klomp zeker niet kwijt wil raken, om wille van de ambities van Food Valley om er een mobiliteitsknooppunt te maken.