fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Dinsdag 5 juni opnieuw staking bij bussen. Dit keer in Zuid-Holland, Overijssel en Flevoland

Aan de stakingsgolf in het openbaar vervoer komt voorlopig nog geen einde. Dinsdag 5 juni zullen de bussen in diverse regio’s opnieuw niet rijden. De vakbonden roepen chauffeurs op die dag in delen in Zuid-Holland, Overijssel en Flevoland het werk neer te leggen.

De stakingsoproep geldt dinsdag 5 juni voor de volgende regio’s:

  • Arriva Zuid-Holland Noord (Alphen aan den Rijn, Gouda, Katwijk, Krimpen aan den IJssel, Leiden, Lisse)
  • Syntus (Keolis) Midden-Overijssel (Dalfsen, Deventer, Raalte, Zwolle)
  • Connexxion IJsselmond (regio Dronten, Harderwijk, Kampen, Steenwijk)
  • Arriva Lelystad

De vakbonden hielden op 30 april en 1 mei een landelijke staking waarbij er vrijwel in heel Nederland geen bussen reden. Sindsdien organiseren de vakbonden estafettestakingen in het openbaar vervoer. Arriva laat meestal uit voorzorg geen enkele bus rijden, terwijl Connexxion in de regel wel zo veel mogelijk probeert te rijden. Volgens de vakbonden staakte bij eerdere stakingen 80 à 85 procent van de chauffeurs. Volgens de vervoerders waren er meer werkwilligen.

“Onvoorstelbaar dat werkgevers nog steeds geen afspraken met ons willen maken. Ze doen net alsof we gouden bergen vragen,” aldus Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer: “Terwijl we vragen om eens in de 2,5 à 3 uur even vijf minuten pauze. Hoe ingewikkeld is dat?” Verhoef benadrukt dat de keuze tussen wel of niet staken volledig bij de werkgevers ligt. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) wil graag opnieuw met de vakbonden in gesprek om te zorgen voor een goede CAO met duidelijke afspraken over werkdruk, waar alle medewerkers vertrouwen in hebben. “Hier is de afgelopen weken achter de schermen hard aan gewerkt, zonder resultaat,” aldus de werkgevers.

De CAO Streekvervoer geldt voor 12.000 werknemers. Gedupeerde reizigers met een abonnement hebben bij een staking die langer duurt dan 24 uur recht op compensatie. Connexxion heeft eerder laten weten de estafettestaking en de eerdere landelijke stakingsdagen te zien als één staking. De vakbonden stellen dat gratis vervoer geen optie is. In het verleden werd dat wel gedaan, maar de vervoerders hebben toen via de rechter met succes een claim ingediend bij de vakbonden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
35 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
johnny
6 jaren geleden

Schandalig gewoon stopen met staken die bedrijven schrijven zo laag in er os geen winst te behalen

Jeroen
6 jaren geleden

In mijn ogen is hiervoor maar 1 oplossing. De autoriteit die de aanbesteding uitschrijft zou in het programma van eisen de omstandigheden voor de chauffeurs mee moeten nemen. Dit zal ook de veiligheid verbeteren

henk
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jeroen

Dat heb ik al diverse malen aangehaald,de provincie of stadsregio zijn ook verantwoordelijk,meestal nemen ze de goedkoopste,dus ga eens met een stel bussen voor t provinciehuis staan,als ze toch niet rijden,maar dat vindt de FNV blijkbaar niets.

Tim
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jeroen

Dat kan maar dat zullen dan niet de eisen van chauffeurs zijn die 7 uur willen werken en 8 uur betaald willen worden. En dus zullen ze nog steeds staken (of liever chanteren).

A H
6 jaren geleden

Als de werkgevers eerder bereid waren tot een cao overeenkomst te tekenen hadden ze t geld van alle stakingsdagen aan de nieuwe cao kunnen besteden

Opa
6 jaren geleden
Antwoord aan  A H

Ja, dat is makkelijk. Je eist 20% en roept dan dat de werkgever moet betalen. Zo werkt de wereld niet want dat geld is er niet.

Willy Verbruggen
6 jaren geleden

Dat is heel jammer voor ons als OV-ambassadeur.
De geplande voorlichtingen en proefreisjes die wij verzogen kunnen dan niet doorgaan.
Dat is natuurlijk moeilijk uit te leggen aan de bezoekers!
Voorlichting over het OV en dan staakt men!

Janneke
6 jaren geleden

Geld en macht, daar draait alles om tegenwoordig. De zoveelste staking is op komst. Ik begin het te zien als een spel tussen de vervoerders en de vakbonden. Wie heeft de langste adem? De chauffeurs[die ook maar gewoon hun werk willen kunnen doen] zijn de pionnetjes en de reizigers zijn de pineut.De laatste twee zijn van ondergeschikt belang.Het gaat in dit spel om de knikkers.

Sybrand
6 jaren geleden

Buschauffeurs hebben een dienstverlenend beroep en ik vind het asociaal dat zij op deze manier honderdduizenden mensen in de kou laten staan.
De stakingen zouden zonder meer door de rechter verboden moeten worden.
Op deze manier worden de problemen die de chauffeurs menen te hebben volledig afgewenteld op de schouders van de reizigers en dat kan gewoon niet.

Frank
6 jaren geleden
Antwoord aan  Sybrand

100% mee eens!!!

marco
6 jaren geleden

Dat staken gaat irritant worden en die meid van de FNV moet ‘s ophouden met dat gejank, misschien moet er maar ‘s gedreigd worden met ontslag voor de chauffeurs

Ton
6 jaren geleden
Antwoord aan  marco

Marco, ik denk niet dat jij het begrijpt. Verdiep je eens waarom ze staken. Jij kan bijvoorbeeld elk moment naar de wc. Een buschauffeur kan dat niet. En ja ook ik vind het niet leuk. Maar heb er wel begrip voor. De acties mogen ze van mij uitbreiden. Chauffeurs succes met de staking

Ruud
6 jaren geleden
Antwoord aan  Ton

Waar het om draait zijn niet de pauzes op zich maar om de eis dat de chauffeurs alle pauzes als werktijd doorbetaald willen hebben. En dat heeft iemand op kantoor ook niet, die luncht en drinkt koffie in zijn eigen tijd.

Johan van Rhijn
6 jaren geleden
Antwoord aan  Ton

Ze zeiken en schijten maar in hun broek,of ze moeten minder koffie drinken, Overigens zijn bij de plus de pampers in de reclame

Redacteur
Erwin Wessels
6 jaren geleden

Als we iets dergelijks in Nederland gaan doen bij voldoende haltes, dan is één van de punten (voldoende tijd voor toiletbezoeken) al opgelost:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/chauffeurs-de-lijn-krijgen-beter-uitgeruste-mobiele-toiletten~ac747fb5/

Ruud
6 jaren geleden
Antwoord aan  Erwin Wessels

De chauffeurs willen gewoon twee extra pauzes van 15 minuten en die dan doorbetaald hebben als werktijd. Dat laatste weigeren de werkgevers te betalen omdat andere werknemers ook niet worden doorbetaald als ze pauze hebben.

Pien
6 jaren geleden
Antwoord aan  Ruud

Wat. Waar werk je in vredesnaam dat je geen twee betaalde pauzes van een kwartier hebt bij een werkdag van 8 uur? Dat is de norm. Zelfs supermarktmedewerkers hebben dat.

Annemiek
6 jaren geleden
Antwoord aan  Pien

Nou ben ik redelijk op de hoogte van de CAO’s (en tegenwoordig ook AVR) die zoal van toepassing zijn op supermarktpersoneeel en andere medewerkers in die branche, maar van betaalde pauzes is daar echt geen sprake. Het recht op pauze is wel vastgelegd, maar deze pauzes worden niet doorbetaald. Dat doorbetaalde pauzes de norm zouden zijn, is klinkklare lariekoek. Zoiets zie je soms bij overheden en bij semi-overheden is het soms ook bedongen. In de commercie is het in elk geval nergens de norm.

M
6 jaren geleden
Antwoord aan  Pien

Dan ga ik een baantje in de supermarkt zoeken. Want ik krijg mijn pauzes echt niet doorbetaald.

Johan van Rhijn
6 jaren geleden

Luie donders zijn het ze zeiken en schijten maar in hun broek,als me 2 tienerdochters maar op school komen

Janneke
6 jaren geleden
Antwoord aan  Johan van Rhijn

Nou nou, wat een taal, mooi voorbeeld voor uw dochters.

Johan van Rhijn
6 jaren geleden

Geldwolven zijn het al die stinkende chauffeurs ,koffie zuipen daar zijn ze kampioen in!!

anoniem
6 jaren geleden

Ik snap wel dat er actie wordt ondernomen, maar baal er wel enorm van dat steeds de reiziger de dupe is..
Bedenk eens publieks vriendelijker acties waar je druk mee op de ketel kunt zetten…zo gemakkelijk om alleen maar weer te kiezen voor stakingen.
Hoe jaag je mensen terug de auto in? En dan weer klagen dat lijnen niet (meer) rendabel zijn.

Tim
6 jaren geleden
Antwoord aan  anoniem

Zeker buiten de Randstad wordt de bus bijna uitsluitend gebruikt door scholieren en studenten en die kunnen geen auto betalen. Dat weglopen van reizigers zal dus beperkt zijn. Wel neemt nu helemaal niemand het busvervoer nog serieus en ook de overheden zullen er vanwege het aanhoudende gestaak niet veel geld meer in willen steken.

Anoniem
6 jaren geleden

Fijn. De 5e is de eerste dag van de training van mn nieuwe baan. Word dus sochtends vroeg een tering eind lopen want een andere optie heb ik niet of ik hoef niet eens meer te beginnen. Mother fuckers zijn het. Mijn baan komt op de tocht omdat zij doorbetaald willen krijgen om koffie te drinken. Fuck deze shit ik krijg ook niet doorbetaald tijdens mn koffie pauzes.

Jan
6 jaren geleden

Ik zeg nog maar 1 ding over met name de FNV, doek die zooi alsjeblieft op, komen alleen in actie als ze zieltjes willen winnen..

matthias
6 jaren geleden

de enige manier dat iedereen wint is dat de buschauffeurs langere pauzes krijgen

Annemiek
6 jaren geleden
Antwoord aan  matthias

En wat winnen de werkgevers daar dan aan? Of vallen die niet onder iedereen?

Poldermike
6 jaren geleden

Laat ze eens een cursus klantvriendelijkheid volgen in plaats van te staken. Wegrijden als je nog niet zit is o zo leuk om door het gangpad te donderen. De chauffeurs matigen zich aan de gesteldheid van hun klanten te kunnen beoordelen, alsof ze specialist in de zorg zijn, en geloof mij – dat zijn ze echt niet. Kan veel beter zou ik zeggen!

Abo
6 jaren geleden
Antwoord aan  Poldermike

Leiden Centraal bus 400 Arriva R-Net

M
6 jaren geleden
Antwoord aan  Poldermike

Helemaal mee eens, ze vinden het nog leuker al je bij iemand op schoot terecht komt

Jan
6 jaren geleden
Antwoord aan  M

Precies, recentelijk nog meegemaakt dat een vrouw op leeftijd zowat op mijn schoot belande omdat de chauffeur de moeite niet nam om de vrouw fatsoenlijk te laten zitten enne een excuus geven aan die betreffende vrouw was er niet bij, er kon niet eens een sorry af. Daarbij al verschillende malen meegemaakt dat de chauffeur tijdens het rijden gewoon aan het eten en drinken waren, hoezo willen ze dan een langer pauze hebben?

Janneke
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jan

Even al rijdend iets eten of drinken is niet hetzelfde als een pauze hebben.

Karel
6 jaren geleden

@Janneke, jij vind het normaal dat een chauffeur achter het stuur van een rijdende bus zit te eten en te drinken? Tja zegt mij genoeg over jou!! Besef je wel dat hun aandacht in het verkeer dan een heel stuk minder is en daardoor hun reactievermogen.. Mijn baas zou zeggen, je eet naar in je pauze en terecht.

Manuel
6 jaren geleden

Ik leef met de mensen mee die allemaal gedupeerd zijn door de stakingen incl. mijzelf.Mijn mening is dat er onschuldige mensen hierdoor geraakt worden ook mensen die geen auto hebben en er ook geen kunnen betalen.Die mensen hebben ook een baan en/of verplichtingen om bij een bestemming te kunnen komen.Ik schaam me er voor dat ik lid ben van de FNV als jullie zo te werk te gaan.Ik ben er van overtuigd dat de chauffeurs niet krijgen met wat ze verdienen maar lost dit aub anders op.@FNV er zijn nog meer manieren en dat weten jullie best.