fbpx

Drenthe: “Spoor Stadskanaal – Emmen is onrealistisch”

Gedeputeerde Henk Brink (VVD) van de provincie Drenthe zegt groot voorstander te zijn van een spoorlijn Stadskanaal – Emmen. Toch denkt hij dat de lijn er niet zal komen. Volgens hem zijn de plannen onrealistisch, omdat steun vanuit de Rijksoverheid ontbreekt.

Niet realistisch

Dat zegt de gedeputeerde in een interview met Dagblad van het Noorden. “In mijn dromen ligt die lijn er allang, maar het is niet realistisch”, zegt Brink. “Aanleg kost zeker 400 miljoen euro. Jaarlijks heeft de provincie zo’n 10 miljoen euro te besteden aan infrastructuur. Simpel gesteld zou je dat bedrag in 40 jaar voor elkaar hebben. Tel daarbij op jaarlijks 4 miljoen euro voor onderhoud en exploitatie. Zelfs de succesvolle lijn Emmen-Zwolle kost de provincie immers jaarlijks al 3 miljoen euro. Het Rijk is zeer stellig in het niet willen meebetalen aan de aanleg. Dan rest er maar een conclusie: het kan niet.’’

ChristenUnie

De gedeputeerde reageert daarmee op een manifest van de ChristenUnie. Die is groot voorstander van een treinverbinding tussen Groningen en Twente via Emmen. Volgens Dagblad van het Noorden riep CU-gedeputeerde Tjisse Stelpstra (Drenthe, Ruimtelijke ordening & Milieu) zijn partijgenoten zaterdag op om Brink naar de borst te springen, om hem enthousiaster te krijgen voor de lijn. Maar volgens Brink is dat helemaal niet nodig. “Ik ben de enige die de spoorlijn heeft aangekaart aan de noordelijke spoortafel, waarin ook de gedeputeerden voor infrastructuur van Groningen en Overijssel zitting hebben. Die heb ik toen niet gehoord.”

Nul kans

Brink benadrukt dat ondanks zijn pogingen het ministerie niets ziet in de zogenoemde Nedersaksenlijn. “Het antwoord was duidelijk: de kans op geld van het Rijk is nul.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
24 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
De Leeuw
5 jaren geleden

Nee, De VVD-regering legt liever nog meer asfalt aan.

dries molenaar
5 jaren geleden

Men is groot voorstander van een plan op andermans kosten. Ook de exploitatie zal op kosten van een ander moeten want met het voorziene gebruik dekken ze nog geen kwart.

Henny
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Makkelijk lullen als je zelf in de randstad woont waar ook veel infrastructuur is gerealiseerd met belastinggeld uit het Noorden

P.Heesakkers
5 jaren geleden

Laat deze lijn aanleggen en bezien hoe vaak op deze lijn gebruikt wordt of kan worden. Stem het aantal ritten per dag af op het aantal reizigers, b.v. overdag minder, maar in de spitsuren vaker. Het kan en mag niet zo zijn dat de noordelijke en noord- oostelijke regio verstoken moet blijven van alternatief vervoer. Dit behoort ook aan Nederland, en zij betalen ook mee aan het landelijk vervoer. Bovendien waar men het heeft over het auto gebruik terugdringen, mag men ook voor voldoende spoorvervoer zorgen, zodat de noordelijke landgenoten een alternatieve keus hebben.

Feder
5 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Eerst voor heel veel geld een lijn aanleggen, en daarna pas kijken of er ook vraag naar is?

Op zich heeft dit deel van Nederland redelijke verbindingen. Tussen Emmen en Groningen rijdt in de spits elke 10 minuten een bus. Vanuit Stadskanaal rijden in de spits ook meerdere bussen per uur naar Groningen. De meeste dorpen rondom Emmen en Stadskanaal hebben minimaal 1 bus per uur naar deze grotere plaatsen. Alternatief vervoer, in de vorm van openbaar vervoer, is er dus wel. Alleen niet zo veel als in stedelijke gebieden. Maar dat is toch logisch? Als er nauwelijks reizigers zijn, kan je toch niet voor heel veel geld heel veel openbaar vervoer aanbieden?

Bewoners in dit deel van Nederland zijn nu eenmaal meer aangewezen op de auto. Een verdubbeling van de N34 (en misschien de N366) biedt voor véél meer mensen, bedrijven en instellingen een verbetering van de bereikbaarheid dan een spoorlijn tussen Stadskanaal en Emmen. Bovendien is zo’n verdubbeling waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper te realiseren en te exploiteren.

Cole
5 jaren geleden
Antwoord aan  Feder

Ja, de autobelasting in Drenthe en buiten de Randstad zou moeten worden gehalveerd en de autobelasting in de Randstad met uitstekende Ov-voorzieningingen zou moeten worden verdubbeld. De huidige verdeling van fondsen voor openbaar vervoer en belasting is onrechtvaardig en visieloos want gebaseerd op Randstad Nyenrode bullshit business modellen zoals: “dat kan niet uit”.

JanN
5 jaren geleden

Als je iets wilt doen dan moet je inderdaad veel investeren. Met een bedrag van 400 mln haal je wel de Z.O-hoek van Drente uit zijn isolement. Het geinvesteerde bedrag zal denk ik op termijn wel terug verdiend worden.

Bas
5 jaren geleden
Antwoord aan  JanN

Nee, dit bedrag kan bij een investering van 400 miljoen euro en daarna een exploitatie a raison van 4 miljoen per jaar die never nooit sluitend kan worden in een gebied wat economisch alleen maar achteruit zal gaan nimmer en nooit terugverdiend worden.

Iedereen die vindt dat hier wél geld naartoe moet, moet zich eens even heel duidelijk gaan afvragen wat ze nou precies willen; treintjes rijden omdat zij er blij van worden of investeringen in werkgelegenheid, zorg en het aantrekkelijker maken van de weinige kernen die de regio over zal houden op termijn, kom nou zeg.

Bert Sitters
5 jaren geleden

Het balletje ligt in Den Haag

Rudy
5 jaren geleden

Ach, deze regering heeft niet het eeuwige leven. En zowel het verkeersinfarct in Nederland als het milieu zijn een probleem. Dan is die paar kilometer spoor een goedkope oplossing om Zwolle uit de knoop te krijgen.

Merk op, een paar jaar geleden was Veendam – Stadskanaal ook te duur en onhaalbaar. Nu staat het op de agenda.

Ronny
5 jaren geleden

Natuurlijk heeft het ministerie geen geld ervoor over. Liever besteden ze tientallen miljoenen aan het ombouwen van de Hoekse lijn tot metro. Of 600 miljoen om Schiphol per spoor bereikbaar te houden, een luchthaven die niet mag groeien. Als meneer Brink niets beters te vertellen heeft kan hij beter zwijgen.

Feder
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ronny

Tja, het geld kan maar één keer worden uitgegeven. Bedoel je dan dat geld beter kan worden besteed aan een spoorlijn in een dunbevolkte (en krimpende) regio zonder grote nationale betekenis, dan aan de ontsluiting van drukke gebieden zoals Schiphol en Rotterdam?

Nieuwwester
5 jaren geleden

De regio moet zich (nog meer) inspannen om deze spoorbaan aan te melden als toekomstig MIRT-project.

Peter Janssen.
5 jaren geleden

Zo zie ja maar weer dat al het geld in de randstad blijft. In Groningen is voor miljarden aan gas uit de grond gehaald. En er komt helemaal niks terug naar het Noord/Oosten van het land. De verdubbeling van de N34 waar ze nu mee bezig zijn is pas geld verspilling er staat daar nooit file.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Peter Janssen.

Onzin dat het geld in de Randstad blijft. De meest recente openingen van spoorlijnen zijn gericht op het Noorden (Lelystad – Zwolle, Zuidbroek – Veendam en in de toekomst Veendam – Stadskanaal). In de Randstad wenst men al heel lang een spoorlijn Utrecht – Breda, die komt er niet.
Zelf ben ik ook voorstander van een trein Groningen – Enschede, maar het is onzin om te doen alsof er in het Noorden niet geïnvesteerd wordt.

Rudolf
5 jaren geleden

Het aanleggen van spoorlijnen wordt gewoon duur gemaakt, doordat men overal viaducten moet hebben in plaats van gewone spoorwegovergangen. Spoorwegovergangen zouden onveilig zijn, maar wanneer er spoorbomen zijn, dan zijn ze alleen onveilig voor degenen die zich zelf het gevaar opzoeken door zich niet aan de regels te houden. Niet de overwegen zijn onveilig, maar sommige mensen !

Ricardo
5 jaren geleden
Antwoord aan  Rudolf

Dan heb ik toch nog altijd liever een viaduct/tunnel dan een spoorwegovergang. Veel minder storingsgevoelig, veel lager risico op ongelukken/zelfdodingen, betere verkeersdoorstroming.

Verder is het niet duidelijk hoe die 400 miljoen is opgebouwd, het zou mij niets verbazen als er een flink bedrag nodig is voor zaken als het opkopen van grond, aanpassen van omliggende infrastructuur om ruimte te maken en dat er in verhouding maar een beperkt bedrag nodig is voor het daadwerkelijk aanleggen van het spoor (of dat nou over een viaduct is of niet).

Gerben Vos
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Er wordt gedeeltelijk van het oude baanlichaam gebruik gemaakt. Dat scheelt iets, al weet ik niet hoeveel.

Hans
5 jaren geleden

Er heeft volgens mij ooit een spoorverbinding gelegen. Niet rendabel. Men is stom geweest en heeft door alles op te breken. Zoals ook met andere lijntjes is gebeurd. Nu is aanleg zo duur geworden dat investeringen nooit helemaal terugverdiend worden en er structureel geld bij moet. Maar aan de andere kant: er worden landelijk vele honderden miljoenen besteed aan allerlei onzinnige projecten die totaal geen nut hebben, ongebruikt blijven of niet werken. Voorbeelden te over. Dan levert een simpele lightrail- lijn tenminste nog meer op.

Rene Neefjes
5 jaren geleden

Misschien is Emmen-Beilen-Assen-Groningen een optie.

In de trand van een goede ontsluiting is het eigenlijk jammer dat de lijn via de afsluitdijk niet door is gegaan.

Nieuwwester
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rene Neefjes

Een actieve lobbycampagne van de pressiegroep Algemene Nederlandse Verkeersfederatie zou die doorsteek van de spoorlijn via de Afsluitdijk destijds hebben tegengehouden.

Nieuwwester
4 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

Het spoorwegknooppunt Zwolle is de Achilleshiel van de railinfrastructuur tussen het Noorden en de rest van Nederland geworden.
Een ontsluitingsroute oostelijk van de hoofdstad van Overijssel kan mede als bypass fungeren, ook al is de omweg relatief groot.

Henny
5 jaren geleden

Emmen – Hoogeveen is ook nog een optie, of misschien wel beide. Laat de Nee schreeuwers nou niet direct zeggen dat er geen employ is, want dat weet geen mens. Er zijn veel oude lijnen, die vroeger niet rendabel waren, gereactiveerd. Als er maar vaak genoeg (minimaal 2x per uur) een trein rijdt, wordt er vanzelf gebruik van gemaakt. Daarnaast kunnen mensen tussen Veendam en Stadskanaal gebruik maken van het hoofdnet. Hoe meer toevoerlijnen, des te meer mensen ook gebruik maken van andere lijnen

Boutrous
4 jaren geleden

De Rijksoverheid en het bedrijfsleven moeten in de zogenaamde krimpgebieden (Groningen, Drenthe, etc) werkgelegenheid bieden. Hiermee kan het OV-railvervoer worden verbeterd en uitgebried. Geen onwijs lange files op autosnelwegen in de bomvolle Randstad.