fbpx

Doorbraak nieuwe Gotthardspoortunnel

Binnenkort, na tien jaar boren waarbij 24 miljard kilo aan rotsen is verwijderd, ontmoeten de zuidelijke bouwers en de noordelijke bouwers van de nieuwe Gotthard-basistunnel elkaar. De tunnel bestaat uit twee buizen. De ontmoeting zal plaatsvinden in de oostelijke tunnelbuis. In de westelijke tunnelbuis zal de ontmoeting nog iets langer op zich laten wachten.  

De nieuwe spoortunnel is liefst 57 kilometer lang en pakt daarmee de titel langste tunnel van de wereld af van de Japanse Seikantunnel, welke 54 kilometer lang is. De Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland is 50 kilometer lang. Directeur Heinz Ehrbar van het bouwbedrijf AlpTransit verwacht dat het een emotioneel moment wordt.

Voorspoedig
De geplande opening staat voor 2017. De bouw loopt echter zo voorspoedig, dat er wordt gekeken of de tunnel een jaar eerder geopend kan worden. Na de opening zullen hogesnelheids- en goederentreinen gebruik gaan maken van het spoor.

Toch ging niet alles voorspoedig. Zo was de verwachting dat de bouwers aan 45 graden blootgesteld zouden worden. Door een innovatief watersysteem is dit beperkt tot 28 graden. Ook werd er gedacht dat ze slappe grond tegen zouden komen. Hierdoor werd de bouw stilgelegd, en werd zelfs het hele project bedreigd. Na controle bleek de grond uiteindelijk goed.

Veiligheid
Door de lengte van de tunnel moet er extra nagedacht worden over de veiligheid. Hiervoor komen er twee stations in de tunnel, waar reizigers in geval brand of een ander probleem over kunnen stappen op een vervangende trein. Verder hebben de sporen beide een eigen buis.

Snel
Reizigers tussen Milaan en Zürich zijn door de nieuwe tunnel zo´n anderhalf uur minder lang onderweg. Voor goederenvervoerders is er buiten de kortere reistijd nog een groot voordeel. Doordat de route vrij vlak is, kunnen de goederentreinen zo´n tweemaal meer tegelijk vervoeren dan nu het geval is.