Voor het eerst zijn beelden naar buiten gebracht van de nieuwe Talgo-treinen die vanaf 2023 zullen worden ingezet tussen Amsterdam en Berlijn. De nieuwe treinen worden gemaakt door het Spaanse Talgo en krijgen plek voor 550 reizigers.
Er komen in totaal 23 nieuwe treinen. De nieuwe treinen tellen 17 rijtuigen, maar de rijtuigen zullen relatief klein zijn. Daardoor komt de lengte overeen met een huidige Duitse intercity-trein van 9 rijtuigen. De treinen zijn besteld door Deutsche Bahn en zullen niet alleen tussen Amsterdam – Berlijn worden ingezet.
Met de order is een bedrag gemoeid van ongeveer 550 miljoen euro. Dat komt neer op 23 miljoen euro per trein. Volgens Duitse media kost een nieuwe ICE ongeveer 40 miljoen euro. Volgens de Deutsche Bahn zullen de treinen wel het comfortniveau van de ICE gaan bieden. De treinen zullen uitgerust zijn met wifi, bagageruimte, fietsplekken, reisinformatieschermen en comfortabele stoelen. “Treinreizigers verwachten terecht ultramoderne, betrouwbare en comfortabele treinen”, zei DB-topman Richard Lutz woensdag.
Volgens de Duitse media zullen de nieuwe treinen de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn met een half uur verkorten. Hoe snel de treinen kunnen, wordt in de Duitse nieuwsmedia niet genoemd. In eerdere berichten werd gesproken over een topsnelheid van 230 kilometer per uur.
1e klas
Kinderrijtuig
Bar rijtuig
2e klas
This post was last modified on 16 april 2021 11:24
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…