fbpx

Directeuren NS en ProRail in stuurgroep om vertraging te verminderen

De directies van de NS en ProRail gaan nauw samenwerken in een stuurgroep om zo gezamenlijk de problemen op het spoor aan te pakken. Dat schrijft de Volkskrant donderdag op basis van stukken van de centrale ondernemingsraad van ProRail.

De vorming van de stuurgroep was een uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA). De groep moet onder roulerend voorzitterschap van de president-directeuren van NS en ProRail komen. Op dit moment spreken de directeuren elkaar al wekelijks.

Woordvoerders van Prorail en NS benadrukken in de krant dat de oprichting van de overlegclub niet betekent dat de splitsing tussen beide spoorbedrijven ongedaan wordt gemaakt. De stuurgroep richt zich alleen op terreinen waar de bedrijfsvoering van NS en ProrRil raakvlakken hebben.

NS en Prorail zijn het nu regelmatig oneens over de aanpak van vertragingen en verstoringen. Zo wil ProRail liefst het aantal wissels reduceren maar wil NS wil dat niet overal. Bij Utrecht zijn de bedrijven er samen uitgekomen, daar schaart NS zich nu achter het plan van ProRail om 130 wissels te verwijderen

Volgens reizigersorganisatie Voor Beter OV moet de stuurgroep met NS en ProRail een eerste stap zijn. Niet alleen de NS, maar ook decentrale vervoerbedrijven als Arriva en Veolia, en ook de spoorgoederenvervoerders zouden bij de stuurgroep moeten worden betrokken, zo vindt Voor Beter OV. "Ook deze bedrijven ondervinden hinder van de storingen aan wissels, seinen en bovenleidingen" verklaart Rikus Spithorst van de vereniging. 

(c) Novum / Treinreiziger.nl