Doek valt voor Treintaxi

NS stopt op 1 januari 2014 na bijna een kwart eeuw met de landelijke Treintaxi. De door overheden gesubsidieerde taxi van en naar stations wordt dan definitief vervangen door het commerciële zusje van de Treintaxi: de NS Zonetaxi. Dat meldt OV-Magazine in een nieuwsbrief.

“De Treintaxi kostte NS 5 miljoen euro per jaar”, zegt voorzitter Kees Miedema van stichting NS Zonetaxi tegenover OV-Magazine. “Uiteindelijk gebruikte 0,75 procent van de treinreizigers de taxi van en naar het station. Dat betekent dat we driekwart van de oorspronkelijke 3 procent zijn kwijtgeraakt. De poging om het gat te dichten met een combinatie van Treintaxi en Regiotaxi is niet gelukt. Er was maar een beperkt aantal provincies dat wilde meebetalen aan de instandhouding van de formule. Zo ontstond een lappendeken van Treintaxi en andere Regiotaxiformules die niet tot kwaliteit leidde. We zijn in 2010 met de taxibranche om de tafel gaan zitten. Er lagen toen twee opties: de Treintaxi beëindigen of een alternatief. Nu de NS Zonetaxi dat alternatief biedt, willen we niet meer op twee paarden wedden. Daarom verdwijnt de Treintaxi.”

111 stations
NS begon in 1989 met de Treintaxi. Het revolutionaire was dat je als treinreiziger niet de hele taxi huurde, maar één zitplaats. Dat hield de prijs laag: 5 gulden per rit. Daar stond tegenover dat de chauffeur maximaal 10 minuten mocht wachten op andere klanten en maximaal 10 minuten mocht omrijden om hen eerder af te zetten. Rond 2000 stond de Treintaxi op 111 stations. Het tarief steeg naar 5 euro. En de wachttijd werd een probleem. Door de slechtere prijs-kwaliteitverhouding kwam de Treintaxi in een neerwaartse spiraal. 

Lid worden
Met de NS Zonetaxi hoopt NS het lage marktaandeel van de taxi weer te verhogen naar 2 procent. Het idee is dat hij de nadelen van zowel de Treintaxi (wachten op anderen, omrijden) als de straattaxi (onzekerheid, wisselende kwaliteit) ondervangt. Bij de NS Zonetaxi moeten reizigers echter eerst lid worden en eenmalig 1 euro afrekenen. Het aantal leden blijft na een jaar na de introductie steken op nog geen 10.000 leden. 

Taxiritje
Voor een taxiritje betaal je vervolgens 7 euro tot 2 kilometer, 11 euro tot 4 kilometer en 15 euro tot 6 kilometer. Dat is meestal net iets minder, en op korte ritten net iets meer dan het tarief van een straattaxi.

(c) OV-Magazine.

This post was last modified on 19 november 2018 12:43

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

4 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug