Dit wijzigt er in 2022 tussen Rotterdam – Den Haag – Schiphol – Utrecht – Arnhem (- Nijmegen)

Per dienstregeling 2022 is NS van voornemens om het aantal treinen fors uit te breiden. Vooral tussen Rotterdam, Leiden, Amsterdam Zuid en Arnhem komen er treinen bij. In dit artikel gaan we in op de precieze voorgenomen wijzigingen op dit traject.

Extra intercity’s

Vanuit Rotterdam en Schiphol gezien blijven de huidige bestemmingen rechtstreeks bereikbaar. Alleen Driebergen-Zeist is straks niet meer direct bereikbaar vanuit Schiphol en Amsterdam Zuid. Bovenop de bestaande treinen komt er twee keer per uur een directe trein Rotterdam – Arnhem via Den Haag, Schiphol en Utrecht. Door de extra treinen kan de kwartiersdienst wijzigen naar een tienminutendienst.

Concreet betekent dit dat treinreizigers straks vanuit Rotterdam elke tien minuten een directe intercity hebben richting Den Haag HS en Leiden. Wie verder wil naar Schiphol en Amsterdam Zuid kan ook elke tien minuten mee, maar bij twee van de zes verbindingen moet er wel te Leiden overgestapt worden.

Aansluitingen te Utrecht

Vanuit Schiphol gaat er elke tien minuten een trein rijden richting Utrecht. Vier van de zes treinen gaan door richting Nijmegen, twee richting Eindhoven en Venlo. In Utrecht gaat de tienminutentrein uit Schiphol aansluiting geven op de tienminutentrein uit Amsterdam. Concreet betekent dit dat reizigers vanuit zowel Schiphol als Amsterdam Centraal elke tien minuten kunnen reizen naar Eindhoven als Arnhem.

Nijmegen doet niet mee met de tienminutentrein. Vanuit deze stad blijven er vier directe treinen met Utrecht. Doordat de trein Nijmegen – Schiphol straks non-stop rijdt tussen Ede-Wageningen en Utrecht wordt de reistijd toch circa vier minuten sneller.

Niet in de avond en het weekend

De tienminutentrein gaat niet rijden in de avonduren en het weekend, dan blijft er sprake van elk kwartier een trein. Ook in de vroege ochtend is dat het geval tussen bijvoorbeeld Schiphol en Arnhem.

Zo ziet de dienstregeling er straks uit

  • Vanuit Vlissingen blijft de intercity naar Amsterdam Centraal rijden. Deze trein rijdt net als nu via Dordrecht, Den Haag HS en Haarlem. In Leiden wordt er aansluiting gegeven op de intercity naar Schiphol, Amsterdam Zuid en verder richting Zwolle.
  • Vanuit Dordrecht blijft er een intercity rijden naar Lelystad, deze rijdt via Den Haag, Schiphol en Almere.
  • Nieuw is een Intercity Rotterdam – Arnhem via Den Haag, Schiphol en Utrecht. Deze stopt behalve op de gebruikelijke stations ook te Veenendaal De Klomp, en niet te Driebergen-Zeist.
  • Vanuit Schiphol blijft er twee keer per uur een intercity rijden naar Eindhoven.
  • Ook de intercity Schiphol – Nijmegen blijft bestaan, deze stopt voortaan echter niet meer te Driebergen-Zeist en rijdt non-stop tussen Utrecht en Ede-Wageningen.
  • De trein Den Helder – Nijmegen blijft ook bestaan en stopt voortaan te Driebergen-Zeist, in plaats van Veenendaal De Klomp.
  • De hier vier hier boven genoemde treinen gaan een tienminutendienst met elkaar verzorgen tussen Schiphol, Utrecht en Arnhem.

Ook meer Sprinters

NS wil op werkdagen en in het weekend overdag de frequentie van de Sprinter tussen Driebergen-Zeist en Breukelen verhogen van twee keer per uur naar vier keer per uur zodat reizigers in de regio Utrecht vaker kunnen reizen. Reizigers van en naar stations Driebergen-Zeist, Bunnik, Utrecht
Vaartsche Rijn, Utrecht Centraal, Utrecht Zuilen, Maarssen en Breukelen profiteren van deze frequentieverhoging. NS wil de kwartierdienst zeven dagen per week vanaf de ochtendspits tot ongeveer 19:00 uur aanbieden.

In de spits blijven er vier Sprinters per uur rijden van en naar Veenendaal Centrum. Omdat de trein in Driebergen-Zeist op dat moment aan de kant moet voor de intercity, wordt de stopt de trein in de zogenoemde tegenspitsrichting niet meer in Maarn.

Meer dienstregelingsnieuws op Treinreiziger.nl

Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties in januari om advies over de dienstregeling die in december ingaat. Daarna kunnen de plannen nog aangepast worden. Medio augustus stelt ProRail uiteindelijk de dienstregeling vast. NS zegt ook in tijden van corona de dienstregeling te willen verbeteren, maar tegelijkertijd kunnen de plannen door de corona-crisis ‘waar nodig’ worden ‘bijgestuurd’.

This post was last modified on 29 januari 2021 12:38

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug